Medier, myter og identitet
Emnekode:
REL207Emnenavn:
Medier, myter og identitetUndervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Refleksjonsnotat i tilknytning til én av pensum-filmene (1000 ord).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet refleksjonsnotat.
-Individuell semesteroppgave i selvvalgt tema (4500 ord). Temaet skal godkjennes av faglærer.
-Justerende muntlig eksamen
Semesteroppgaven må være vurdert til ståkarakter for at studenten skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen. Den endelige (graderte) karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøvingen. For at eksamen skal være bestått, må også den muntlige prøvingen vurderes til ståkarakter.
Semesteroppgave: Alle
Muntlig eksamen: Ingen
I nær tilknytning til et utvalg pensum-filmer drøfter emnet følgende hovedtemaer:
- Ungdom, identitet og moderne medier
- Det religiøse universet i fantasy-sjangeren
- Myten og fornuften (mythos vs logos)
- Myter og psykologi
- Bibelen som litteratur
- Bibelen som «den store koden» i europeisk kulturhistorie
- Intertekstualitet i film
- Kristus-skikkelser i film
- Generell filmanalyse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om det religiøse og mytiske universet i moderne film
- kjenner til noen nyere teorier om forholdet mellom moderne medier og identitetsdannelse
- kjenner til noen nyere teorier om mytenes vesen og funksjon i en religiøs og kulturell sammenheng
- har kunnskap om Bibelen som litteratur
- har kjennskap til Bibelen som en hovedkilde til europeisk kulturhistorie - inkludert filmmediet
- har kunnskap om begrepet intertekstualitet, og bruk av intertekstualitet i film
- har kjennskap til teori om filmanalyse
Ferdigheter
Studenten
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om religiøse/mytiske tema i film og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan med utgangspunkt i en konkret film drøfte kritisk hva menneskets eksistensielle spørsmål er
- kan beherske relevante faglige og teknologiske verktøy i arbeid med film og sosiale medier
- kan bidra til nytenkning om klassiske myters aktualitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale teorier om ungdomsidentitet og moderne medier
- kjenner til nye trender innenfor filmmediet og filmindustrien
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Refleksjonsnotat i tilknytning til én av pensum-filmene (1000 ord).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet refleksjonsnotat.
-Individuell semesteroppgave i selvvalgt tema (4500 ord). Temaet skal godkjennes av faglærer.
-Justerende muntlig eksamen
Semesteroppgaven må være vurdert til ståkarakter for at studenten skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen. Den endelige (graderte) karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøvingen. For at eksamen skal være bestått, må også den muntlige prøvingen vurderes til ståkarakter.
Semesteroppgave: Alle
Muntlig eksamen: Ingen
I nær tilknytning til et utvalg pensum-filmer drøfter emnet følgende hovedtemaer:
- Ungdom, identitet og moderne medier
- Det religiøse universet i fantasy-sjangeren
- Myten og fornuften (mythos vs logos)
- Myter og psykologi
- Bibelen som litteratur
- Bibelen som «den store koden» i europeisk kulturhistorie
- Intertekstualitet i film
- Kristus-skikkelser i film
- Generell filmanalyse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om det religiøse og mytiske universet i moderne film
- kjenner til noen nyere teorier om forholdet mellom moderne medier og identitetsdannelse
- kjenner til noen nyere teorier om mytenes vesen og funksjon i en religiøs og kulturell sammenheng
- har kunnskap om Bibelen som litteratur
- har kjennskap til Bibelen som en hovedkilde til europeisk kulturhistorie - inkludert filmmediet
- har kunnskap om begrepet intertekstualitet, og bruk av intertekstualitet i film
- har kjennskap til teori om filmanalyse
Ferdigheter
Studenten
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om religiøse/mytiske tema i film og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan med utgangspunkt i en konkret film drøfte kritisk hva menneskets eksistensielle spørsmål er
- kan beherske relevante faglige og teknologiske verktøy i arbeid med film og sosiale medier
- kan bidra til nytenkning om klassiske myters aktualitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale teorier om ungdomsidentitet og moderne medier
- kjenner til nye trender innenfor filmmediet og filmindustrien
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Refleksjonsnotat i tilknytning til én av pensum-filmene (1000 ord).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet refleksjonsnotat.
-Individuell semesteroppgave i selvvalgt tema (4500 ord). Temaet skal godkjennes av faglærer.
