Journalistikk 2
Emnekode:
3JO112Emnenavn:
Journalistikk 2Undervisningssemester:
HøstSteder:
KristiansandStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time).
- Mappeinnlevering (innholdet spesifiseres i egen manual): Del 1: Bilde- og videomappe. Del 2: Et gitt antall journalistiske saker.
Ved ikke godkjent på skriftlige/innleverte arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Refleksjonsnotat fra intern praksis (2500-3500 ord).
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere i manual.
Emnet vektlegger kunnskap og ferdigheter som er nødvendige i en mediebransje i stadig endring. Emnet består av to deler:
1: Foto- og videojournalistikk
Studenten lærer å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera, redigering av stillbilder og video, og journalistiske prinsipper er i fokus. Studenten bruker denne kunnskapen til arbeid med saker som publiseres i praksisperioden. Journalistiske tekster i tilknytning til bildematerialet er en integrert del av dette arbeidet.
2: Redaksjonsarbeid
Studenten lærer om vanlige måter å organisere en nyhetsredaksjon på og metoder for digitalt informasjonssøk. Studenten får prøvd dette ut gjennom deltakelse i intern redaksjonell praksis med produksjon på ulike medieplattformer.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike mediers særpreg
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering, bildebruk og lydarbeid
- har kunnskap om bruk av sosiale medier i journalistikk
- har kjennskap til studioavvikling med flerkamera
- har kunnskap om journalistisk idéarbeid
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere
- kan finne og utvikle journalistiske ideer og utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage enkle journalistiske saker fra idé til ferdig produkt
Generell kompetanse
Studenten
- har god forståelse for journalistrollen og oppgaver i en redaksjon
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er praktisk og yrkesrettet.
Godkjent / ikke godkjent.
Ved ikke godkjent på skriftlig arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time).
- Bilde- og videomappe (innholdet spesifiseres i egen manual).
Ved ikke godkjent på skriftlige/innleverte arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
* Refleksjonsnotat fra intern praksis (3000 ord)
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere i eksamensoppgave.
Emnet vektlegger kunnskap og ferdigheter som er nødvendige i en mediebransje i stadig endring. Emnet består av to deler:
1: Foto- og videojournalistikk
Studenten lærer å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera, redigering av stillbilder og video, og journalistiske prinsipper er i fokus. Studenten bruker denne kunnskapen til arbeid med saker som publiseres i praksisperioden. Journalistiske tekster i tilknytning til bildematerialet er en integrert del av dette arbeidet.
2: Redaksjonsarbeid
Studenten lærer om vanlige måter å organisere en nyhetsredaksjon på og metoder for digitalt informasjonssøk. Studenten får prøvd dette ut gjennom deltakelse i intern redaksjonell praksis med produksjon på ulike medieplattformer.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike mediers særpreg
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering, bildebruk og lydarbeid
- har kunnskap om bruk av sosiale medier i journalistikk
- har kjennskap til studioavvikling med flerkamera
- har kunnskap om journalistisk idéarbeid
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere
- kan finne og utvikle journalistiske ideer og utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage enkle journalistiske saker fra idé til ferdig produkt
Generell kompetanse
Studenten
- har god forståelse for journalistrollen og oppgaver i en redaksjon
Book
Levende bilder : lær av de beste
Heidi Røsok-Dahl (1979-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 330 sider, [2021], isbn:9788202700621,
Deler av boka vil også bli brukt i 3JO214 på 2. år.
Book
Publiseringsregler for journalister
Hovlid, Ellen Lexerød, Aarli, Ragna, Oslo, Gyldendal, 351 sider, [2020], isbn:978-82-05-54114-6,
Kapittel 9 og 12. Resten av boka brukes i 3JO105.
E-book
Bort med AUTO. Grunnleggende innføring i kreativ kamerabruk.
Egil Sæbø, Kristiansand, Egil Sæbø, 32, 2016, isbn:978-82-690496-0-2,
Gjøres tilgjengelig på Canvas.
