Selvledelse
Emnekode:
4MSLED100Emnenavn:
SelvledelseUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
- 5 logger fra samtalegrupper
- Minimum 80% fremmøte på undervisningen.
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live
- Utvikling av egen musikerkarriere
- Selvledelse
Selvledelse skal bidra til studentenes vekst som reflekterende bevisste musikere. Emnet vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål, spesielt med tanke på å bli utøvende musiker. Det vil også gjøre i studentene i stand til å reflektere over karrierevalg og strategier for bygge sin egen merkevare som musikere.
Faget gir en teoretisk fordypning og praktisk trening i det å lede seg selv samt i å lede andre til å lede seg selv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for begrepet selvledelse
- skal kjenne til sentrale verktøy og modeller fra selvledelseslitteraturen og kunne anvende disse i eget liv
- skal kjenne til forskning på området og hvordan dette påvirker deres virke som musikere
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv og andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
- kan anvende prinsipper fra selvledelse til å ta gode valg for å bygge sin musikerkarriere
- kan reflektere over egne behov, mål og ønsker som musiker og prioritere og ta valg basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kolleger med forskjellige verdisyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig
- har bevisst selvrefleksjon over sin egen karriere
- skal evne å gjøre selvstendige analyser og vurderinger av potensiale for selvledelse i eget liv, og kunne bruke dette som verktøy i eventuell egen lederrolle
- skal kunne lede seg selv til å delta aktivt i, utvikle og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver i en virksomhet eller eget musikalske virke
Book
Til meg selv : det er ikke det jeg sier til andre, men hva jeg sier til meg selv : om selvledelse
Karp, Tom, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 219 s., 2016, isbn:978-82-02-52089-2,
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live
- 5 logger fra samtalegrupper
- Minimum 80% fremmøte på undervisningen.
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- Utvikling av egen musikerkarriere
- Selvledelse
Selvledelse skal bidra til studentenes vekst som reflekterende bevisste musikere. Emnet vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål, spesielt med tanke på å bli utøvende musiker. Det vil også gjøre i studentene i stand til å reflektere over karrierevalg og strategier for bygge sin egen merkevare som musikere.
Faget gir en teoretisk fordypning og praktisk trening i det å lede seg selv samt i å lede andre til å lede seg selv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for begrepet selvledelse
- skal kjenne til sentrale verktøy og modeller fra selvledelseslitteraturen og kunne anvende disse i eget liv
- skal kjenne til forskning på området og hvordan dette påvirker deres virke som musikere
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv og andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
- kan anvende prinsipper fra selvledelse til å ta gode valg for å bygge sin musikerkarriere
- kan reflektere over egne behov, mål og ønsker som musiker og prioritere og ta valg basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kolleger med forskjellige verdisyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig
- har bevisst selvrefleksjon over sin egen karriere
- skal evne å gjøre selvstendige analyser og vurderinger av potensiale for selvledelse i eget liv, og kunne bruke dette som verktøy i eventuell egen lederrolle
- skal kunne lede seg selv til å delta aktivt i, utvikle og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver i en virksomhet eller eget musikalske virke
Book
Til meg selv : det er ikke det jeg sier til andre, men hva jeg sier til meg selv : om selvledelse
Karp, Tom, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 219 s., 2016, isbn:978-82-02-52089-2,
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 5 logger fra samtalegrupper
- Deltakelse på seminardag
Frammøtekrav: Minimum 80% fremmøte på undervisningen.
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- Utvikling av egen musikerkarriere
- Selvledelse
Selvledelse skal bidra til studentenes vekst som reflekterende beviste praktikere. Emnet vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål, spesielt med tanke på å bli utøvende musiker. Det vil også gjøre i studentene i stand til å reflektere over karrierevalg og strategier for bygge sin egen merkevare som musikere.
Faget gir en teoretisk fordypning og praktisk trening i det å lede seg selv samt i å lede andre til å lede seg selv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for begrepet selvledelse
- skal kjenne til sentrale verktøy og modeller fra selvledelseslitteraturen og kunne anvende disse i eget liv
- skal kjenne til forskning på området og hvordan dette påvirker deres virke som musikere
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv og andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
- kan anvende prinsipper fra selvledelse til å ta gode valg for å bygge sin musikerkarriere
- kan reflektere over egne behov, mål og ønsker som musiker og prioritere og ta valg basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kolleger med forskjellige verdisyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig
- har bevisst selvrefleksjon over sin egen karriere
- skal evne å gjøre selvstendige analyser og vurderinger av potensiale for selvledelse i eget liv, og kunne bruke dette som verktøy i eventuell egen lederrolle
- skal kunne lede seg selv til å delta aktivt i, utvikle og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver i en virksomhet eller eget musikalske virke
Book
Til meg selv : det er ikke det jeg sier til andre, men hva jeg sier til meg selv : om selvledelse
Karp, Tom, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 219 s., 2016, isbn:978-82-02-52089-2,
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 5 logger fra samtalegrupper
- Deltakelse på seminar
Frammøtekrav: Minimum 80% fremmøte på undervisningen.
