Hovedinstrument C
Emnekode:
4MUS503Emnenavn:
Hovedinstrument CUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveilder og biveileder skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, masterclass, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering:
Emnet går over et semester.
- Individualundervisning i fordypningsområde 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Avsluttende presentasjon av arbeidet, ca. 30 minutters varighet.
Presentasjonen gjennomføres som:
Alternativ A) Konsert der studenten deler erfaringer og oppdagelser gjennom arbeidet, 30 minutter musikk og 30 minutter muntlig refleksjonssamtale med sensor/faglærer i etterkant av konserten
Alternativ B) (Benyttes når det er mest hensiktsmessig) Presentasjon av innspilt musikk der studenten deler erfaringer og oppdagelser gjennom arbeidet, 30 minutter musikk og 10 minutter muntlig refleksjon.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveilder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveilleder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten ...
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet rytmisk musikk og spesialisert innsikt i musikkutøving og musikkskaping på sitt hovedinstrument, individuelt og i et ensemble
Ferdigheter:
Studenten ...
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt under veiledning
- kan vise ferdigheter på høyeste nivå innen musikkskaping og utøving på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving og musikkskaping på hovedinstrumentet med integritet og egenart
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor hovedinstrument, musikkutøving og musikkskaping
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveilder og biveileder skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, masterclass, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering:
Emnet går over et semester.
- Individualundervisning i fordypningsområde 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Avsluttende presentasjon av arbeidet, ca. 40 minutters varighet.
Presentasjonen gjennomføres som:
Alternativ A) Konsert der studenten deler erfaringer og oppdagelser gjennom arbeidet, 30 minutter musikk og 10 minutter muntlig refleksjon.
Alternativ B) (Benyttes når det er mest hensiktsmessig) Presentasjon av innspilt musikk der studenten deler erfaringer og oppdagelser gjennom arbeidet, 30 minutter musikk og 10 minutter muntlig refleksjon.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveilder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveilleder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten ...
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet rytmisk musikk og spesialisert innsikt i musikkutøving og musikkskaping på sitt hovedinstrument, individuelt og i et ensemble
Ferdigheter:
Studenten ...
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt under veiledning
- kan vise ferdigheter på høyeste nivå innen musikkskaping og utøving på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving og musikkskaping på hovedinstrumentet med integritet og egenart
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor hovedinstrument, musikkutøving og musikkskaping
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveilder og biveileder skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, masterclass, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering:
Emnet går over et semester.
- Individualundervisning i fordypningsområde 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Avsluttende presentasjon av arbeidet, ca. 40 minutters varighet.
Presentasjonen gjennomføres som:
Alternativ A) Konsert der studenten deler erfaringer og oppdagelser gjennom arbeidet, 30 minutter musikk og 10 minutter muntlig refleksjon.
Alternativ B) (Benyttes når det er mest hensiktsmessig) Presentasjon av innspilt musikk der studenten deler erfaringer og oppdagelser gjennom arbeidet, 30 minutter musikk og 10 minutter muntlig refleksjon.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveilder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveilleder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten ...
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet rytmisk musikk og spesialisert innsikt i musikkutøving og musikkskaping på sitt hovedinstrument, individuelt og i et ensemble
Ferdigheter:
Studenten ...
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt under veiledning
- kan vise ferdigheter på høyeste nivå innen musikkskaping og utøving på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving og musikkskaping på hovedinstrumentet med integritet og egenart
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor hovedinstrument, musikkutøving og musikkskaping
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedinstrumentlærer og bi-veileder(e) og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Semesterrapport (2000ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedinstrumentlærer og biveileder(e) skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, masterclass, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering:
Emnet går over et semester.
- Individualundervisning i hovedinstrument 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med hovedinstrumentlærer og bi-veiledere.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
- 10 timer veiledning innenfor musikkskaping, som for eksempel: Samspill, komposisjon, tekstskriving, produksjon, arrangering, Ableton live eller annet som kan være med på å prege estetikken du ønsker å gå dypere inn i. Timene avtales direkte med bi-veiledere.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Avsluttende presentasjon av arbeidet, ca. 40 minutters varighet.
Presentasjonen gjennomføres som:
Alternativ A) Konsert der studenten deler erfaringer og oppdagelser gjennom arbeidet, 30 minutter musikk og 10 minutter muntlig refleksjon.
Alternativ B) (Benyttes når det er mest hensiktsmessig) Presentasjon av innspilt musikk der studenten deler erfaringer og oppdagelser gjennom arbeidet, 30 minutter musikk og 10 minutter muntlig refleksjon.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder og hovedinstrumentlærer/ bi-veileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedinstrumentlærer og evt. bi- veiledere bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten ...
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet rytmisk musikk og spesialisert innsikt i musikkutøving og musikkskaping på sitt hovedinstrument, individuelt og i et ensemble
Ferdigheter:
Studenten ...
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt under veiledning
- kan vise ferdigheter på høyeste nivå innen musikkskaping og utøving på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving og musikkskaping på hovedinstrumentet med integritet og egenart
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor hovedinstrument, musikkutøving og musikkskaping
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