View online
Book
TV-reportasjen
Njaastad, Olav, Oslo, Gyldendal akademisk, 163 s., 2010, isbn:9788205400306,
Book
Tett på nyheitene : nyheitsvurderingar i fem redaksjonar
Steinar Høydal (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 209 sider, 2024, isbn:978-82-02-77960-3,
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Journalistikk 2 må gjennomføres for at studenten skal kunne gå videre til Journalistikk 3 (3JO113).
Godkjent / ikke godkjent.
Ved ikke godkjent på skriftlig arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time).
- Bilde- og videomappe (innholdet spesifiseres i egen manual).
Ved ikke godkjent på skriftlige/innleverte arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
* Refleksjonsnotat fra intern praksis (3000 ord)
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere i eksamensoppgave.
Emnet vektlegger kunnskap og ferdigheter som er nødvendige i en mediebransje i stadig endring. Emnet består av to deler:
1: Foto- og videojournalistikk
Studenten lærer å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera, redigering av stillbilder og video, og journalistiske prinsipper er i fokus. Studenten bruker denne kunnskapen til arbeid med saker som publiseres i praksisperioden. Journalistiske tekster i tilknytning til bildematerialet er en integrert del av dette arbeidet.
2: Redaksjonsarbeid
Studenten lærer om vanlige måter å organisere en nyhetsredaksjon på og metoder for digitalt informasjonssøk. Studenten får prøvd dette ut gjennom deltakelse i intern redaksjonell praksis med produksjon på ulike medieplattformer.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike mediers særpreg
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering, bildebruk og lydarbeid
- har kunnskap om bruk av sosiale medier i journalistikk
- har kjennskap til studioavvikling med flerkamera
- har kunnskap om journalistisk idéarbeid
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere
- kan finne og utvikle journalistiske ideer og utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage enkle journalistiske saker fra idé til ferdig produkt
Generell kompetanse
Studenten
- har god forståelse for journalistrollen og oppgaver i en redaksjon
Book
Levende bilder : lær av de beste
Heidi Røsok-Dahl (1979-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 330 sider, [2021], isbn:9788202700621,
Deler av boka vil også bli brukt i 3JO214 på 2. år.
Book
Nyhetsvurderinger : på innsiden i fem redaksjoner
Svein Brurås (1955-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kristiansand, IJ-forl, 254 s., 2012, isbn:9788271473655,
Book
Publiseringsregler for journalister
Hovlid, Ellen Lexerød, Aarli, Ragna, Oslo, Gyldendal, 351 sider, [2020], isbn:978-82-05-54114-6,
Kapittel 9 og 12. Resten av boka brukes i 3JO105.
E-book
Bort med AUTO. Grunnleggende innføring i kreativ kamerabruk.
Egil Sæbø,
View online
Book
TV-reportasjen
Njaastad, Olav, Oslo, Gyldendal akademisk, 163 s., 2010, isbn:9788205400306,
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Journalistikk 2 må gjennomføres for at studenten skal kunne gå videre til Journalistikk 3 (3JO113).
Godkjent / ikke godkjent.
Ved ikke godkjent på skriftlig arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time)
- Bilde- og videomappe
Bildene og videoene i mappen skal vise at studenten har tilegnet seg ulike ferdigheter som spesifiseres nærmere i oppgavetekstene. Normalt vil bildene og videoene være tatt i løpet av intern praksis.
Ved ikke godkjent på skriftlig arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Refleksjonsnotat fra intern praksis (3000 ord)
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere av emneansvarlig.
I emnet fokuseres det på kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige i en mediebedrift i stadig endring. Innholdet kan deles i tre:
1: Redaksjonskultur
Studenten lærer om vanlige måter å organisere en redaksjon på, ulike roller og former for arbeidsflyt. Studenten får prøvd dette ut gjennom intern redaksjonell praksis. Produksjon på tvers av tradisjonelle medieplattformer vektlegges, spesielt i skjæringspunktet mellom nettavis og tv.
2. Nettjournalistikk
Studenten lærer teknikker for digitalt informasjonssøk. Studenten får innføring i verktøy for å utforme innhold til nettavis, som de produserer i praksisperioden.
