Journalistikk og livssyn
Emnekode:
3JO211Emnenavn:
Journalistikk og livssynUndervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
KristiansandStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Arbeidsoppgave - presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Ved ikke godkjent presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 60 prosent av karakteren), se manual for mer informasjon.
- Faglig refleksjonsoppgave (teller 40 prosent av karakteren) som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser og knytter disse til eget prosjekt (2000 ord +/- 15 prosent).
Prosjekt og refleksjonsoppgave leveres samtidig og blir vurdert under ett.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og livssynskritikk
Her gis en innføring i livssynsbegrepet og aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges til rette for et kritisk møte med dagens medie- og livssynsmangfold.
Livssyn og journalistikk
Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere livssyn, og opptre kritisk i forhold til eget og andres livssyn i journalistisk virksomhet.
Generell kompetanse
Studenten
- Er bevisst på livssynsmangfoldet i samfunnet, og på pressens ansvar for at ulike syn får komme til uttrykk.
Kors på halsen? : innføring i livssynsjournalistikk
Dahlstrøm, Hilde Kristin, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2015, isbn:9788202431853,
View online
Book
Religion i medienes grep: medialisering i Norge
Lundby, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, 269 sider, [2021], isbn:9788215047607,
View online
Website
International Association of Religion Journalists
Nettressurs
View online
Website
Association of Religion Data Archives
Nettressurs. Internasjonal database med statistikk og forskning.
View online
Website
Religion News Foundation
Nettressurs med idéer og ressurser for journalister.
View online
Book
The universe next door : a basic worldview catalog
Sire, James W., Jim Hoover (forfatter av forord), Downers Grove, Illinois :, IVP Academic an imprint of InterVarsity Press, xv, 294 sider ;, [2020]; © 2020, isbn:9780830849383,
Side 15-165 Og 214-286 (222 sider) Website
Twelve Questions to consider When Watching the News
Lars Dahle,
Artikkel på nett.
View online
Book
Hidden Worldviews
Wilkens, Steve ; Sanford, Mark L, IVP Academic, 2009-12-14, isbn:978-0830838547,
S. 11-26 og 44-60
View online
Book
Manus for livet? : film som verktøy i trosopplæringen
Lena Skattum Sandvik (1981-) (red./redaktør), Oslo, IKO-forl, 208 s., cop. 2010, isbn:9788282490221,
S. 44-67
View online
Website
The Root of All Evil
Richard Dawkins,
View online
Website
The God Delusion Debate - Richard Dawkins vs. John Lennox
View online
Video
De syv dødssyndene
Kristoffer Schau, TV 2 Play, Website
Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally
View online
Website
Why God Won't Go Away
Alasdair McGrath,
Kritikk av ny-ateismen og Richard Dawkins
View online
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Arbeidsoppgave - presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Ved ikke godkjent presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 60 prosent av karakteren), se manual for mer informasjon.
- Faglig refleksjonsoppgave (teller 40 prosent av karakteren) som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser og knytter disse til eget prosjekt (2000 ord +/- 15 prosent).
Prosjekt og refleksjonsoppgave leveres samtidig og blir vurdert under ett.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og livssynskritikk
Her gis en innføring i livssynsbegrepet og aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges til rette for et kritisk møte med dagens medie- og livssynsmangfold.
Livssyn og journalistikk
Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere livssyn, og opptre kritisk i forhold til eget og andres livssyn i journalistisk virksomhet.
Generell kompetanse
Studenten
- Er bevisst på livssynsmangfoldet i samfunnet, og på pressens ansvar for at ulike syn får komme til uttrykk.
Book
Kors på halsen? : innføring i livssynsjournalistikk
Dahlstrøm, Hilde Kristin, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2015, isbn:9788202431853,
View online
Book
Religion i medienes grep: medialisering i Norge
Lundby, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, 269 sider, [2021], isbn:9788215047607,
View online
Website
International Association of Religion Journalists
Nettressurs
View online
Website
Association of Religion Data Archives
Nettressurs. Internasjonal database med statistikk og forskning.
