Hovedinstrument III
Emnekode:
4MHI300Emnenavn:
Hovedinstrument IIIUndervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
20 Studiepoeng
- Minimum 80% fremmøte.
- Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum én interpretasjon i semesteret.
To hovedfordypninger:
1. Tradisjonelt hovedinstrument:
16 timer - hovedinstrument undervisning (8 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.)
60 timer - interpret - 4 timer i uka for alle studenter
70 timer - semesterprosjekt
Alle instrumentgrupper har instrumentforum i tillegg til undervisning i hovedinstrument. Omfang og antall samlinger bestemmes av emneansvarlig etter gruppens størrelse og behov.
2. Låtskriving/produksjon som hovedinstrument
20 timer - mentoring
40 timer - låtskriving i gruppe
60 timer - 2 timer oppspill i uka i studio med låtskriving/produksjon
70 timer - skrivecamp på tvers av hovedfordypninger
- Hovedinstrumentrapport
- Eksamenskonsert
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
- har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har bred ensemblekunnskap
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- kan et bredt og allsidig repertoar
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- kan være med å prege ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en dypere identitet som musiker
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
- har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Hovedinstrumentrapport vurderes til bestått/ ikke bestått.
Eksamenskonserten vurderes til bestått/ ikke bestått.
- Minimum 80% fremmøte.
- Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum én interpretasjon i semesteret.
To hovedfordypninger:
1. Tradisjonelt hovedinstrument:
16 timer - hovedinstrument undervisning (8 timer à 45 minutter over to semester med instrumentallærer.)
60 timer - interpret - 4 timer i uka for alle studenter
70 timer - semesterprosjekt
Alle instrumentgrupper har instrumentforum i tillegg til undervisning i hovedinstrument. Omfang og antall samlinger bestemmes av emneansvarlig etter gruppens størrelse og behov.
2. Låtskriving/produksjon som hovedinstrument
20 timer - mentoring
40 timer - låtskriving i gruppe
60 timer - 2 timer oppspill i uka i studio med låtskriving/produksjon
70 timer - skrivecamp på tvers av hovedfordypninger
- Hovedinstrumentrapport
- Eksamenskonsert
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
- har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har bred ensemblekunnskap
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- kan et bredt og allsidig repertoar
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- kan være med å prege ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en dypere identitet som musiker
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
- har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Hovedinstrumentrapport vurderes til bestått/ ikke bestått.
Eksamenskonserten vurderes til bestått/ ikke bestått.
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum en interpretasjon i semesteret.
- Hovedinstrumentrapport
To hovedfordypninger:
1. Tradisjonelt hovedinstrument:
10 timer - eget samspillprosjekt
20 timer - hovedinstrument undervisning
60 timer - interpret - 4 timer i uka for alle studenter
70 timer - semesterprosjekt
2. Låtskriving/produksjon som hovedinstrument
20 timer - mentoring
40 timer - låtskriving i gruppe
60 timer - 2 timer oppspill i uka i studio med låtskriving/produksjon
70 timer - skrivecamp på tvers av hovedfordypninger
*Studenter fra UML tar Metodisk samspill (5sp) som valgemne.
- Eksamenskonsert
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
- har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har bred ensemblekunnskap
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- kan et bredt og allsidig repertoar
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- kan være med å prege ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en dypere identitet som musiker
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
- har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum en interpretasjon i semesteret.
- Hovedinstrumentrapport
Hovedinstrument: 20 timer à 45 minutter fordelt over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emne. Det blir undervist som 4 timers bolk hver uke gjennom hele studieåret sammen med alle studenter på avdelingen.
Samspill: Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret.
Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.
Skolen setter sammen band.
To hoved-fordypninger | Arbeids og undervisningsformer | |||
Hoved-instrument- under-visning/ mentoring | Samspill/ Låt-skriving i gruppe | Interpret 4 timer alle musikk-studenter/ 2 timer oppspill studio med Låtskriving/ Produksjon | Semester-prosjekt/ Skrivecamp på tvers av hoved-fordypninger og med andre Institusjoner | |
Hoved-instrument | 20 timer | 40 timer | 60 timer | 70 timer |
Låtskriving/ Produksjon | ||||
Vi ønsker å ta inn det mangfold av utøvere man møter ute i samfunnet. Dette gjør at vi har delt opp Hovedinstrumentundervisningen i to kategorier: Hovedinstrument og Låtskriving/Produksjon.
Hovedinstrument har mest fokus på hovedinstrumentet, men kan og inneholde låtskriving.
Låtskriving/Produksjon har mest fokus på låtskriving og/eller produksjon, men kan også inneholde hovedinstrument. Her vil samspillundervisningen være tradisjonell og/eller mer rettet mot låtskriving i grupper og de ulike rollene som trengs i et godt team. Interpret undervisningen deles mellom sammen med alle musikkstudenter og oppspill i studio for alle med låtskriving/produksjon.
- Eksamenskonsert
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
- har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har bred ensemblekunnskap
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- kan et bredt og allsidig repertoar
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- kan være med å prege ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en dypere identitet som musiker
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
- har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum en interpretasjon i semesteret.
- Hovedinstrumentrapport
Hovedinstrument: 20 timer à 45 minutter fordelt over to semester med instrumentallærer.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emne. Det blir undervist som 4 timers bolk hver uke gjennom hele studieåret sammen med alle studenter på avdelingen.
Samspill: Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele studieåret.
Repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer.
Skolen setter sammen band.
