Semesterprosjekt 1
Emnekode:
4MUS512Emnenavn:
Semesterprosjekt 1Undervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
1. Fremmøte på obligatoriske presentasjoner og aktiviteter lagt til semestersamlingene: minimum 80% fremmøte.
2. Presentasjon av ett semesterprosjekt
Studenten skal i en felles semestersamling presentere ett av sine semesterprosjekter for de andre studentene.
3. Arbeidsmappe
Studenten samler følgende innhold i en mappe for semesterprosjektet:
- En skriftlig prosjektplan som viser planen for arbeidet og arbeidsmetoder. Datoer for øvinger osv.
- Et semesterprosjekt som skal dokumenteres i et egnet format med varighet ca. 30 til 40 minutter. Prosjektet dokumenteres i et format som avtales med veileder (konsert, innspilling el.l.).
- Et refleksjonsnotat som knyttes opp mot de ulike prosessene i semesterprosjektet, bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet (1200 ord +/- 10%). Hver studenten skal levere et individuelt refleksjonsnotat.
Levering og frister:
Prosjektplan leveres til emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Semesterprosjektet skal fremføres og refleksjonsnotatet leveres til emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Arbeidsmappen skal være fullstendig og være godkjent av emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Prosjektarbeid under veiledning.
Organisering:
Studentene deles inn i grupper på 3 - 5 person og planlegger, gjennomfører og evaluerer ett kunstnerisk prosjekt i løpte av semesteret, som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet. I prosjektet skal studentene samarbeide med en utøver fra en annen kunstform og lage en konsert/forestlling.
Det stilles store krav til studentenes evne til å arbeide selvstendig og studenten er selv ansvarlig for progresjonen i prosjektet.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Ferdigheter
Studenten...
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, i egen og andres praksis, og handle deretter i sitt arbeid
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor utøvende musikk, næringsvirksomhet innenfor fagfeltet og å gjennomføre prosjekter med kunstnerisk kvalitet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
1. Fremmøte på obligatoriske presentasjoner og aktiviteter lagt til semestersamlingene: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
2. Presentasjon av ett semesterprosjekt
Studenten skal i en felles semestersamling presentere ett av sine semesterprosjekter for de andre studentene.
3. Arbeidsmappe
Studenten samler følgende innhold i en mappe for semesterprosjektet:
- En skriftlig prosjektplan som viser planen for arbeidet og arbeidsmetoder. Datoer for øvinger osv.
- Et semesterprosjekt som skal dokumenteres i et egnet format med varighet ca. 30 til 40 minutter. Prosjektet dokumenteres i et format som avtales med veileder (konsert, innspilling el.l.).
- Et refleksjonsnotat som knyttes opp mot de ulike prosessene i semesterprosjektet, bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet (1200 ord +/- 10%). Hver studenten skal levere et individuelt refleksjonsnotat.
Levering og frister:
Prosjektplan leveres til emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Semesterprosjektet skal fremføres og refleksjonsnotatet leveres til emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Arbeidsmappen skal være fullstendig og være godkjent av emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Prosjektarbeid under veiledning.
Organisering:
Studentene deles inn i grupper på 3 - 5 person og planlegger, gjennomfører og evaluerer ett kunstnerisk prosjekt i løpte av semesteret, som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet. I prosjektet skal studentene samarbeide med en utøver fra en annen kunstform og lage en konsert/forestlling.
Det stilles store krav til studentenes evne til å arbeide selvstendig og studenten er selv ansvarlig for progresjonen i prosjektet.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Ferdigheter
Studenten...
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, i egen og andres praksis, og handle deretter i sitt arbeid
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor utøvende musikk, næringsvirksomhet innenfor fagfeltet og å gjennomføre prosjekter med kunstnerisk kvalitet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
1. Fremmøte på obligatoriske presentasjoner og aktiviteter lagt til semestersamlingene: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
2. Presentasjon av ett semesterprosjekt
Studenten skal i en felles semestersamling presentere ett av sine semesterprosjekter for de andre studentene.
3. Arbeidsmappe
Studenten samler følgende innhold i en mappe for semesterprosjektet:
- En skriftlig prosjektplan. Studenten får en økonomisk ressursramme, gitt av høgskolen, til bruk for organisering og avvikling av prosjektet. Studenten er ansvarlig for å holde seg innenfor de praktiske og økonomiske rammene.
- Et semesterprosjekt som skal dokumenteres i et egnet format med varighet ca. 30 til 40 minutter. Prosjektet dokumenteres i et format som avtales med veileder (konsert, innspilling el.l.).
- Et refleksjonsnotat som knyttes opp mot de ulike prosessene i semesterprosjektet, bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet (1200 ord +/- 10%).
Levering og frister:
Prosjektplan leveres til hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Semesterprosjektet og refleksjonsnotatet leveres til biveileder innen oppgitt tidsfrist.
Arbeidsmappen skal være fullstendig og være godkjent av hovedveileder oppgitt tidsfrist.
Prosjektarbeid under veiledning.
Organisering:
Studenten planlegger, gjennomfører og evaluerer ett selvvalgt kunstnerisk prosjekt i løpte av semesteret, som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet.
Studenten får tildelt en bi-veileder med en timeressurs til på 6 timer til veiledning av prosjektet. Bi-veileder kan være en av de faste ansatte eller timelærere ansatt ved høgskolen.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Ferdigheter
Studenten...
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, i egen og andres praksis, og handle deretter i sitt arbeid
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor utøvende musikk, næringsvirksomhet innenfor fagfeltet og å gjennomføre prosjekter med kunstnerisk kvalitet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
1. Fremmøte på obligatoriske presentasjoner og aktiviteter lagt til semestersamlingene: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
2. Presentasjon av ett semesterprosjekt
Studenten skal i en felles semestersamling presentere ett av sine semesterprosjekter for de andre studentene.
3. Arbeidsmappe
Studenten samler følgende innhold i en mappe for semesterprosjektet:
- En skriftlig prosjektplan. Studenten får en økonomisk ressursramme, gitt av høgskolen, til bruk for organisering og avvikling av prosjektet. Studenten er ansvarlig for å holde seg innenfor de praktiske og økonomiske rammene.
- Et semesterprosjekt som skal dokumenteres i et egnet format med varighet ca. 30 til 40 minutter. Prosjektet dokumenteres i et format som avtales med veileder (konsert, innspilling el.l.).
- Et refleksjonsnotat som knyttes opp mot de ulike prosessene i semesterprosjektet, bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet (1200 ord +/- 10%).
Levering og frister:
Prosjektplan leveres til hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Semesterprosjektet og refleksjonsnotatet leveres til biveileder innen oppgitt tidsfrist.
Arbeidsmappen skal være fullstendig og være godkjent av hovedveileder oppgitt tidsfrist.
Prosjektarbeid under veiledning.
Organisering:
Studenten planlegger, gjennomfører og evaluerer ett selvvalgt kunstnerisk prosjekt i løpte av semesteret, som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet.
Studenten får tildelt en bi-veileder med en timeressurs til på 6 timer til veiledning av prosjektet. Bi-veileder kan være en av de faste ansatte eller timelærere ansatt ved høgskolen.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Ferdigheter
Studenten...
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, i egen og andres praksis, og handle deretter i sitt arbeid
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor utøvende musikk, næringsvirksomhet innenfor fagfeltet og å gjennomføre prosjekter med kunstnerisk kvalitet.
