Innføring i praktisk teologi
Emnekode:
TEOL130Emnenavn:
Innføring i praktisk teologiUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Obligatorisk emne i årsstudium i praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor og profesjonsstudium i teologi
Kan også tas som enkeltemne eller del av praktisk-teologisk utdanning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag - dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har grunnleggende innsikt i ekklesiologiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstualisering
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan arbeide med å utvikle stedegne og profilegne modeller for menighetsbygging
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
"Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for menighetsvekst og menighetsutvikling i lys av teorier om en misjonal kirkeforståelse. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En prøve i akademisk skriving (avholdes i starten av semesteret)
- Sluttrapport fra praksis på 500-1000 ord, vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse (minst 80 % oppmøte).
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller litteratur i emnet.
- Et utkast til faglig essay med praktisk-teologisk problemstilling (minimum 1000 ord).
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Omfang praksis: 35-40 timer. Studentene tildeles praksisplasser etter å ha meldt inn ønsker med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser. For å bli godkjent som praksisplass er en avhengig av at det er knyttet en godkjent praksisveileder til praksisplassen.
For studenter i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse inngår praksis i en større helhet, se praksisbestemmelser i studieplan.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Politiattest: I studiet inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest. Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Studenter som tar emnet som enkeltemne vil bli underlagt skikkethetsvurdering på lik linje med programstudenter på utdanning i praktisk teologi, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Nærmere informasjon om dette blir gitt til studenten ved oppstart.
Obligatorisk emne i bachelor og årsstudium i praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor og profesjonsstudium i teologi
Kan også tas som enkeltemne eller del av praktisk-teologisk utdanning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag - dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har kunnskap om teorier og strategier for menighetsplanting, menighetsutvikling og ledelse av menighetsutviklende prosesser.
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstualisering
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan arbeide med å utvikle stedegne og profilegne modeller for menighetsbygging
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
"Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for menighetsvekst og menighetsutvikling i lys av teorier om en misjonal kirkeforståelse. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og RELPED110: Relasjonsledelse, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner. BATEO-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110 Bibelen - tekst, tolkning og formidling, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1000-1500 ord) for begge emner
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et utkast til faglig essay med praktisk-teologisk problemstilling (minimum 1000 ord).
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og/eller RELPED110: Relasjonsledelse, skal levere én samlet sluttrapport for disse emnene.
- Endelig innlevering av bearbeidet faglig essay på 3000 ord.
Sluttrapport vurderes til bestått/ikke bestått av praksisleder etter innstilling fra praksisveileder.
Faglig essay vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Politiattest: I studiet inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest. Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Studenter som tar emnet som enkeltemne vil bli underlagt skikkethetsvurdering på lik linje med programstudenter på utdanning i praktisk teologi, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Nærmere informasjon om dette blir gitt til studenten ved oppstart.
Obligatorisk emne i bachelor og årsstudium i praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor og profesjonsstudium i teologi
Kan også tas som enkeltemne eller del av praktisk-teologisk utdanning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag - dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har kunnskap om teorier og strategier for menighetsplanting, menighetsutvikling og ledelse av menighetsutviklende prosesser.
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstualisering
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan arbeide med å utvikle stedegne og profilegne modeller for menighetsbygging
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
"Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for menighetsvekst og menighetsutvikling i lys av teorier om en misjonal kirkeforståelse. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og RELPED110: Relasjonsledelse, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og RELPED110: Relasjonsledelse, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- Hjemmeeksamen. Varighet en uke.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Obligatorisk emne i årsstudium i praktisk teologi og ledelse Obligatorisk emne i bachelorstudium i praktisk teologi og ledelse
Kan også tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag - dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har grunnleggende innsikt i ekklesiologiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstualisering
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL). "Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. Emnet gir også en grunnleggende innføring i ekklesiologi, både hvordan kirken fremtrer som sosiologisk størrelse og læren om kirken. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og RELPED110: Relasjonsledelse, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og RELPED110: Relasjonsledelse, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- Hjemmeeksamen. Varighet en uke.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Obligatorisk emne i årsstudium i praktisk teologi og ledelse Obligatorisk emne i bachelorstudium i praktisk teologi og ledelse
Kan også tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag - dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har grunnleggende innsikt i ekklesiologiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstualisering
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL). "Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. Emnet gir også en grunnleggende innføring i ekklesiologi, både hvordan kirken fremtrer som sosiologisk størrelse og læren om kirken. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En underveisrefleksjon (ca. 500–1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen – fortelling, formidling, fortolkning og RELPED110: Relasjonsledelse, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500–2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000–1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen – fortelling, formidling, fortolkning og RELPED110: Relasjonsledelse, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- Hjemmeeksamen. Varighet en uke.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Obligatorisk emne i årsstudium i praktisk teologi og ledelse Obligatorisk emne i bachelorstudium i praktisk teologi og ledelse
Kan også tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag - dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har grunnleggende innsikt i ekklesiologiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstualisering
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL). "Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. Emnet gir også en grunnleggende innføring i ekklesiologi, både hvordan kirken fremtrer som sosiologisk størrelse og læren om kirken. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Hjemmeeksamen. Varighet en uke.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Obligatorisk emne i årsstudium i praktisk teologi og ledelse Obligatorisk emne i bachelorstudium i praktisk teologi og ledelse
Kan også tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag - dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har grunnleggende innsikt i ekklesiologiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstuell teologi
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL). "Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. Emnet gir også en grunnleggende innføring i ekklesiologi, både hvordan kirken fremtrer som sosiologisk størrelse og læren om kirken. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Hjemmeeksamen. Varighet en uke.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Med forbehold om endringer.