3. Foto- og videojournalistikk
Studenten lærer teknikker for å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Man ser på bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera, og muligheter for redigering av stillbilder og video. Studenten produserer foto- og videojournalistikk i praksisperioden.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de ulike medienes særegenheter
- har kunnskap om systematisk idearbeid i redaksjonen
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering og bildebruk
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere disse til bruk i journalistiske produksjoner
- kan finne og utvikle journalistiske ideer
- kan utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage multimediale journalistiske produkter fra idé til ferdig produkt
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for holdninger, plikter og oppgaver i en redaksjon
Book
Levende bilder : lær av de beste
Heidi Røsok-Dahl (1979-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 330 sider, [2021], isbn:9788202700621,
Deler av boka vil også bli brukt i 3JO214 på 2. år.
View online
Book
Nyhetsvurderinger : på innsiden i fem redaksjoner
Svein Brurås (1955-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kristiansand, IJ-forl, 254 s., 2012, isbn:9788271473655,
View online
Book
Publiseringsregler for journalister
Hovlid, Ellen Lexerød, Aarli, Ragna, Oslo, Gyldendal, 351 sider, [2020], isbn:978-82-05-54114-6,
Kapittel 9 og 12. Resten av boka brukes i 3JO105.
E-book
Bort med AUTO. Grunnleggende innføring i kreativ kamerabruk.
Egil Sæbø,
View online
Book
TV-reportasjen
Njaastad, Olav, Oslo, Gyldendal akademisk, 163 s., 2010, isbn:9788205400306,
View online
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning at emnet er gjennomført for å kunne gå videre til Journalistikk 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Deltakelse i intern praksis og obligatorisk undervisning
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time)
Det forutsettes at studenten deltar i all intern praksis. Fravær på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner må dokumenteres. Det forutsettes likevel at studentene er til stede i minst 80% av tiden.
Prøven vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Vurderingen i emnet er todelt og vekting er angitt i parentes:
- Refleksjonsnotat fra intern praksis (3000 ord) (51%)
- Bilde- og videomappe (49%)
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere av emneansvarlig.
Bildene og videoene i fotomappen skal vise at studenten har tilegnet seg ulike foto-ferdigheter som spesifiseres nærmere i oppgavetekstene. Normalt vil bildene og videoene være tatt i løpet av intern praksis.
I emnet fokuseres det på kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige i en mediebedrift i stadig endring. Innholdet kan deles i tre:
1: Redaksjonen
Studentene lærer om vanlige måter å organisere en redaksjon på, ulike roller og arbeidsflyter. Studentene får prøvd dette ut gjennom intern redaksjonspraksis. Konvergens og produksjon på tvers av tradisjonelle medieplattformer vektlegges, spesielt i skjæringspunktet mellom nettavis og tv.
2. Digital historiefortelling
Studentene lærer teknikker for digital informasjonssøk og digital historiefortelling. Man ser på hvordan HTML-kode er bygget opp, og lærer å finne verktøy på nettet som kan brukes som digitalt innhold i nettartiklene (iFrames).
3. Foto
Studentene lærer teknikker for å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Man ser på bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera og muligheter for redigering for foto og tv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de ulike medienes særegenheter
- har kunnskap om mediekonvergens
- har kunnskap om systematisk idearbeid i redaksjonen
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
- har grunnleggende kunnskap om digital historiefortelling
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering og bildebruk
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere disse til bruk i journalistiske produksjoner
- kan finne og utvikle journalistiske ideer kan utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage multimediale journalistiske produkter fra idé til ferdig produkt
- kan lage enkle digitale journalistiske historier
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for holdninger, plikter og oppgaver i en redaksjon
Med forbehold om endringer.
Cirka 650 sider
- Brurås, Svein (red): Nyhetsvurderinger. På innsiden i fem redaksjoner. (Kristiansand: IJ-forlaget, 2012), (250 s.).
- Røsok-Dahl (red.): Levende bilder (Oslo: Cappelen Damm, 2021) Kap. 1, 2, 4 og 6 (60 s).
- Njaastad, Olav: TV-reportasjen (Oslo Gyldendal akademisk 2010) (160 s.).
