Journalistikk 1
Emnekode:
3JO111Emnenavn:
Journalistikk 1Undervisningssemester:
HøstSteder:
KristiansandStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å ta eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Undervisningen i emnet er studentaktiv og veksler mellom forelesninger og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som prøver eller innleveringer underveis.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag
- har kunnskap om grunnleggende journalistiske metoder og kildearbeid
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder
- kan lage enkle tv-saker og artikler
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Journalistikk på alle plattformer : lærebok i praktisk journalistikk
Espen Reiss Mathiesen (1956-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 256 sider, [2024], isbn:978-82-15-06442-0, Book
Falske nyheter : løgn, desinformasjon og propaganda i den digitale offentligheten
Kalsnes, Bente, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 161 sider, 2019, isbn:9788202581176,
View online
Book
Pressespråket : oppslagsbok for journalister og andre skribenter
Aarønæs, Lars, [Oslo], Kommano, s. 5-99, 2006, isbn:8292218092; 9788292218099,
View online
Document
Vær Varsom-plakaten
Norsk Presseforbund, Norsk Presseforbund, 2020,
View online
Book Chapter
Idéutvikling
Handgaard, Brynjulf, Simonsen, Anne Hege; Steensen, Steen, Idéutvikling, Oslo, Gyldendal akademisk, 363 s., 2013, 65-86, isbn:9788205430044,
Dette utdraget finner du i kompendiet i Canvas
Book ChapterNysgjerrighet - researchens drivkraft
Handgaard, Brynjulf, Simonsen, Anne Hege; Steensen, Steen, Nysgjerrighet - researchens drivkraft, Oslo, Gyldendal akademisk, 363 s., 2013, 88-103, isbn:9788205430044,
Dette utdraget finner du i kompendiet i Canvas
Book ChapterEn digital kildekritikk
Ståle Grut, Grut, Ståle, Kristoffer Eidsnes 1991- (illustratør), En digital kildekritikk, Oslo, Gyldendal, 143 sider, 2021, 9-31, isbn:9788205529809,
Introduksjon + Del 1. Dette utdraget finner du i kompendiet i Canvas. Document
Hvorfor blir noen barn kriminelle?
Arianit Selmani og Aleksander Limkjær, Stiftelsen for en kritisk og undersøkende presse, 20, 2025,
Dette er en metoderapport fra to journalister i Tønsbergs Blad der de forklarer hvordan de har jobbet med et større journalistisk prosjekt for å kartlegge hvorfor noen ungdommer blir kriminelle. Metoderapporten er innsendt til Stiftelsen for en kritisk og undersøkende presse (Skup), og var med i konkurransen om Skup-prisen våren 2025. Metoderapporter til Skup er en veldig fin måte å lære om hvordan journalister jobber med viktig og krevende journalistikk.
View online
Article
KI: En perfekt møkkastorm
Lars Kristiansen, 13, Journalisten, 2025,
Dette er et debattinnlegg skrevet av Lars Kristiansen. Han er ansvarlig for undersøkende journalistikk i NRK, og debattinnlegget er publisert på journalisten.no, som er et nettsted som publiserer aktuelle saker og debatter knyttet til journalistikk som fagfelt. I dette debattinnlegget argumenterer Kristiansen for det han mener er journalisters viktigste oppgaver i en tid der KI kan løse flere av oppgavene journalister normalt har hatt.
View online
Book
Metodebok for mediefag
Helge Østbye (1946-) (medarb./forfatter), Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove, Bergen, Fagbokforl, 39 s., 2013, isbn:978-82-450-1455-6,
Kapittel 3: Tekstanalyse. Dette kapitlet finner du i kompendiet i Canvas.
