Examen facultatum
Emnekode:
EX102Emnenavn:
Examen facultatumUndervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
Kristiansand, Bergen, OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i et oppgaveseminar i grupper om semesteroppgaven
- Hjemmeoppgave 1000 ord, +/- 10 %
Ved begrunnet/dokumentert fravær, pga. sykdom eller andre årsaker, lages det løsninger for alternative arbeidskrav med nytt seminar, veiledning el.l. i dialog med emneansvarlig.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
Book
Handling valg og ansvar : etikk og menneskesyn i historisk perspektiv
Hauge, Lars Steinar, Haga, Silje, Bergen, Fagbokforl, 289 s., cop. 2014, isbn:9788245016390,
Book
Vitenskap og språk : en innføring i vitenskapsfilosofi og logikk
Hauge, Lars Steinar, Bjørn Holgernes (1945-), Kristiansand, Høyskoleforl, 199 s., 2005, isbn:9788276346657; 8276346650,
Book
Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi
Gilje, Nils, Harald Grimen (1955-2011), Oslo, Universitetsforl, 279 s., 1995, isbn:9788200027881; 8200027880,
Obligatorisk emne i:
- Bachelor i pedagogikk
- Bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
- Bachelor i spesialpedagogikk
- Bachelor og profesjonsstudium i teologi
- Bachelor i interkulturell forståelse
Relevant valgemne i:
- Bachelor i praktisk teologi og ledelse
- Bachelor i interkulturell kompetanse
Norsk eller skandinaviske språk.
Engelsk etter søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i et oppgaveseminar i grupper om semesteroppgaven
- Hjemmeoppgave 1000 ord, +/- 10 %
Ved begrunnet/dokumentert fravær, pga. sykdom eller andre årsaker, lages det løsninger for alternative arbeidskrav med nytt seminar, veiledning el.l. i dialog med emneansvarlig.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
Handling valg og ansvar : etikk og menneskesyn i historisk perspektiv
Hauge, Lars Steinar, Haga, Silje, Bergen, Fagbokforl, 289 s., cop. 2014, isbn:9788245016390, Book
Vitenskap og språk : en innføring i vitenskapsfilosofi og logikk
Hauge, Lars Steinar, Bjørn Holgernes (1945-), Kristiansand, Høyskoleforl, 199 s., 2005, isbn:9788276346657; 8276346650, Book
Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi
Gilje, Nils, Harald Grimen (1955-2011), Oslo, Universitetsforl, 279 s., 1995, isbn:9788200027881; 8200027880, Book
Filosofi for humanistiske studier: Hvorfor studere Examen Philosophicum og Examen Facultatum?
Kristiansen, Ståle Johannes,
Foreløpig utgivelsdesdato: 15. September
Obligatorisk emne i:
- Bachelor i pedagogikk
- Bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
- Bachelor og profesjonsstudium i teologi
- Bachelor i interkulturell forståelse
Relevant valgemne i:
- Bachelor i praktisk teologi og ledelse
- Bachelor i interkulturell kompetanse
- Årsstudium i pedagogikk
Norsk eller skandinaviske språk.
Engelsk etter søknad.
Det skal leveres en mappe bestående av to hjemmeoppgaver. *Den ene skal være knyttet til faghistorie og fagforståelse (vitenskapsfilosofi) *Den andre til etikk og menneskesyn.
Hver hjemmeoppgave skal bestå av ca. 2000 ord. Oppgavene vil bli gitt ved starten av forelesningene i det enkelte delemne.
Det gis en samlet karakter på mappen.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
Handling valg og ansvar
Hauge, Lars Steinar og Haga, Silje, Book
Vitenskap og språk. En innføring i vitenskapsfilosofi og logikk
Hauge, Lars Steinar og Holgernes Bjørn, Book
Samfunnsvitenskapenes forutsetninger
Gilje, Nils og Grimen, Harald,
Det skal leveres en mappe bestående av to hjemmeoppgaver. *Den ene skal være knyttet til faghistorie og fagforståelse (vitenskapsfilosofi) *Den andre til etikk og menneskesyn.
Hver hjemmeoppgave skal bestå av ca. 2000 ord. Oppgavene vil bli gitt ved starten av forelesningene i det enkelte delemne.
