Digital kommunikasjon
Emnekode:
3JO212Emnenavn:
Digital kommunikasjonUndervisningssemester:
HøstSteder:
KristiansandStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det er krav om 80 % frammøte.
- Digitale teoretiske oppgavemoduler.
- Opparbeidelse av «mappe» med nærmere angitt type og antall praktiske produksjoner.
- Innlevering av eksamensmappe med et utvalg digitale produksjoner etter nærmere angivelse i eksamensmanual (teller 49%).
- Muntlig presentasjon og refleksjon med utgangspunkt i innlevert «eksamensmappe» etter nærmere angivelse i eksamensmanual (teller 51%).
Emnet består av teori og praktiske øvelser, og har som mål å gjøre studenten rustet til å bruke digitale ressurser på en effektiv og ansvarlig måte. Emnet gir opplæring i digital kommunikasjon, bruk av digitale verktøy, digitale informasjonssøk og produksjon av digitalt innhold.
Opplæringen legges opp slik at den kan knyttes direkte til egen virksomhet, bedrift eller organisasjon.
Emnet skal gi oppøving av et kritisk, strategisk, etisk og juridisk blikk på bruk av digitale medier og ressurser, både som mottaker og ikke minst som avsender av digitale budskap.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til den digitale teknologiens egenskaper, bruksområder, muligheter og begrensninger, og hvordan den påvirker individ og samfunn.
- har kunnskap om kommunikasjonsteori og digitale kommunikasjonsmønstre, og hvordan man selv kan drive målrettet formidling i digitale kommunikasjonskanaler.
- kjenner til etiske og juridiske problemstillinger knyttet til digital informasjon, både generelt og i forhold til egen virksomhet, inkludert problemstillinger knyttet til bruk av kunstig intelligens og utfordringer knyttet til troverdighet og desinformasjon.
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide strategisk med digital kommunikasjon og produsere innhold for digitale kanaler generelt og i en virksomhet eller organisasjon.
- kan bruke digitale verktøy effektivt, metoder for digitale informasjonssøk og kunne utøve god kildekritikk.
- kan identifisere etiske og juridiske problemstillinger relatert til digital kommunikasjon, og anvende kunstig intelligens og andre digitale teknologier på en etisk og juridisk forsvarlig måte.
Valgfritt emne i bachelor i journalistikk.
Valgfritt emne i bachelor i økonomi og administrasjon.
Valgfritt emne i bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse.
Vurderingen i 3JO212 er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlige innleveringer (postet på blogg), utgjør 51 prosent.
b) Tre timers skriftlig skoleeksamen, utgjør 49 prosent.
Skriftlige innleveringer: Alle
Skoleeksamen: Ingen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Om Internett, digitale medier, digital formidling og kommunikasjonsmønstre på nett.
- Om ulike medieteknologiers og modaliteters særpreg og fortrinn, og hvordan disse kan samvirke i multimediale uttrykk.
- Om virksomheters bruk av sosiale medier.
- Kjenne til etiske problemstillinger knyttet til digital formidling.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan gjøre strategisk bruk av sosiale medier.
- Kan anvende prinsipper for vurdering av nettsteder.
- Kan skrive og publisere tekster for nettbaserte medier.
Vurderingen i 3JO212 er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlige innleveringer (postet på blogg), utgjør 51 prosent.
b) Tre timers skriftlig skoleeksamen, utgjør 49 prosent.
Skriftlige innleveringer: Alle
Skoleeksamen: Ingen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Om Internett, digitale medier, digital formidling og kommunikasjonsmønstre på nett.
- Om ulike medieteknologiers og modaliteters særpreg og fortrinn, og hvordan disse kan samvirke i multimediale uttrykk.
- Om virksomheters bruk av sosiale medier.
- Kjenne til etiske problemstillinger knyttet til digital formidling.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan gjøre strategisk bruk av sosiale medier.
- Kan anvende prinsipper for vurdering av nettsteder.
- Kan skrive og publisere tekster for nettbaserte medier.
Vurderingen i 3JO212 er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlige innleveringer (postet på blogg), utgjør 51 prosent.
b) Tre timers skriftlig skoleeksamen, utgjør 49 prosent.
Skriftlige innleveringer: Alle
Skoleeksamen: Ingen
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- Om Internett, digitale medier, digital formidling og kommunikasjonsmønstre på nett.
- Om ulike medieteknologiers og modaliteters særpreg og fortrinn, og hvordan disse kan samvirke i multimediale uttrykk.
- Om virksomheters bruk av sosiale medier.
- Kjenne til etiske problemstillinger knyttet til digital formidling.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan gjøre strategisk bruk av sosiale medier.
- Kan anvende prinsipper for vurdering av nettsteder.
- Kan skrive og publisere tekster for nettbaserte medier.
Vurderingen i 3JO212 er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlige innleveringer (postet på blogg), utgjør 51 prosent.
b) Tre timers skriftlig skoleeksamen, utgjør 49 prosent.
Skriftlige innleveringer: Alle
Skoleeksamen: Ingen
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- Om Internett, digitale medier, digital formidling og kommunikasjonsmønstre på nett.