View online
Website
Religion News Foundation
Nettressurs med idéer og ressurser for journalister.
View online
Book
The universe next door : a basic worldview catalog
Sire, James W., Jim Hoover (forfatter av forord), Downers Grove, Illinois :, IVP Academic an imprint of InterVarsity Press, xv, 294 sider ;, [2020]; © 2020, isbn:9780830849383,
Side 15-165 Og 214-286 (222 sider)
Website
Twelve Questions to consider When Watching the News
Lars Dahle,
Artikkel på nett.
View online
Book
Hidden Worldviews
Wilkens, Steve ; Sanford, Mark L, IVP Academic, 2009-12-14, isbn:978-0830838547,
S. 11-26 og 44-60
View online
Book
Manus for livet? : film som verktøy i trosopplæringen
Lena Skattum Sandvik (1981-) (red./redaktør), Oslo, IKO-forl, 208 s., cop. 2010, isbn:9788282490221,
S. 44-67
View online
Website
The Root of All Evil
Richard Dawkins,
View online
Website
The God Delusion Debate - Richard Dawkins vs. John Lennox
View online
Video
De syv dødssyndene
Kristoffer Schau, TV 2 Play,
Website
Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally
View online
Website
Why God Won't Go Away
Alasdair McGrath,
Kritikk av ny-ateismen og Richard Dawkins
View online
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Arbeidsoppgave - presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Ved ikke godkjent presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 60 prosent av karakteren), se manual for mer informasjon.
- Faglig refleksjonsoppgave (teller 40 prosent av karakteren) som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser og knytter disse til eget prosjekt (2000 ord +/- 15 prosent).
Prosjekt og refleksjonsoppgave leveres samtidig og blir vurdert under ett.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og livssynskritikk
Her gis en innføring i livssynsbegrepet og aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges til rette for et kritisk møte med dagens medie- og livssynsmangfold.
Livssyn og journalistikk
Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere livssyn, og opptre kritisk i forhold til eget og andres livssyn i journalistisk virksomhet.
Generell kompetanse
Studenten
- Er bevisst på livssynsmangfoldet i samfunnet, og på pressens ansvar for at ulike syn får komme til uttrykk.
Book
Kors på halsen? : innføring i livssynsjournalistikk
Dahlstrøm, Hilde Kristin, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2015, isbn:9788202431853,
View online
Book
Religion i medienes grep: medialisering i Norge
Lundby, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, 269 sider, [2021], isbn:9788215047607,
View online
Website
International Association of Religion Journalists
Nettressurs
View online
Website
Association of Religion Data Archives
Nettressurs. Internasjonal database med statistikk og forskning.
View online
Website
Religion News Foundation
Nettressurs med idéer og ressurser for journalister.
View online
Book
The universe next door : a basic worldview catalog
Sire, James W., Downers Grove, Ill., IVP Academic, 293 s., cop. 2009, isbn:9780830838509; 0830838503; 9781844744206; 1844744205,
Side 15-165 og 214-286 (222 sider).
Website
Twelve Questions to consider When Watching the News
Lars Dahle,
Artikkel på nett.
View online
Book
Hidden Worldviews
Wilkens, Steve ; Sanford, Mark L, IVP Academic, 2009-12-14, isbn:978-0830838547,
S. 11-26 og 44-60
View online
Book
Manus for livet? : film som verktøy i trosopplæringen
Lena Skattum Sandvik (1981-) (red./redaktør), Oslo, IKO-forl, 208 s., cop. 2010, isbn:9788282490221,
S. 44-67
View online
Website
The Root of All Evil
Richard Dawkins,
View online
Website
The God Delusion Debate - Richard Dawkins vs. John Lennox
View online
Video
De syv dødssyndene
Kristoffer Schau, TV 2 Play,
Website
Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally
View online
Website
Why God Won't Go Away
Alasdair McGrath,
Kritikk av ny-ateismen og Richard Dawkins
View online
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Arbeidsoppgave - presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Ved ikke godkjent presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 40 prosent av karakteren), se manual for mer informasjon.