To hoved-fordypninger
|
Arbeids og undervisningsformer
| |||
Hoved-instrument- under-visning/
mentoring
|
Samspill/
Låt-skriving i gruppe
|
Interpret
4 timer alle musikk-studenter/
2 timer oppspill studio med Låtskriving/ Produksjon
|
Semester-prosjekt/
Skrivecamp på tvers av hoved-fordypninger og med andre Institusjoner
| |
Hoved-instrument
|
20 timer
|
40 timer
|
60 timer
|
70 timer
|
Låtskriving/
Produksjon
| ||||
Vi ønsker å ta inn det mangfold av utøvere man møter ute i samfunnet. Dette gjør at vi har delt opp Hovedinstrumentundervisningen i to kategorier: Hovedinstrument og Låtskriving/Produksjon.
Hovedinstrument har mest fokus på hovedinstrumentet, men kan og inneholde låtskriving.
Låtskriving/Produksjon har mest fokus på låtskriving og/eller produksjon, men kan også inneholde hovedinstrument. Her vil samspillundervisningen være tradisjonell og/eller mer rettet mot låtskriving i grupper og de ulike rollene som trengs i et godt team. Interpret undervisningen deles mellom sammen med alle musikkstudenter og oppspill i studio for alle med låtskriving/produksjon.
- Eksamenskonsert
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
- har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har bred ensemblekunnskap
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- kan et bredt og allsidig repertoar
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- kan være med å prege ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en dypere identitet som musiker
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
- har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum en interpretasjon i semesteret.
- Hovedinstrumentrapport
10 timer à 45 minutter pr semester over to semester med instrumentallærer.
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele skoleåret.
- repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer
- studentene finner sammen i band i samarbeid med skolen
- dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emnet. Hver enkelt student presenterer musikkstykker på min. 2 interpretasjoner i løpet av skoleåret. Interpretasjonen foregår sammen med MML4
- Eksamenskonsert
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet bygger på hovedinstrument II (URM).
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
- har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har bred ensemblekunnskap
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- kan et bredt og allsidig repertoar
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- kan være med å prege ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en dypere identitet som musiker
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
- har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum en interpretasjon i semesteret.
- Hovedinstrumentrapport
10 timer à 45 minutter pr semester over to semester med instrumentallærer.
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele skoleåret.
- repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer
- studentene finner sammen i band i samarbeid med skolen
- dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emnet. Hver enkelt student presenterer musikkstykker på min. 2 interpretasjoner i løpet av skoleåret. Interpretasjonen foregår sammen med MML4
- Eksamenskonsert
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
- har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har bred ensemblekunnskap
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- kan et bredt og allsidig repertoar
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- kan være med å prege ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en dypere identitet som musiker
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
- har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum en interpretasjon i semesteret.
- Hovedinstrumentrapport
10 timer à 45 minutter pr semester over to semester med instrumentallærer.
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele skoleåret.
- repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer
- studentene finner sammen i band i samarbeid med skolen
- dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emnet. Hver enkelt student presenterer musikkstykker på min. 2 interpretasjoner i løpet av skoleåret. Interpretasjonen foregår sammen med MML4
- Eksamenskonsert
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter. Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Vurderingen gjøres av minst én ekstern og to interne sensorer, hvorav normalt én er studentens hovedinstrumentlærer. Eksamenskommisjonen skal gi en muntlig uttalelse om eksamenskonserten til studenten
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
- har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
- har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
- har bred ensemblekunnskap
- har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
- har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
- kan et bredt og allsidig repertoar
- behersker prima vista - spill
- kan improvisere innenfor ulike stilarter
- kan være med å prege ulike ensembler
- behersker et repertoar bestående av flere sjangere
- kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en dypere identitet som musiker
- har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
- har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte.
- Deltagelse på minimum en interpretasjon i semesteret.
- Hovedinstrumentrapport
10 timer à 45 minutter pr semester over to semester med instrumentallærer.
Det blir gjennomført 40 undervisningstimer i samspill fordelt på hele skoleåret.
¿ repertoaret bestemmes av studenter i samarbeid med faglærer
¿ studentene finner sammen i band i samarbeid med skolen
¿ dobbelttimer hver uke gjennom hele studieåret.
Interpretasjon (rytmisk) inngår som et arbeidskrav i dette emnet. Hver enkelt student presenterer musikkstykker på min. 2 interpretasjoner i løpet av skoleåret. Interpretasjonen foregår sammen med MML4
¿ Avsluttende eksamen i form av en konsert.
Konsertens innhold bestemmes av studenten selv i samråd med læreren. Konsertens lengde skal være 30 minutter.
Repertoarliste for alle tre årene skal medbringes på eksamen
Kunnskap
Studenten:
¿ har kunnskap om planlegging, innstudering og gjennomføring av ulike konserter.
¿ har en bredere kunnskap om fremføring, vurdering og lytting til musikk
¿ har kunnskap om improvisasjons- strategier og teori
¿ har bred ensemblekunnskap
¿ har kunnskap om hvordan man kan lage nye versjoner av eksisterende komposisjoner
¿ har kunnskap om hvordan skape et eget utrykk i et samspill
Ferdigheter
Studenten:
¿ kan et bredt og allsidig repertoar
¿ behersker prima vista - spill
¿ kan improvisere innenfor ulike stilarter
¿ kan være med å prege ulike ensembler
¿ behersker et repertoar bestående av flere sjangere
¿ kan improvisere variasjoner og skape egne løsninger i et samspill
Generell kompetanse
Studenten:
¿ har utviklet en dypere identitet som musiker
¿ har utviklet en personlig musikalsk uttrykksform
¿ har en større bevissthet omkring fremføring, vurdering og lytting til musikk