- Det tolkende menneske identitet som musiker
- Selvledelse
Selvledelse skal bidra til studentenes vekst som reflekterende beviste praktikere. Emnet vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål, spesielt med tanke på å bli utøvende musiker. Det vil også gjøre i studentene i stand til å reflektere over karrierevalg og strategier for bygge sin egen merkevare som musikere.
Faget gir en teoretisk fordypning og praktisk trening i det å lede seg selv samt i å lede andre til å lede seg selv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for begrepet selvledelse
- skal kjenne til sentrale verktøy og modeller fra selvledelseslitteraturen og kunne anvende disse i eget liv
- skal kjenne til forskning på området og hvordan dette påvirker deres virke som musikere
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv og andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
- kan anvende prinsipper fra selvledelse til å ta gode valg for å bygge sin musikerkarriere
- kan reflektere over egne behov, mål og ønsker som musiker og prioritere og ta valg basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kolleger med forskjellige verdisyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig overfor medstudenter
- har bevisst selvrefleksjon over sin egen karriere
- skal evne å gjøre selvstendige analyser og vurderinger av potensiale for selvledelse i eget liv, og kunne bruke dette som verktøy i eventuell egen lederrolle
- skal kunne lede seg selv til å delta aktivt i, utvikle og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver i en virksomhet eller eget musikalske virke
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Årsstudium i utøvende musikk, fordypning korledelse
- Årsstudium i utøvende musikk, fordypning låtskriving
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 5 logger fra samtalegrupper
- Deltakelse på seminar
Frammøtekrav: Minimum 80% fremmøte på undervisningen.
- Det tolkende menneske identitet som musiker
- Selvledelse
Selvledelse skal bidra til studentenes vekst som reflekterende beviste praktikere. Emnet vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål, spesielt med tanke på å bli utøvende musiker. Det vil også gjøre i studentene i stand til å reflektere over karrierevalg og strategier for bygge sin egen merkevare som musikere.
Faget gir en teoretisk fordypning og praktisk trening i det å lede seg selv samt i å lede andre til å lede seg selv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for begrepet selvledelse
- skal kjenne til sentrale verktøy og modeller fra selvledelseslitteraturen og kunne anvende disse i eget liv
- skal kjenne til forskning på området og hvordan dette påvirker deres virke som musikere
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv og andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
- kan anvende prinsipper fra selvledelse til å ta gode valg for å bygge sin musikerkarriere
- kan reflektere over egne behov, mål og ønsker som musiker og prioritere og ta valg basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kolleger med forskjellige verdisyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig overfor medstudenter
- har bevisst selvrefleksjon over sin egen karriere
- skal evne å gjøre selvstendige analyser og vurderinger av potensiale for selvledelse i eget liv, og kunne bruke dette som verktøy i eventuell egen lederrolle
- skal kunne lede seg selv til å delta aktivt i, utvikle og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver i en virksomhet eller eget musikalske virke
Karp, T. (2016). Til meg selv: Det er ikke det jeg sier til andre, men hva jeg sier til meg selv: Om selvledelse. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
187 sider.
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Årsstudium i utøvende musikk, fordypning korledelse
- Årsstudium i utøvende musikk, fordypning låtskriving
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 5 logger fra samtalegrupper
- Deltakelse på seminar
Frammøtekrav: Minimum 80% fremmøte på undervisningen.
- Det tolkende menneske identitet som musiker
- Selvledelse
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Selvledelse skal bidra til studentenes vekst som reflekterende beviste praktikere. Emnet vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål, spesielt med tanke på å bli utøvende musiker. Det vil også gjøre i studentene i stand til å reflektere over karrierevalg og strategier for bygge sin egen merkevare som musikere.
Faget gir en teoretisk fordypning og praktisk trening i det å lede seg selv samt i å lede andre til å lede seg selv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for begrepet selvledelse
- skal kjenne til sentrale verktøy og modeller fra selvledelseslitteraturen og kunne anvende disse i eget liv
- skal kjenne til forskning på området og hvordan dette påvirker deres virke som musikere
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv og andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
- kan anvende prinsipper fra selvledelse til å ta gode valg for å bygge sin musikerkarriere
- kan reflektere over egne behov, mål og ønsker som musiker og prioritere og ta valg basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kolleger med forskjellige verdisyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig overfor medstudenter
- har bevisst selvrefleksjon over sin egen karriere
- skal evne å gjøre selvstendige analyser og vurderinger av potensiale for selvledelse i eget liv, og kunne bruke dette som verktøy i eventuell egen lederrolle
- skal kunne lede seg selv til å delta aktivt i, utvikle og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver i en virksomhet eller eget musikalske virke
Karp, T. (2016). Til meg selv: Det er ikke det jeg sier til andre, men hva jeg sier til meg selv: Om selvledelse. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
187 sider.
- Bachelor i utøvende rytmisk musikk
- Årsstudium i utøvende musikk, fordypning korledelse
- Årsstudium i utøvende musikk, fordypning låtskriving
