Treningsfysiologi og anatomi
Emnekode:
IDR102Emnenavn:
Treningsfysiologi og anatomiUndervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Skriftlig oppgave knyttet til sentrale organsystemers funksjon og treningsadaptasjoner
- Presentasjon av et tildelt tema
- Skriftlig oppgave knyttet til anatomi
- Kandidaten må delta på minst 80% av undervisningen.
Om arbeidskravene ikke godkjennes har studenten krav på ett ytterligere forsøk på å levere i samme semester. Nærmere detaljer om arbeidskrav gis ved oppstart av emnet.
Kunnskap:
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- har kunnskap om viktige organsystemer relatert til trening og fysiologiske prosesser både i hvile og i fysisk aktivitet
- har kunnskap om kroppens tilpasninger ved ulike former for treningspåvirkning
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende relevante treningsmetoder for utvikling av fysisk kapasitet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utveksle synspunkter og diskutere trening og prestasjonsutvikling basert på faglige begrunnelser
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling innenfor fagfeltet
Book
Innføring i treningsfysiologi
Sandbakk, Øyvind, Sandbakk, Silvana Bucher, Bergen, Fagbokforlaget, 318 sider, 2024, isbn:9788245037944,
Book
Anatomi, bevægelseslære og styrketræning
Wirhed, Rolf, Stig Salander (illustratør), Brøndby, Danmarks Idræts-Forbund, 151 s., 2012, isbn:9788792705082; 87-92705-08-1,
Book
Menneskets fysiologi
Sand, Olav, Sjaastad, Øystein V.; Haug, Egil, Oslo; © 2023, Gyldendal, XVI, 896 sider, [2023], isbn:978-82-05-53459-9,
Book
Menneskets fysiologi : hvile og arbejde
Schibye, Bente, København, FADL's Forlag, 471 s., 2017, isbn:9788777497162,
Book
Strength training anatomy
Delavier, Frédéric, Champaign, IL, Human Kinetics, 256 sider, [2023]; © 2023, isbn:9781718214866,
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Skriftlig oppgave knyttet til sentrale organsystemers funksjon og treningsadaptasjoner
- Presentasjon av et tildelt tema
- Skriftlig oppgave knyttet til anatomi
- Kandidaten må delta på minst 80% av undervisningen.
Om arbeidskravene ikke godkjennes har studenten krav på ett ytterligere forsøk på å levere i samme semester. Nærmere detaljer om arbeidskrav gis ved oppstart av emnet.
Kunnskap:
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- har kunnskap om viktige organsystemer relatert til trening og fysiologiske prosesser både i hvile og i fysisk aktivitet
- har kunnskap om kroppens tilpasninger ved ulike former for treningspåvirkning
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende relevante treningsmetoder for utvikling av fysisk kapasitet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utveksle synspunkter og diskutere trening og prestasjonsutvikling basert på faglige begrunnelser
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling innenfor fagfeltet
Book
Innføring i treningsfysiologi
Sandbakk, Øyvind, Sandbakk, Silvana Bucher, Bergen, Fagbokforlaget, 318 sider, 2024, isbn:9788245037944,
Book
Anatomi, bevægelseslære og styrketræning
Wirhed, Rolf, Stig Salander (illustratør), Brøndby, Danmarks Idræts-Forbund, 151 s., 2012, isbn:9788792705082; 87-92705-08-1,
Book
Menneskets fysiologi
Sand, Olav, Sjaastad, Øystein V.; Haug, Egil, Oslo; © 2023, Gyldendal, XVI, 896 sider, [2023], isbn:978-82-05-53459-9,
Book
Menneskets fysiologi : hvile og arbejde
Bente Schibye (forfatter), København, FADL's Forlag, 471, 2017, isbn:9788777497162,
Book
Strength training anatomy : print
Delavier, Frédéric, Human Kinetics, 2023, isbn:1718214863,
View online
- Gjennomføre en labøvelse og levere en skriftlig rapport knyttet til dette. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentreningsperiode innenfor et valgt fokusområde. I henhold til dette skal det leveres et skriftlig arbeid bestående av teoridel, plan, logg og evaluering. I tillegg skal arbeidet presenteres for resten av klassen. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Krav til 80 % fremmøte til all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Emnet er organisert i undervisningsuker. Det vil bli gitt arbeidsoppgaver som går ut over disse ukene. Nærmere føringer vil fremkomme i undervisningsplan.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, idrettsaktivitet og laboratoriearbeid med rapportskriving. Studentene skal gjennomføre en egentreningsperiode med en etterfølgende rapport. Undervisningen vil bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike idrettsanlegg i Bergen og omegn. Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
- Individuell muntlig eksamen.
