Populærmusikkhistorie
Emnekode:
4POPM101Emnenavn:
PopulærmusikkhistorieUndervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
Forelesninger og gruppeoppgaver, basert på lytteeksempler.
Det gis 8 oppgaver gjennom semesteret hvorav minst 6 skal leveres i mappe til avsluttende vurdering.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live
- årstudium i utøvende musikk og musikkdidaktikk
Populærmusikkhistorie tar for seg populærmusikken fra omkring 1870 frem til i dag.
Emnet er ett av tre musikkhistorieemner i bachelorgradene. Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15 studiepoeng.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. For øvrige studenter er Musikkhistorie I obligatorisk.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og kan velge det resterende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om de historiske linjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 til i dag. Kunnskapen inkluderer kjennskap til sentrale sjangere, utøvere og aktører, samt begrepsbruk og definisjoner knyttet til faget.
- forstår hvordan musikken fungerer, og har fungert, som en estetisk og kulturell uttrykksform. Dette innebærer at studenten kan sette musikken inn i en bredere sosial, kulturell og historisk sammenheng, hvor studenten ser koblinger mellom estetiske idealer, teknologi og samfunnsforhold.
Ferdigheter
Studenten:
- kan redegjøre for historiske linjer i utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri, og hvordan disse aspektene har påvirket estetikken innen populærmusikk.
- kan reflektere omkring hvordan teknologiske endringer former lytteropplevelsen gjennom egen sansing.
- kan identifisere særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag, og utforske hvordan disse særtrekkene reflekterer estetiske idealer.
- kan diskutere fenomenet eklektisisme og postmodernisme i musikk, og hvordan disse konseptene utfordrer tradisjonelle estetiske normer.
- har innsikt i relevante problemstillinger og aktuelle debatter i samtiden.
- kan undersøke hvordan sin egen estetikk er formet av populærmusikkhistorien og se relevante koblinger mellom egen musikk og historiske linjer, både knyttet til samfunnsforhold, teknologi og sentrale utøvere.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utveksle synspunkter om sammenhenger mellom musikk og teknologi, og hvordan dette forholdet påvirker både musikkens produksjon og distribusjon.
- kan diskutere musikkens relasjoner til samfunnskontekster, og hvordan disse sammenhengene former normer for smak og estetikk innen populærmusikk og ungdomskultur.
Valgfritt emne i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live
Obligatorisk emne i årstudium i utøvende musikk og musikkdidaktikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Øvrige må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan hovedlinjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 frem til i dag, og har kunnskap om viktige sjangere, komponister og utøvere
- kan viktige definisjoner og begrepsbruk i tilknytning til emnet
Ferdigheter
Studenten kan redegjøre for:
- utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri
- populærmusikalske hovedstrømninger i USA før 2.verdenskrig
- særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag
- popmusikk som storindustri
- redegjøre verdensmusikk og musikalsk globalisering
- rap, house og techno i den digitale tidsalder
- eklektisisme og postmodernisme
Generell kompetanse
Studenten :
- kan utveksle synspunkter for sammenhenger mellom musikk og teknologi, musikk og samfunn
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Øvrige må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan hovedlinjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 frem til i dag, og har kunnskap om viktige sjangere, komponister og utøvere
- kan viktige definisjoner og begrepsbruk i tilknytning til emnet
Ferdigheter
Studenten kan redegjøre for:
- utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri
- populærmusikalske hovedstrømninger i USA før 2.verdenskrig
- særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag
- popmusikk som storindustri
- redegjøre verdensmusikk og musikalsk globalisering
- rap, house og techno i den digitale tidsalder
- eklektisisme og postmodernisme
Generell kompetanse
Studenten :
- kan utveksle synspunkter for sammenhenger mellom musikk og teknologi, musikk og samfunn
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan hovedlinjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 frem til i dag, og har kunnskap om viktige sjangere, komponister og utøvere
- kan viktige definisjoner og begrepsbruk i tilknytning til emnet
Ferdigheter
Studenten kan redegjøre for:
- utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri
- populærmusikalske hovedstrømninger i USA før 2.verdenskrig
- særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag
- popmusikk som storindustri
- redegjøre verdensmusikk og musikalsk globalisering
- rap, house og techno i den digitale tidsalder
- eklektisisme og postmodernisme
Generell kompetanse
Studenten :
- kan utveksle synspunkter for sammenhenger mellom musikk og teknologi, musikk og samfunn
Book
Pop : en historie
Molde, Audun, Oslo, Cappelen Damm, 472 s., 2018, isbn:978-82-02-57223-5,
View online
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan hovedlinjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 frem til i dag, og har kunnskap om viktige sjangere, komponister og utøvere
- kan viktige definisjoner og begrepsbruk i tilknytning til emnet
Ferdigheter
Studenten kan redegjøre for:
- utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri
- populærmusikalske hovedstrømninger i USA før 2.verdenskrig
- særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag
- popmusikk som storindustri
- redegjøre verdensmusikk og musikalsk globalisering
- rap, house og techno i den digitale tidsalder
- eklektisisme og postmodernisme
Generell kompetanse
Studenten :
- kan utveksle synspunkter for sammenhenger mellom musikk og teknologi, musikk og samfunn
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Kunnskap
Studenten:
- kan hovedlinjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 frem til i dag, og har kunnskap om viktige sjangere, komponister og utøvere
- kan viktige definisjoner og begrepsbruk i tilknytning til emnet
Ferdigheter
Studenten kan redegjøre for:
- utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri
- populærmusikalske hovedstrømninger i USA før 2.verdenskrig
- særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag
- popmusikk som storindustri
- redegjøre verdensmusikk og musikalsk globalisering
- rap, house og techno i den digitale tidsalder
- eklektisisme og postmodernisme
Generell kompetanse
Studenten :
- kan utveksle synspunkter for sammenhenger mellom musikk og teknologi, musikk og samfunn
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Kunnskap
Studenten:
- kan hovedlinjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 frem til i dag, og har kunnskap om viktige sjangere, komponister og utøvere
- kan viktige definisjoner og begrepsbruk i tilknytning til emnet
Ferdigheter
Studenten kan redegjøre for:
- utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri
- populærmusikalske hovedstrømninger i USA før 2.verdenskrig
- særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag
- popmusikk som storindustri
- redegjøre verdensmusikk og musikalsk globalisering
- rap, house og techno i den digitale tidsalder
- eklektisisme og postmodernisme
Generell kompetanse
Studenten :
- kan utveksle synspunkter for sammenhenger mellom musikk og teknologi, musikk og samfunn
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Kunnskap
Studenten:
- kan hovedlinjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 frem til i dag, og har kunnskap om viktige sjangere, komponister og utøvere
- kan viktige definisjoner og begrepsbruk i tilknytning til emnet
Ferdigheter
Studenten kan redegjøre for:
- utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri
- populærmusikalske hovedstrømninger i USA før 2.verdenskrig
- særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag
- popmusikk som storindustri
- redegjøre verdensmusikk og musikalsk globalisering
- rap, house og techno i den digitale tidsalder
- eklektisisme og postmodernisme
Generell kompetanse
Studenten :
- kan utveksle synspunkter for sammenhenger mellom musikk og teknologi, musikk og samfunn
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Musikkhistorie I, Musikkhistorie II og Populærmusikkhistorie utgjør til sammen 15sp.
Studenter som har musikkhistorie fra videregående skole kan velge mellom Populærmusikkhistorie og Musikkhistorie I. Andre må ha Musikkhistorie I.
Studenter som skal studere videre på eksempelvis Mastergrad i musikkvitenskap trenger alle tre emnene, og velger det manglende emnet som valgemne.
Kunnskap
Studenten:
- kan hovedlinjene i utviklingen av populærmusikken fra ca. 1870 frem til i dag, og har kunnskap om viktige sjangere, komponister og utøvere
- kan viktige definisjoner og begrepsbruk i tilknytning til emnet
Ferdigheter
Studenten kan redegjøre for:
- utviklingen av musikkteknologi og musikkindustri
- populærmusikalske hovedstrømninger i USA før 2.verdenskrig
- særtrekk ved musikk og ungdomskultur fra 1950 til i dag
- popmusikk som storindustri
- redegjøre verdensmusikk og musikalsk globalisering
- rap, house og techno i den digitale tidsalder
- eklektisisme og postmodernisme
Generell kompetanse
Studenten :
- kan utveksle synspunkter for sammenhenger mellom musikk og teknologi, musikk og samfunn
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