- Hovlid, Ellen L.: Publiseringsregler for journalister (Oslo: Gyldendal 2020) Kap. 9 og 12 (58 s.).
- Weisser, Agnethe: Bare et bilde. Fotojournalistikk for skrivende journalister (2. utg.) (Oslo: Cappelen Damm 2016) Kap 1, 2, 3, 4 og 5 (90 s.).
- Sæbø E.: Bort med AUTO. Grunnleggende innføring i kreativ kamerabruk. Digital lærebok (ISBN 978-82-690496-0-2) (32 s.).
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Deltakelse i intern praksis og obligatorisk undervisning
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time)
Det forutsettes at studenten deltar i all intern praksis. Fravær på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner må dokumenteres. Det forutsettes likevel at studentene er til stede i minst 80% av tiden.
Prøven vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Vurderingen i emnet er todelt og vekting er angitt i parentes:
- Refleksjonsnotat fra intern praksis (3000 ord) (51%)
- Bilde- og videomappe (49%)
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere av emneansvarlig.
Bildene og videoene i fotomappen skal vise at studenten har tilegnet seg ulike foto-ferdigheter som spesifiseres nærmere i oppgavetekstene. Normalt vil bildene og videoene være tatt i løpet av intern praksis.
I emnet fokuseres det på kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige i en mediebedrift i stadig endring. Innholdet kan deles i tre:
1: Redaksjonen
Studentene lærer om vanlige måter å organisere en redaksjon på, ulike roller og arbeidsflyter. Studentene får prøvd dette ut gjennom intern redaksjonspraksis. Konvergens og produksjon på tvers av tradisjonelle medieplattformer vektlegges, spesielt i skjæringspunktet mellom nettavis og tv.
2. Digital historiefortelling
Studentene lærer teknikker for digital informasjonssøk og digital historiefortelling. Man ser på hvordan HTML-kode er bygget opp, og lærer å finne verktøy på nettet som kan brukes som digitalt innhold i nettartiklene (iFrames).
3. Foto
Studentene lærer teknikker for å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Man ser på bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera og muligheter for redigering for foto og tv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de ulike medienes særegenheter
- har kunnskap om mediekonvergens
- har kunnskap om systematisk idearbeid i redaksjonen
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
- har grunnleggende kunnskap om digital historiefortelling
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering og bildebruk
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere disse til bruk i journalistiske produksjoner
- kan finne og utvikle journalistiske ideer kan utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage multimediale journalistiske produkter fra idé til ferdig produkt
- kan lage enkle digitale journalistiske historier
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for holdninger, plikter og oppgaver i en redaksjon
Med forbehold om endringer.
Cirka 750 sider.
- Brurås, Svein (red): Nyhetsvurderinger. På innsiden i fem redaksjoner. (Kristiansand: IJ-forlaget, 2012) (250 s.).
- Thorkildsen, Christian: VJ for nybegynnere (Kristiansand: IJ-forlaget, 2011) (127 s.).
- Njaastad, Olav: TV-reportasjen (Oslo Gyldendal akademisk 2010) (160 s.).
- Hovlid, Ellen L.: Publiseringsregler for journalister (Oslo: Gyldendal 2020) Kap. 9 og 12 (58 s.).
- Sæbø E.: Bort med AUTO. Grunnleggende innføring i kreativ kamerabruk. Digital lærebok (ISBN 978-82-690496-0-2) (32 s.).
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Deltakelse i intern praksis og obligatorisk undervisning
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time)
Det forutsettes at studenten deltar i all intern praksis. Fravær på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner må dokumenteres. Det forutsettes likevel at studentene er til stede i minst 80% av tiden.
Prøven vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Vurderingen i emnet er todelt og vekting er angitt i parentes:
- Refleksjonsnotat fra intern praksis (3000 ord) (51%)
- Bilde- og videomappe (49%)
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere av emneansvarlig.
Bildene og videoene i fotomappen skal vise at studenten har tilegnet seg ulike foto-ferdigheter som spesifiseres nærmere i oppgavetekstene. Normalt vil bildene og videoene være tatt i løpet av intern praksis.
