Liturgikk og hymnologi
Emnekode:
4LITHY300Emnenavn:
Liturgikk og hymnologiUndervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for liturgiens historie og utvikling
- kan gjøre rede for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- kan gjøre rede for liturgiens begrunnelse og innhold
- kan gjøre rede for Den norske kirkes høymesse, oppbygning og dramaturgi
- kan gjøre rede for alternative gudstjenesteformer og liturgier, herunder arbeid med ungdom og gudstjeneste
- har kunnskap om liturgifornyelse og reformarbeid
- kan gjøre rede for kirkemusikkens teologiske grunnlag og gudstjenestelige funksjon
- har kunnskap om elementære prinsipper for resitasjon, vekselsang og tidebønn
- har kunnskap om den kristne sangtradisjonenes historie, utvikling, praksis, form og funksjon
- kan gjøre rede for gospelhistorien
- kan gjøre rede for nyere lovsangstradisjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan finne og bruke bibelske salmer og cantica til ulike gudstjenester
- behersker ulike salme- og sangtradisjoner
- kan anvende gospelmusikk i gudstjenester
- kan anvende repertoar fra nyere lovsangstradisjoner i gudstjenester
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- har utveksle synspunkter for ulike vesteuropeiske hymnologiske tradisjoner
- Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av oppgaver.
- Gjennomføring av en kortgudstjeneste på 15 minutter i grupper på 2-3 studenter.
- Gjennomføring av praktiske oppgaver.
- Hjemmeeksamen, 3 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10%).
Innhold for eksamen: Oppgaver i både hymnologi og liturgikk.
Vekting av eksamens to deler: Hver del teller 50%. Begge må være bestått for å bestå eksamen.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for liturgiens historie og utvikling
- kan gjøre rede for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- kan gjøre rede for liturgiens begrunnelse og innhold
- kan gjøre rede for Den norske kirkes høymesse, oppbygning og dramaturgi
- kan gjøre rede for alternative gudstjenesteformer og liturgier, herunder arbeid med ungdom og gudstjeneste
- har kunnskap om liturgifornyelse og reformarbeid
- kan gjøre rede for kirkemusikkens teologiske grunnlag og gudstjenestelige funksjon
- har kunnskap om elementære prinsipper for resitasjon, vekselsang og tidebønn
- har kunnskap om den kristne sangtradisjonenes historie, utvikling, praksis, form og funksjon
- kan gjøre rede for gospelhistorien
- kan gjøre rede for nyere lovsangstradisjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan finne og bruke bibelske salmer og cantica til ulike gudstjenester
- behersker ulike salme- og sangtradisjoner
- kan anvende gospelmusikk i gudstjenester
- kan anvende repertoar fra nyere lovsangstradisjoner i gudstjenester
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- har utveksle synspunkter for ulike vesteuropeiske hymnologiske tradisjoner
- Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av oppgaver.
- Gjennomføring av en kortgudstjeneste på 15 minutter i grupper på 2-3 studenter
- Gjennomføring av praktiske oppgaver
- Hjemmeeksamen, 3 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %.)
Innhold for eksamen: Oppgaver i både hymnologi og liturgikk.
Vekting av eksamens to deler: Hver del teller 50%. Begge må være bestått for å bestå eksamen.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for liturgiens historie og utvikling
- kan gjøre rede for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- kan gjøre rede for liturgiens begrunnelse og innhold
- kan gjøre rede for Den norske kirkes høymesse, oppbygning og dramaturgi
- kan gjøre rede for alternative gudstjenesteformer og liturgier, herunder arbeid med ungdom og gudstjeneste
- har kunnskap om liturgifornyelse og reformarbeid
- kan gjøre rede for kirkemusikkens teologiske grunnlag og gudstjenestelige funksjon
- har kunnskap om elementære prinsipper for resitasjon, vekselsang og tidebønn
- har kunnskap om den kristne sangtradisjonenes historie, utvikling, praksis, form og funksjon
- kan gjøre rede for gospelhistorien
- kan gjøre rede for nyere lovsangstradisjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan finne og bruke bibelske salmer og cantica til ulike gudstjenester
- behersker ulike salme- og sangtradisjoner
- kan anvende gospelmusikk i gudstjenester
- kan anvende repertoar fra nyere lovsangstradisjoner i gudstjenester
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- har utveksle synspunkter for ulike vesteuropeiske hymnologiske tradisjoner
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Innlevering av oppgaver.
