Identitet og bransjekunnskap
Emnekode:
4MID100Emnenavn:
Identitet og bransjekunnskapUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Obligatorisk emne i:
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live
Valgemne i bachelor i utøvende musikk.
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- årsstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årsstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Book
Hjelp, jeg er i popbransjen!
Dalchow, Jørn, Flu Hartberg (1979-) (illustratør), Oslo, Daworks books, 317 sider, [2019], isbn:978-82-999369-1-0,
- bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- årsstudium i utøvende musikk med låtskriving
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- årsstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årsstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Book
Hjelp, jeg er i popbransjen!
Dalchow, Jørn, Flu Hartberg (1979-) (illustratør), Oslo, Daworks books, 317 sider, [2019], isbn:978-82-999369-1-0,
- bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- årsstudium i utøvende musikk med låtskriving
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
Opptak til enten:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Book
Hjelp, jeg er i popbransjen!
Jørn Dalchow (1967-) (forfatter/illustratør), Flu Hartberg (1979-) (illustratør), Oslo, Daworks books, 2019, isbn:9788299936910,
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
Opptak til enten:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Emnet inngår i:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
Opptak til enten:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet er felles for alle bachelorstudenter i musikk og er dels et teoretisk og dels et praktisk emne. I løpet av emnet skal studentene videreutvikle sin profesjonsidentitet samt få kunnskap om muligheter, krav og forventninger i arbeidslivet. Innholdet i emnet er organisert i ulike moduler.
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Emnet inngår i:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
Opptak til enten:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Emnet inngår i:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
Opptak til enten:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Emnet inngår i:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
- Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
- Obligatorisk deltagelse på gründercamp.
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.
Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
- Karriereplan på minimum 500 ord.
- Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
- Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.
Opptak til enten:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
- har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
- kjenne til videre utdanningsmuligheter
- har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
- har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet
Emnet inngår i:
- Bachelor i musikk, menighet og ledelse
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
- Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