- Faglig refleksjonsoppgave (teller 60 prosent av karakteren) som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser og knytter disse til eget prosjekt (2000 ord +/- 15 prosent).
Prosjekt og refleksjonsoppgave leveres samtidig og blir vurdert under ett.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og journalistikk
Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Livssyn og livssynskritikk
Her gis en innføring i livssynsbegrepet og aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges slik til rette for et kritisk møte med dagens medie- og livssynsmangfold.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere livssyn, og opptre kritisk i forhold til eget og andres livssyn i journalistisk virksomhet.
Generell kompetanse
Studenten
- Er bevisst på livssynsmangfoldet i samfunnet, og på pressens ansvar for at ulike syn får komme til uttrykk.
Book
Kors på halsen? : innføring i livssynsjournalistikk
Dahlstrøm, Hilde Kristin, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2015, isbn:9788202431853,
View online
Book
Religion i medienes grep: medialisering i Norge
Lundby, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, 269 sider, [2021], isbn:9788215047607,
View online
Website
International Association of Religion Journalists
Nettressurs
View online
Website
Association of Religion Data Archives
Nettressurs. Internasjonal database med statistikk og forskning.
View online
Website
Religion News Foundation
Nettressurs med idéer og ressurser for journalister.
View online
Book
The universe next door : a basic worldview catalog
Sire, James W., Downers Grove, Ill., IVP Academic, 293 s., cop. 2009, isbn:9780830838509; 0830838503; 9781844744206; 1844744205,
Side 15-165 og 214-286 (222 sider).
Website
Twelve Questions to consider When Watching the News
Lars Dahle,
Artikkel på nett.
View online
Book
Hidden Worldviews
Wilkens, Steve ; Sanford, Mark L, IVP Academic, 2009-12-14, isbn:978-0830838547,
S. 11-26 og 44-60
View online
Book
Manus for livet? : film som verktøy i trosopplæringen
Lena Skattum Sandvik (1981-) (red./redaktør), Oslo, IKO-forl, 208 s., cop. 2010, isbn:9788282490221,
S. 44-67
View online
Website
The Root of All Evil
Richard Dawkins,
View online
Website
The God Delusion Debate - Richard Dawkins vs. John Lennox
View online
Video
De syv dødssyndene
Kristoffer Schau, TV 2 Play,
Website
Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally
View online
Website
Why God Won't Go Away
Alasdair McGrath,
Kritikk av ny-ateismen og Richard Dawkins
View online
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Arbeidsoppgave - presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Ved ikke godkjent presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 40 prosent av karakteren), se manual for mer informasjon.
- Faglig refleksjonsoppgave (teller 60 prosent av karakteren) som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser og knytter disse til eget prosjekt (2000 ord +/- 15 prosent).
Prosjekt og refleksjonsoppgave leveres samtidig og blir vurdert under ett.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og journalistikk
Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Livssyn og livsynskritikk
Her gis en innføring i livssynsbegrepet og aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges slik til rette for et kritisk møte med dagens medie- og livssynsmangfold.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- kan lage journalistikk om livssyn
- kan identifisere livssyn, og opptre kritisk i forhold til eget og andres livssyn i journalistisk virksomhet.
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst på livssynsmangfoldet i samfunnet, og på pressens ansvar for at ulike syn får komme til uttrykk.
Med forbehold om endringer.
Totalt ca. 800 sider.
Livssyn og journalistikk (350 s.)
Dahlstrøm, Hilde Kristin: Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk. Oslo: Cappelen Damm, 2015 (200 s.)
Lundby, K. (2021). Religion i medienes grep: medialisering i Norge. Universitetsforlaget. (200 s.)