View online
DVD
Spotlight
Tom McCarthy, 2015, Video
Shattered Glass
Baumgarten, Craig ; Merims, Adam ; Hirsch, Gaye ; Christensen, Tove ; Ray, Billy ; Christensen, Hayden ; Sarsgaard, Peter ; Sevigny, Chloë ; Dawson, Rosario ; Lynskey, Melanie ; Azaria, Hank ; Blum, Mark ; Girard, Simone-Elise ; Zahn, Steve ; Walker, Mandy ; Ford, Jeffrey ; Danna, Mychael ; April, Renée ; Séguin, François ; Bissinger, Buzz, United States, Trimark Home Video, 2004, isbn:1594351570,
View online
Book
Mediespråk : form og formidling i journalistikk
Vestad, Jon Peder, Bjarte Alme (1938-), Oslo, Samlaget, 208 s., 2002, isbn:9788252159349; 8252159346, Book
Journalistikk : en innføring
Handgaard, Brynjulf, Simonsen, Anne Hege; Steensen, Steen, Oslo, Gyldendal akademisk, 363 s., 2013, isbn:9788205430044, Book
Intervjuteknikk for journalister
Handgaard, Brynjulf, Oslo, Gyldendal akademisk, 272 s., 2008, isbn:9788205371439,
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er i hovedsak praktisk og yrkesrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2 (3JO112).
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å ta eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Undervisningen i emnet er studentaktiv og veksler mellom forelesninger og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som prøver eller innleveringer underveis.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag
- har kunnskap om grunnleggende journalistiske metoder og kildearbeid
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder
- kan lage enkle tv-saker og artikler
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Book
Journalistikk : en innføring
Handgaard, Brynjulf, Simonsen, Anne Hege; Steensen, Steen, Oslo, Gyldendal akademisk, 363 s., 2013, isbn:9788205430044,
View online
Book
Pressespråket : oppslagsbok for journalister og andre skribenter
Aarønæs, Lars, [Oslo], Kommano, s. 5-99, 2006, isbn:8292218092; 9788292218099,
View online
Book
Metodebok for mediefag
Helge Østbye (1946-) (medarb./forfatter), Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove, Bergen, Fagbokforl, 39 s., 2013, isbn:978-82-450-1455-6,
Kapittel 3: Tekstanalyse. Dette kapitlet finner du i kompendiet i Canvas.
View online
DVD
Spotlight
Tom McCarthy, 2015,
Book Chapter
En digital kildekritikk
Ståle Grut, Grut, Ståle, Kristoffer Eidsnes 1991- (illustratør), En digital kildekritikk, Oslo, Gyldendal, 143 sider, 2021, 9-31, isbn:9788205529809,
Introduksjon + Del 1. Dette utdraget finner du i kompendiet i Canvas.
Document
Vær Varsom-plakaten
Norsk Presseforbund, Norsk Presseforbund, 2020,
View online
Book
Mediespråk : form og formidling i journalistikk
Vestad, Jon Peder, Bjarte Alme (1938-), Oslo, Samlaget, 208 s., 2002, isbn:9788252159349; 8252159346,
View online
Book
Falske nyheter : løgn, desinformasjon og propaganda i den digitale offentligheten
Kalsnes, Bente, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 161 sider, 2019, isbn:9788202581176,
View online
Video
Shattered Glass
Baumgarten, Craig ; Merims, Adam ; Hirsch, Gaye ; Christensen, Tove ; Ray, Billy ; Christensen, Hayden ; Sarsgaard, Peter ; Sevigny, Chloë ; Dawson, Rosario ; Lynskey, Melanie ; Azaria, Hank ; Blum, Mark ; Girard, Simone-Elise ; Zahn, Steve ; Walker, Mandy ; Ford, Jeffrey ; Danna, Mychael ; April, Renée ; Séguin, François ; Bissinger, Buzz, United States, Trimark Home Video, 2004, isbn:1594351570,
View online
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er i hovedsak praktisk og yrkesrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2 (3JO112).