Kandidaten trekker et tema og får 20 minutter forberedelsestid. Eksamen har en varighet på 20 minutter hvor kandidaten skal greie ut om tema som ble trukket, og hvor sensorer har mulighet til å stille spørsmål i forhold til pensum.
Fysiologi og anatomi
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Metabolisme
- Nervesystemet
- Muskelcellenes oppbygging og funksjon
- Oksygenopptak
Treningslære
- Utholdenhetstrening
- Styrke- og spensttrening
- Treningsplanlegging
- Treningsformer og metoder
- Idrettsspesifikke tester
- Trening for ulike aldersgrupper
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger innen fysiologi og treningslære
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emnet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til registrering og testing av ulike fysiologiske parametere
- kan innenfor emnet finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Book
Klar - ferdig - gå! : grunnbok i aktivitetsfysiologi
Dahl, Hans A., Oslo, Cappelen akademisk forl, 248 s., cop. 2005, isbn:9788202241643; 8202241642,
Book
Styrketrening : i individuelle idretter og ballspill
Eystein Enoksen (1944-) (red./redaktør), Kristiansand, Høyskoleforlaget, 288 s., 2007, isbn:8276347045; 9788276347043,
Book
Utholdenhetstrening : forskning og beste praksis
Eystein Enoksen (1944-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Hallén, Jostein, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 333 s., 2013, isbn:9788202419257,
Book
Trening : fra barneidrett til toppidrett
Tønnessen, Espen, Rønnestad, Bent Ronny, Oslo, Gyldendal, 314 s., cop. 2018, isbn:978-82-05-51582-6,
Book
Anatomi og bevægelseslære i idræt
Wirhed, Rolf, Brøndby, Danmarks Idræts-Forbund, 104 s., 1984, isbn:8787048558,
Book
Anatomi, bevægelseslære og styrketræning
Wirhed, Rolf, Stig Salander (illustratør), Brøndby, Danmarks Idræts-Forbund, 151 s., 2012, isbn:9788792705082; 87-92705-08-1,
Book
Treningslære : idrettsfag vgs
Asbjørn Gjerset (1942-) (forfatter), Oslo, Gyldendal, 2021, isbn:9788205548695,
Book
Menneskets fysiologi : hvile og arbejde
Bente Schibye (forfatter), København, FADL's Forlag, 471, 2017, isbn:9788777497162,
Book
Menneskets fysiologi
Olav Sand (1946-) (forfatter), Kari C Toverud (1958-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 2022, isbn:9788205534599,
- Gjennomføre en labøvelse og levere en skriftlig rapport knyttet til dette. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentreningsperiode innenfor et valgt fokusområde. I henhold til dette skal det leveres et skriftlig arbeid bestående av teoridel, plan, logg og evaluering. I tillegg skal arbeidet presenteres for resten av klassen. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Krav til 80 % fremmøte til all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Emnet er organisert i undervisningsuker. Det vil bli gitt arbeidsoppgaver som går ut over disse ukene. Nærmere føringer vil fremkomme i undervisningsplan.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, idrettsaktivitet og laboratoriearbeid med rapportskriving. Studentene skal gjennomføre en egentreningsperiode med en etterfølgende rapport. Undervisningen vil bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike idrettsanlegg i Bergen og omegn. Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
- Individuell muntlig eksamen.
Kandidaten trekker et tema og får 20 minutter forberedelsestid. Eksamen har en varighet på 20 minutter hvor kandidaten skal greie ut om tema som ble trukket, og hvor sensorer har mulighet til å stille spørsmål i forhold til pensum.