Nettressurser
* International Association of Religion Journalists (IARJ), http://www.theiarj.org/
* Internasjonal database med statistikk og forsking, http://www.thearda.com/
* Religion Newswriters Association, http://www.religionlink.com/
Livssyn og livssynskritikk (400 s.)
¤ Dahle, Lars: "Twelve Questions to consider When Watching the News" online artikkel på nå http://engagingmedia.info/twelve-questions-to-consider-when-watching-the-news/. (1 s.)
¤ Dahle, Margunn Serigstad: Film, livssyn og livstolkning i Manus for livet (Oslo: IKO-Forlaget 2010) s. 44-67 (20 s.)
Sire, James W.: The universe next door: A basic worldview catalog. (Downers Grove og Nottingham: Inter-Varsity Press, 2009; 5. utg.) (s. 15-165 og 214-286 (222 s).
¤ Wilkens, Steve og Mark L. Sanford: Hidden Worldviews: Eight Cultural Stories That Shape Our Lives (Downers Grove, Ill: IVP, 2009) s.11-26 og 44-60 (30 s.)
Selvvalgt eksempel på livssynskritikk i mediene (50s.), for eksempel:
* R. Dawkins: The Root of All Evil (https://www.youtube.com/watch?v=8nAos1M-_Ts)
* The unbelievers (http://anuggrah.bigmoviez.net/play.php?movie=2636522)
* John Lennox og Dawkins-debatt (https://www.youtube.com/watch?v=VBbBenCTTwE)
* De syv dødssyndene (Kristoffer Schau, TV2 Sumo)
* Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally (https://www.youtube.com/watch?v=fWHV9VnOJtc)
* Alister McGrath: «Why God won`t go Away»: Kritikk av nyateismen og Dawkins (https://www.youtube.com/watch?v=creNs9-Ui6A)
Litteratur merket ¤ finnes i kompendium.
Studiet overlapper fem studiepoeng for hvert av emnene
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Følgende arbeidskrav må være oppfylt innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å avlegge eksamen i emnet:
- Arbeidsoppgave -presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning.
- Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 40 prosent av karakteren), se manual for mer infomasjon.
- Faglig refleksjonsoppgave som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelse og knytter disse til eget prosjekt (2000 ord +/- 15 prosent)
Prosjekt og refleksjonsoppgave leveres samtidig og blir vurdert under ett.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og journalistikk
Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Livssyn, analyse og kritikk
Her gis en innføring i livssynsbegrepet og i analyse av livssyn. Aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges slik til rette for et kritisk møte med det postmoderne livssynsmangfoldet, ikke minst med populærkulturelle eksempler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere, analysere og kritisere livssyn
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk i møte med det postmoderne livssyns- og mediemangfoldet
Med forbehold om endringer.
Totalt ca. 800 sider.
Livssyn og journalistikk (350 s.)
Dahlstrøm, Hilde Kristin: Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk. Oslo: Cappelen Damm, 2015 (200 s.)
¤ Ekström, Mats og Stig Arne Nohrstedt: Journalistikens etiska problem. (Stockholm: Rabén Prisma/Svenska Journalistförbundet, 1996), kapittel 9, side 256-279 (23 s.).
¤ Hjarvard, Stig 2008. The mediatization of religion. A theory of the media as agents of religious change, Northern Lights 6: 9-26. (17s.)
¤ Lövheim, Mia og Knut Lundby (2013): Mediated religion across time and space. A case study of Norwegian newspapers. Nordic Journal of Religion and Society No. 1, 2013, volume 26: Religion and Media in the Nordic countries. (s.25-44), (20 s.)
¤ Løvland, Anne og Pål Repstad: «Å jul med din leder --- Religion i norske avisledere julaften» i Norsk Medietidsskrift 03/2014 (s. 226-245) (20 s.)
