Global journalistikk - prosjektoppgave
Emnekode:
3JO210BEmnenavn:
Global journalistikk - prosjektoppgaveUndervisningssemester:
HøstSteder:
KristiansandStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske eller fra et flerkulturelt miljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Book Chapter
Side 105-111, 245-257, 261-275, 327-333
Talens rett. Hvem får snakke i utenriksreportasjen
Elisabeth Eide , Anne Hege Simonsen (red.), Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Talens rett. Hvem får snakke i utenriksreportasjen, Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, 105-112, isbn:9788271473099,
View online
Book Chapter
Al Jazeera-effekten. Hva har Al Jazeera Channel tilført internasjonal utenriksjournalistikk?
Tine Ustad Figenschou, Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Al Jazeera-effekten. Hva har Al Jazeera Channel tilført internasjonal utenriksjournalistikk?, Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, 145-157, isbn:9788271473099,
Book Chapter
"Vår mann i verden". NRK's korrespondentrolle i endring
Kristin Skare Orgeret og Anne Hege Simonsen, Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), "Vår mann i verden". NRK's korrespondentrolle i endring, Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, 161-275, isbn:9788271473099,
Book Chapter
Skyt! Fotografer i flokk. Pressefotografer i fokus
Katrine Ziesler, Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Skyt! Fotografer i flokk. Pressefotografer i fokus, Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, 327-333, isbn:9788271473099,
Book
Side 21-77 og side 167-209
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Arne Johan Vetlesen, Roy Krøvel og Kristin Skare Orgeret (red.), Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, 30-34, isbn:9788271473617,
View online
Book Chapter
Dette er en studentreportasje.
Shariasoldater
Janne Tobiassen, Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Shariasoldater, Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, 87-94, isbn:9788271473617,
Book Chapter
Dette er en studentreportasje.
Ofrer døtrene
Ingerid Salvesen, Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Ofrer døtrene, Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, 95-101, isbn:9788271473617,
Book Chapter
Evolving press theories and media models
Obijiofor, Levi, Hanusch, Folker, Evolving press theories and media models, Basingstoke, Palgrave Macmillan, XI, 236 s., 2011, 13-36, isbn:978-0-230-23609-7; 978-0-230-23610-3,
Book Chapter
Den internasjonale mediestrukturen
Schwebs, Ture, Ytre-Arne, Brita; Østbye, Helge, Den internasjonale mediestrukturen, Oslo, Samlaget, 360 sider, [2020], 257-290, isbn:978-82-340-0157-4,
239-270
Book
The other
Kapuściński, Ryszard, Neal Ascherson (forfatter av forord), London, Verso, 100 s., 2008, isbn:978-1-84467-328-5; 978-1-84467-416-9,
Book
Journalistikk, verdier og menneskerettigheter
Lindholm, Magne, Oltedal, Audgunn, Oslo, Universitetsforlaget, 184 sider, [2019], isbn:978-82-15-03196-5,
Article
«Fikseren»: mer enn journalistens usynlige hjelper?
Andresen, Kenneth, Universitetsforlaget, 146-149, Norsk medietidsskrift, 2, 15, 2008-06-18, 146-149,
View online
Book Chapter
Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning
Dahlstrøm, Hilde Kristin, Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, S. [58]-71, 2013, 58-71, isbn:9788292712795,
Article
Gendering the history of foreign correspondents: The case of Helsingin Sanomat’s Maija-Liisa Heini
Heidi Kurvinen, Birgitte Kjos Fonn (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter av etterskrift), Oslo, Norsk Mediehistorisk Forening, Mediehistorisk tidsskrift, 1-2, Årgang 19 (2022) nr 1/2 = nr. 37/38, 2022, 133-145,
View online
Article
Conflict coverage and security policy orientation: A longitudinal study of war coverage in Norway in a Nordic comparative perspective
Ottosen, Rune, Norsk Mediehistorisk Forening, Mediehistorisk tidsskrift, 2022,
View online
Article
Nye måter å dekke Vesten på. En studie av internasjonalt stoff i to norske aviser 1975–2005
Fonn, Birgitte Kjos, Norsk Mediehistorisk Forening, Mediehistorisk tidsskrift, 2022,
View online
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske eller fra et flerkulturelt miljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Book
Dekke verden! : lærebok i utenriksjournalistikk
Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, isbn:9788271473099,
Side 13-156 og 175-348 (318 sider).
