Låtskriving i gruppe
Emnekode:
4MLS100Emnenavn:
Låtskriving i gruppeUndervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
- Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen "live", enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
Book
Popular lyric writing 10 steps to effective storytelling
Stolpe, Andrea, Jonathan Feist (redaktør), Boston, MA :, Berklee Press, ix, 145 s., c2007., isbn:9780876390870,
Book
Akkordboka : akkordprogresjoner for musikere og låtskrivere
Molde, Audun, Norsk noteservice, Oslo, Norsk noteservice, 119 s., cop. 2013, isbn:978-82-8089-145-7,
s. 9 - 98
Book
Popular lyric writing 10 steps to effective storytelling
Stolpe, Andrea, Jonathan Feist (redaktør), Boston, MA :, Berklee Press, ix, 145 s., c2007., isbn:9780876390870,
Book
Akkordboka : akkordprogresjoner for musikere og låtskrivere
Molde, Audun, Norsk noteservice, Oslo, Norsk noteservice, 119 s., cop. 2013, isbn:978-82-8089-145-7,
s. 9 - 98
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
Undervisningstimer i begge semestre med lærer.
Skolen deler opp i grupper.
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen "live", enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
Undervisningstimer i begge semestre med lærer.
Skolen deler opp i grupper.
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen "live", enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
Undervisningstimer i begge semestre med lærer.
Skolen deler opp i grupper.
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen "live", enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet er et praktisk studie i låtskriving innenfor rytmisk musikk.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
Book
Popular lyric writing 10 steps to effective storytelling
Stolpe, Andrea, Jonathan Feist (redaktør), Boston, MA :, Berklee Press, ix, 145 s., c2007., isbn:9780876390870,
Book
Akkordboka : akkordprogresjoner for musikere og låtskrivere
Molde, Audun, Norsk noteservice, Oslo, Norsk noteservice, 119 s., cop. 2013, isbn:978-82-8089-145-7,
s. 9 - 98
View online
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
Undervisningstimer i begge semestre med lærer.
Skolen deler opp i grupper.
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen "live", enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet er et praktisk studie i låtskriving innenfor rytmisk musikk.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
Med forbehold om endring.
Stolpe, Andrea: Popular Lyric Writing: 10 Steps to Effective Storytelling, s. 1-164. Berklee Press, 2007
Tilleggslitteratur:
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
Undervisningstimer i begge semestre med lærer.
Skolen deler opp i grupper.
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen "live", enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
Med forbehold om endring.
Stolpe, Andrea: Popular Lyric Writing: 10 Steps to Effective Storytelling, s. 1-164. Berklee Press, 2007
Tilleggslitteratur:
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
Undervisningstimer i begge semestre med lærer.
Skolen deler opp i grupper.
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen ¿live¿, enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
Stolpe, Andrea: Popular Lyric Writing: 10 Steps to Effective Storytelling, s. 1-164. Berklee Press, 2007
Tilleggslitteratur:
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
Undervisningstimer i begge semestre med lærer.
Skolen deler opp i grupper.
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen ¿live¿, enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
Stolpe, Andrea: Popular Lyric Writing: 10 Steps to Effective Storytelling, s. 1-164. Berklee Press, 2007
Tilleggslitteratur:
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.
