Global journalistikk - studietur
Emnekode:
3JO210AEmnenavn:
Global journalistikk - studieturUndervisningssemester:
HøstSteder:
KristiansandStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Gjennomføring av innleveringsoppgaver hjemme og under studieturen
Ved ikke godkjent på innleverte arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka to uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og bruk av lokale ressurspersoner. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Book Chapter
Side 105-111, 145-157, 261-275, 327-333
Talens rett. Hvem får snakke i utenriksreportasjen
Elisabeth Eide , Anne Hege Simonsen (red.), Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Talens rett. Hvem får snakke i utenriksreportasjen, Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, 105-112, isbn:9788271473099,
View online
Book Chapter
Al Jazeera-effekten. Hva har Al Jazeera Channel tilført internasjonal utenriksjournalistikk?
Tine Ustad Figenschou, Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Al Jazeera-effekten. Hva har Al Jazeera Channel tilført internasjonal utenriksjournalistikk?, Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, 145-157, isbn:9788271473099,
Book Chapter
"Vår mann i verden". NRK's korrespondentrolle i endring
Kristin Skare Orgeret og Anne Hege Simonsen, Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), "Vår mann i verden". NRK's korrespondentrolle i endring, Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, 261-275, isbn:9788271473099,
Book Chapter
Skyt! Fotografer i flokk. Pressefotografer i fokus
Katrine Ziesler, Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Skyt! Fotografer i flokk. Pressefotografer i fokus, Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, 327-333, isbn:9788271473099,
Book
Side 21-77 og side 167-209
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Arne Johan Vetlesen, Roy Krøvel og Kristin Skare Orgeret (red.), Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, 30-34, isbn:9788271473617,
View online
Book Chapter
Dette er en studentreportasje.
Shariasoldater
Janne Tobiassen, Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Shariasoldater, Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, 87-94, isbn:9788271473617,
Book Chapter
Dette er en studentreportasje.
Ofrer døtrene
Ingerid Salvesen, Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Ofrer døtrene, Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, 95-101, isbn:9788271473617,
Book Chapter
Evolving press theories and media models
Obijiofor, Levi, Hanusch, Folker, Evolving press theories and media models, Basingstoke, Palgrave Macmillan, XI, 236 s., 2011, 13-36, isbn:978-0-230-23609-7; 978-0-230-23610-3,
Book Chapter
Den internasjonale mediestrukturen
Schwebs, Ture, Ytre-Arne, Brita; Østbye, Helge, Den internasjonale mediestrukturen, Oslo, Samlaget, 360 sider, [2020], 257-290, isbn:978-82-340-0157-4,
239-270
Book
The other
Kapuściński, Ryszard, Neal Ascherson (forfatter av forord), London, Verso, 100 s., 2008, isbn:978-1-84467-328-5; 978-1-84467-416-9,
Book
Journalistikk, verdier og menneskerettigheter
Lindholm, Magne, Oltedal, Audgunn, Oslo, Universitetsforlaget, 184 sider, [2019], isbn:978-82-15-03196-5,
Article
«Fikseren»: mer enn journalistens usynlige hjelper?
Andresen, Kenneth, Universitetsforlaget, 146-149, Norsk medietidsskrift, 2, 15, 2008-06-18, 146-149,
View online
Book Chapter
Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning
Dahlstrøm, Hilde Kristin, Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, S. [58]-71, 2013, 58-71, isbn:9788292712795,
Article
Gendering the history of foreign correspondents: The case of Helsingin Sanomat’s Maija-Liisa Heini
Heidi Kurvinen, Birgitte Kjos Fonn (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter av etterskrift), Oslo, Norsk Mediehistorisk Forening, Mediehistorisk tidsskrift, 1-2, Årgang 19 (2022) nr 1/2 = nr. 37/38, 2022, 133-145,
View online
Article
Conflict coverage and security policy orientation: A longitudinal study of war coverage in Norway in a Nordic comparative perspective
Ottosen, Rune, Norsk Mediehistorisk Forening, Mediehistorisk tidsskrift, 2022,
View online
Article
Nye måter å dekke Vesten på. En studie av internasjonalt stoff i to norske aviser 1975–2005
Fonn, Birgitte Kjos, Norsk Mediehistorisk Forening, Mediehistorisk tidsskrift, 2022,
View online
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Gjennomføring av innleveringsoppgaver hjemme og under studieturen
Ved ikke godkjent på innleverte arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka to uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og utstrakt bruk av lokale forelesere. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Book
Dekke verden! : lærebok i utenriksjournalistikk
Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, isbn:9788271473099,
Side 13-156 og 175-348 (318 sider).