-Justerende muntlig eksamen
Semesteroppgaven må være vurdert til ståkarakter for at studenten skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen. Den endelige (graderte) karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøvingen. For at eksamen skal være bestått, må også den muntlige prøvingen vurderes til ståkarakter.
Semesteroppgave: Alle
Muntlig eksamen: Ingen
I nær tilknytning til et utvalg pensum-filmer drøfter emnet følgende hovedtemaer:
- Ungdom, identitet og moderne medier
- Det religiøse universet i fantasy-sjangeren
- Myten og fornuften (mythos vs logos)
- Myter og psykologi
- Bibelen som litteratur
- Bibelen som «den store koden» i europeisk kulturhistorie
- Intertekstualitet i film
- Kristus-skikkelser i film
- Generell filmanalyse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om det religiøse og mytiske universet i moderne film
- kjenner til noen nyere teorier om forholdet mellom moderne medier og identitetsdannelse
- kjenner til noen nyere teorier om mytenes vesen og funksjon i en religiøs og kulturell sammenheng
- har kunnskap om Bibelen som litteratur
- har kjennskap til Bibelen som en hovedkilde til europeisk kulturhistorie - inkludert filmmediet
- har kunnskap om begrepet intertekstualitet, og bruk av intertekstualitet i film
- har kjennskap til teori om filmanalyse
Ferdigheter
Studenten
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om religiøse/mytiske tema i film og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan med utgangspunkt i en konkret film drøfte kritisk hva menneskets eksistensielle spørsmål er
- kan beherske relevante faglige og teknologiske verktøy i arbeid med film og sosiale medier
- kan bidra til nytenkning om klassiske myters aktualitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale teorier om ungdomsidentitet og moderne medier
- kjenner til nye trender innenfor filmmediet og filmindustrien
Article
Gran Torino: Clint Eastwood as fallen saviour
Beard, William, CineAction, 34-, Cineaction!, 85, 85, 2011-12-22, 34
View online
Book
From Homer to Harry Potter : a handbook on myth and fantasy
Matthew T. Dickerson, David O'Hara (1965-), Grand Rapids, Mich, Brazos Press, 272, 2006, isbn:1587431335,
s. 21-38
Book
Taking the red pill : science, philosophy and religion in The Matrix pbk. : alk. paper
Yeffeth, Glenn ; Gerrold, David, BenBella Books, 2003,
s. 189-219
View online
Book
Taking the red pill : science, philosophy, and religion in The Matrix
Glenn Yeffeth, Dallas, Tex., BenBella, X, 277 s., 2003, isbn:1932100024,
s. 150-173
Book
The Cambridge Companion to C. S. Lewis
MacSwain, Robert ; Ward, Michael, MacSwain, Robert ; Ward, Michael, Cambridge University Press, 2010-09-09, isbn:9780521711142,
s. 265-280
View online
Book Chapter
Evighetens nostalgi : paradisversjonen i Tolkiens verker
Kristiansen, Ståle Johannes, Evighetens nostalgi : paradisversjonen i Tolkiens verker, [Oslo], Unipub, S. 165-188, 2007, 165-188, isbn:9788274772991,
Book Chapter
Diktningens logos : om samspillet mellom teologisk og poetisk erkjennelse
Kristiansen, Ståle Johannes, Diktningens logos : om samspillet mellom teologisk og poetisk erkjennelse, [Oslo], Unipub, S. 43-64, 2007, 43-64, isbn:9788274772991,
Book
The intellectual world of C.S. Lewis
McGrath, Alister E., 1953, Chichester, West Sussex, UK, Wiley-Blackwell, a John Wiley & Sons, Ltd., Publication, 2014, isbn:047067279X,
s. 200-205, 341-347
View online
Article
Harry Potter and the Disenchantment of the World
Ostling, Michael, Taylor & Francis Group, 3-23, Journal of contemporary religion, 1, 18, 2003-01-01, 3-23,
View online
Book