Fysiologi og anatomi
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Metabolisme
- Nervesystemet
- Muskelcellenes oppbygging og funksjon
- Oksygenopptak
Treningslære
- Utholdenhetstrening
- Styrke- og spensttrening
- Treningsplanlegging
- Treningsformer og metoder
- Idrettsspesifikke tester
- Trening for ulike aldersgrupper
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger innen fysiologi og treningslære
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emnet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til registrering og testing av ulike fysiologiske parametere
- kan innenfor emnet finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal ha rett til karakter i emnet.
- Gjennomføre en labøvelse og levere en skriftlig rapport knyttet til dette. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentreningsperiode innenfor et valgt fokusområde. I henhold til dette skal det leveres et skriftlig arbeid bestående av teoridel, plan, logg og evaluering. I tillegg skal arbeidet presenteres for resten av klassen. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Krav til 80 % fremmøte til all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Emnet er organisert i undervisningsuker. Det vil bli gitt arbeidsoppgaver som går ut over disse ukene. Nærmere føringer vil fremkomme i undervisningsplan.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, idrettsaktivitet og laboratoriearbeid med rapportskriving. Studentene skal gjennomføre en egentreningsperiode med en etterfølgende rapport. Undervisningen vil bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike idrettsanlegg i Bergen og omegn. Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
- Individuell muntlig eksamen.
Kandidaten trekker et tema og får 20 minutter forberedelsestid. Eksamen har en varighet på 20 minutter hvor kandidaten skal greie ut om tema som ble trukket, og hvor sensorer har mulighet til å stille spørsmål i forhold til pensum.
Fysiologi og anatomi
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Metabolisme
- Nervesystemet
- Muskelcellenes oppbygging og funksjon
- Oksygenopptak
Treningslære
- Utholdenhetstrening
- Styrke- og spensttrening
- Treningsplanlegging
- Treningsformer og metoder
- Idrettsspesifikke tester
- Trening for ulike aldersgrupper
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger innen fysiologi og treningslære
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emnet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til registrering og testing av ulike fysiologiske parametere
- kan innenfor emnet finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer.
Dahl, H.A,. Klar, ferdig gå. (2005). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Enoksen, E., Tønnesen, E., & Tjelta, L.I. (2007). Styrketrening - i individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Tjelta L.I., Enoksen, E., & Tønnessen, E. (red.). (2013). Utholdenhetstrening - forskning og beste praksis. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1, 2, 3, 5 & 13).
Tønnessen, E. & Rønnestad, B. (2018). Trening fra barneidrett til toppidrett. Gyldendal norsk forlag.
Wirhed, Rolf. (2002). Anatomi og bevægelseslære i idræt. Danmarks Idræts-Forbund.
Ressurslitteratur:
Gjerset, A., m.fl. (2012). Treningslære. Gyldendal undervisning.
Ca. 1020 sider
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal ha rett til karakter i emnet.
- Gjennomføre en labøvelse og levere en skriftlig rapport knyttet til dette. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentreningsperiode innenfor et valgt fokusområde. I henhold til dette skal det leveres et skriftlig arbeid bestående av teoridel, plan, logg og evaluering. I tillegg skal arbeidet presenteres for resten av klassen. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Krav til 80 % fremmøte til all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Emnet er organisert i undervisningsuker. Det vil bli gitt arbeidsoppgaver som går ut over disse ukene. Nærmere føringer vil fremkomme i undervisningsplan.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, idrettsaktivitet og laboratoriearbeid med rapportskriving. Studentene skal gjennomføre en egentreningsperiode med en etterfølgende rapport. Undervisningen vil bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike idrettsanlegg i Bergen og omegn. Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
- Individuell muntlig eksamen.
Kandidaten trekker et tema og får 20 minutter forberedelsestid. Eksamen har en varighet på 20 minutter hvor kandidaten skal greie ut om tema som ble trukket, og hvor sensorer har mulighet til å stille spørsmål i forhold til pensum.