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å ta eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Undervisningen i emnet er studentaktiv og veksler mellom forelesninger og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som prøver eller innleveringer underveis.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag
- har kunnskap om grunnleggende journalistiske metoder og kildearbeid
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder
- kan lage enkle tv-saker og artikler
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Book
Journalistikk : en innføring
Handgaard, Brynjulf, Simonsen, Anne Hege; Steensen, Steen, Oslo, Gyldendal akademisk, 363 s., 2013, isbn:9788205430044,
View online
Book
Pressespråket : oppslagsbok for journalister og andre skribenter
Aarønæs, Lars, [Oslo], Kommano, s. 5-99, 2006, isbn:8292218092; 9788292218099,
View online
Book
Metodebok for mediefag
Helge Østbye (1946-) (medarb./forfatter), Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove, Bergen, Fagbokforl, 39 s., 2013, isbn:978-82-450-1455-6,
Kapittel 3: Tekstanalyse. Dette kapitlet finner du i kompendiet i Canvas.
View online
DVD
Spotlight
Tom McCarthy, 2015,
Book Chapter
En digital kildekritikk
Ståle Grut, Grut, Ståle, Kristoffer Eidsnes 1991- (illustratør), En digital kildekritikk, Oslo, Gyldendal, 143 sider, 2021, 9-31, isbn:9788205529809,
Introduksjon + Del 1. Dette utdraget finner du i kompendiet i Canvas.
Document
Vær Varsom-plakaten
Norsk Presseforbund, Norsk Presseforbund, 2020,
View online
Book
Mediespråk : form og formidling i journalistikk
Vestad, Jon Peder, Bjarte Alme (1938-), Oslo, Samlaget, 208 s., 2002, isbn:9788252159349; 8252159346,
View online
Book
Falske nyheter : løgn, desinformasjon og propaganda i den digitale offentligheten
Kalsnes, Bente, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 161 sider, 2019, isbn:9788202581176,
View online
Video
Shattered Glass
Baumgarten, Craig ; Merims, Adam ; Hirsch, Gaye ; Christensen, Tove ; Ray, Billy ; Christensen, Hayden ; Sarsgaard, Peter ; Sevigny, Chloë ; Dawson, Rosario ; Lynskey, Melanie ; Azaria, Hank ; Blum, Mark ; Girard, Simone-Elise ; Zahn, Steve ; Walker, Mandy ; Ford, Jeffrey ; Danna, Mychael ; April, Renée ; Séguin, François ; Bissinger, Buzz, United States, Trimark Home Video, 2004, isbn:1594351570,
View online
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er i hovedsak praktisk og yrkesrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2 (3JO112).
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
For å oppnå læringsutbyttene legges undervisningen opp som veksling mellom forelesninger, gruppeseminar og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som ukentlige prøver/innleveringer.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Emnet gir en grunnleggende innføring i journalistisk teori og metode. Dette inkluderer journalistikkens samfunnsoppdrag, nyhetskriterier, kildekritikk, observasjon, intervjuteknikk, etikk, språk og utforming.
Studentene får et praktisk møte med journalistikken gjennom internt redaksjonsarbeid. Studentene skriver enkle nyhetssaker og lager enkle TV-reportasjer tilpasset nettavis.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag og grunnleggende arbeidsmetoder
- har kjennskap til kildearbeid i journalistikken
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder alene og i samarbeid med andre
- kan lage enkle tv-saker og artikler for nettavis i en redaksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Book
Journalistikk : en innføring
Handgaard, Brynjulf, Simonsen, Anne Hege; Steensen, Steen, Oslo, Gyldendal akademisk, 363 s., 2013, isbn:9788205430044,
View online
Book
Pressespråket : oppslagsbok for journalister og andre skribenter
Aarønæs, Lars, [Oslo], Kommano, s. 5-99, 2006, isbn:8292218092; 9788292218099,
View online
Book
Metodebok for mediefag
Helge Østbye (1946-) (medarb./forfatter), Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove, Bergen, Fagbokforl, 39 s., 2013, isbn:978-82-450-1455-6,
Kapittel 3: Tekstanalyse. Dette kapitlet finner du i kompendiet i Canvas.