- Om ulike medieteknologiers og modaliteters særpreg og fortrinn, og hvordan disse kan samvirke i multimediale uttrykk.
- Om virksomheters bruk av sosiale medier.
- Kjenne til etiske problemstillinger knyttet til digital formidling.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan gjøre strategisk bruk av sosiale medier.
- Kan anvende prinsipper for vurdering av nettsteder.
- Kan skrive og publisere tekster for nettbaserte medier.
Med forbehold om endringer.
Pensum: 810 sider
Hannemyr, Liestøl m.fl.: Digitale medier (Oslo, Universitetsforlaget 2015, 3. utg. Kap. 4 og 6 ¿ 8. 53 sider
Nina Furu: Markedsføring og kommunikasjon på nett (Cappelen Damm, 2017). 257 sider
Bonvik, Lunde: Suksess med egne medier. Strategi for kanalvalg, innhold og spredning (Bergen, Fagbokforlaget, 2014). 221 sider
Brandtzæg et al.: Sosiale medier i all offentlighet. (Sted, Kommuneforlaget, 2011). 140 s.
Kompendium KM103 (126 sider):
Engebretsen, Martin (red): Skrift/bilde/lyd (Kristiansand, Høyskoleforlaget, 2010). s. 17-28 og 103-124, 34 sider.
Hoem, Jon og Ture Schwebs: Tekst 2 null (Oslo, Universitetsforlaget, 2010). Kap 5, s. 44-58, 15 sider
Haugseth, Jan Frode: Sosiale medier i samfunnet (Oslo: Universitetsforlaget, 2013). Kapittel 5: Ti ulike typer sosiale medier, s.67- 76, 10 sider. Kapittel 7: Identitet og fellesskap, s.93-104, 12 sider.
Ida Aalen: Sosiale medier (Bergen, Fagbokforlaget, 2015) Kapittel 14: Redaksjonelle og sosiale medier, 9 sider Kapittel 16: Markedsføring og kommunikasjonsarbeid, 24 sider
Calvert, Christine: Skriv for nettet, kort og godt. (Oslo: Universitetsforlaget, 2010). Kapittel 5: 14 Regler for hvordan du skal skrive innhold på nett, s. 31-52, 22 sider.
Artikler på internett (10 sider)
Stammen.no: Derfor bør alle studenter blogge. http://stammen.no/blogging/derfor-bor-alle-studenter-blogge (hentet 7. desember 2015), 3 sider
Stammen.no: Hvordan skrive et godt blogginnlegg. http://stammen.no/blogging/hvordan-skrive-et-godt-blogginnlegg (hentet 7. desember 2015), 3 sider
Stian Hansen: Hvorfor skal du etablere en bedriftsblogg? http://www.siteman.no/blogg_cms/hvorfor-skal-du-etablere-en-bedriftsblogg/2015/08/04/1086/ (hentet 7. desember 2015), 1 side
Robin Stenersen: Skap en god bedriftsblogg. http://www.oktanoslo.no/skap-en-god-bedriftsblogg/ (hentet 7. desember 2015), 2 sider
Vurderingen i 3JO212 er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlige innleveringer (postet på blogg), utgjør 51 prosent.
b) Tre timers skriftlig skoleeksamen, utgjør 49 prosent.
Skriftlige innleveringer: Alle
Skoleeksamen: Ingen
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- Om Internett, digitale medier, digital formidling og kommunikasjonsmønstre på nett.
- Om ulike medieteknologiers og modaliteters særpreg og fortrinn, og hvordan disse kan samvirke i multimediale uttrykk.
- Om virksomheters bruk av sosiale medier.
- Kjenne til etiske problemstillinger knyttet til digital formidling.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan gjøre strategisk bruk av sosiale medier.
- Kan anvende prinsipper for vurdering av nettsteder.
- Kan skrive og publisere tekster for nettbaserte medier.
Med forbehold om endringer.
Pensum: 810 sider
Hannemyr, Liestøl m.fl.: Digitale medier (Oslo, Universitetsforlaget 2015, 3. utg. Kap. 4 og 6 ¿ 8. 53 sider
Nina Furu: Markedsføring og kommunikasjon på nett (Cappelen Damm, 2017). 257 sider
Bonvik, Lunde: Suksess med egne medier. Strategi for kanalvalg, innhold og spredning (Bergen, Fagbokforlaget, 2014). 221 sider
Brandtzæg et al.: Sosiale medier i all offentlighet. (Sted, Kommuneforlaget, 2011). 140 s.
Kompendium KM103 (126 sider):
Engebretsen, Martin (red): Skrift/bilde/lyd (Kristiansand, Høyskoleforlaget, 2010). s. 17-28 og 103-124, 34 sider.
Hoem, Jon og Ture Schwebs: Tekst 2 null (Oslo, Universitetsforlaget, 2010). Kap 5, s. 44-58, 15 sider
Haugseth, Jan Frode: Sosiale medier i samfunnet (Oslo: Universitetsforlaget, 2013). Kapittel 5: Ti ulike typer sosiale medier, s.67- 76, 10 sider. Kapittel 7: Identitet og fellesskap, s.93-104, 12 sider.