¤ Shah, Timothy Samuel og Monica Duffy: "God Is Winning: Religion in Global Politics" i Marshall, Paul og Lela Gilbert, Roberta Green-Ahmanson: Blind Spot: When Journalists Don't Get Religion (Oxford/New York: Oxford University Press, 2008) Kap.1 s.11-30, (19 s.).
Nettressurser (50 s.)
* International Association of Religion Journalists (IARJ), http://www.theiarj.org/
* Internasjonal database med statistikk og forsking, http://www.thearda.com/
* Religion Newswriters Association, http://www.religionlink.com/
Livssynsanalyse og -kritikk (422 s.)
¤ Beckwith, Francis J. og Gregory Koukl: Relativism: Feet Firmly Planted in Mid-Air (Grand Rapids, MI, Baker Books, 1998, 2005) s.61-71 Chapter 7: «Relativism's Seven Fatal Flaws» (10 s.).
¤ Cook, David: Tro på avveier (Oslo: Lunde forlag, 1999) kapittel 2, s. 18-52 (34 s.)
¤ Dahle, Lars: "Twelve Questions to consider When Watching the News" online artikkel på nå http://engagingmedia.info/twelve-questions-to-consider-when-watching-the-news/. (1 s.)
¤ Dahle, Margunn Serigstad: Film, livssyn og livstolkning i Manus for livet (Oslo: IKO-Forlaget 2010) s. 44-67 (20 s.)
Sire, James W.: The universe next door: A basic worldview catalog. (Downers Grove og Nottingham: Inter-Varsity Press, 2009; 5. utg.) (277 s.)
¤ Wilkens, Steve og Mark L. Sanford: Hidden Worldviews: Eight Cultural Stories That Shape Our Lives (Downers Grove, Ill: IVP, 2009) s.11-26 og 44-60 (30 s.)
Selvvalgt eksempel på livssynskritikk i mediene (50s.), for eksempel:
* R. Dawkins: The Root of All Evil (https://www.youtube.com/watch?v=8nAos1M-_Ts)
* The unbelievers (http://anuggrah.bigmoviez.net/play.php?movie=2636522)
* John Lennox og Dawkins-debatt (https://www.youtube.com/watch?v=VBbBenCTTwE)
* De syv dødssyndene (Kristoffer Schau, TV2 Sumo)
* Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally (https://www.youtube.com/watch?v=fWHV9VnOJtc)
* Alister McGrath: «Why God won`t go Away»: Kritikk av nyateismen og Dawkins (https://www.youtube.com/watch?v=creNs9-Ui6A)
Litteratur merket ¤ finnes i kompendium.
Studiet overlapper fem studiepoeng for hvert av emnene
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Følgende arbeidskrav må være oppfylt innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å avlegge eksamen i emnet:
- Arbeidsoppgave -presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Gjelder kull 2019: Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning.
- Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 40 prosent av karakteren), se manual for mer infomasjon.
- Faglig refleksjonsoppgave som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelse og knytter disse til eget prosjekt (2000 ord +/- 15 prosent)
Prosjekt og refleksjonsoppgave leveres samtidig og blir vurdert under ett.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og journalistikk
Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Livssyn, analyse og kritikk
Her gis en innføring i livssynsbegrepet og i analyse av livssyn. Aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges slik til rette for et kritisk møte med det postmoderne livssynsmangfoldet, ikke minst med populærkulturelle eksempler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere, analysere og kritisere livssyn
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk i møte med det postmoderne livssyns- og mediemangfoldet
Totalt ca. 800 sider.
Livssyn og journalistikk (350 s.)
Dahlstrøm, Hilde Kristin: Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk. Oslo: Cappelen Damm, 2015 (200 s.)
¤ Ekström, Mats og Stig Arne Nohrstedt: Journalistikens etiska problem. (Stockholm: Rabén Prisma/Svenska Journalistförbundet, 1996), kapittel 9, side 256-279 (23 s.).
