Hovedinstrument II
Emnekode:
4MHI200Emnenavn:
Hovedinstrument IIUndervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
25 Studiepoeng
- Minimum 80% fremmøte.
- Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
16 timer - hovedinstrument undervisning (8 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.)
40 timer - samspill
60 timer - interpret - 4 timer i uka for alle studenter
70 timer - semesterprosjekt
Alle instrumentgrupper har instrumentforum i tillegg til undervisning i hovedinstrument. Omfang og antall samlinger bestemmes av emneansvarlig etter gruppens størrelse og behov.
- Hovedinstrumentrapport.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- Minimum 80% fremmøte.
- Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
To hovedfordypninger:
1. Tradisjonelt hovedinstrument:
16 timer - hovedinstrument undervisning (8 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.)
40 timer - samspill
60 timer - interpret - 4 timer i uka for alle studenter
70 timer - semesterprosjekt
Alle instrumentgrupper har instrumentforum i tillegg til undervisning i hovedinstrument. Omfang og antall samlinger bestemmes av emneansvarlig etter gruppens størrelse og behov.
2. Låtskriving/produksjon som hovedinstrument
20 timer - mentoring og metodisk samspill
40 timer - låtskriving i gruppe
60 timer - 2 timer oppspill i uka i studio med låtskriving/produksjon
70 timer - skrivecamp på tvers av hovedfordypninger
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
To hovedfordypninger:
1. Tradisjonelt hovedinstrument:
20 timer - hovedinstrument undervisning
40 timer - samspill
60 timer - interpret - 4 timer i uka for alle studenter
70 timer - semesterprosjekt
2. Låtskriving/produksjon som hovedinstrument
20 timer - mentoring og metodisk samspill
40 timer - låtskriving i gruppe
60 timer - 2 timer oppspill i uka i studio med låtskriving/produksjon
70 timer - skrivecamp på tvers av hovedfordypninger
*Studenter fra UML tar Metodisk samspill (5sp) som
valgemne.
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema. (Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne levere hovedinstrumentrapport)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
Instrumentalundervisning:
10 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emne.Det blir undervist som dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret sammen med MML2.
Samspill:
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret:
- Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.
- Skolen setter sammen band.
To hoved-fordypning-er
Arbeids og undervisningsformer
Hovedinstrument- undervisning/mentoring
Samspill/
Låtskriving i gruppe
Interpret
4 timer alle musikk-studenter
2 timer oppspill studio med Låtskriving/Produksjon
Semesterprosjekt/Skrivecamp på tvers av hoved-fordypninger og med andre institusjoner
Hoved-instrument
20 timer
40 timer
60 timer
70 timer
Låtskriving/
Produksjon
*Studenter fra UML tar Metodisk samspill (5sp) som
valgemne.
Vi ønsker å ta inn det mangfold av utøvere man møter ute i samfunnet. Dette gjør at vi har delt opp Hovedinstrumentundervisningen i to kategorier: Hovedinstrument og Låtskriving/Produksjon.
Hovedinstrument har mest fokus på hovedinstrumentet, men kan og inneholde låtskriving.
Låtskriving/Produksjon har mest fokus på låtskriving og/eller produksjon, men kan også inneholde hovedinstrument. Her vil samspillundervisningen være tradisjonell og/eller mer rettet mot låtskriving i grupper og de ulike rollene som trengs i et godt team. Interpret undervisningen deles mellom sammen med alle musikkstudenter og oppspill i studio for alle med låtskriving/produksjon.
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema. (Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne levere hovedinstrumentrapport)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
Instrumentalundervisning:
10 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emne.Det blir undervist som dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret sammen med MML2.
Samspill:
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret:
- Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.
- Skolen setter sammen band.
To hoved-fordypning-er | Arbeids og undervisningsformer | ||||
Hovedinstrument- undervisning/mentoring | Samspill/ Låtskriving i gruppe | Interpret 4 timer alle musikk-studenter 2 timer oppspill studio med Låtskriving/Produksjon | Semesterprosjekt/Skrivecamp på tvers av hoved-fordypninger og med andre institusjoner | ||
Hoved-instrument | 20 timer | 40 timer | 60 timer | 70 timer | |
Låtskriving/ Produksjon | |||||
*Studenter fra UML tar Metodisk samspill (5sp) som valgemne. | |||||
Vi ønsker å ta inn det mangfold av utøvere man møter ute i samfunnet. Dette gjør at vi har delt opp Hovedinstrumentundervisningen i to kategorier: Hovedinstrument og Låtskriving/Produksjon.
Hovedinstrument har mest fokus på hovedinstrumentet, men kan og inneholde låtskriving.
Låtskriving/Produksjon har mest fokus på låtskriving og/eller produksjon, men kan også inneholde hovedinstrument. Her vil samspillundervisningen være tradisjonell og/eller mer rettet mot låtskriving i grupper og de ulike rollene som trengs i et godt team. Interpret undervisningen deles mellom sammen med alle musikkstudenter og oppspill i studio for alle med låtskriving/produksjon.
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema. (Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne levere hovedinstrumentrapport)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
Instrumentalundervisning:
20 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.*
Samspill:
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret. For URK vil timene være fordelt mellom å delta i rytmisk vokalgrupper til ledelse av kor.
- repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer
- skolen setter sammen band/ensembler
- kurs i mikrofonbruk og bruk av enkel PA
Identitetsverktøy:
A: Improvisasjon i gruppe, 20 timer
B: Låtskriving i gruppe, 20 timer
Studenten velger enten A eller B.
* For URM1 og URK1 vil vokal- og korlederundervisningen foregå i en kombinasjon av mesterklasser og individuell veiledning.
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema.
(Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne levere hovedinstrumentrapport)
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet bygger videre på Hovedinstrument I.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
Instrumentalundervisning:
10 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emne.Det blir undervist som dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret sammen med MML2.
Samspill:
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret.
- Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.
- Skolen setter sammen band.
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema.
(Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne levere hovedinstrumentrapport)
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen Staffeldtsgate.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
Instrumentalundervisning:
10 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emne.Det blir undervist som dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret sammen med MML2.
Samspill:
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret.
- Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.
- Skolen setter sammen band.
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema. (Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne levere hovedinstrumentrapport)
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen Staffeldtsgate.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på samspill- og interpretasjonsundervisning.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum én fremføring hvert semester i interpretasjon.
- Være delaktig på én konsert hvert semester med samspillband (varighet 20 min.)
Instrumentalundervisning:
10 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emne.Det blir undervist som dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret sammen med MML2.
Samspill:
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret.
- Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.
- Skolen setter sammen band.
- Hovedinstrumentrapport i henhold til skjema. (Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne levere hovedinstrumentrapport)
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har bredere kunnskap om ferdigheter som setter ham/henne i stand til å musisere sammen i et ensemble
- kan fungere i et samspill på tvers av sjangere og instrumentsammensetninger
- har bredere kunnskap om stilarter
- har dypere kjennskap til et repertoar som består av flere sjangere
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere sitt eget og andres spill
- kan kommunisere med medmusikanter og publikum
- har utviklet en bredere stilforståelse gjennom dypere repertoarstudier
- kan fungere i ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet sin rolle som musiker
- har en bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
