Hovedinstrument II
Emnekode:
4UM200Emnenavn:
Hovedinstrument IIUndervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
- Minimum 80% fremmøte.
- Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
Instrumentalundervisning: 8 timer à 45 minutter pr. semester over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon inngår som et arbeidskrav i dette emne.
Alle instrumentgrupper har instrumentforum i tillegg til undervisning i hovedinstrument. Omfang og antall samlinger bestemmes av emneansvarlig etter gruppens størrelse og behov.
- Hovedinstrumentrapport.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har dypere kunnskap om innstuderings og øvingsmetoder
- har dypere kunnskap om instrumentet og hvilke teknikker som blir brukt
- kjenner til et bredere repertoar for instrumentet
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av ulike konserter, f.eks. musikkandakter, huskonserter, praksisuke og andre interne eller eksterne prosjekter
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
Ferdigheter
Studenten
- behersker instrumentet bredere teknisk
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom repertoarstudier
- kan innstuderings og øvingsteknikker
- behersker samspill med studenter og eksterne musikere
- kan formidle musikk som solist og i ensemble
Generell kompetanse
Studenten
- kan innordne seg i et ensemble
- har identitet som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende musikk
- Minimum 80% fremmøte.
- Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
Instrumentalundervisning: 8 timer à 45 minutter pr. semester over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon inngår som et arbeidskrav i dette emne.
Alle instrumentgrupper har instrumentforum i tillegg til undervisning i hovedinstrument. Omfang og antall samlinger bestemmes av emneansvarlig etter gruppens størrelse og behov.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har dypere kunnskap om innstuderings og øvingsmetoder
- har dypere kunnskap om instrumentet og hvilke teknikker som blir brukt
- kjenner til et bredere repertoar for instrumentet
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av ulike konserter, f.eks. musikkandakter, huskonserter, praksisuke og andre interne eller eksterne prosjekter
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
Ferdigheter
Studenten
- behersker instrumentet bredere teknisk
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom repertoarstudier
- kan innstuderings og øvingsteknikker
- behersker samspill med studenter og eksterne musikere
- kan formidle musikk som solist og i ensemble
Generell kompetanse
Studenten
- kan innordne seg i et ensemble
- har identitet som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen Staffeldtsgate.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Arbeidskrav: Være delaktig på en konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har dypere kunnskap om innstuderings og øvingsmetoder
- har dypere kunnskap om instrumentet og hvilke teknikker som blir brukt
- kjenner til et bredere repertoar for instrumentet
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av ulike konserter, f.eks. musikkandakter, huskonserter, praksisuke og andre interne eller eksterne prosjekter
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
Ferdigheter
Studenten
- behersker instrumentet bredere teknisk
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom repertoarstudier
- kan innstuderings og øvingsteknikker
- behersker samspill med studenter og eksterne musikere
- kan formidle musikk som solist og i ensemble
Generell kompetanse
Studenten
- kan innordne seg i et ensemble
- har identitet som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen Staffeldtsgate.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav (rytmisk): Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Arbeidskrav (rytmisk): Være delaktig på en konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
- Arbeidskrav (klassisk): Tilstedeværelse på Klassisk forum.
- Arbeidskrav (klassisk): Deltakelse med minimum to egne bidrag hvert semester i klassisk forum
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har dypere kunnskap om innstuderings og øvingsmetoder
- har dypere kunnskap om instrumentet og hvilke teknikker som blir brukt
- kjenner til et bredere repertoar for instrumentet
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av ulike konserter, f.eks. musikkandakter, huskonserter, praksisuke og andre interne eller eksterne prosjekter
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
Ferdigheter
Studenten
- behersker instrumentet bredere teknisk
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom repertoarstudier
- kan innstuderings og øvingsteknikker
- behersker samspill med studenter og eksterne musikere
- kan formidle musikk som solist og i ensemble
Generell kompetanse
Studenten
- kan innordne seg i et ensemble
- har identitet som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