View online
Book
Nødvendige nyheter : en studie i journalistikkens globalisering
Tveiten, Oddgeir, Kristiansand, IJ-forl, 257 s., 2006, isbn:9788271472535,
Side 13-60 og 107-238 (180 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Article
«Fikseren»: mer enn journalistens usynlige hjelper?
Andresen, Kenneth, Universitetsforlaget, 146-149, Norsk medietidsskrift, 2, 15, 2008-06-18, 146-149,
View online
Book
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Ytre-Arne, Brita; Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 360 sider, [2020], isbn:978-82-340-0157-4,
239-270
Book Chapter
Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning
Dahlstrøm, Hilde Kristin, Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, S. [58]-71, 2013, [58]-71, isbn:9788292712795,
Article
The three alternative journalisms of Africa
Skjerdal, Terje S, London, England, SAGE Publications, 636-654, The international communication gazette, 7, 74, 2012-11, 636-654,
Kan leses online på: https://www.researchgate.net/profile/Terje-Skjerdal/publication/258137741_The_three_alternative_journalisms_of_Africa/links/56544de708aefe619b19cc1b/The-three-alternative-journalisms-of-Africa.pdf?origin=publication_detail
View online
Document
Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students
Terje S. Skjerdal,
Book
The other
Kapuściński, Ryszard, Neal Ascherson (forfatter av forord), London, Verso, 100 s., 2008, isbn:978-1-84467-328-5; 978-1-84467-416-9,
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Gjennomføring av innleveringsoppgaver hjemme og under studieturen
Ved ikke godkjent på innleverte arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka to uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og utstrakt bruk av lokale forelesere. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Book
Dekke verden! : lærebok i utenriksjournalistikk
Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, isbn:9788271473099,
Side 13-156 og 175-348 (318 sider).
View online
Book
Nødvendige nyheter : en studie i journalistikkens globalisering
Tveiten, Oddgeir, Kristiansand, IJ-forl, 257 s., 2006, isbn:9788271472535,
Side 13-60 og 107-238 (180 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Article
«Fikseren»: mer enn journalistens usynlige hjelper?
Andresen, Kenneth, Universitetsforlaget, 146-149, Norsk medietidsskrift, 2, 15, 2008-06-18, 146-149,
View online
Book
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 334 s., cop. 2017, isbn:978-82-521-9484-5,
Side 239-270
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book Chapter
Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning
Dahlstrøm, Hilde Kristin, Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, S. [58]-71, 2013, [58]-71, isbn:9788292712795,
Article
The three alternative journalisms of Africa
Skjerdal, Terje S, London, England, SAGE Publications, 636-654, The international communication gazette, 7, 74, 2012-11, 636-654,
Kan leses online på: https://www.researchgate.net/profile/Terje-Skjerdal/publication/258137741_The_three_alternative_journalisms_of_Africa/links/56544de708aefe619b19cc1b/The-three-alternative-journalisms-of-Africa.pdf?origin=publication_detail
View online
Document
Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students
Terje S. Skjerdal,
Book
The other
Kapuściński, Ryszard, Neal Ascherson (forfatter av forord), London, Verso, 100 s., 2008, isbn:978-1-84467-328-5; 978-1-84467-416-9,
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Gjennomføring av innleveringsoppgaver på studieturen
Ved ikke godkjent på innleverte arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka fire uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og utstrakt bruk av lokale forelesere. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
- Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og ekskursjoner på studieturen
- Gjennomføring av oppgaver på studieturen
Studentene må delta i minst 80 prosent av den obligatoriske undervisningen. Det gis normalt ikke adgang til avsluttende vurdering i emnet dersom fravær overstiger 20 prosent.
Ved ikke godkjent arbeidsoppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka fire uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og utstrakt bruk av lokale forelesere. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Med forbehold om endringer.
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009): Dekke verden. Lærebok i utenriksjournalistikk. Kristiansand, IJ-forlaget. S. 13-156, 209-348, (248 s.)
- ¤ Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012): Historier om verden. Utvikling og miljø i globalt perspektiv. Kristiansand, IJ-forlaget s. 23-29, 45-47, 52-56, 60-61, 128-134, 151-157, (31 s.)
- ¤ Moyo, Ambrose (2007) Religion in Africa. I Gordon, April A. og Donald L. Gordon (red.): Understanding contemporary Africa. (Boulder: Lynne Rienner Publishing), 4. utg. (33 s.)
- Muriaas, Ragnhild (2011): Afrikanske utfordringer. En innføring i afrikansk politikk Kristiansand: Høyskoleforlaget (136 s).