¤ Hjarvard, Stig 2008. The mediatization of religion. A theory of the media as agents of religious change, Northern Lights 6: 9-26. (17s.)
¤ Lövheim, Mia og Knut Lundby (2013): Mediated religion across time and space. A case study of Norwegian newspapers. Nordic Journal of Religion and Society No. 1, 2013, volume 26: Religion and Media in the Nordic countries. (s.25-44), (20 s.)
¤ Løvland, Anne og Pål Repstad: «Å jul med din leder --- Religion i norske avisledere julaften» i Norsk Medietidsskrift 03/2014 (s. 226-245) (20 s.)
¤ Shah, Timothy Samuel og Monica Duffy: "God Is Winning: Religion in Global Politics" i Marshall, Paul og Lela Gilbert, Roberta Green-Ahmanson: Blind Spot: When Journalists Don't Get Religion (Oxford/New York: Oxford University Press, 2008) Kap.1 s.11-30, (19 s.).
Nettressurser (50 s.)
* International Association of Religion Journalists (IARJ), http://www.theiarj.org/
* Internasjonal database med statistikk og forsking, http://www.thearda.com/
* Religion Newswriters Association, http://www.religionlink.com/
Livssynsanalyse og -kritikk (422 s.)
¤ Beckwith, Francis J. og Gregory Koukl: Relativism: Feet Firmly Planted in Mid-Air (Grand Rapids, MI, Baker Books, 1998, 2005) s.61-71 Chapter 7: «Relativism's Seven Fatal Flaws» (10 s.).
¤ Cook, David: Tro på avveier (Oslo: Lunde forlag, 1999) kapittel 2, s. 18-52 (34 s.)
¤ Dahle, Lars: "Twelve Questions to consider When Watching the News" online artikkel på nå http://engagingmedia.info/twelve-questions-to-consider-when-watching-the-news/. (1 s.)
¤ Dahle, Margunn Serigstad: Film, livssyn og livstolkning i Manus for livet (Oslo: IKO-Forlaget 2010) s. 44-67 (20 s.)
Sire, James W.: The universe next door: A basic worldview catalog. (Downers Grove og Nottingham: Inter-Varsity Press, 2009; 5. utg.) (277 s.)
¤ Wilkens, Steve og Mark L. Sanford: Hidden Worldviews: Eight Cultural Stories That Shape Our Lives (Downers Grove, Ill: IVP, 2009) s.11-26 og 44-60 (30 s.)
Selvvalgt eksempel på livssynskritikk i mediene (50s.), for eksempel:
* R. Dawkins: The Root of All Evil (https://www.youtube.com/watch?v=8nAos1M-_Ts)
* The unbelievers (http://anuggrah.bigmoviez.net/play.php?movie=2636522)
* John Lennox og Dawkins-debatt (https://www.youtube.com/watch?v=VBbBenCTTwE)
* De syv dødssyndene (Kristoffer Schau, TV2 Sumo)
* Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally (https://www.youtube.com/watch?v=fWHV9VnOJtc)
* Alister McGrath: «Why God won`t go Away»: Kritikk av nyateismen og Dawkins (https://www.youtube.com/watch?v=creNs9-Ui6A)
Litteratur merket ¤ finnes i kompendium.
Studiet overlapper fem studiepoeng for hvert av emnene
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Følgende arbeidskrav må være oppfylt innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å avlegge eksamen i emnet:
- Arbeidsoppgave ¿ presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og journalistikk Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Livssyn, analyse og kritikk Her gis en innføring i livssynsbegrepet og i analyse av livssyn. Aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges slik til rette for et kritisk møte med det postmoderne livssynsmangfoldet, ikke minst med populærkulturelle eksempler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere, analysere og kritisere livssyn
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk i møte med det postmoderne livssyns- og mediemangfoldet
Totalt ca. 800 sider.
Livssyn og journalistikk (350 s.)
Dahlstrøm, Hilde Kristin: Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk. Oslo: Cappelen Damm, 2015 (200 s.)