Troen er løs : bidrag til belysning av forholdet mellom folkereligiøsitet, nyreligiøsitet og kristen tro
Arne Tord Sveinall (1950-) (red./redaktør/forfatter), Akerø, Hans Arne, [Oslo]; Trondheim, Egede institutt; Tapir, 335 s., c2000, isbn:9788251916233; 8251916232,
s. 55-67
Book
Mitt liv som film
Anne Hoff (red.), Oslo, Tiden, 288 s., 2002, isbn:8210047051,
s. 9-17
View online
Book
Fra glansbilde til antihelt : Jesus på film
Leer-Salvesen, Kjartan, [Oslo], Verbum, 192 s., cop. 2005, isbn:8254310149,
s. 86–122 og 153–186
Book
Intertextuality
Graham Allen (1963-), London, Routledge, VI, 244, 2011, isbn:9780415596947,
s. 1-7 og 203–216
Book Chapter
Kraftfulle ord : Northrop Fryes kerygma
Schumacher, Jan, Kraftfulle ord : Northrop Fryes kerygma, Oslo, Den norske kirkes presteforening, S. 51-70, 1997, 51-70, isbn:8290561105,
Book
The great code : the Bible and literature
Frye, Northrop, Academic Press Canada, 1982, isbn:077470134X,
s. xi-xxiii
View online
Book
From myth to reason? : studies in the development of Greek thought
Richard Buxton, Oxford, Oxford University Press, XV, 368, 1999, isbn:0198152345,
s. 1-24
Book
The hero with a thousand faces
Joseph Campbell (1904-1987), New York, Pantheon Books, 416, 17, 1949,
s. 3–46
Book
Undringens labyrinter
Eriksen, Trond Berg, Oslo, Universitetsforl, 580 s., cop. 1994, isbn:8200032922,
s. 25-32
View online
Book
Tidens historie
Eriksen, Trond Berg, Arild Sæther (illustratør), Oslo, Stenersens forl, 283 s., 1999, isbn:8272012596; 8273505146; 8272012855,
s. 28-44
View online
Book
Nietzsche og det moderne
Eriksen, Trond Berg, Oslo, Universitetsforlaget, 359 s., cop. 1989, isbn:8774453920; 8200027287,
s. 308-343
View online
Book
Myter og identitet : behovet for myter i vår tid
May, Rollo, Geir Uthaug (1950-), [Oslo], Aventura, 244 s., c1992, isbn:8258808370,
s. 4-120 (tilgjengelig digitalt på nb.no)
View online
Book
Det gråtende dyret : menneskets mangetydighet i europeisk tradisjon
Piltz, Anders, Gunnar Wicklund-Hansen (oversetter), Oslo, St Olav forl, 287 s., 2000, isbn:8270241237,
s. 103-128
View online
Article
'Aftertones of infinity': biblical and Darwinian evocations in Terrence Malick's The Tree of Life and To the Wonder
Robbins, Gregory Allen, Omaha, University of Nebraska at Omaha, Department of Philosophy and Religion, I-, The journal of religion and film, 1, 20, 2016-04-01, I
View online
Book
Kong Oidipus
Sophocles, P Østbye (Peter) (1855-1943) (overs./oversetter), [Oslo], Gyldendal, 78 s., 1999, isbn:8205257221,
Book
Silmarillion
J.R.R. Tolkien (1892-1973), Christopher Tolkien (1924-2020) (oversetter), Oslo, Tiden, 374, 1994, isbn:8210037455,
s. 15-22
View online
Article
The Fringe Benefits of Failure,and the Importance of Imagination
J. K. Rowling, 21-23, 英语画刊:高级(下旬), 9, 2014, 21-23,
View online
Article
The Fringe Benefits of Failure,and the Importance of Imagination
J. K. Rowling, 21-23, 英语画刊:高级(下旬), 9, 2014, 21-23,
Foredraget kan ses her: https://news.harvard.edu/gazette/story/2008/06/text-of-j-k-rowling-speech/
View online
Book
Det nye selvet : identitet i det 21. århundre
Walter Truett Anderson, Ingeri Engelstad (oversetter), Oslo, Aschehoug, 374, 2000, isbn:8203224415,
s. 17-39
View online
Book
Den nye middelalderen og andre essays
Umberto Eco, Siri Nergaard (red./oversetter), Oslo, Tiden, 287, 2000, isbn:8210040979,
s. 30-46
View online
Book
Det nye selvet : identitet i det 21. århundre
Walter Truett Anderson, Ingeri Engelstad (oversetter), Oslo, Aschehoug, 374, 2000, isbn:8203224415,
s. 345-358 (etterord ved Trond Berg Eriksen)
View online
Article
Do Video Games Promote Positive Youth Development?