- Gjennomføring av en kortgudstjeneste på 15 minutter i grupper på 2-3 studenter
- Gjennomføring av praktiske oppgaver
- Hjemmeeksamen, 3 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %.)
Innhold for eksamen: Oppgaver i både hymnologi og liturgikk.
Vekting av eksamens to deler: Hver del teller 50%. Begge må være bestått for å bestå eksamen.
- Bachelor i utøvende musikk
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for liturgiens historie og utvikling
- kan gjøre rede for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- kan gjøre rede for liturgiens begrunnelse og innhold
- kan gjøre rede for Den norske kirkes høymesse, oppbygning og dramaturgi
- kan gjøre rede for alternative gudstjenesteformer og liturgier, herunder arbeid med ungdom og gudstjeneste
- har kunnskap om liturgifornyelse og reformarbeid
- kan gjøre rede for kirkemusikkens teologiske grunnlag og gudstjenestelige funksjon
- har kunnskap om elementære prinsipper for resitasjon, vekselsang og tidebønn
- har kunnskap om den kristne sangtradisjonenes historie, utvikling, praksis, form og funksjon
- kan gjøre rede for gospelhistorien
- kan gjøre rede for nyere lovsangstradisjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan finne og bruke bibelske salmer og cantica til ulike gudstjenester
- behersker ulike salme- og sangtradisjoner
- kan anvende gospelmusikk i gudstjenester
- kan anvende repertoar fra nyere lovsangstradisjoner i gudstjenester
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- har utveksle synspunkter for ulike vesteuropeiske hymnologiske tradisjoner
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Innlevering av oppgaver.
- Gjennomføring av en kortgudstjeneste på 15 minutter i grupper på 2-3 studenter
- Gjennomføring av praktiske oppgaver
- Hjemmeeksamen, 3 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %.)
Innhold for eksamen: Oppgaver i både hymnologi og liturgikk.
Vekting av eksamens to deler: Hver del teller 50 %. Begge må være bestått for å bestå eksamen.
- Bachelor i utøvende musikk
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten kan gjøre rede for:
- liturgiens historie og utvikling
- dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- liturgiens begrunnelse og innhold
- Den norske kirkes høymesse, oppbygning og dramaturgi
- alternative gudstjenesteformer og liturgier, herunder arbeid med ungdom og gudstjeneste
- eksempler på liturgifornyelse og reformarbeid
- kirkemusikkens teologiske grunnlag og gudstjenestelige funksjon
- elementære prinsipper for resitasjon, vekselsang og tidebønn
- den kristne sangtradisjonenes historie, utvikling, praksis, form og funksjon
Ferdigheter
Studenten skal kunne gjøre rede for
- bibelske salmer og cantica
- ulike salme- og sangtradisjoner
- gospelhistorie
- nyere lovsangstradisjoner
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utvikle forståelse av for dagens mangfold av liturgisk praksis i kristen møte- og gudstjenestesammenheng
- Studenten skal utvikle forståelse og respekt for ulike vesteuropeiske hymnologiske tradisjoner
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Innlevering av oppgaver.
- Gjennomføring av en kortgudstjeneste på 15 minutter i grupper på 2-3 studenter
- Gjennomføring av praktiske oppgaver
- Hjemmeeksamen, 3 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %.)
Innhold for eksamen: Oppgaver i både hymnologi og liturgikk.
Vekting av eksamens to deler: Hver del teller 50 %. Begge må være bestått for å bestå eksamen.