I emnet fokuseres det på kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige i en mediebedrift i stadig endring. Innholdet kan deles i tre:
1: Redaksjonen
Studentene lærer om vanlige måter å organisere en redaksjon på, ulike roller og arbeidsflyter. Studentene får prøvd dette ut gjennom intern redaksjonspraksis. Konvergens og produksjon på tvers av tradisjonelle medieplattformer vektlegges, spesielt i skjæringspunktet mellom nettavis og tv.
2. Digital historiefortelling
Studentene lærer teknikker for digital informasjonssøk og digital historiefortelling. Man ser på hvordan HTML-kode er bygget opp, og lærer å finne verktøy på nettet som kan brukes som digitalt innhold i nettartiklene (iFrames).
3. Foto
Studentene lærer teknikker for å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Man ser på bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera og muligheter for redigering for foto og tv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de ulike medienes særegenheter
- har kunnskap om mediekonvergens
- har kunnskap om systematisk idearbeid i redaksjonen
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
- har grunnleggende kunnskap om digital historiefortelling
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering og bildebruk
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere disse til bruk i journalistiske produksjoner
- kan finne og utvikle journalistiske ideer kan utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage multimediale journalistiske produkter fra idé til ferdig produkt
- kan lage enkle digitale journalistiske historier
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for holdninger, plikter og oppgaver i en redaksjon
- Nedrelid, Tord E. og Ståle de Lange Kofoed: Digital sporhund (Kristiansand: IJ-forlaget, 2009) 127 s
- Lyngø, Elin Fiske, CF-Wesenberg og Mai Gythfeldt: Bilde 2.0. (Oslo: GAN Aschehaug 2009)
- Brurås, Svein (red): Nyhetsvurderinger. På innsiden i fem redaksjoner. (Kristiansand: IJ-forlaget, 2012), 250 sider)
- Thorkildsen, Christian: VJ for nybegynnere (Kristiansand: IJ-forlaget, 2011) 127 s.
- Njaastad, Olav: TV-reportasjen (Oslo Gyldendal akademisk 2010) 160 s.
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Deltakelse i intern praksis og obligatorisk undervisning
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time)
Det forutsettes at studenten deltar i all intern praksis. Fravær på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner må dokumenteres. Det forutsettes likevel at studentene er til stede i minst 80% av tiden.
Prøven vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Vurderingen i emnet er todelt og vekting er angitt i parentes:
- Refleksjonsnotat fra intern praksis (3000 ord) (51%)
- Bilde- og videomappe (49%)
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere av emneansvarlig.
Bildene og videoene i fotomappen skal vise at studenten har tilegnet seg ulike foto-ferdigheter som spesifiseres nærmere i oppgavetekstene. Normalt vil bildene og videoene være tatt i løpet av intern praksis.
I emnet fokuseres det på kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige i en mediebedrift i stadig endring. Innholdet kan deles i tre:
1: Redaksjonen
Studentene lærer om vanlige måter å organisere en redaksjon på, ulike roller og arbeidsflyter. Studentene får prøvd dette ut gjennom intern redaksjonspraksis. Konvergens og produksjon på tvers av tradisjonelle medieplattformer vektlegges, spesielt i skjæringspunktet mellom nettavis og tv.
2. Digital historiefortelling
Studentene lærer teknikker for digital informasjonssøk og digital historiefortelling. Man ser på hvordan HTML-kode er bygget opp, og lærer å finne verktøy på nettet som kan brukes som digitalt innhold i nettartiklene (iFrames).
3. Foto
Studentene lærer teknikker for å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Man ser på bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera og muligheter for redigering for foto og tv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de ulike medienes særegenheter
- har kunnskap om mediekonvergens
- har kunnskap om systematisk idearbeid i redaksjonen
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
- har grunnleggende kunnskap om digital historiefortelling
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering og bildebruk
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere disse til bruk i journalistiske produksjoner
- kan finne og utvikle journalistiske ideer kan utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage multimediale journalistiske produkter fra idé til ferdig produkt
- kan lage enkle digitale journalistiske historier
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for holdninger, plikter og oppgaver i en redaksjon
Pensum
- Nedrelid, Tord E. og Ståle de Lange Kofoed: Digital sporhund (Kristiansand: IJ-forlaget, 2009) 127 s
- Lyngø, Elin Fiske, CF-Wesenberg og Mai Gythfeldt: Bilde 2.0. (Oslo: GAN Aschehoug 2009) 240 s
- Brurås, Svein (red): Nyhetsvurderinger. På innsiden i fem redaksjoner. (Kristiansand: IJ-forlaget, 2012), 250 sider)
- Thorkildsen, Christian: VJ for nybegynnere (Kristiansand: IJ-forlaget, 2011) 127 s.