Adachi, Paul J. C. ; Willoughby, Teena, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 155-165, Journal of adolescent research, 2, 28, 2013-03, 155-165,
View online
Website
The Matrix (I - 1999)
View online
Website
The Lord of the Rings (I - 2001)
Anbefaling: Se den utvidede (extended) versjonen av filmen.
View online
Website
The Hunger Games (1 - 2012)
View online
Website
Children of Men (2006)
View online
Website
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)
View online
Website
Fantastic Beasts and where to find them (2016)
View online
Article
The Hunger Games: A Conversation
Skinner, Margaret ; McCord, Kailyn, San Francisco, Taylor & Francis Group, 106-113, Jung journal, 4, 6, 2012-10-01, 106-113,
View online
Website
The Tree of Life (2011)
View online
Website
A hidden Life (2019)
View online
Website
The Passion of the Christ (2004)
View online
Website
Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
View online
Website
Gran Torino (2008)
View online
Website
Shadowlands
View online
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Refleksjonsnotat i tilknytning til én av pensum-filmene (1000 ord).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet refleksjonsnotat.
-Individuell semesteroppgave i selvvalgt tema (4500 ord). Temaet skal godkjennes av faglærer.
-Justerende muntlig eksamen
Semesteroppgaven må være vurdert til ståkarakter for at studenten skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen. Den endelige (graderte) karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøvingen. For at eksamen skal være bestått, må også den muntlige prøvingen vurderes til ståkarakter.
- Individual semester paper (4500 words) on self-chosen theme. The subject must be approved by the person with course responsibility.
- Oral examination.
The semester assignment must be considered as passed (A - E) in order for the students to be able to present themselves to the oral exam. The final grade of the course will be determined after the oral examination. In order for that exam to be passed, the oral test must also be considered as passed (A - E).
Higher Education Entrance Qualification.
For studenter i studieprogram: For å ta dette emnet må man ha fullført årsstudiet i RLE, PTL, IKS eller PED, eller tilsvarende. Man kan også ta emnet parallelt med disse årsstudiene.
Semesteroppgave: Alle
Muntlig eksamen: Ingen
I nær tilknytning til et utvalg pensum-filmer drøfter emnet følgende hovedtemaer:
- Ungdom, identitet og moderne medier
- Det religiøse universet i fantasy-sjangeren
- Myten og fornuften (mythos vs logos)
- Myter og psykologi
- Bibelen som litteratur
- Bibelen som «den store koden» i europeisk kulturhistorie
- Intertekstualitet i film
- Kristus-skikkelser i film
- Generell filmanalyse
- Youth culture, Identity and Modern Media
- The religious universe reflected in the fantasy genre
- Myth and reason (mythos versus logos)
- Myths and psychology
- The Bible as Literature
- The Bible as «the great code» in European cultural history
- Intertextuality in movies
- Christ figures in film
- General movie analysis
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om det religiøse og mytiske universet i moderne film
- kjenner til noen nyere teorier om forholdet mellom moderne medier og identitetsdannelse
- kjenner til noen nyere teorier om mytenes vesen og funksjon i en religiøs og kulturell sammenheng
- har kunnskap om Bibelen som litteratur
- har kjennskap til Bibelen som en hovedkilde til europeisk kulturhistorie - inkludert filmmediet
- har kunnskap om begrepet intertekstualitet, og bruk av intertekstualitet i film
- har kjennskap til teori om filmanalyse
Ferdigheter
Studenten
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om religiøse/mytiske tema i film og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan med utgangspunkt i en konkret film drøfte kritisk hva menneskets eksistensielle spørsmål er
- kan beherske relevante faglige og teknologiske verktøy i arbeid med film og sosiale medier
- kan bidra til nytenkning om klassiske myters aktualitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale teorier om ungdomsidentitet og moderne medier
- kjenner til nye trender innenfor filmmediet og filmindustrien
Knowledge
The student
- has fundamental knowledge about the religious and mytical universe in modern movies
- has knowledge about new theories on the relation between media and identity formation
- has knowledge about new theories on the nature and function of myths in religious and cultural contexts
- has fundamental knowledge of the Bible as literature
- has specialized knowledge of the Bible as one of the main inspirational sources for European culture - including cinematic movies
- has fundamental knowledge of the concept of intertextuality and the use of intertextuality in modern movies
- has basic knowledge of film analysis
Skills
The students
- can collect specialized knowledge about religious/mythical narratives in modern movies and present this in relevant academic papers
- can critically assess various existential questions on the basis of relevant movies
- can handle necessary technological tools working with movies and social media
- can contribute to a renewed reflection on the actuality of classical myths
General competence
The student
- can present relevant and important theories on identity formation and modern media
- has the ability to detect new trends in film and film industry
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Refleksjonsnotat i tilknytning til én av pensum-filmene (1000 ord).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet refleksjonsnotat.