Fysiologi og anatomi
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Metabolisme
- Nervesystemet
- Muskelcellenes oppbygging og funksjon
- Oksygenopptak
Treningslære
- Utholdenhetstrening
- Styrke- og spensttrening
- Treningsplanlegging
- Treningsformer og metoder
- Idrettsspesifikke tester
- Trening for ulike aldersgrupper
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet idrettsbiologi gir grunnlag for å forstå den fysiske og biologiske bakgrunnen for hvordan menneskekroppen og den fysiske yteevnen tilpasses ved trening. Grunnleggende fagområder som fysiologi og anatomi relateres til treningslære og prestasjonsevne.
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger innen fysiologi og treningslære
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emnet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til registrering og testing av ulike fysiologiske parametere
- kan innenfor emnet finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer.
Dahl, H.A,. Klar, ferdig gå. (2005). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Enoksen, E., Tønnesen, E., & Tjelta, L.I. (2007). Styrketrening - i individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Tjelta L.I., Enoksen, E., & Tønnessen, E. (red.). (2013). Utholdenhetstrening - forskning og beste praksis. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1, 2, 3, 5 & 13).
Tønnessen, E. & Rønnestad, B. (2018). Trening fra barneidrett til toppidrett. Gyldendal norsk forlag.
Wirhed, Rolf. (2002). Anatomi og bevægelseslære i idræt. Danmarks Idræts-Forbund.
Ressurslitteratur:
Gjerset, A., m.fl. (2012). Treningslære. Gyldendal undervisning.
Ca. 1020 sider
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal ha rett til karakter i emnet.
- Gjennomføre en labøvelse og levere en skriftlig rapport knyttet til dette. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentreningsperiode innenfor et valgt fokusområde. I henhold til dette skal det leveres et skriftlig arbeid bestående av teoridel, plan, logg og evaluering. I tillegg skal arbeidet presenteres for resten av klassen. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Krav til 80 % fremmøte til all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Emnet er organisert i undervisningsuker. Det vil bli gitt arbeidsoppgaver som går ut over disse ukene. Nærmere føringer vil fremkomme i undervisningsplan.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, idrettsaktivitet og laboratoriearbeid med rapportskriving. Studentene skal gjennomføre en egentreningsperiode med en etterfølgende rapport. Undervisningen vil bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike idrettsanlegg i Bergen og omegn. Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
- Individuell muntlig eksamen.
Kandidaten trekker et tema fra pensum og får 20 minutter forberedelsestid. Eksamen har en varighet på 20 minutter hvor kandidaten skal greie ut om tema som ble trukket, og hvor sensorer har mulighet til å stille spørsmål i forhold til pensum.
Fysiologi og anatomi
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Metabolisme
- Nervesystemet
- Muskelcellenes oppbygging og funksjon
- Oksygenopptak
Treningslære
- Utholdenhetstrening
- Styrke- og spensttrening
- Treningsplanlegging
- Treningsformer og metoder
- Idrettsspesifikke tester
- Trening for ulike aldersgrupper
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger innen fysiologi og treningslære
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emnet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til registrering og testing av ulike fysiologiske parametere
- kan innenfor emnet finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer.
Dahl, H.A,. Klar, ferdig gå. (2005). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Enoksen, E., Tønnesen, E., & Tjelta, L.I. (2007). Styrketrening - i individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Tjelta L.I., Enoksen, E., & Tønnessen, E. (red.). (2013). Utholdenhetstrening - forskning og beste praksis. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1, 2, 3, 5 & 13).
Tønnessen, E. & Rønnestad, B. (2018). Trening fra barneidrett til toppidrett. Gyldendal norsk forlag.
Wirhed, Rolf. (2002). Anatomi og bevægelseslære i idræt. Danmarks Idræts-Forbund.
Ressurslitteratur:
Gjerset, A., m.fl. (2012). Treningslære. Gyldendal undervisning.
Ca. 1020 sider
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal ha rett til karakter i emnet.