View online
Book
Nødvendige nyheter : en studie i journalistikkens globalisering
Tveiten, Oddgeir, Kristiansand, IJ-forl, 257 s., 2006, isbn:9788271472535,
Side 13-60 og 107-238 (180 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Ytre-Arne, Brita; Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 360 sider, [2020], isbn:978-82-340-0157-4,
239-270
Article
«Fikseren»: mer enn journalistens usynlige hjelper?
Andresen, Kenneth, Universitetsforlaget, 146-149, Norsk medietidsskrift, 2, 15, 2008-06-18, 146-149,
View online
Book Chapter
Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning
Dahlstrøm, Hilde Kristin, Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, S. [58]-71, 2013, [58]-71, isbn:9788292712795,
Article
The three alternative journalisms of Africa
Skjerdal, Terje S, London, England, SAGE Publications, 636-654, The international communication gazette, 7, 74, 2012-11, 636-654,
Kan leses online på: https://www.researchgate.net/profile/Terje-Skjerdal/publication/258137741_The_three_alternative_journalisms_of_Africa/links/56544de708aefe619b19cc1b/The-three-alternative-journalisms-of-Africa.pdf?origin=publication_detail
View online
Document
Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students
Terje S. Skjerdal,
Book
The other
Kapuściński, Ryszard, Neal Ascherson (forfatter av forord), London, Verso, 100 s., 2008, isbn:978-1-84467-328-5; 978-1-84467-416-9,
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Book
Dekke verden! : lærebok i utenriksjournalistikk
Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, isbn:9788271473099,
Side 13-156 og 175-348 (318 sider).
View online
Book
Nødvendige nyheter : en studie i journalistikkens globalisering
Tveiten, Oddgeir, Kristiansand, IJ-forl, 257 s., 2006, isbn:9788271472535,
Side 13-60 og 107-238 (180 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 334 s., cop. 2017, isbn:978-82-521-9484-5,
Side 239-270
View online
Article
«Fikseren»: mer enn journalistens usynlige hjelper?
Andresen, Kenneth, Universitetsforlaget, 146-149, Norsk medietidsskrift, 2, 15, 2008-06-18, 146-149,
View online
Book Chapter
Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning
Dahlstrøm, Hilde Kristin, Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, S. [58]-71, 2013, [58]-71, isbn:9788292712795,
Article
The three alternative journalisms of Africa
Skjerdal, Terje S, London, England, SAGE Publications, 636-654, The international communication gazette, 7, 74, 2012-11, 636-654,
Kan leses online på: https://www.researchgate.net/profile/Terje-Skjerdal/publication/258137741_The_three_alternative_journalisms_of_Africa/links/56544de708aefe619b19cc1b/The-three-alternative-journalisms-of-Africa.pdf?origin=publication_detail
View online
Document
Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students
Terje S. Skjerdal,
Book
The other
Kapuściński, Ryszard, Neal Ascherson (forfatter av forord), London, Verso, 100 s., 2008, isbn:978-1-84467-328-5; 978-1-84467-416-9,
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Book
Dekke verden! : lærebok i utenriksjournalistikk
Anne Hege Simonsen (1965-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 354 s., 2009, isbn:9788271473099,
Side 13-156 og 175-348 (318 sider).
View online
Book
Nødvendige nyheter : en studie i journalistikkens globalisering
Tveiten, Oddgeir, Kristiansand, IJ-forl, 257 s., 2006, isbn:9788271472535,
Side 13-60 og 107-238 (180 sider).
View online
Book
Historier om verden : utvikling og miljø i et globalt perspektiv
Kristin Skare Orgeret (1968-) (red.), Kristiansand, IJ-forl, 219 s., cop. 2012, isbn:9788271473617,
Side 23-29, 45-47, 52-56, 60-62, 87-101 (33 sider).
