Musikkhistorie II
Emnekode:
4MUH201Emnenavn:
Musikkhistorie IIUndervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
Seminarbaserte samtaler og aktiviteter.
Det gis 8 oppgaver gjennom semesteret hvorav minst 6 skal leveres i mappe til avsluttende vurdering.
Kurs i norsk folkemusikk på Ole Bull Akademiet i Voss. Kurset ligger normalt i vårsemesteret i uke 8 og arrangeres som en ukes studietur med overnatting.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse og kunnskap om hvordan musikken historisk sett har fungert, og i dag fungerer, som en estetisk og kulturell uttrykksform i samfunnet. Dette innebærer også at studenten kan sette musikken inn i en bredere sosial, kulturell og historisk sammenheng, og forstå hvordan estetiske idealer innen musikk har vært påvirket av tidens tenkning, teknologi, og samfunnsforhold.
- forstår hvordan ulik musikk fra ulike tider og steder fremkaller forskjellige emosjonelle og intellektuelle responser hos lytteren, dvs. på et mer individuelt nivå.
- forstår mer av hva som gjør musikk «vakker», «uttrykksfull» og «meningsfull», dvs. av musikken som en mellommenneskelig aktivitet.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere musikk med særlig henblikk til dens estetiske virkemidler, inkludert bruk av form, tekstur, klang, harmoni, melodi, og rytme, samt vurdere hvordan disse elementene bidrar til verkets uttrykk og helhet.
- kan reflektere og drøfte musikkens estetiske kvaliteter basert på et analytisk materiale, og videreformidle dette både skriftlig og muntlig.
Generell kompetanse
- Musikkhistorien er en del av "den store samtalen" vi mennesker har ført med hverandre på tvers av tid og rom. Studenten skal gjennom dette faget bli en større del av den samtalen.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- Innlevering av en oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
- Deltagelse på kurs i norsk folkemusikk*
*Det arrangeres en ukes studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurset i norsk folkemusikk er et obligatorisk arbeidskrav i Musikkhistorie II. Kurset ligger normalt i vårsemesteret.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Øvrige må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vestlig musikkhistorie fra romantikken til i dag
- har kunnskap om de ulike epokenes egenart og musikalske strømninger sett i lys av politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forhold
- har kunnskap om sentrale komponisters livsløp og deres samtid med utvalgte verk med vekt på gjenkjennelse og vurdering av den enkeltes stil og særegenheter
- har kjennskap sentrale elementer i norsk musikkhistorie
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og vurdere musikalske forløp
- kan arbeide selvstendig med analyse av musikalske forløp og -uttrykk
- kan gjenkjenne og identifisere stilistiske fenomener, samt formulere og vurdere disse skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forståelse av musikkens plass gjennom vesteuropeisk historie
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- Innlevering av en oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
- Deltagelse på kurs i norsk folkemusikk*
*Det arrangeres en ukes studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurset i norsk folkemusikk er et obligatorisk arbeidskrav i Musikkhistorie II. Kurset ligger normalt i vårsemesteret.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Øvrige må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vestlig musikkhistorie fra romantikken til i dag
- har kunnskap om de ulike epokenes egenart og musikalske strømninger sett i lys av politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forhold
- har kunnskap om sentrale komponisters livsløp og deres samtid med utvalgte verk med vekt på gjenkjennelse og vurdering av den enkeltes stil og særegenheter
- har kjennskap sentrale elementer i norsk musikkhistorie
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og vurdere musikalske forløp
- kan arbeide selvstendig med analyse av musikalske forløp og -uttrykk
- kan gjenkjenne og identifisere stilistiske fenomener, samt formulere og vurdere disse skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forståelse av musikkens plass gjennom vesteuropeisk historie
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- Innlevering av en oppgave. Omfang: 2000 ord /- 10%
- Deltagelse på kurs i norsk folkemusikk*
*Det arrangeres en ukes studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurset i norsk folkemusikk er et obligatorisk arbeidskrav i Musikkhistorie II. Kurset ligger normalt i høstsemesteret før undervisningen starter i Musikkhistorie II.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vestlig musikkhistorie fra romantikken til i dag
- har kunnskap om de ulike epokenes egenart og musikalske strømninger sett i lys av politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forhold
- har kunnskap om sentrale komponisters livsløp og deres samtid med utvalgte verk med vekt på gjenkjennelse og vurdering av den enkeltes stil og særegenheter
- har kjennskap sentrale elementer i norsk musikkhistorie
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og vurdere musikalske forløp
- kan arbeide selvstendig med analyse av musikalske forløp og -uttrykk
- kan gjenkjenne og identifisere stilistiske fenomener, samt formulere og vurdere disse skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forståelse av musikkens plass gjennom vesteuropeisk historie
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Innlevering av en oppgave. Omfang: 2000 ord /- 10%
- Deltagelse på kurs i norsk folkemusikk*
*Det arrangeres en ukes studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurset i norsk folkemusikk er et obligatorisk arbeidskrav i Musikkhistorie II. Kurset ligger normalt i høstsemesteret før undervisningen starter i Musikkhistorie II.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om vestlig musikkhistorie fra romantikken til i dag
- har kunnskap om de ulike epokenes egenart og musikalske strømninger sett i lys av politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forhold
- har kunnskap om sentrale komponisters livsløp og deres samtid med utvalgte verk med vekt på gjenkjennelse og vurdering av den enkeltes stil og særegenheter
- har kjennskap sentrale elementer i norsk musikkhistorie
Ferdigheter
Studenten kan:
- beskrive og vurdere musikalske forløp
- arbeide selvstendig med analyse av musikalske forløp og -uttrykk
- gjenkjenne og identifisere stilistiske fenomener, samt formulere og vurdere disse skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forståelse av musikkens plass gjennom vesteuropeisk historie
Med forbehold om endringer
Hovland, Erlend (2012): Vestens musikkhistorie: Fra 1600 til vår tid. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Metzer, David (2009): Musical Modernism at the Turn of the Twenty-First Century. New York: Cambridge University Press.