View online
DVD
Spotlight
Tom McCarthy, 2015,
Book Chapter
En digital kildekritikk
Ståle Grut, Grut, Ståle, Kristoffer Eidsnes 1991- (illustratør), En digital kildekritikk, Oslo, Gyldendal, 143 sider, 2021, 9-31, isbn:9788205529809,
Introduksjon + Del 1. Dette utdraget finner du i kompendiet i Canvas.
Document
Vær Varsom-plakaten
Norsk Presseforbund, Norsk Presseforbund, 2020,
View online
Book
Mediespråk : form og formidling i journalistikk
Vestad, Jon Peder, Bjarte Alme (1938-), Oslo, Samlaget, 208 s., 2002, isbn:9788252159349; 8252159346,
View online
Book
Falske nyheter : løgn, desinformasjon og propaganda i den digitale offentligheten
Kalsnes, Bente, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 161 sider, 2019, isbn:9788202581176,
View online
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2, 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
- Oppgave i kildearbeid (300 ord)
Prøvene og innleveringene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning. Dette skal spesielt vurderes for studenter som har kommet forsinket inn i studiet.
For å oppnå læringsutbyttene legges undervisningen opp som veksling mellom forelesninger, gruppeseminar og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som ukentlige prøver/innleveringer.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Emnet gir en grunnleggende innføring i journalistisk teori og metode. Dette inkluderer journalistikkens samfunnsoppdrag, nyhetskriterier, kildekritikk, observasjon, intervjuteknikk, etikk, språk og utforming.
Studentene får et praktisk møte med journalistikken gjennom internt redaksjonsarbeid. Studentene skriver enkle nyhetssaker og lager enkle TV-reportasjer tilpasset nettavis.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag og grunnleggende arbeidsmetoder
- har grunnleggende kjennskap til kildearbeid i journalistikken
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder alene og i samarbeid med andre
- kan bygge opp et enkelt journalistisk kildenettverk
- kan lage enkle tv-saker og artikler for nettavis i en redaksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Med forbehold om endringer.
Pensum (omtrent 850 sider)
- Aarønæs, Lars: Pressespråket (Oslo: Komma.no, 2006), s. 5-99.
- Engebretsen, Martin: Den forståelige nyhet. (Fredrikstad: IJ-forlaget, 2005; 2. utg.) (71 s.).
- Handgaard, Brynjulf, Anne Hege Simonsen og Steen Stensen: Journalistikk (Oslo, Gyldendal Akademisk 2013) (327 s.)
- ¤Hågvar, Yngve Benestad: Å forstå avisa. Innføring i praktisk presseanalyse. (Bergen: Fagbokforlaget, 2007) kap.1,2 og 9 (34 s.)
- Kofoed, Ståle de Lange: Digital historiefortelling (Oslo: Cappelen Damm, 2014) kap 5-7, (42 s.)
- Norsk Presseforbund (2015): Vær Varsom-plakaten. (5 s.).
- ¤Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Medieinnhald: analyseteoriar», kapittel 5 i Media i samfunnet (6. utg.). Oslo: Det Norske Samlaget (32 s.)
- ¤Thoresen, Jan: Nettjournalistikk: Å lage en viktig nettavis (Oslo: Gyldendal, 2014) kap 5, (10 s.)
- Vestad, Jon Peder og Bjarte Alme: Mediespråk. Form og formidling i journalistikk. (Oslo: Det Norske Samlaget), (208 s).
- ¤Østbye, Helge, Knut Helland, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen (2013): «Tekstanalyse», kapittel 3 i Metodebok for mediefag (4. utg). Bergen: Fagbokforlaget (39 s.)