- Njaastad, Olav: TV-reportasjen (Oslo Gyldendal akademisk 2010) 160 s.
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Deltakelse i intern praksis og obligatorisk undervisning
- Prøve i digitalt informasjonssøk (1,5 time)
Det forutsettes at studenten deltar i all intern praksis. Fravær på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner må dokumenteres. Det forutsettes likevel at studentene er til stede i minst 80% av tiden.
Prøven vurderes til godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang samme semester.
Vurderingen i emnet er todelt og vekting er angitt i parentes:
- Refleksjonsnotat fra intern praksis (3000 ord) (51%)
- Bilde- og videomappe (49%)
Oppgaveteksten for refleksjonsnotatet spesifiseres nærmere av emneansvarlig.
Bildene og videoene i fotomappen skal vise at studenten har tilegnet seg ulike foto-ferdigheter som spesifiseres nærmere i oppgavetekstene. Normalt vil bildene og videoene være tatt i løpet av intern praksis.
I emnet fokuseres det på kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige i en mediebedrift i stadig endring. Innholdet kan deles i tre:
1: Redaksjonen
Studentene lærer om vanlige måter å organisere en redaksjon på, ulike roller og arbeidsflyter. Studentene får prøvd dette ut gjennom intern redaksjonspraksis. Konvergens og produksjon på tvers av tradisjonelle medieplattformer vektlegges, spesielt i skjæringspunktet mellom nettavis og tv.
2. Digital historiefortelling
Studentene lærer teknikker for digital informasjonssøk og digital historiefortelling. Man ser på hvordan HTML-kode er bygget opp, og lærer å finne verktøy på nettet som kan brukes som digitalt innhold i nettartiklene (iFrames).
3. Foto
Studentene lærer teknikker for å ta journalistiske bilder og tv-opptak. Man ser på bildebruk, komposisjon, ulike funksjoner på kamera og muligheter for redigering for foto og tv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de ulike medienes særegenheter
- har kunnskap om mediekonvergens
- har kunnskap om systematisk idearbeid i redaksjonen
- har kjennskap til redaksjoners organisasjonsstruktur, roller og arbeidsflyt
- har grunnleggende kunnskap om digital historiefortelling
- har grunnleggende kunnskap om kamera, fotografering og bildebruk
Ferdigheter
Studenten
- kan ta pressebilder, gjøre tv-opptak og redigere disse til bruk i journalistiske produksjoner
- kan finne og utvikle journalistiske ideer kan utføre digitalt informasjonssøk
- kan lage multimediale journalistiske produkter fra idé til ferdig produkt
- kan lage enkle digitale journalistiske historier
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for holdninger, plikter og oppgaver i en redaksjon
Pensum (691 sider)
- Nedrelid, Tord E. og Ståle de Lange Kofoed: Digital sporhund (Kristiansand: IJ-forlaget, 2009) 127 s
- Lyngø, Elin Fiske, CF-Wesenberg og Mai Gythfeldt: Bilde 2.0. (Oslo: GAN Aschehaug 2009)
- Brurås, Svein (red): Nyhetsvurderinger. På innsiden i fem redaksjoner. (Kristiansand: IJ-forlaget, 2012), 250 sider)
- Thorkildsen, Christian: VJ for nybegynnere (Kristiansand: IJ-forlaget, 2011) 127 s.
- Njaastad, Olav: TV-reportasjen (Oslo Gyldendal akademisk 2010) 160 s.
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er direkte profesjonsrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til Journalistikk 3 og 4 som til slutt kvalifiserer studenten til ekstern journalistisk praksis.