¤ Ekström, Mats og Stig Arne Nohrstedt: Journalistikens etiska problem. (Stockholm: Rabén Prisma/Svenska Journalistförbundet, 1996), kapittel 9, side 256-279 (23 s.).
¤ Hjarvard, Stig 2008. The mediatization of religion. A theory of the media as agents of religious change, Northern Lights 6: 9-26. (17s.)
¤ Lövheim, Mia og Knut Lundby (2013): Mediated religion across time and space. A case study of Norwegian newspapers. Nordic Journal of Religion and Society No. 1, 2013, volume 26: Religion and Media in the Nordic countries. (s.25-44), (20 s.)
¤ Løvland, Anne og Pål Repstad: «Å jul med din leder --- Religion i norske avisledere julaften» i Norsk Medietidsskrift 03/2014 (s. 226-245) (20 s.)
¤ Shah, Timothy Samuel og Monica Duffy: "God Is Winning: Religion in Global Politics" i Marshall, Paul og Lela Gilbert, Roberta Green-Ahmanson: Blind Spot: When Journalists Don't Get Religion (Oxford/New York: Oxford University Press, 2008) Kap.1 s.11-30, (19 s.).
Nettressurser (50 s.) * International Association of Religion Journalists (IARJ), http://www.theiarj.org/ * Internasjonal database med statistikk og forsking, http://www.thearda.com/ * Religion Newswriters Association, http://www.religionlink.com/
Livssynsanalyse og -kritikk (422 s.)
¤ Beckwith, Francis J. og Gregory Koukl: Relativism: Feet Firmly Planted in Mid-Air (Grand Rapids, MI, Baker Books, 1998, 2005) s.61-71 Chapter 7: «Relativism¿s Seven Fatal Flaws» (10 s.).
¤ Cook, David: Tro på avveier (Oslo: Lunde forlag, 1999) kapittel 2, s. 18-52 (34 s.)
¤ Dahle, Lars: "Twelve Questions to consider When Watching the News" online artikkel på nå http://engagingmedia.info/twelve-questions-to-consider-when-watching-the-news/. (1 s.)
¤ Dahle, Margunn Serigstad: Film, livssyn og livstolkning i Manus for livet (Oslo: IKO-Forlaget 2010) s. 44-67 (20 s.)
Sire, James W.: The universe next door: A basic worldview catalog. (Downers Grove og Nottingham: Inter-Varsity Press, 2009; 5. utg.) (277 s.)
¤ Wilkens, Steve og Mark L. Sanford: Hidden Worldviews: Eight Cultural Stories That Shape Our Lives (Downers Grove, Ill: IVP, 2009) s.11-26 og 44-60 (30 s.)
Selvvalgt eksempel på livssynskritikk i mediene (50s.), for eksempel:
* R. Dawkins: The Root of All Evil (https://www.youtube.com/watch?v=8nAos1M-_Ts)
* The unbelievers (http://anuggrah.bigmoviez.net/play.php?movie=2636522)
* John Lennox og Dawkins-debatt (https://www.youtube.com/watch?v=VBbBenCTTwE)
* De syv dødssyndene (Kristoffer Schau, TV2 Sumo)
* Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally (https://www.youtube.com/watch?v=fWHV9VnOJtc)
* Alister McGrath: «Why God won`t go Away»: Kritikk av nyateismen og Dawkins (https://www.youtube.com/watch?v=creNs9-Ui6A)
Litteratur merket ¤ finnes i kompendium.
Studiet overlapper fem studiepoeng for hvert av emnene
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Følgende arbeidskrav må være oppfylt innen fastsatte frister for at studenten skal ha rett til å avlegge eksamen i emnet:
- Arbeidsoppgave ¿ presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og journalistikk Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Livssyn, analyse og kritikk Her gis en innføring i livssynsbegrepet og i analyse av livssyn. Aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges slik til rette for et kritisk møte med det postmoderne livssynsmangfoldet, ikke minst med populærkulturelle eksempler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn,
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere, analysere og kritisere livssyn
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk i møte med det postmoderne livssyns- og mediemangfoldet
Totalt ca. 800 sider.