View online
Book
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 334 s., cop. 2017, isbn:978-82-521-9484-5,
Side 239-270
View online
Article
«Fikseren»: mer enn journalistens usynlige hjelper?
Andresen, Kenneth, Universitetsforlaget, 146-149, Norsk medietidsskrift, 2, 15, 2008-06-18, 146-149,
View online
Book Chapter
Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning
Dahlstrøm, Hilde Kristin, Problematiske somaliere : Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, S. [58]-71, 2013, [58]-71, isbn:9788292712795,
Article
The three alternative journalisms of Africa
Skjerdal, Terje S, London, England, SAGE Publications, 636-654, The international communication gazette, 7, 74, 2012-11, 636-654,
Kan leses online på: https://www.researchgate.net/profile/Terje-Skjerdal/publication/258137741_The_three_alternative_journalisms_of_Africa/links/56544de708aefe619b19cc1b/The-three-alternative-journalisms-of-Africa.pdf?origin=publication_detail
View online
Document
Journalism ethics across borders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students
Terje S. Skjerdal,
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Med forbehold om endringer.
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- ¤ Dahlstrøm, Hilde Kristin (2013) Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning. I Øyvind Økland (red.), Mellom NRK og Somalinet: Transkulturelle liv blant unge somaliere i Kristiansand. (Kristiansand: Portal). (15 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009)Dekke verden! Lærebok i utenriksjournalistikk. (Kristiansand: IJ-forlaget), s. 13-156 og 175-348 (318 s.)
- Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012) Historier om verden: Utvikling og miljø i globalt perspektiv. (Kristiansand: IJ-forlaget), kap. 2 (Skare Orgeret), 6 (Hylland Eriksen), 8 (Eide), 10 (Gleditsch), 26 (Tobiassen) og 27 (Salvesen). (31 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) Journalism ethics acrossborders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654 (19 s.)
- Tveiten, Oddgeir (2006) Nødvendige nyheter: En studie i journalistikkens globalisering. (Kristiansand. IJ-forlaget), 13-60 og 107-238 (180 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. (30 s)
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Med forbehold om endringer.
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- ¤ Dahlstrøm, Hilde Kristin (2013) Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning. I Øyvind Økland (red.), Mellom NRK og Somalinet: Transkulturelle liv blant unge somaliere i Kristiansand. (Kristiansand: Portal). (15 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009)Dekke verden! Lærebok i utenriksjournalistikk. (Kristiansand: IJ-forlaget), s. 13-156 og 175-348 (318 s.)
- Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012) Historier om verden: Utvikling og miljø i globalt perspektiv. (Kristiansand: IJ-forlaget), kap. 2 (Skare Orgeret), 6 (Hylland Eriksen), 8 (Eide), 10 (Gleditsch), 26 (Tobiassen) og 27 (Salvesen). (31 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) Journalism ethics acrossborders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654 (19 s.)
- Tveiten, Oddgeir (2006) Nødvendige nyheter: En studie i journalistikkens globalisering. (Kristiansand. IJ-forlaget), 13-60 og 107-138 (180 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. (30 s)
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- ¤ Dahlstrøm, Hilde Kristin (2013) Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning. I Øyvind Økland (red.), Mellom NRK og Somalinet: Transkulturelle liv blant unge somaliere i Kristiansand. (Kristiansand: Portal). (15 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009)Dekke verden! Lærebok i utenriksjournalistikk. (Kristiansand: IJ-forlaget), s. 13-156 og 175-348 (318 s.)
- Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012) Historier om verden: Utvikling og miljø i globalt perspektiv. (Kristiansand: IJ-forlaget), kap. 2 (Skare Orgeret), 6 (Hylland Eriksen), 8 (Eide), 10 (Gleditsch), 26 (Tobiassen) og 27 (Salvesen). (31 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) Journalism ethics acrossborders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654 (19 s.)