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Innlevering av en oppgave. Omfang: 2000 ord /- 10%
- Deltagelse på kurs i norsk folkemusikk*
*Det arrangeres en ukes studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurset i norsk folkemusikk er et obligatorisk arbeidskrav i Musikkhistorie II. Kurset ligger normalt i høstsemesteret før undervisningen starter i Musikkhistorie II.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om vestlig musikkhistorie fra romantikken til i dag
- har kunnskap om de ulike epokenes egenart og musikalske strømninger sett i lys av politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forhold
- har kunnskap om sentrale komponisters livsløp og deres samtid med utvalgte verk med vekt på gjenkjennelse og vurdering av den enkeltes stil og særegenheter
- har kjennskap sentrale elementer i norsk musikkhistorie
Ferdigheter
Studenten kan:
- beskrive og vurdere musikalske forløp
- arbeide selvstendig med analyse av musikalske forløp og -uttrykk
- gjenkjenne og identifisere stilistiske fenomener, samt formulere og vurdere disse skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forståelse av musikkens plass gjennom vesteuropeisk historie
Med forbehold om endringer
Hovland, Erlend (2012): Vestens musikkhistorie: Fra 1600 til vår tid. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Metzer, David (2009): Musical Modernism at the Turn of the Twenty-First Century. New York: Cambridge University Press.
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Innlevering av en oppgave. Omfang: 2000 ord /- 10%
- Deltagelse på kurs i norsk folkemusikk*
*Det arrangeres en ukes studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurset i norsk folkemusikk er et obligatorisk arbeidskrav i Musikkhistorie II. Kurset ligger normalt i høstsemesteret før undervisningen starter i Musikkhistorie II.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om vestlig musikkhistorie fra romantikken til i dag
- har kunnskap om de ulike epokenes egenart og musikalske strømninger sett i lys av politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forhold
- har kunnskap om sentrale komponisters livsløp og deres samtid med utvalgte verk med vekt på gjenkjennelse og vurdering av den enkeltes stil og særegenheter
- har kjennskap sentrale elementer i norsk musikkhistorie
Ferdigheter
Studenten kan:
- beskrive og vurdere musikalske forløp
- arbeide selvstendig med analyse av musikalske forløp og -uttrykk
- gjenkjenne og identifisere stilistiske fenomener, samt formulere og vurdere disse skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forståelse av musikkens plass gjennom vesteuropeisk historie
Med forbehold om endringer
Hovland, Erlend (2012): Vestens musikkhistorie: Fra 1600 til vår tid. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Metzer, David (2009): Musical Modernism at the Turn of the Twenty-First Century. New York: Cambridge University Press.
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Innlevering av en oppgave. Omfang: 2000 ord /- 10%
- Deltagelse på kurs i norsk folkemusikk*
*Det arrangeres en ukes studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurset i norsk folkemusikk er et obligatorisk arbeidskrav i Musikkhistorie II. Kurset ligger normalt i høstsemesteret før undervisningen starter i Musikkhistorie II.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om vestlig musikkhistorie fra romantikken til i dag
- har kunnskap om de ulike epokenes egenart og musikalske strømninger sett i lys av politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forhold
- har kunnskap om sentrale komponisters livsløp og deres samtid med utvalgte verk med vekt på gjenkjennelse og vurdering av den enkeltes stil og særegenheter
- har kjennskap sentrale elementer i norsk musikkhistorie
Ferdigheter
Studenten kan:
- beskrive og vurdere musikalske forløp
- arbeide selvstendig med analyse av musikalske forløp og -uttrykk
- gjenkjenne og identifisere stilistiske fenomener, samt formulere og vurdere disse skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forståelse av musikkens plass gjennom vesteuropeisk historie
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Innlevering av en oppgave. Omfang: 2000 ord /- 10%
- Deltagelse på kurs i norsk folkemusikk*
*Det arrangeres en ukes studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurset i norsk folkemusikk er et obligatorisk arbeidskrav i Musikkhistorie II. Kurset ligger normalt i høstsemesteret før undervisningen starter i Musikkhistorie II.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om vestlig musikkhistorie fra romantikken til i dag
- har kunnskap om de ulike epokenes egenart og musikalske strømninger sett i lys av politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle forhold
- har kunnskap om sentrale komponisters livsløp og deres samtid med utvalgte verk med vekt på gjenkjennelse og vurdering av den enkeltes stil og særegenheter
- har kjennskap sentrale elementer i norsk musikkhistorie
Ferdigheter
Studenten kan:
- beskrive og vurdere musikalske forløp
- arbeide selvstendig med analyse av musikalske forløp og -uttrykk
- gjenkjenne og identifisere stilistiske fenomener, samt formulere og vurdere disse skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forståelse av musikkens plass gjennom vesteuropeisk historie
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