Livssyn og journalistikk (350 s.)
Dahlstrøm, Hilde Kristin: Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk. Oslo: Cappelen Damm, 2015 (200 s.)
¤ Ekström, Mats og Stig Arne Nohrstedt: Journalistikens etiska problem. (Stockholm: Rabén Prisma/Svenska Journalistförbundet, 1996), kapittel 9, side 256-279 (23 s.).
¤ Hjarvard, Stig 2008. The mediatization of religion. A theory of the media as agents of religious change, Northern Lights 6: 9-26. (17s.)
¤ Lövheim, Mia og Knut Lundby (2013): Mediated religion across time and space. A case study of Norwegian newspapers. Nordic Journal of Religion and Society No. 1, 2013, volume 26: Religion and Media in the Nordic countries. (s.25-44), (20 s.)
¤ Løvland, Anne og Pål Repstad: «Å jul med din leder --- Religion i norske avisledere julaften» i Norsk Medietidsskrift 03/2014 (s. 226-245) (20 s.)
¤ Shah, Timothy Samuel og Monica Duffy: "God Is Winning: Religion in Global Politics" i Marshall, Paul og Lela Gilbert, Roberta Green-Ahmanson: Blind Spot: When Journalists Don't Get Religion (Oxford/New York: Oxford University Press, 2008) Kap.1 s.11-30, (19 s.).
Nettressurser (50 s.) * International Association of Religion Journalists (IARJ), http://www.theiarj.org/ * Internasjonal database med statistikk og forsking, http://www.thearda.com/ * Religion Newswriters Association, http://www.religionlink.com/
Livssynsanalyse og -kritikk (422 s.)
¤ Beckwith, Francis J. og Gregory Koukl: Relativism: Feet Firmly Planted in Mid-Air (Grand Rapids, MI, Baker Books, 1998, 2005) s.61-71 Chapter 7: «Relativism¿s Seven Fatal Flaws» (10 s.).
¤ Cook, David: Tro på avveier (Oslo: Lunde forlag, 1999) kapittel 2, s. 18-52 (34 s.)
¤ Dahle, Lars: "Twelve Questions to consider When Watching the News" online artikkel på nå http://engagingmedia.info/twelve-questions-to-consider-when-watching-the-news/. (1 s.)
¤ Dahle, Margunn Serigstad: Film, livssyn og livstolkning i Manus for livet (Oslo: IKO-Forlaget 2010) s. 44-67 (20 s.)
Sire, James W.: The universe next door: A basic worldview catalog. (Downers Grove og Nottingham: Inter-Varsity Press, 2009; 5. utg.) (277 s.)
¤ Wilkens, Steve og Mark L. Sanford: Hidden Worldviews: Eight Cultural Stories That Shape Our Lives (Downers Grove, Ill: IVP, 2009) s.11-26 og 44-60 (30 s.)
Selvvalgt eksempel på livssynskritikk i mediene (50s.), for eksempel:
* R. Dawkins: The Root of All Evil (https://www.youtube.com/watch?v=8nAos1M-_Ts)
* The unbelievers (http://anuggrah.bigmoviez.net/play.php?movie=2636522)
* John Lennox og Dawkins-debatt (https://www.youtube.com/watch?v=VBbBenCTTwE)
* De syv dødssyndene (Kristoffer Schau, TV2 Sumo)
* Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally (https://www.youtube.com/watch?v=fWHV9VnOJtc)
* Alister McGrath: «Why God won`t go Away»: Kritikk av nyateismen og Dawkins (https://www.youtube.com/watch?v=creNs9-Ui6A)
Litteratur merket ¤ finnes i kompendium.
Studiet overlapper fem studiepoeng for hvert av emnene
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