Litteratur merket med *) foreligger som elektronisk kompendium.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-62; 79-118; 218-236.
- Bevans, S.B. (2001). Models of Contextual Theology. Maryknoll: Orbis.
- Dulles, A.C. (2002). Models of the Church. New York: Image Books/Doubleday.
- *)Hegstad, H. (2002). «Ekklesiologi mellom teori og praksis», i: Henriksen, J.-O., Heiene, G. & Thorbjørnsen, S.O. (red.), Teologi for kirken. Oslo: Verbum, s. 171-180.
- McGrath, A.E. (5. utg. 2011). Christian Theology. An Introduction. Chichester: Wiley-Blackwell, s. 3-97.
- *)Norheim, B.E.H. (2008). «Youth Ministry som fag». Tidsskrift for Teologi og Kirke, 79/3-4, s. 301-316.
- Osmer, Osmer, R. R. (2008). Practical Theology. An Introduction. Grand Rapids: Eerdmans Publishing, s. 1-29. 29 sider.
Obligatorisk emne i årsstudium i praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelorstudium i praktisk teologi og ledelse
Kan også tas som enkeltemne.
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag - dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har grunnleggende innsikt i ekklesiologiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstuell teologi
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL). "Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. Emnet gir også en grunnleggende innføring i ekklesiologi, både hvordan kirken fremtrer som sosiologisk størrelse og læren om kirken. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Hjemmeeksamen. Varighet en uke.
Faglig overlapping:
- 10 stp. overlapp med PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest. Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Med forbehold om endringer
Litteratur merket med *) foreligger som elektronisk kompendium.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-62; 79-118; 218-236.
- Bevans, S.B. (2001). Models of Contextual Theology. Maryknoll: Orbis.
- Dulles, A.C. (2002). Models of the Church. New York: Image Books/Doubleday.
- *)Hegstad, H. (2002). «Ekklesiologi mellom teori og praksis», i: Henriksen, J.-O., Heiene, G. & Thorbjørnsen, S.O. (red.), Teologi for kirken. Oslo: Verbum, s. 171-180.
- McGrath, A.E. (5. utg. 2011). Christian Theology. An Introduction. Chichester: Wiley-Blackwell, s. 3-97.
- *)Norheim, B.E.H. (2008). «Youth Ministry som fag». Tidsskrift for Teologi og Kirke, 79/3-4, s. 301-316.
- Osmer, Osmer, R. R. (2008). Practical Theology. An Introduction. Grand Rapids: Eerdmans Publishing, s. 1-29. 29 sider.
Inngår i PTL101 som er obligatorisk emne i bachelor/årsstudium i praktisk teologi.
Kan også tas som enkeltemne.
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag ¿ dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har grunnleggende innsikt i ekklesiologiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstuell teologi
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
- kan formidle bibeltekster og utvikle sin egen formidling under veiledning.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL) på deltid. "Innføring i praktisk teologi" gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. Emnet gir også en grunnleggende innføring i ekklesiologi, både hvordan kirken fremtrer som sosiologisk størrelse og læren om kirken. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, inkludert tilhørende kursdager i drama/formidling.
- 4 timers skriftlig skoleeksamen.
Faglig overlapping:
- 10 stp. overlapp med PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest. Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Litteratur merket med *) foreligger som elektronisk kompendium.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-62; 79-118; 218-236.
- Bevans, S.B. (2001). Models of Contextual Theology. Maryknoll: Orbis.
- Dulles, A.C. (2002). Models of the Church. New York: Image Books/Doubleday.
- *)Hegstad, H. (2002). «Ekklesiologi mellom teori og praksis», i: Henriksen, J.-O., Heiene, G. & Thorbjørnsen, S.O. (red.), Teologi for kirken. Oslo: Verbum, s. 171-180.
- McGrath, A.E. (5. utg. 2011). Christian Theology. An Introduction. Chichester: Wiley-Blackwell, s. 3-97.
- *)Norheim, B.E.H. (2008). «Youth Ministry som fag». Tidsskrift for Teologi og Kirke, 79/3-4, s. 301-316.
- Samset, H. (2009). Håndbok for tekstlesere. Oslo: Verbum, s. 9-61.
