Musikalsk arbeid med barn
Emnekode:
4MAB200Emnenavn:
Musikalsk arbeid med barnUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Valgemne i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om barns musikalske utvikling og barnestemmen
- har kunnskap om musikalsk ledelse og arbeidsmetoder rettet mot barn
- har kunnskap om hvordan ulik musikkaktivitet kan inngå i kirkens trosopplæringstilbud og styrke det kristne fellesskapet
- har tilegnet seg repertoarkunnskap innen et bredt sjangerutvalg
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og lede musikkaktivitet med barn der både sang, spill, lek og bevegelse inngår
- har praktiske ferdigheter innen sang, rytmikk og spill på instrumenter og kan anvende dette metodisk inn mot barn i ulike aldre
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i musikalsk lek og stimulere barn til å utforske og uttrykke seg gjennom musikk og bevegelse
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sine faglige og didaktiske forutsetninger rettet mot musikkarbeid med barn innen kirke og menighet
- kan reflektere over sin egen rolle som tilrettelegger av musikalsk aktivitet inn mot ulike barnegrupper
- kan anvende musikk for å styrke barns musikalske og sosiale utvikling samt deres kristne tro
Emnet fokuserer på hvordan du som menighetsmusiker kan trekke inn musikk på ulike arenaer som inkluderer barn i kirke og menighet. Det vil gi deg kunnskap om barns musikalske utvikling, og nødvendige forutsetninger for å lede ulike typer musikkarbeid med barn som omfatter både sang, spill, lek og bevegelse.
Emnet organiseres som ukentlige fellestimer med forelesninger, workshops, seminarer og veiledning. Det utøvende og praktiske vil vektlegges gjennom ferdighetstrening i og utenom undervisning.
125-150 timer.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% fremmøte.
- To innstuderingsoppgaver gitt underveis av faglærer.
- Skriftlig, individuell oppgave basert på observasjon og teori. Omfang: 1500 ord (+ /- 10%).
Godkjent / ikke godkjent.
Praktisk eksamen, varighet 15 minutter pr. kandidat.
- Metodisk instruksjon av barn eller av medstudenter som skal være en tenkt barnegruppe. Oppgaven kan omfatte sang, samspill og rytmikk. Det gis 24 timers forberedelse.
- Studentene deltar under hele gjennomføringen av eksamen.
Praktisk eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Alle.
Norsk.
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk (valgemne)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om barns musikalske utvikling og barnestemmen
- har kunnskap om musikalsk ledelse og arbeidsmetoder rettet mot barn
- har kunnskap om hvordan ulik musikkaktivitet kan inngå i kirkens trosopplæringstilbud og styrke det kristne fellesskapet
- har tilegnet seg repertoarkunnskap innen et bredt sjangerutvalg
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og lede musikkaktivitet med barn der både sang, spill, lek og bevegelse inngår
- har praktiske ferdigheter innen sang, rytmikk og spill på instrumenter og kan anvende dette metodisk inn mot barn i ulike aldre
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i musikalsk lek og stimulere barn til å utforske og uttrykke seg gjennom musikk og bevegelse
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sine faglige og didaktiske forutsetninger rettet mot musikkarbeid med barn innen kirke og menighet
- kan reflektere over sin egen rolle som tilrettelegger av musikalsk aktivitet inn mot ulike barnegrupper
- kan anvende musikk for å styrke barns musikalske og sosiale utvikling samt deres kristne tro
Emnet fokuserer på hvordan du som menighetsmusiker kan trekke inn musikk på ulike arenaer som inkluderer barn i kirke og menighet. Det vil gi deg kunnskap om barns musikalske utvikling, og nødvendige forutsetninger for å lede ulike typer musikkarbeid med barn som omfatter både sang, spill, lek og bevegelse.
Emnet organiseres som ukentlige fellestimer med forelesninger, workshops, seminarer og veiledning. Det utøvende og praktiske vil vektlegges gjennom ferdighetstrening i og utenom undervisning.
125-150 timer.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte
- To innstuderingsoppgaver gitt underveis av faglærer.
- Skriftlig, individuell oppgave basert på observasjon og teori. Omfang: 1500 ord + /- 10%.
Godkjent / Ikke godkjent.
Praktisk eksamen, varighet 15 minutter pr. kandidat.
- Metodisk instruksjon av medstudenter som skal være en tenkt barnegruppe. Oppgaven kan omfatte sang, samspill og rytmikk. Det gis 24 timers forberedelse.
- Studentene deltar under hele gjennomføringen av eksamen.