Det gis en samlet karakter på mappen.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
Book
Handling valg og ansvar
Hauge, Lars Steinar og Haga, Silje,
Book
Vitenskap og språk. En innføring i vitenskapsfilosofi
Hauge, Lars Steinar og Holgernes, Bjørn,
Book
Samfunnsvitenskapenes forutsetninger
Gilje, Nils og Grimen, Harald,
Det skal leveres en mappe bestående av to hjemmeoppgaver. *Den ene skal være knyttet til faghistorie og fagforståelse (vitenskapsfilosofi) *Den andre til etikk og menneskesyn.
Hver hjemmeoppgave skal bestå av ca. 2000 ord. Oppgavene vil bli gitt ved starten av forelesningene i det enkelte delemne.
Det gis en samlet karakter på mappen.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
https://bibsys-uz.alma.exlibrisgroup.com/leganto/public/47BIBSYS_NLA/lists/2956042480002228?auth=SAML
Gilje. (u.å.). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger.
https://bibsys-uz.alma.exlibrisgroup.com/leganto/public/47BIBSYS_NLA/citation/2956042820002228?auth=SAML
Hauge, L. S. og H. (u.å.). Handling valg og ansvar.
https://bibsys-uz.alma.exlibrisgroup.com/leganto/public/47BIBSYS_NLA/citation/2956042540002228?auth=SAML
Hauge, L. S. og H. B. (u.å.). Vitenskap og språk. En innføring i vitenskapsfilosofi og logikk.
https://bibsys-uz.alma.exlibrisgroup.com/leganto/public/47BIBSYS_NLA/citation/2956042720002228?auth=SAML
Det skal leveres en mappe bestående av to hjemmeoppgaver. *Den ene skal være knyttet til faghistorie og fagforståelse (vitenskapsfilosofi) *Den andre til etikk og menneskesyn.
Hver hjemmeoppgave skal bestå av ca. 2000 ord. Oppgavene vil bli gitt ved starten av forelesningene i det enkelte delemne.
Det gis en samlet karakter på mappen.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Studiet til examen facultatum skal gi et innblikk i viktige forutsetninger for vitenskapelig virksomhet, slik at studentene kan bli kjent med normer for redelig og fruktbar forskning. En vil arbeide med begreper og tenkemåter som særpreger humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Studiet drøfter også etiske grunnlagsspørsmål, yrkesetikk og menneskesyn med relevans for undervisning, forskning og vitenskapelig arbeid.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
Gilje, N. og Grimen, H. (2005) Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. Oslo: Universitetsforlaget. (266 s.) (Eldre utgaver av boken kan også brukes.)
Hauge, L.S. og Holgernes, B. (2005). Del 1: Vitenskapsfilosofi. I: Vitenskap og språk. En innføring i vitenskapsfilosofi og logikk (s. 11-138). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (127)
Hauge L.S. og Haga, S. (2014). Handling, valg og ansvar. Etikk og menneskesyn i historisk perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. (289)
Hellesnes, J. og Skirbekk, G. (2002). "Hans Skjervheim - ein filosofisk fornyar", forord i: Hans Skjervheim: Mennesket. Oslo: Universitetsforlaget, s. 7-19.
Kristiansen, S.J.: «Bilde og deltakelse: Om spillet mellom ikon og betrakter hos Hans-Georg Gadamer, Michael Ann Holly og Jean-Luc Marion», i Talende bilder – Tekster om kunst og visuell kultur. Oslo: Spartacus forlag, 2010, s. 91-107.
Sontag, S: "Mot fortolkning", i Agora. Journal for metafysisk spekulasjon, nr 2-3 2011, s. 168-178.
Det skal leveres en mappe bestående av to hjemmeoppgaver.
*Den ene skal være knyttet til faghistorie og fagforståelse (vitenskapsfilosofi)
*Den andre til etikk og menneskesyn.
Hver hjemmeoppgave skal bestå av ca. 2000 ord.
Oppgavene vil bli gitt ved starten av forelesningene i det enkelte delemne.
Det gis en samlet karakter på mappen.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
Gilje, N. og Grimen, H. (2005) Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. Oslo: Universitetsforlaget. (266 s.) (Eldre utgaver av boken kan også brukes.)