-Individuell semesteroppgave i selvvalgt tema (4500 ord). Temaet skal godkjennes av faglærer.
-Justerende muntlig eksamen
Semesteroppgaven må være vurdert til ståkarakter for at studenten skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen. Den endelige (graderte) karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøvingen. For at eksamen skal være bestått, må også den muntlige prøvingen vurderes til ståkarakter.
- Individual semester paper (4500 words) on self-chosen theme. The subject must be approved by the person with course responsibility.
- Oral examination.
The semester assignment must be considered as passed (A - E) in order for the students to be able to present themselves to the oral exam. The final grade of the course will be determined after the oral examination. In order for that exam to be passed, the oral test must also be considered as passed (A - E).
Higher Education Entrance Qualification.
For studenter i studieprogram: For å ta dette emnet må man ha fullført årsstudiet i RLE, PTL, IKS eller PED, eller tilsvarende. Man kan også ta emnet parallelt med disse årsstudiene.
Semesteroppgave: Alle
Muntlig eksamen: Ingen
I nær tilknytning til et utvalg pensum-filmer drøfter emnet følgende hovedtemaer:
- Ungdom, identitet og moderne medier
- Det religiøse universet i fantasy-sjangeren
- Myten og fornuften (mythos vs logos)
- Myter og psykologi
- Bibelen som litteratur
- Bibelen som «den store koden» i europeisk kulturhistorie
- Intertekstualitet i film
- Kristus-skikkelser i film
- Generell filmanalyse
- Youth culture, Identity and Modern Media
- The religious universe reflected in the fantasy genre
- Myth and reason (mythos versus logos)
- Myths and psychology
- The Bible as Literature
- The Bible as «the great code» in European cultural history
- Intertextuality in movies
- Christ figures in film
- General movie analysis
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om det religiøse og mytiske universet i moderne film
- kjenner til noen nyere teorier om forholdet mellom moderne medier og identitetsdannelse
- kjenner til noen nyere teorier om mytenes vesen og funksjon i en religiøs og kulturell sammenheng
- har kunnskap om Bibelen som litteratur
- har kjennskap til Bibelen som en hovedkilde til europeisk kulturhistorie - inkludert filmmediet
- har kunnskap om begrepet intertekstualitet, og bruk av intertekstualitet i film
- har kjennskap til teori om filmanalyse
Ferdigheter
Studenten
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om religiøse/mytiske tema i film og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan med utgangspunkt i en konkret film drøfte kritisk hva menneskets eksistensielle spørsmål er
- kan beherske relevante faglige og teknologiske verktøy i arbeid med film og sosiale medier
- kan bidra til nytenkning om klassiske myters aktualitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale teorier om ungdomsidentitet og moderne medier
- kjenner til nye trender innenfor filmmediet og filmindustrien
Knowledge
The student
- has fundamental knowledge about the religious and mytical universe in modern movies
- has knowledge about new theories on the relation between media and identity formation
- has knowledge about new theories on the nature and function of myths in religious and cultural contexts
- has fundamental knowledge of the Bible as literature
- has specialized knowledge of the Bible as one of the main inspirational sources for European culture - including cinematic movies
- has fundamental knowledge of the concept of intertextuality and the use of intertextuality in modern movies
- has basic knowledge of film analysis
Skills
The students
- can collect specialized knowledge about religious/mythical narratives in modern movies and present this in relevant academic papers
- can critically assess various existential questions on the basis of relevant movies
- can handle necessary technological tools working with movies and social media
- can contribute to a renewed reflection on the actuality of classical myths
General competence
The student
- can present relevant and important theories on identity formation and modern media
- has the ability to detect new trends in film and film industry
Litteratur og faglige ressurser
Filmer:
The Matrix (I)
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (I)
Hunger Games (I)
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (III)
Fantastic Beasts and Where to Find Them (I)
Tree of Life
The Passion of the Christ
Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (I)
Grand Torino
Shadowlands
Ready Player One
Litteratur:
Paul J. C. Adachi: «Do Video Games Promote Positive Youth Development?», i Journal of Adolescent Research, 2012: 28 (2), 155-165 (11 sider).