- Billy Ray: Shattered Glass. (Film 2003)
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium i BOLK.
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2, 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
- Oppgave i kildearbeid (300 ord)
Prøvene og innleveringene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning. Dette skal spesielt vurderes for studenter som har kommet forsinket inn i studiet.
For å oppnå læringsutbyttene legges undervisningen opp som veksling mellom forelesninger, gruppeseminar og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som ukentlige prøver/innleveringer.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Emnet gir en grunnleggende innføring i journalistisk teori og metode. Dette inkluderer journalistikkens samfunnsoppdrag, nyhetskriterier, kildekritikk, observasjon, intervjuteknikk, etikk, språk og utforming.
Studentene får et praktisk møte med journalistikken gjennom internt redaksjonsarbeid. Studentene skriver enkle nyhetssaker og lager enkle TV-reportasjer tilpasset nettavis.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag og grunnleggende arbeidsmetoder
- har grunnleggende kjennskap til kildearbeid i journalistikken
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder alene og i samarbeid med andre
- kan bygge opp et enkelt journalistisk kildenettverk
- kan lage enkle tv-saker og artikler for nettavis i en redaksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Med forbehold om endringer.
Pensum (omtrent 850 sider)
- Aarønæs, Lars: Pressespråket (Oslo: Komma.no, 2006), s. 5-99.
- Engebretsen, Martin: Den forståelige nyhet. (Fredrikstad: IJ-forlaget, 2005; 2. utg.) (71 s.).
- Handgaard, Brynjulf, Anne Hege Simonsen og Steen Stensen: Journalistikk (Oslo, Gyldendal Akademisk 2013) (327 s.)
- ¤Hågvar, Yngve Benestad: Å forstå avisa. Innføring i praktisk presseanalyse. (Bergen: Fagbokforlaget, 2007) kap.1,2 og 9 (34 s.)
- Kofoed, Ståle de Lange: Digital historiefortelling (Oslo: Cappelen Damm, 2014) kap 5-7, (42 s.)
- Norsk Presseforbund (2015): Vær Varsom-plakaten. (5 s.).
- ¤Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Medieinnhald: analyseteoriar», kapittel 5 i Media i samfunnet (6. utg.). Oslo: Det Norske Samlaget (32 s.)
- ¤Thoresen, Jan: Nettjournalistikk: Å lage en viktig nettavis (Oslo: Gyldendal, 2014) kap 5, (10 s.)
- Vestad, Jon Peder og Bjarte Alme: Mediespråk. Form og formidling i journalistikk. (Oslo: Det Norske Samlaget), (208 s).
- ¤Østbye, Helge, Knut Helland, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen (2013): «Tekstanalyse», kapittel 3 i Metodebok for mediefag (4. utg). Bergen: Fagbokforlaget (39 s.)
- Billy Ray: Shattered Glass. (Film 2003)
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium i BOLK.
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2, 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
- Oppgave i kildearbeid (300 ord)
Prøvene og innleveringene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning. Dette skal spesielt vurderes for studenter som har kommet forsinket inn i studiet.
For å oppnå læringsutbyttene legges undervisningen opp som veksling mellom forelesninger, gruppeseminar og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som ukentlige prøver/innleveringer.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Emnet gir en grunnleggende innføring i journalistisk teori og metode. Dette inkluderer journalistikkens samfunnsoppdrag, nyhetskriterier, kildekritikk, observasjon, intervjuteknikk, etikk, språk og utforming.
Studentene får et praktisk møte med journalistikken gjennom internt redaksjonsarbeid. Studentene skriver enkle nyhetssaker og lager enkle TV-reportasjer tilpasset nettavis.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag og grunnleggende arbeidsmetoder
- har grunnleggende kjennskap til kildearbeid i journalistikken
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder alene og i samarbeid med andre
- kan bygge opp et enkelt journalistisk kildenettverk
- kan lage enkle tv-saker og artikler for nettavis i en redaksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Pensum (omtrent 850 sider)
- Aarønæs, Lars: Pressespråket (Oslo: Komma.no, 2006), s. 5-99.
