Journalistikk 4: fordypning
Emnekode:
3JO214Emnenavn:
Journalistikk 4: fordypningUndervisningssemester:
HøstSteder:
KristiansandStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
20 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å ta eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden. Oppmøtet knyttes til hver av de to delene i emnet.
Del 1:
- Analyseoppgave innenfor reportasjesjangeren (1000 ord)
- Et gitt antall journalistiske saker. Se spesifikasjon i undervisningsplan/manual.
Del 2:
- Konseptbeskrivelse (cirka 400 ord)
Arbeidskravene er beskrevet i manual.
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav og fremføringer gis det ett nytt forsøk samme semester.
Vurderingen i emnet er todelt og har følgende vekting:
Del 1: arbeidsprøver fra praksis med refleksjonsoppgave (teller 70 prosent)
Del 2: presentasjon av konsept - muntlig (10 minutter) og innlevering av pilot (teller 30 prosent)
Se manual for mer informasjon.
Emnet består av to deler:
- Praktisk produksjon på ulike medieplattformer (70%)
- Innovasjon (30%)
1. Journalistisk fordypning
Studenten skal fordype seg i journalistikkens sjangre og ulike plattformer og produksjonsformers egenart. Reportasjejournalistikk vektlegges. Fordypningen gir trening i hele arbeidsprosessen: planlegge, produsere og presentere større saker for ulike medieplattformer. Studenten jobber med å videreutvikle sitt journalistiske fortellerspråk og lærer å se kritisk på språk gjennom analyse av medietekster.
2. Innovasjon
Studenten skal lage et konsept for en valgt medieplattform og gjennomføre en pilot av konseptet, der innholdet produseres én gang, eller viser hvordan det kan produseres. Konseptet kan for eksempel være en føljetong, et program for radio eller tv, en nettside eller magasin.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om journalistiske fortellerspråk og reportasjejournalistikk
- har kunnskap om retorikk og analyse av medietekster
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon i mediebransjen
Ferdigheter
Studenten
- kan lage journalistiske produksjoner av tilnæmet profesjonell kvalitet
- har grunnleggende ferdigheter innen reportasjejournalistikk
- kan anvende et bredt utvalg journalistiske metoder for å hente informasjon til saker
- kan analysere medietekster
- kan utvikle et mediekonsept
Generell kompetanse
Studenten
- kan tenke kritisk og innovativt om journalistikk
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er i hovedsak praktisk og yrkesrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til emnet 3JO22O - Ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å ta eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden. Oppmøtet knyttes til hver av de to delene i emnet.
Del 1:
- Analyseoppgave innenfor reportasjesjangeren (1000 ord)
- Et gitt antall journalistiske saker. Se spesifikasjon i undervisningsplan/manual.
Del 2:
- Konseptbeskrivelse (cirka 400 ord)
Arbeidskravene er beskrevet i manual.
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav og fremføringer gis det ett nytt forsøk samme semester.
Vurderingen i emnet er todelt og har følgende vekting:
Del 1: arbeidsprøver fra praksis med refleksjonsoppgave (teller 70 prosent)
Del 2: presentasjon av konsept - muntlig (10 minutter) og innlevering av pilot (teller 30 prosent)
Se manual for mer informasjon.
Emnet består av to deler:
- Praktisk produksjon på ulike medieplattformer (70%)
- Innovasjon (30%)
1. Journalistisk fordypning
Studenten skal fordype seg i journalistikkens sjangre og ulike plattformer og produksjonsformers egenart. Reportasjejournalistikk vektlegges. Fordypningen gir trening i hele arbeidsprosessen: planlegge, produsere og presentere større saker for ulike medieplattformer. Studenten jobber med å videreutvikle sitt journalistiske fortellerspråk og lærer å se kritisk på språk gjennom analyse av medietekster.
2. Innovasjon
Studenten skal lage et konsept for en valgt medieplattform og gjennomføre en pilot av konseptet, der innholdet produseres én gang, eller viser hvordan det kan produseres. Konseptet kan for eksempel være en føljetong, et program for radio eller tv, en nettside eller magasin.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om retorikk og analyse av medietekster
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon i mediebransjen
Ferdigheter
Studenten
- kan lage journalistiske produksjoner av tilnæmet profesjonell kvalitet
- har grunnleggende ferdigheter innen reportasjejournalistikk
- kan anvende et bredt utvalg journalistiske metoder for å hente informasjon til saker
- kan analysere medietekster
- kan utvikle et mediekonsept
Generell kompetanse
Studenten
- kan tenke kritisk og innovativt om journalistikk
Book
Stedets sjanger : om moderne reportasjejournalistikk
Steensen, Steen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 283 s., 2016, isbn:978-82-02-49057-7,
Article
Vanlige folk møter journalisterOpplevd tilkobling og forhandling om åpenhet
Torborg Igland ; Nina Skråmestø Nesheim, Universitetsforlaget, 1-13, Norsk medietidsskrift, 3, 30, 2023-09-01, 1-13,
View online
Book
Idéutvikling i mediehuset
Hedemann, Ole, Kristiansand, IJ-forlaget, Side 13-156 (143 s.), 2010, isbn:9788271473389,
Book
Konstruktiv journalistikk : kritisk og løysingsorientert
Holmaas, Vigdis, Bergen, Fagbokforlaget, Kapittel 1-5 og 7 (153 s.), 2019, isbn:9788245024043,
Book
Entreprenørskap og ledelse i media
Robert Vaagan (1953-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, Kapittel 3-5 (54 s.), cop. 2015, isbn:9788202447823,
Book
Portrettintervju som metode og sjanger
Lamark, Hege, Kristiansand, IJ-forl, Kapittel 4 og 5 (101 s.), 2012, isbn:978-82-7147-355-6,
Book
Det nødvendige fotografi fotojournalistik - hvorfor og hvordan?