Hauge, L.S. og Holgernes, B. (2005). Del 1: Vitenskapsfilosofi. I: Vitenskap og språk. En innføring i vitenskapsfilosofi og logikk (s. 11-138). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (127)
Hauge L.S. og Haga, S. (2014). Handling, valg og ansvar. Etikk og menneskesyn i historisk perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. (289)
Hellesnes, J. og Skirbekk, G. (2002). "Hans Skjervheim - ein filosofisk fornyar", forord i: Hans Skjervheim: Mennesket. Oslo: Universitetsforlaget, s. 7-19.
Sontag, S: "Mot fortolkning", i Agora. Journal for metafysisk spekulasjon, nr 2-3 2011, s. 168-178.
Bachelor i pedagogikk
Bachelor i teologi
Bachelor i interkulturell forståelse
Bachelor i religion og kultur
Årsstudium i pedagogikk
Det skal leveres en mappe bestående av to hjemmeoppgaver.
*Den ene skal være knyttet til faghistorie og fagforståelse (vitenskapsfilosofi)
*Den andre til etikk og menneskesyn.
Hver hjemmeoppgave skal bestå av ca. 2000 ord.
Oppgavene vil bli gitt ved starten av forelesningene i det enkelte delemne.
Det gis en samlet karakter på mappen.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
Gilje, N. og Grimen, H. (2005) Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. Oslo: Universitetsforlaget. (266 s.) (Eldre utgaver av boken kan også brukes.)
Hauge, L.S. og Holgernes, B. (2005). Del 1: Vitenskapsfilosofi. I: Vitenskap og språk. En innføring i vitenskapsfilosofi og logikk (s. 11-138). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (127)
Hauge L.S. og Haga, S. (2014). Handling, valg og ansvar. Etikk og menneskesyn i historisk perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. (289)
Susan Sontag: "Mot fortolkning", i Agora. Journal for metafysisk spekulasjon, nr 2-3 2011, s. 168-178.
Bachelor i pedagogikk
Bachelor i teologi
Bachelor i interkulturell forståelse
Bachelor i religion og kultur
Årsstudium i pedagogikk
Det skal leveres en mappe bestående av to hjemmeoppgaver.
*Den ene skal være knyttet til faghistorie og fagforståelse (vitenskapsfilosofi)
*Den andre til etikk og menneskesyn.
Hver hjemmeoppgave skal bestå av ca. 2000 ord.
Oppgavene vil bli gitt ved starten av forelesningene i det enkelte delemne.
Det gis en samlet karakter på mappen.
Studiet er inndelt i følgende to underemner:
Faghistorie og fagforståelse
- Innføring i noen vitenskapsteoretiske (framfor alt erkjennelsesteoretiske) spørsmål og retninger som aktualiseres i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag.
Etikk og menneskesyn
- Innføring i etiske grunnlagsproblemer, teorier og argumentasjonstyper ut fra en presentasjon av noen sentrale etiske tenkere. Studentene utfordres til etisk refleksjon omkring sentrale moralske spørsmål som aktualiseres i arbeid med mennesker.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoriens historie
- kjenner til grunnleggende spørsmål om erkjennelsesteori og ulike vitenskapsteoretiske skoleretninger
- har kunnskap om etiske grunnlagsproblemer og normative teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteoretiske problemstillinger i arbeidet med humanistiske fag og samfunnsfag
- kan reflektere rundt moralfilosofiske spørsmål på bakgrunn av presentasjonen av sentrale tenkere og filosofer i etikkens historie.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske, metodiske og hermeneutiske problemstillinger
- har kunnskap om ulike typer menneskesyn og viktige etiske, aktuelle problemstillinger i tilknytning til menneskeverd
- kan drøfte ulike etiske problemstillinger ut fra etiske modeller ut fra ulike synsvinkler
Gilje, N. og Grimen, H. (2005) Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. Oslo: Universitetsforlaget. (266 s.) (Eldre utgaver av boken kan også brukes.)
Hauge, L.S. og Holgernes, B. (2005). Del 1: Vitenskapsfilosofi. I: Vitenskap og språk. En innføring i vitenskapsfilosofi og logikk (s. 11-138). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (127)
Hauge L.S. og Haga, S. (2014). Handling, valg og ansvar. Etikk og menneskesyn i historisk perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. (289)
Bachelor i pedagogikk
Bachelor i teologi
Bachelor i interkulturell forståelse
Bachelor i religion og kultur
Årsstudium i pedagogikk
