Spesialpedagogikk – ulike funksjonsnedsettelser
Emnekode:
BLFORS2Emnenavn:
Spesialpedagogikk – ulike funksjonsnedsettelserUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Obligatorisk deltagelse på de fysiske samlingene. Minimum 80% frammøte.
- Utforme utkast til problemstilling/skisse til fordypningstekst.
- Utarbeide ferdig fordypningstekst på 2000 ord +/-10%.
Alle arbeidskrav må være godkjent, for å kunne gjennomføre avsluttende vurdering.
20 minutter muntlig eksamen med forberedelsestid (20 minutt).
Del 1: Egenpresentasjon av fordypningstekst (ca. 5 min). Vekting 1/3.
Del 2: Fagsamtale som skal vise til bred teoriforankring og forståelse av emnet (ca. 15 min). Vekting 2/3.
- Høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer
- Atferd som utfordrer
- Psykisk helse, forebygging og oppfølging av mobbing
- Flerspråklige barn og unge og spesialpedagogiske behov
- Barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring
- PPT og hjelpeapparatet. Tverretatlig samarbeid
- Pedagogisk bruk av digitale tjenester for mestring, kompensering og inkludering
Det overordnede målet med emnet er å gi deltakerne forutsetninger for å vurdere spesialpedagogikkens bidrag når det gjelder inkludering, lek, tidlig innsats og god opplæringskvalitet.
Emnet skal gi deltakerne spesialpedagogisk kunnskap og innsikt som kan styrke det kollektive profesjonsfellesskapet på egen barnehage/skole, slik at alle barn og unge får et tilbud som «fremmer helse, inkludering, trivsel, lek og læring». I tillegg skal deltakerne få kompetanse som bidrar til at barn og unge med behov for særskilt tilrettelagte tiltak, herunder spesialundervisning eller individuelt tilrettelagt opplæring, får et likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæringstilbud.
Gjennomgående tema i hele studiet vil være:
- Inkludering - tilpasset opplæring - tidlig innsats
- Spesialpedagogikkens/spesialpedagogens rolle på individ-, gruppe- og barnehage/skolenivå
- Forholdet mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
- Ideologi, verdier, kunnskap og praksis innen spesialpedagogikken - faglige og etiske dilemma
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om et utvalg av utfordringer og lærevansker, og om prinsipper for tiltak i barnehagen/skolen for å møte disse
- har grunnleggende kunnskap om og innsikt i diagnostisk arbeid, pedagogisk kartlegging og utredning
- har kunnskap om komplekse situasjoner og dilemma som kan oppstå i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- har kunnskap om bruken av alternativ og supplerende kommunikasjon/ulike digitale verktøy og hvordan disse kan tilpasses barn og unge med ulike behov for å skape mestring, kompensere for vansker og bidra til inkludering
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper til å vurdere og utforme mål, innhold og metoder for å møte ulike barn og unge sine behov for et tilpasset leke- og læringsmiljø, samt behov for tilpasset opplæring
- kan anvende kunnskap om barn og unges utvikling, oppfølging og evaluering av lek og opplæring som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring
- kan gjenkjenne dilemmaer i komplekse situasjoner og reflektere over hvordan kunnskap og verdier påvirker egne pedagogiske vurderinger
- kan bruke sine kunnskaper til å planlegge og gjennomføre lek og læringsøkter med digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende den spesialpedagogiske kompetansen med sikte på videreutvikling av en inkluderende praksis
- har innsikt i verdispørsmål og er i stand til å begrunne aktivt sine verdivalg basert på pedagogisk kunnskap og etisk refleksjon
Spesialpedagogikk
Edvard Befring og Kari-Anne Bottegaard Næss (1971-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 791 sider, 2025, isbn:9788202839888,
Kapittel 12-15,17-24.
BookSpesialpedagogikk i barnehagen barnet i fokus
Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 386 sider, [2021], isbn:9788245037234,
Kap.9-11 og 13 -20.
BookDet stille atferdsproblemet : innagerende atferd i barnehage og skole
Lund, Ingrid, Bergen, Fagbokforlaget, 168 sider, 2024, isbn:9788245047547,
Hele boken
BookBarn og elever i utfordrende kontekster : ulike perspektiver
Roland, Pål, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 159 sider, 2025, isbn:978-82-02-83365-7,
Hele boken
ArticleDen fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan
Anne-Kari Remøy (forfatter), 57-70, Spesialpedagogikk (trykt utg.), Årg. 85, nr. 1 (2020), 2020, 57-70,
View online
Article
Tidlig intervensjon i arbeid med skolevegring
Iselin Vinnes Bjordal (forfatter), 30-37, Spesialpedagogikk (trykt utg.), Årg. 77, nr. 4 (2012), 2012, 30-37,
View online
Article
Små børns perspektiver på inklusion: et bidrag til forståelsen af ‘børn med handicaps’ betingelser for udvikling af rådighed i ressourcebørnehuse
Bendix-Olsen, Kurt, Nordiske Udkast, 1, 47, 2019-01-03,
View online
Article
Aflæsning og praksis: Specialpædagogisk arbejde med børnehavebørn med autisme
Danneskiold-Samsøe, Ida ; Kjær, Bjørg, 10-, Forskning i pædagogers profession og uddannelse, 1, 7, 2023-04-11, 10
View online
Article
Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd.