- ¤ Mutuku Sesi, Stephen (2009): Ethnic conflicts in Africa: Underlying paradigms. I Stephen Mutuku Sesi (red.): African missiology. Contribution of contemporary thought. Nairobi: Uzima Publishing (24 s.)
- Ruud, Arild Engelsen (2009): Langtvekkistan: Grunnlagsproblemer for studiet av asiatiske og afrikanske samfunn. Oslo: Unipub. (151 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012): Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654. (19 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. S. 239-269 (31 s.)
- ¤ Talle, Aud. (2002) Kvinner og utvikling - tjue år seinere. Norsk antropologisk tidsskrift 13(1-2), 47-61 (15 s.)
Utdelt materiale underveis på studieturen.
- Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og ekskursjoner på studieturen
- Gjennomføring av oppgaver på studieturen
Studentene må delta i minst 80 prosent av den obligatoriske undervisningen. Det gis normalt ikke adgang til avsluttende vurdering i emnet dersom fravær overstiger 20 prosent.
Ved ikke godkjent arbeidsoppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka fire uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og utstrakt bruk av lokale forelesere. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Med forbehold om endringer.
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009): Dekke verden. Lærebok i utenriksjournalistikk. Kristiansand, IJ-forlaget. S. 13-156, 209-348, (248 s.)
- ¤ Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012): Historier om verden. Utvikling og miljø i globalt perspektiv. Kristiansand, IJ-forlaget s. 23-29, 45-47, 52-56, 60-61, 128-134, 151-157, (31 s.)
- ¤ Moyo, Ambrose (2007) Religion in Africa. I Gordon, April A. og Donald L. Gordon (red.): Understanding contemporary Africa. (Boulder: Lynne Rienner Publishing), 4. utg. (33 s.)
- Muriaas, Ragnhild (2011): Afrikanske utfordringer. En innføring i afrikansk politikk Kristiansand: Høyskoleforlaget (136 s).
- ¤ Mutuku Sesi, Stephen (2009): Ethnic conflicts in Africa: Underlying paradigms. I Stephen Mutuku Sesi (red.): African missiology. Contribution of contemporary thought. Nairobi: Uzima Publishing (24 s.)
- Ruud, Arild Engelsen (2009): Langtvekkistan: Grunnlagsproblemer for studiet av asiatiske og afrikanske samfunn. Oslo: Unipub. (151 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012): Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654. (19 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. S. 239-269 (31 s.)
- ¤ Talle, Aud. (2002) Kvinner og utvikling - tjue år seinere. Norsk antropologisk tidsskrift 13(1-2), 47-61 (15 s.)
Utdelt materiale underveis på studieturen.
- Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og ekskursjoner på studieturen
- Gjennomføring av oppgaver på studieturen
Studentene må delta i minst 80 prosent av den obligatoriske undervisningen. Det gis normalt ikke adgang til avsluttende vurdering i emnet dersom fravær overstiger 20 prosent.
Ved ikke godkjent arbeidsoppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka fire uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og utstrakt bruk av lokale forelesere. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Med forbehold om endringer.
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009): Dekke verden. Lærebok i utenriksjournalistikk. Kristiansand, IJ-forlaget. S. 13-156, 209-348, (248 s.)
- ¤ Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012): Historier om verden. Utvikling og miljø i globalt perspektiv. Kristiansand, IJ-forlaget s. 23-29, 45-47, 52-56, 60-61, 128-134, 151-157, (31 s.)
- ¤ Moyo, Ambrose (2007) Religion in Africa. I Gordon, April A. og Donald L. Gordon (red.): Understanding contemporary Africa. (Boulder: Lynne Rienner Publishing), 4. utg. (33 s.)
- Muriaas, Ragnhild (2011): Afrikanske utfordringer. En innføring i afrikansk politikk Kristiansand: Høyskoleforlaget (136 s).
- ¤ Mutuku Sesi, Stephen (2009): Ethnic conflicts in Africa: Underlying paradigms. I Stephen Mutuku Sesi (red.): African missiology. Contribution of contemporary thought. Nairobi: Uzima Publishing (24 s.)
- Ruud, Arild Engelsen (2009): Langtvekkistan: Grunnlagsproblemer for studiet av asiatiske og afrikanske samfunn. Oslo: Unipub. (151 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012): Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654. (19 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. S. 239-269 (31 s.)
- ¤ Talle, Aud. (2002) Kvinner og utvikling - tjue år seinere. Norsk antropologisk tidsskrift 13(1-2), 47-61 (15 s.)
Utdelt materiale underveis på studieturen.
- Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og ekskursjoner på studieturen
- Gjennomføring av oppgaver på studieturen
Studentene må delta i minst 80 prosent av den obligatoriske undervisningen. Det gis normalt ikke adgang til avsluttende vurdering i emnet dersom fravær overstiger 20 prosent.
Ved ikke godkjent arbeidsoppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka fire uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og utstrakt bruk av lokale forelesere. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009): Dekke verden. Lærebok i utenriksjournalistikk. Kristiansand, IJ-forlaget. S. 13-156, 209-348, (248 s.)
- ¤ Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012): Historier om verden. Utvikling og miljø i globalt perspektiv. Kristiansand, IJ-forlaget s. 23-29, 45-47, 52-56, 60-61, 128-134, 151-157, (31 s.)
- ¤ Moyo, Ambrose (2007) Religion in Africa. I Gordon, April A. og Donald L. Gordon (red.): Understanding contemporary Africa. (Boulder: Lynne Rienner Publishing), 4. utg. (33 s.)
- Muriaas, Ragnhild (2011): Afrikanske utfordringer. En innføring i afrikansk politikk Kristiansand: Høyskoleforlaget (136 s).
- ¤ Mutuku Sesi, Stephen (2009): Ethnic conflicts in Africa: Underlying paradigms. I Stephen Mutuku Sesi (red.): African missiology. Contribution of contemporary thought. Nairobi: Uzima Publishing (24 s.)
- Ruud, Arild Engelsen (2009): Langtvekkistan: Grunnlagsproblemer for studiet av asiatiske og afrikanske samfunn. Oslo: Unipub. (151 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012): Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654. (19 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. S. 239-269 (31 s.)
- ¤ Talle, Aud. (2002) Kvinner og utvikling - tjue år seinere. Norsk antropologisk tidsskrift 13(1-2), 47-61 (15 s.)
Utdelt materiale underveis på studieturen.
- Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og ekskursjoner på studieturen
- Gjennomføring av oppgaver på studieturen
Studentene må delta i minst 80 prosent av den obligatoriske undervisningen. Det gis normalt ikke adgang til avsluttende vurdering i emnet dersom fravær overstiger 20 prosent.
Ved ikke godkjent arbeidsoppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- Oppgave på 2000 ord (+/- 15 prosent)
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt
Emnet er lagt opp med forelesninger og seminarer ved NLA Høgskolen kombinert med et cirka fire uker langt studieopphold i Øst-Afrika.
Det fokuseres på hvordan globaliseringen påvirker journalistikken både i Norge og i andre deler av verden, og det ses på i hvilken grad journalistiske verdier kan sies å være universelle eller knyttet til et bestemt samfunn.
Studieturen tar sikte på å undersøke journalistikkens rolle i et samfunn som er annerledes enn det norske, med særlig henblikk på medienes rolle i
demokratiseringsprosesser. Man søker også å forstå viktige sosiale og kulturelle forhold som påvirker utviklingen i landet en besøker. Under studieturen vil det være undervisning, ekskursjoner og utstrakt bruk av lokale forelesere. Studentene får arbeidsoppgaver under oppholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009): Dekke verden. Lærebok i utenriksjournalistikk. Kristiansand, IJ-forlaget. S. 13-156, 209-348, (248 s.)
- ¤ Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012): Historier om verden. Utvikling og miljø i globalt perspektiv. Kristiansand, IJ-forlaget s. 23-29, 45-47, 52-56, 60-61, 128-134, 151-157, (31 s.)
- ¤ Moyo, Ambrose (2007) Religion in Africa. I Gordon, April A. og Donald L. Gordon (red.): Understanding contemporary Africa. (Boulder: Lynne Rienner Publishing), 4. utg. (33 s.)
- Muriaas, Ragnhild (2011): Afrikanske utfordringer. En innføring i afrikansk politikk Kristiansand: Høyskoleforlaget (136 s).
- ¤ Mutuku Sesi, Stephen (2009): Ethnic conflicts in Africa: Underlying paradigms. I Stephen Mutuku Sesi (red.): African missiology. Contribution of contemporary thought. Nairobi: Uzima Publishing (24 s.)
- Ruud, Arild Engelsen (2009): Langtvekkistan: Grunnlagsproblemer for studiet av asiatiske og afrikanske samfunn. Oslo: Unipub. (151 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012): Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654. (19 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. S. 239-269 (31 s.)
- ¤ Talle, Aud. (2002) Kvinner og utvikling - tjue år seinere. Norsk antropologisk tidsskrift 13(1-2), 47-61 (15 s.)
Utdelt materiale underveis på studieturen.