Praktisk eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Alle.
Norsk.
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Litteratur og faglige ressurser finner du her.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk (valgemne)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om barns musikalske utvikling og barnestemmen
- har kunnskap om musikalsk ledelse og arbeidsmetoder rettet mot barn
- har kunnskap om hvordan ulik musikkaktivitet kan inngå i kirkens trosopplæringstilbud og styrke det kristne fellesskapet
- har tilegnet seg repertoarkunnskap innen et bredt sjangerutvalg
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og lede musikkaktivitet med barn der både sang, spill, lek og bevegelse inngår
- har praktiske ferdigheter innen sang, rytmikk og spill på instrumenter og kan anvende dette metodisk inn mot barn i ulike aldre
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i musikalsk lek og stimulere barn til å utforske og uttrykke seg gjennom musikk og bevegelse
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sine faglige og didaktiske forutsetninger rettet mot musikkarbeid med barn innen kirke og menighet
- kan reflektere over sin egen rolle som tilrettelegger av musikalsk aktivitet inn mot ulike barnegrupper
- kan anvende musikk for å styrke barns musikalske og sosiale utvikling samt deres kristne tro
Emnet fokuserer på hvordan du som menighetsmusiker kan trekke inn musikk på ulike arenaer som inkluderer barn i kirke og menighet. Det vil gi deg kunnskap om barns musikalske utvikling, og nødvendige forutsetninger for å lede ulike typer musikkarbeid med barn som omfatter både sang, spill, lek og bevegelse.
Emnet organiseres som ukentlige fellestimer med forelesninger, workshops, seminarer og veiledning. Det utøvende og praktiske vil vektlegges gjennom ferdighetstrening i og utenom undervisning.
125-150 timer.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte
- To innstuderingsoppgaver gitt underveis av faglærer.
- Skriftlig, individuell oppgave basert på observasjon og teori. Omfang: 1500 ord + /- 10%.
Godkjent / Ikke godkjent.
Praktisk eksamen, varighet 15 minutter pr. kandidat.
- Metodisk instruksjon av medstudenter som skal være en tenkt barnegruppe. Oppgaven kan omfatte sang, samspill og rytmikk. Det gis 24 timers forberedelse.
- Studentene deltar under hele gjennomføringen av eksamen.
Praktisk eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Alle.
Norsk.
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk (valgemne)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om barns musikalske utvikling og barnestemmen
- har kunnskap om musikalsk ledelse og arbeidsmetoder rettet mot barn
- har kunnskap om hvordan ulik musikkaktivitet kan inngå i kirkens trosopplæringstilbud og styrke det kristne fellesskapet
- har tilegnet seg repertoarkunnskap innen et bredt sjangerutvalg
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og lede musikkaktivitet med barn der både sang, spill, lek og bevegelse inngår
- har praktiske ferdigheter innen sang, rytmikk og spill på instrumenter og kan anvende dette metodisk inn mot barn i ulike aldre
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i musikalsk lek og stimulere barn til å utforske og uttrykke seg gjennom musikk og bevegelse
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sine faglige og didaktiske forutsetninger rettet mot musikkarbeid med barn innen kirke og menighet
- kan reflektere over sin egen rolle som tilrettelegger av musikalsk aktivitet inn mot ulike barnegrupper
- kan anvende musikk for å styrke barns musikalske og sosiale utvikling samt deres kristne tro
Emnet fokuserer på hvordan du som menighetsmusiker kan trekke inn musikk på ulike arenaer som inkluderer barn i kirke og menighet. Det vil gi deg kunnskap om barns musikalske utvikling, og nødvendige forutsetninger for å lede ulike typer musikkarbeid med barn som omfatter både sang, spill, lek og bevegelse.
Emnet organiseres som ukentlige fellestimer med forelesninger, workshops, seminarer og veiledning. Det utøvende og praktiske vil vektlegges gjennom ferdighetstrening i og utenom undervisning.
125-150 timer.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte
- To innstuderingsoppgaver gitt underveis av faglærer.
- Skriftlig, individuell oppgave basert på observasjon og teori. Omfang: 1500 ord + /- 10%.
Godkjent / Ikke godkjent.
Praktisk eksamen, varighet 15 minutter pr. kandidat.
- Metodisk instruksjon av medstudenter som skal være en tenkt barnegruppe. Oppgaven kan omfatte sang, samspill og rytmikk. Det gis 24 timers forberedelse.
- Studentene deltar under hele gjennomføringen av eksamen.
Praktisk eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Alle.
Norsk.
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