- Gjennomføre en labøvelse og levere en skriftlig rapport knyttet til dette. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentreningsperiode innenfor et valgt fokusområde. I henhold til dette skal det leveres et skriftlig arbeid bestående av teoridel, plan, logg og evaluering. I tillegg skal arbeidet presenteres for resten av klassen. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Krav til 80 % fremmøte til all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Emnet er organisert i undervisningsuker. Det vil bli gitt arbeidsoppgaver som går ut over disse ukene. Nærmere føringer vil fremkomme i undervisningsplan.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, idrettsaktivitet og laboratoriearbeid med rapportskriving. Studentene skal gjennomføre en egentreningsperiode med en etterfølgende rapport. Undervisningen vil bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike idrettsanlegg i Bergen og omegn. Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
- Individuell muntlig eksamen.
Kandidaten trekker et tema fra pensum og får 20 minutter forberedelsestid. Eksamen har en varighet på 20 minutter hvor kandidaten skal greie ut om tema som ble trukket, og hvor sensorer har mulighet til å stille spørsmål i forhold til pensum.
Fysiologi og anatomi
- Grunnleggende cellebiologi
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Metabolisme
- Nervesystemet
- Muskelcellenes oppbygging og funksjon
- Oksygenopptak
Treningslære
- Utholdenhetstrening
- Styrke- og spensttrening
- Treningsplanlegging
- Treningsformer og metoder
- Idrettsskader
- Idrettsspesifikke tester
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger innen fysiologi og treningslære
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emnet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til registrering og testing av ulike fysiologiske parametere
- kan innenfor emnet finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Dahl, H.A,. Klar, ferdig gå. (2005). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Enoksen, E., Tønnesen, E., & Tjelta, L.I. (2007). Styrketrening ¿ i individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Tjelta L.I., Enoksen, E., & Tønnessen, E. (red.). (2013). Utholdenhetstrening - forskning og beste praksis. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1, 2, 3, 5 & 13).
Wirhed, Rolf. (2002). Anatomi og bevægelseslære i idræt. Danmarks Idræts-Forbund.
Ressurslitteratur:
Gjerset, A., m.fl. (2012). Treningslære. Gyldendal undervisning.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal ha rett til karakter i emnet.
- Gjennomføre en labøvelse og levere en skriftlig rapport knyttet til dette. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentreningsperiode innenfor et valgt fokusområde. I henhold til dette skal det leveres et skriftlig arbeid bestående av teoridel, plan, logg og evaluering. I tillegg skal arbeidet presenteres for resten av klassen. Vurdering godkjent/ikke godkjent.
- Krav til 80 % fremmøte til all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Emnet er organisert i undervisningsuker. Det vil bli gitt arbeidsoppgaver som går ut over disse ukene. Nærmere føringer vil fremkomme i undervisningsplan.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, idrettsaktivitet og laboratoriearbeid med rapportskriving. Studentene skal gjennomføre en egentreningsperiode med en etterfølgende rapport. Undervisningen vil bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike idrettsanlegg i Bergen og omegn. Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
- Individuell muntlig eksamen.
Kandidaten trekker et tema fra pensum og får 20 minutter forberedelsestid. Eksamen har en varighet på 20 minutter hvor kandidaten skal greie ut om tema som ble trukket, og hvor sensorer har mulighet til å stille spørsmål i forhold til pensum.
Fysiologi og anatomi
- Grunnleggende cellebiologi
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Metabolisme
- Nervesystemet
- Muskelcellenes oppbygging og funksjon
- Oksygenopptak
Treningslære
- Utholdenhetstrening
- Styrke- og spensttrening
- Treningsplanlegging
- Treningsformer og metoder
- Idrettsskader
- Idrettsspesifikke tester
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger innen fysiologi og treningslære
- har grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emnet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til registrering og testing av ulike fysiologiske parametere
- kan innenfor emnet finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Dahl, H.A,. Klar, ferdig gå. (2005). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Enoksen, E., Tønnesen, E., & Tjelta, L.I. (2007). Styrketrening ¿ i individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Tjelta L.I., Enoksen, E., & Tønnessen, E. (red.). (2013). Utholdenhetstrening - forskning og beste praksis. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1, 2, 3, 5 & 13).
Wirhed, Rolf. (2002). Anatomi og bevægelseslære i idræt. Danmarks Idræts-Forbund.
Ressurslitteratur:
Gjerset, A., m.fl. (2012). Treningslære. Gyldendal undervisning.