Kristian Øen, Bedre skole 4, 2021,
View online
Article
Specialpedagogens roll i förskolan – förskollärares beskrivningar av arbetsfördelning, anspråk och förhandlingar
Gäreskog, Petra ; Lindqvist, Gunilla, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 61-81, Nordisk barnehageforskning, 1, 19, 2022, 61-81,
View online
Article
Inkludering och arbetet med särskilt stöd i förskolan
Gäreskog, Petra, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 148-, Barn, 4, 41, 2023-12-01, 148
View online
Article
Individet i et systemperspektiv, sakkyndighetsarbeid i PPT
Samuelsen, Anne Sofie ; Bargel, Helen Lovise, Forlaget Skolepsykologi, 2018,
View online
Book
Sosial mestring i barnegrupper
Vedeler, Liv, Oslo, Universitetsforl, 159 s., cop. 2007, isbn:9788215011363,
Kap.4.s.41-55.
BookFlerspråklige barn med språkvansker og utviklingsforstyrrelser : hvordan oppdage språkvanskene og tilrettelegge for flerspråklighet i barnehagen?
Karlsen, Else Jorun, Gjevikhaug, Ann Cathrin, Oslo, Gyldendal, 253 sider, 2020, isbn:9788205524293,
s. 95-124
BookEtisk ansvar i spesialpedagogikken
Draugsvoll, Karen Ingebjørg, Oslo, Samlaget, 171 sider, 2025, isbn:978-82-340-1394-2,
s. 12-25 og s. 104-112.
BookTidlig innsats i tidlig barndom
Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Gyldendal, 245 sider, [2022], isbn:9788205553620,
s. 207-220 og s. 223- 239.
DocumentRammeplan for barnehagen : innhold og oppgaver
Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, cop. 2013,
View online
Legislation
Lov om barnehager
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64, 2005,
View online
Legislation
Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
CRPD, 2013,
View online
Document
FNs bærekraftmål
FN-Sambandet,
View online
Document
Internasjonal dag for personer med nedsatt funksjonsevne. FN-sambandet.
FN-Sambandet,
View online
Document
Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole 2023-2030.
Kunnskapsdepartementet.,
View online
Legislation
Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51).
Likestillings- og diskrimineringsloven. , Lovdata. , 2017,
View online
Document
Mer å Hente: Bedre læring for Elever med Stort Læringspotensial.
Norges Offentlige Utredninger (NOU) , 2016,
View online
Document
Veileder for spesialpedagogisk hjelp.
Utdanningsdirektoratet. , 2025,
View online
Document
Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.
Utdanningsdirektoratet., 2025,
View online
Book
Utfordrende atferd i barnehagen
Kinge, Emilie, Oslo, Gyldendal akademisk, 95 s., 2015, isbn:9788205473416, Book
Tung tids tale : roman
Nilssen, Olaug, Oslo, Samlaget, 155 s., 2017, isbn:978-82-521-9027-4, Book
Begavede barnehagebarns læring : i teori og praksis
Lie, Branca, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 156 s., 2017, isbn:978-82-02-54143-9, Book
Begavede barn - i barnehagealder
Lie, Branca, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 156 s., 2016, isbn:978-82-02-48724-9, Book
Barn i barnehagen med stort læringspotensial : tilrettelegging for evnerike barn
Gardar, Linda Apalnes, Bergen, Fagbokforlaget, 68 sider, 2022, isbn:9788245038576, Book
Barn med stort læringspotensial i barnehagen
Idsøe, Ella Cosmovici, Roy Søbstad (1971-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 121 sider, 2019, isbn:9788202625382, Book
Flerspråklige barn med språkvansker og utviklingsforstyrrelser : hvordan oppdage språkvanskene og tilrettelegge for flerspråklighet i barnehagen?
Karlsen, Else Jorun, Gjevikhaug, Ann Cathrin, Oslo, Gyldendal, 253 sider, 2020, isbn:9788205524293, Book
Kartlegging av barns språk i tidlig alder
Lyngseth, Else Johansen, Alterskjær, Kirsti Sinkaberg; Andresen, Guri Hauge; Misvær, Nina; Pettersen, Marit; Vik, Nassira Essahli; Zwart-Langner, Jana van der, Oslo, Gyldendal, 231 sider, [2020], isbn:9788205525986,
