Innføring i arrangering
Emnekode:
4MAR150Emnenavn:
Innføring i arrangeringUndervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
- Minimum 80% fremmøte.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 1-3 større og 8-10 mindre oppgaver i arrangering. Godkjente oppgaver gir poeng i forhold til omfanget av oppgaven. Det er mulig å rette ikke godkjente oppgaver frem til gitt frist. 80% av samlet poengsum for obligatoriske oppgaver må være godkjent.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 10-12 teknikkoppgaver i arrangering (4 til 16 takter) og 2-3 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Med forbehold om endringer
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori - grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet krever musikkteoretiske forkunnskaper.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Med forbehold om endringer
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori - grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Med forbehold om endringer
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori - grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori - grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori - grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