- Tveiten, Oddgeir (2006) Nødvendige nyheter: En studie i journalistikkens globalisering. (Kristiansand. IJ-forlaget), 13-60 og 107-138 (180 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. (30 s)
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- ¤ Dahlstrøm, Hilde Kristin (2013) Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning. I Øyvind Økland (red.), Mellom NRK og Somalinet: Transkulturelle liv blant unge somaliere i Kristiansand. (Kristiansand: Portal). (15 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009)Dekke verden! Lærebok i utenriksjournalistikk. (Kristiansand: IJ-forlaget), s. 13-156 og 175-348 (318 s.)
- Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012) Historier om verden: Utvikling og miljø i globalt perspektiv. (Kristiansand: IJ-forlaget), kap. 2 (Skare Orgeret), 6 (Hylland Eriksen), 8 (Eide), 10 (Gleditsch), 26 (Tobiassen) og 27 (Salvesen). (31 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) Journalism ethics acrossborders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654 (19 s.)
- Tveiten, Oddgeir (2006) Nødvendige nyheter: En studie i journalistikkens globalisering. (Kristiansand. IJ-forlaget), 13-60 og 107-138 (180 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. (30 s)
- Prosjektoppgave og refleksjonsnotat
Studentene leverer journalistisk dybdereportasje og refleksjonsnotat som vurderes som en helhet etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Reportasjen er et gruppeprosjekt, mens refleksjonsnotatet skrives individuelt. Karakteren er individuell, og kan klages på individuelt.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord (+ /- 15 prosent). Omfanget på gruppeprosjektet vil variere i henhold til hvilke(t) medium som er valgt og størrelsen på gruppa.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene evaluerer emnet ved semesterslutt.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om globaliseringens utfordringer for journalistikken
- kjenner til en annen mediekultur enn den norske
- kan forklare mulige sammenhenger mellom journalistikk og demokratibygging i en gitt geografisk kontekst
- har kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for journalistiske ideologier i et globalt perspektiv
- kan lage journalistikk om eller fra andre samfunn enn det norske
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i journalistikkens kulturelle og samfunnsmessige kontekst
- kan vise forståelse og respekt for andre samfunn og for mennesker som lever og arbeider under andre rammevilkår
Cirka 700 sider
Litteratur merket ¤ fås i digitalt kompendium.
- ¤ Andresen, Kenneth (2008) Fikseren - mer enn journalistens usynlige hjelper? Norsk Medietidsskrift 15(2), 146-149 (4 s.)
- ¤ Dahlstrøm, Hilde Kristin (2013) Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning. I Øyvind Økland (red.), Mellom NRK og Somalinet: Transkulturelle liv blant unge somaliere i Kristiansand. (Kristiansand: Portal). (15 s.)
- Eide, Elisabeth og Anne Hege Simonsen (red.) (2009)Dekke verden! Lærebok i utenriksjournalistikk. (Kristiansand: IJ-forlaget), s. 13-156 og 175-348 (318 s.)
- Krøvel, Roy og Kristin Skare Orgeret (red.) (2012) Historier om verden: Utvikling og miljø i globalt perspektiv. (Kristiansand: IJ-forlaget), kap. 2 (Skare Orgeret), 6 (Hylland Eriksen), 8 (Eide), 10 (Gleditsch), 26 (Tobiassen) og 27 (Salvesen). (31 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) Journalism ethics acrossborders: A comparison between Ethiopian and Norwegian journalism students. Paper presentert på Norsk medieforskerkonferanse 2016. (20 s.)
- ¤ Skjerdal, Terje (2012) The three alternative journalisms of Africa. International Communication Gazette 74(7), 636-654 (19 s.)
- Tveiten, Oddgeir (2006) Nødvendige nyheter: En studie i journalistikkens globalisering. (Kristiansand. IJ-forlaget), 13-60 og 107-138 (180 s.)
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2013): «Den internasjonale mediestrukturen». Kap. 7 i Media i samfunnet. Oslo: Samlaget. (30 s)