Ida Aalen: Sosiale medier (Bergen, Fagbokforlaget, 2015) Kapittel 14: Redaksjonelle og sosiale medier, 9 sider Kapittel 16: Markedsføring og kommunikasjonsarbeid, 24 sider
Calvert, Christine: Skriv for nettet, kort og godt. (Oslo: Universitetsforlaget, 2010). Kapittel 5: 14 Regler for hvordan du skal skrive innhold på nett, s. 31-52, 22 sider.
Artikler på internett (10 sider)
Stammen.no: Derfor bør alle studenter blogge. http://stammen.no/blogging/derfor-bor-alle-studenter-blogge (hentet 7. desember 2015), 3 sider
Stammen.no: Hvordan skrive et godt blogginnlegg. http://stammen.no/blogging/hvordan-skrive-et-godt-blogginnlegg (hentet 7. desember 2015), 3 sider
Stian Hansen: Hvorfor skal du etablere en bedriftsblogg? http://www.siteman.no/blogg_cms/hvorfor-skal-du-etablere-en-bedriftsblogg/2015/08/04/1086/ (hentet 7. desember 2015), 1 side
Robin Stenersen: Skap en god bedriftsblogg. http://www.oktanoslo.no/skap-en-god-bedriftsblogg/ (hentet 7. desember 2015), 2 sider
Vurderingen i 3JO212 er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlige innleveringer (postet på blogg), utgjør 50 prosent.
b) Tre timers skriftlig skoleeksamen, utgjør 50 prosent.
Skriftlige innleveringer: Alle
Skoleeksamen: Ingen
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- Om Internett, digitale medier, digital formidling og kommunikasjonsmønstre på nett.
- Om ulike medieteknologiers og modaliteters særpreg og fortrinn, og hvordan disse kan samvirke i multimediale uttrykk.
- Om virksomheters bruk av sosiale medier.
- Kjenne til etiske problemstillinger knyttet til digital formidling.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan gjøre strategisk bruk av sosiale medier.
- Kan anvende prinsipper for vurdering av nettsteder.
- Kan skrive og publisere tekster for nettbaserte medier.
Med forbehold om endringer.
Pensum: 810 sider
Hannemyr, Liestøl m.fl.: Digitale medier (Oslo, Universitetsforlaget 2015, 3. utg. Kap. 4 og 6 ¿ 8. 53 sider
Nina Furu: Markedsføring og kommunikasjon på nett (Cappelen Damm, 2017). 257 sider
Bonvik, Lunde: Suksess med egne medier. Strategier for kanalvalg, innhold og spredning
(Bergen, Fagbokforlaget, 2014). 221 sider
Brandtzæg et al.: Sosiale medier i all offentlighet. (Sted, Kommuneforlaget, 2011). 140 s.
Kompendium KM103 (126 sider):
Engebretsen, Martin (red): Skrift/bilde/lyd (Kristiansand, Høyskoleforlaget, 2010). s. 17-28 og 103-124, 34 sider.
Hoem, Jon og Ture Schwebs: Tekst 2 null (Oslo, Universitetsforlaget, 2010). Kap 5, s. 44-58, 15 sider
Haugseth, Jan Frode: Sosiale medier i samfunnet (Oslo: Universitetsforlaget, 2013).
Kapittel 5: Ti ulike typer sosiale medier, s.67 ¿ 76, 10 sider.
Kapittel 7: Identitet og fellesskap, s.93 ¿ 104, 12 sider.
Ida Aalen: Sosiale medier (Bergen, Fagbokforlaget, 2015)
Kapittel 14: Redaksjonelle og sosiale medier, 9 sider
Kapittel 16: Markedsføring og kommunikasjonsarbeid, 24 sider
Calvert, Christine: Skriv for nettet, kort og godt. (Oslo: Universitetsforlaget, 2010).
Kapittel 5: 14 Regler for hvordan du skal skrive innhold på nett, s. 31 ¿ 52, 22 sider.
Artikler på internett (10 sider)
Stammen.no: Derfor bør alle studenter blogge. http://stammen.no/blogging/derfor-bor-alle-studenter-blogge (hentet 7. desember 2015), 3 sider
Stammen.no: Hvordan skrive et godt blogginnlegg. http://stammen.no/blogging/hvordan-skrive-et-godt-blogginnlegg (hentet 7. desember 2015), 3 sider
Stian Hansen: Hvorfor skal du etablere en bedriftsblogg?http://www.siteman.no/blogg_cms/hvorfor-skal-du-etablere-en-bedriftsblogg/2015/08/04/1086/ (hentet 7. desember 2015), 1 side
Robin Stenersen: Skap en god bedriftsblogg. http://www.oktanoslo.no/skap-en-god-bedriftsblogg/
(hentet 7. desember 2015), 2 sider
Emnet overlapper
3KM101 med 5 studiepoeng.
3KM103 med 10 studiepoeng.