Pagter, Søren, Aarhus, Ajour, 228 sider, 2018, isbn:9788793453319,
Kapittel 3 (s. 25-39), kapittel 9 (s. 163-182) og kapittel 10 (s.185-196)
Book
Historiefortelling på digitale plattformer
Handgaard, Brynjulf, Martin Aas (1986-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 426 s., 2020, isbn:9788202664589,
Book
Hva er retorikk
Kjeldsen, Jens E., Oslo, Universitetsforl, 156 s., 51, cop. 2014, isbn:9788215020204,
Book
Tekstanalyse : ei innføring
Veum, Aslaug, Skovholt, Karianne, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 sider, 2022, isbn:978-82-02-68772-4,
Book
Levende bilder : lær av de beste
Heidi Røsok-Dahl (1979-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, Kapittel 12 (19 s.), [2021], isbn:9788202700621,
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er i hovedsak praktisk og yrkesrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til emnet 3JO22O - Ekstern journalistisk praksis.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å ta eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden. Oppmøtet knyttes til hver av de to delene i emnet.
Del 1:
- analyseoppgave innenfor reportasjesjangeren (1000 ord)
Del 2:
- konseptbeskrivelse (cirka 400 ord)
Arbeidskravene er beskrevet i manual.
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav og fremføringer gis det ett nytt forsøk samme semester.
Vurderingen i emnet er todelt og har følgende vekting:
Del 1: arbeidsprøver fra praksis med refleksjonsoppgave (teller 70 prosent)
Del 2: presentasjon av konsept - muntlig (10 minutter) og innlevering av pilot (teller 30 prosent)
Se manual for mer informasjon.
Emnet består av to deler:
- Praktisk produksjon på ulike medieplattformer (70%)
- Innovasjon (30%)
1. Journalistisk fordypning
Studenten skal fordype seg i journalistikkens sjangre og ulike plattformer og produksjonsformers egenart. Reportasjejournalistikk vektlegges. Fordypningen gir trening i hele arbeidsprosessen: planlegge, produsere og presentere større saker for ulike medieplattformer. Studenten får også opplæring i å dekke ulykker og krisesituasjoner gjennom undervisning og deltakelse i politiets kriseøvelse de årene dette arrangeres. Studenten jobber med å videreutvikle sitt journalistiske fortellerspråk og lærer å se kritisk på språk og makt gjennom analyse av medietekster.
2. Innovasjon
Studenten skal lage et konsept for en valgt medieplattform og gjennomføre en pilot av konseptet, der innholdet produseres én gang, eller viser hvordan det kan produseres. Konseptet kan for eksempel være en føljetong, et program for radio eller tv, en nettside eller magasin.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om retorikk og analyse av medietekster
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon i mediebransjen
- har grunnleggende kunnskap om krisejournalistikk
Ferdigheter
Studenten
- kan lage journalistiske produksjoner av tilnæmet profesjonell kvalitet
- har grunnleggende ferdigheter innen reportasjejournalistikk
- kan anvende et bredt utvalg journalistiske metoder for å hente informasjon til saker
- kan analysere medietekster
- kan utvikle et mediekonsept
Generell kompetanse
Studenten
- kan tenke kritisk og innovativt om journalistikk
Book
Stedets sjanger : om moderne reportasjejournalistikk
Steensen, Steen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 283 s., 2016, isbn:978-82-02-49057-7,
Article
Vanlige folk møter journalisterOpplevd tilkobling og forhandling om åpenhet
Torborg Igland ; Nina Skråmestø Nesheim, Universitetsforlaget, 1-13, Norsk medietidsskrift, 3, 30, 2023-09-01, 1-13,
View online
Book
Idéutvikling i mediehuset
Hedemann, Ole, Kristiansand, IJ-forlaget, Side 13-156 (143 s.), 2010, isbn:9788271473389,
Book
Konstruktiv journalistikk : kritisk og løysingsorientert
Holmaas, Vigdis, Bergen, Fagbokforlaget, Kapittel 1-5 og 7 (153 s.), 2019, isbn:9788245024043,
Book
Entreprenørskap og ledelse i media
Robert Vaagan (1953-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, Kapittel 3-5 (54 s.), cop. 2015, isbn:9788202447823,
Book
Portrettintervju som metode og sjanger
Lamark, Hege, Kristiansand, IJ-forl, Kapittel 4 og 5 (101 s.), 2012, isbn:978-82-7147-355-6,
Book
Det nødvendige fotografi fotojournalistik - hvorfor og hvordan?
Pagter, Søren, Aarhus, Ajour, 228 sider, 2018, isbn:9788793453319,
Kapittel 3 (s. 25-39), kapittel 9 (s. 163-182) og kapittel 10 (s.185-196)
Book
Historiefortelling på digitale plattformer
Handgaard, Brynjulf, Martin Aas (1986-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 426 s., 2020, isbn:9788202664589,
Book
Hva er retorikk
Kjeldsen, Jens E., Oslo, Universitetsforl, 156 s., 51, cop. 2014, isbn:9788215020204,
Book
Tekstanalyse : ei innføring
Skovholt, Karianne, Aslaug Veum (1969-), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, Kapittel 2 (20 s.), 2014, isbn:9788202400408,
Book
Levende bilder : lær av de beste
Heidi Røsok-Dahl (1979-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, Kapittel 12 (19 s.), [2021], isbn:9788202700621,
Document
Kompendiefil 3JO214
Inngår i bachelorstudiet i journalistikk.
Emnet er i hovedsak praktisk og yrkesrettet. Det er en forutsetning å gjennomføre emnet for å gå videre til emnet 3JO22O - Ekstern journalistisk praksis.