- Engebretsen, Martin: Den forståelige nyhet. (Fredrikstad: IJ-forlaget, 2005; 2. utg.) (71 s.).
- Handgaard, Brynjulf, Anne Hege Simonsen og Steen Stensen: Journalistikk (Oslo, Gyldendal Akademisk 2013) (327 s.)
- ¤Hågvar, Yngve Benestad: Å forstå avisa. Innføring i praktisk presseanalyse. (Bergen: Fagbokforlaget, 2007) kap.1,2 og 9 (34 s.)
- Kofoed, Ståle de Lange: Digital historiefortelling (Oslo: Cappelen Damm, 2014) kap 5-7, (42 s.)
- Norsk Presseforbund (2015): Vær Varsom-plakaten. (5 s.).
- ¤Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Medieinnhald: analyseteoriar», kapittel 5 i Media i samfunnet (6. utg.). Oslo: Det Norske Samlaget (32 s.)
- ¤Thoresen, Jan: Nettjournalistikk: Å lage en viktig nettavis (Oslo: Gyldendal, 2014) kap 5, (10 s.)
- Vestad, Jon Peder og Bjarte Alme: Mediespråk. Form og formidling i journalistikk. (Oslo: Det Norske Samlaget), (208 s).
- ¤Østbye, Helge, Knut Helland, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen (2013): «Tekstanalyse», kapittel 3 i Metodebok for mediefag (4. utg). Bergen: Fagbokforlaget (39 s.)
- Billy Ray: Shattered Glass. (Film 2003)
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium i BOLK.
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2, 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
- Oppgave i kildearbeid (300 ord)
- Deltakelse i obligatorisk undervisning
Prøvene og innleveringene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Deltakelse i obligatorisk undervisning må være 80%. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning. Dette skal spesielt vurderes for studenter som har kommet forsinket inn i studieløpet.
Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppeseminar og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som ukentlige prøver/innleveringer. En del av undervisningen er obligatorisk og består av intern redaksjonspraksis.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Emnet gir en grunnleggende innføring i journalistisk teori og metode. Dette inkluderer journalistikkens samfunnsoppdrag, nyhetskriterier, kildekritikk, observasjon, intervjuteknikk, etikk, språk og utforming.
Studentene får et praktisk møte med journalistikken gjennom internt redaksjonsarbeid. Studentene skriver enkle nyhetssaker og lager enkle TV-reportasjer tilpasset nettavis.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag og grunnleggende arbeidsmetoder
- har grunnleggende kjennskap til kildearbeid i journalistikken
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder
- kan bygge opp et enkelt journalistisk kildenettverk
- kan lage enkle tv-saker og artikler for nettavis
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Pensum (omtrent 850 sider)
- Aarønæs, Lars: Pressespråket (Oslo: Komma.no, 2006), s. 5-99.
- Engebretsen, Martin: Den forståelige nyhet. (Fredrikstad: IJ-forlaget, 2005; 2. utg.) (71 s.).
- Handgaard, Brynjulf, Anne Hege Simonsen og Steen Stensen: Journalistikk (Oslo, Gyldendal Akademisk 2013) (327 s.)
- ¤Hågvar, Yngve Benestad: Å forstå avisa. Innføring i praktisk presseanalyse. (Bergen: Fagbokforlaget, 2007) kap.1,2 og 9 (34 s.)
- Kofoed, Ståle de Lange: Digital historiefortelling (Oslo: Cappelen Damm, 2014) kap 5-7, (42 s.)
- Norsk Presseforbund (2015): Vær Varsom-plakaten. (5 s.).
- ¤Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Medieinnhald: analyseteoriar», kapittel 5 i Media i samfunnet (6. utg.). Oslo: Det Norske Samlaget (32 s.)
