Etikk, identitet og ansvar 2
Emnekode:
HSM223Emnenavn:
Etikk, identitet og ansvar 2Undervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- To mentorsamtaler
- To mentorlogger
2. semester
- Filmet diskusjon i dialoggruppe med påfølgende refleksjon og innleveringsoppgave. Individuell refleksjonsoppgave (oppgave 2000 ord +/- 15%). Det er ikke mulig å levere refleksjonsoppgave uten å ha deltatt i filmet diskusjon.
- To mentorsamtaler
- Fem logger (hvorav to fra mentorsamtaler)
- Deltakelse på tredagerskurs med overnatting (to overnattinger)
All undervisning og gruppesamtaler er obligatorisk. Det kreves 80% tilstedeværelse per semester.
Dersom arbeidskravene ikke er godkjent, må studenten vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
- Individuell muntlig presentasjon for medstudenter.
- Skriftlig individuell refleksjonssoppgave (oppgave 2000 ord +/- 15%, litteraturlisten er ikke inkludert i antall ord).
Begge oppgavene vurderes som bestått/ikke bestått hver for seg.
Individuell muntlig presentasjon for medstudenter må være bestått for å få levere individuell refleksjonsoppgave.
- Identitet
- Etisk og moralsk refleksjon
- Kommunikasjon
- Sosialpsykologi
- Motivasjonsteori
- Erfaringslæring
- Danningsteori
- Dilemmatrening
- Menneskerettigheter
- Bærekraftsmål
- Refleksjonsgrupper
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan politiske og økonomiske avgjørelser påvirker enkeltmennesker
- har kunnskap om FNs menneskerettserklæring og FNs bærekraftsmål
- har kunnskap om hvilke følger dårlige avgjørelser og fokus på økonomisk vinning kan få
- har kjennskap til hvordan motivasjon og psykologiske prosesser påvirker egne og andres adferd og beslutninger
- har kjennskap til grunnleggende modeller for erfaringslæring
- kan gjøre rede for grunnleggende motivasjonsteori
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere hvor vidt virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig tar samfunnsansvar, samt fremmer FNs bærekraftsmål og ivaretar FNs menneskerettigheter
- forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
- kan reflektere kritisk rundt bruk av tester og verktøy som brukes i organisasjonsutvikling og ansettelsesprosesser
- kan reflektere systematisk over egne holdninger, valg, handlinger og deres konsekvenser for andre
- har et bevisst forhold til sin fagkompetanse innen økonomi- og ledelsesfag og hvordan den kan brukes til beste for andre mennesker og den verden de er en del av
- kan anvende teoretiske modeller for å artikulere gruppedynamiske prosesser, samt gruppe- og teamarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst egne verdier og handlingsmønster, og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
- har forståelse for hvordan en selv fremstår i møte med andre
- kan gjøre rede for egne utfordringer og verdistandpunkt i møte med dem som er forskjellig fra og tenker annerledes enn en selv
- kan utrykke og reflektere over egen motivasjon, egne holdninger og eget verdisyn, muntlig og skriftlig
- kan sette ord på egne sterke sider og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgaver og jobbe målrettet med egen utvikling
- viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
- kan reflektere over egen adferd, hva som motiverer atferden og hvordan adferden oppfattes av andre
Basale psykologiske behov i arbeidslivet: autonomi, kompetanse og tilhørighet.
Hetland, H. og Hetland, J., Anders Skogstad (1954-) (red./redaktør), Basale psykologiske behov i arbeidslivet: autonomi, kompetanse og tilhørighet., Bergen, Fagbokforl, 475 s., 2011, 104-119, isbn:9788245009804, Article
Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions
Ryan, Richard M. ; Deci, Edward L., United States, Elsevier Inc, 54-67, Contemporary educational psychology, 1, 25, 2000-01, 54-67,
View online
Book Chapter
Personlighetstester og utvelgelse av ledere
Sandal, G., Anders Skogstad (1954-) (red./redaktør), Personlighetstester og utvelgelse av ledere, Bergen, Fagbokforl, 475 s., 2011, 446-465, isbn:9788245009804, Article
Antecedents and Consequences of Envy
Thompson, Geir ; Glasø, Lars ; Martinsen, Øyvind, United States, Routledge, 139-153, The Journal of social psychology, 2, 156, 2016-03-03, 139-153,
View online
Article
Abusive retaliation of low performance in low-quality LMX relationships
Thompson, Geir ; Buch, Robert ; Glasø, Lars, London, England, SAGE Publications, 57-70, Journal of general management, 2, 45, 2020-01, 57-70,
View online
Book
Norsk slaveri
Reiss, Ellen, Strøm-Olsen, Nicolai, [Oslo], Frekk forl, 171 s., 2014, isbn:9788293097167, Article
Developing Dynamic Moral Capacities in Business Ethics Education: Extending the Giving Voice to Values (GVV) Framework
Borgen, Cathrine ; Supphellen, Magne, 33-50, Journal of business ethics education, 20, 2023, 33-50,
View online
Article
Kan etikk læres? – Om etikkundervisningens utfordringer og et forslag til hvordan de kan møtes
Aasland, Dag G., 151-160, Norsk pedagogisk tidskrift, 2, 92, 2008-04-22, 151-160,
View online
Article
Promoting critical thinking in higher education through the values and knowledge education (VaKE) method
Pnevmatikos, Dimitris ; Christodoulou, Panagiota ; Georgiadou, Triantafyllia, Abingdon, Routledge, 892-901, Studies in higher education (Dorchester-on-Thames), 5, 44, 2019-05-04, 892-901,
View online
Book
Hva er menneskerettigheter
Høstmælingen, Njål, Oslo, Universitetsforl, 153 s., 13, 2010, isbn:9788215017006,
Må kjøpes/leies ELLER finn tilsvarende litteratur som innføring til MR
BookProfesjonsetikk : om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker
Trygve Wyller (1950-) (medarb.), Oslo, Universitetsforl, 149 s., 2011, isbn:9788215019406,
Må kjøpes/leies. Book Chapter
Mennesker og rettigheter (trykt utg.).
Føllesdal, Andreas, Andreas Føllesdal, Menneskerettigheter og normativ politisk teori : premisser og paradokser, Oslo, Universitetsforlaget og Institutt for menneskerettigheter, S. 59-65, 103-104, Mennesker og rettigheter (trykt utg.)., 19 : 2001 : 1, 2001, 59-65, 103-104,