- ¤Thoresen, Jan: Nettjournalistikk: Å lage en viktig nettavis (Oslo: Gyldendal, 2014) kap 5, (10 s.)
- Vestad, Jon Peder og Bjarte Alme: Mediespråk. Form og formidling i journalistikk. (Oslo: Det Norske Samlaget), (208 s).
- ¤Østbye, Helge, Knut Helland, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen (2013): «Tekstanalyse», kapittel 3 i Metodebok for mediefag (4. utg). Bergen: Fagbokforlaget (39 s.)
- Billy Ray: Shattered Glass. (Film 2003)
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium i BOLK.
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2, 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Observasjonsoppgave (300 ord)
- Prøve i pressespråk (45 minutter)
- Enkel tekstanalyse (500-1000 ord)
- Oppgave i kildearbeid (300 ord)
- Deltakelse i obligatorisk undervisning
Prøvene og innleveringene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Deltakelse i obligatorisk undervisning må være 80%. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning. Dette skal spesielt vurderes for studenter som har kommet forsinket inn i studieløpet.
Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppeseminar og praktiske oppgaver.
Arbeidskravene blir satt opp som ukentlige prøver/innleveringer. En del av undervisningen er obligatorisk og består av intern redaksjonspraksis.
- Digital skoleeksamen (4 t)
Emnet gir en grunnleggende innføring i journalistisk teori og metode. Dette inkluderer journalistikkens samfunnsoppdrag, nyhetskriterier, kildekritikk, observasjon, intervjuteknikk, etikk, språk og utforming.
Studentene får et praktisk møte med journalistikken gjennom internt redaksjonsarbeid. Studentene skriver enkle nyhetssaker og lager enkle TV-reportasjer tilpasset nettavis.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for journalistikkens grunnlag og grunnleggende arbeidsmetoder
- har grunnleggende kjennskap til kildearbeid i journalistikken
- har kunnskap om skriveregler og normer for godt mediespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike journalistiske metoder
- kan bygge opp et enkelt journalistisk kildenettverk
- kan lage enkle tv-saker og artikler for nettavis
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av journalistrollen
Pensum (omtrent 850 sider)
- Aarønæs, Lars: Pressespråket (Oslo: Komma.no, 2006), s. 5-99.
- Engebretsen, Martin: Den forståelige nyhet. (Fredrikstad: IJ-forlaget, 2005; 2. utg.) (71 s.).
- Handgaard, Brynjulf, Anne Hege Simonsen og Steen Stensen: Journalistikk (Oslo, Gyldendal Akademisk 2013) (327 s.)
- ¤Hågvar, Yngve Benestad: Å forstå avisa. Innføring i praktisk presseanalyse. (Bergen: Fagbokforlaget, 2007) kap.1,2 og 9 (34 s.)
- Kofoed, Ståle de Lange: Digital historiefortelling (Oslo: Cappelen Damm, 2014) kap 5-7, (42 s.)
- Norsk Presseforbund (2015): Vær Varsom-plakaten. (5 s.).
- ¤Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Medieinnhald: analyseteoriar», kapittel 5 i Media i samfunnet (6. utg.). Oslo: Det Norske Samlaget (32 s.)
- ¤Thoresen, Jan: Nettjournalistikk: Å lage en viktig nettavis (Oslo: Gyldendal, 2014) kap 5, (10 s.)
- Vestad, Jon Peder og Bjarte Alme: Mediespråk. Form og formidling i journalistikk. (Oslo: Det Norske Samlaget), (208 s).
- ¤Østbye, Helge, Knut Helland, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen (2013): «Tekstanalyse», kapittel 3 i Metodebok for mediefag (4. utg). Bergen: Fagbokforlaget (39 s.)
- Billy Ray: Shattered Glass. (Film 2003)
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium i BOLK.
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 2, 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