Graham Allen: Intertextuality (London/New York: Routledge, 2011), s. 1-7 og 203-216 (20 sider).
William Beard: «Gran Torino: Clint Eastwood as Fallen Saviour», i CineAction, Winter, 2011, Issue 85, s.34-42 (9 sider)
Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 17-39 (22 sider).
Paul Otto Brunstad: «Skrekkfilmens religiøse univers» i Sveinall og Engedal: Troen er løs: bidrag til belysning av forholdet mellom folkereligiøsitet, nyreligiøsitet og kristen tro (Oslo: Egede institutt, 2000), s. 55-67 (13 sider).
Richard Buxton: «Introduction», i R. Buxton From Myth to Reason?: Studies in the Development of Greek Thought (Oxford: Oxford University Press, 2002), s. 1-24 (25 sider).
Matthew T. Dickerson: «From Cosmogony to Fairy Tale», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), s. 21-38 (18 sider).
Umberto Eco: «Den nye middelalderen», i Den nye middelalderen og andre essays (Oslo: Tiden norsk forlag, 2000), s. 30-46 (17 sider).
Trond Berg Eriksen: «Fra diktning til naturfilosofi», i: Undringens labyrinter (Oslo: Universitetsforlaget, 1994), s. 25-32 (8 sider).
Trond Berg Eriksen: «Det hellige og mytens tid», i Tidens historie (Oslo: Stenersens forlag, 1999), s. 28-44 (37 sider).
Trond Berg Eriksen: «Postmoderne identitetsproblemer», i Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 345-358 (14 sider).
Trond Berg Eriksen: «Riter uten myte: Det postmodernes historie», i Nietzsche og det moderne (Oslo: Universitetsforlaget, 2000), s. 308-343 (35 sider).
Northrop Frye: «Introduction», i The Great Code - The Bible and Literature (New York: Harvest book, 1982), s. xi-xxiii (17 sider).
Paul Fontana: «Finding God in the Matrix», i i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 189-219 (30 sider).
James L. Ford: «Buddhism, Mythology and The Matrix», i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 150-173 (23 sider).
Anne Hoff: «Mitt liv som film», i: Hoff, A.: Mitt liv som film (Oslo: Tiden, 2002), s. 9-17 (9 sider).
Alan Jacobs: «The Chronicles of Narnia», in Robert MacSwain & Michael Ward, The Cambridge Companion to C. S. Lewis (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), s. 265-280 (16 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Evighetens nostalgi. Paradisvisjonen i Tolkiens verker», i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 165-188 (24 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Diktningens logos: Om samspillet mellom teologisk og poetisk erkjennelse», i i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 43-64 (21 sider).
Leer-Salvesen, K. (2005). Fra glansbilde til antihelt. Jesus på film. Oslo: Verbum, s. 86-122 (37 sider).
Rollo May: The cry for myth (New York: Norton, 1991), s. 15-147 (123 sider). (Norsk oversettelse tilgjengelig på https://www.nb.no/items/de833350581ea3c862cc5a9a44f0dabc?page= 0&searchText=myter%20og%20identitet Pensum: Kap 1-8)
Alister McGrath: C. S. Lewis: A Life (Carol Stream: Tyndale House, 2013), s. 200-205, 341-347 (13 sider).
Michael Ostling: «Harry Potter and the Disenchantment of the World», i Journal of Contemporary Religion 18, s. 3-24 (21 sider).
Anders Piltz: «Den annen verden - Fakta, myte og mening», i Det gråtende dyret: menneskets mangetydighet i europeisk tradisjon (Oslo: St. Olav, 1998), s. 103-128 (25 sider)
Gregory Allen Robbins: «’Aftertones of Infinity’: Biblical and Darwian Evocations in Terrence Malick’s The Tree of Life and To the Wonder», in Journal of Religion and Film Vol 20 : Iss. 1, Article 17, s. 1-21 (21 sider)
Jan Schumacher: «Kraftfulle ord: Northrop Fryes kerygma», i Teologi og litteratur i dialog (Oslo: Den norske presteforening, 1997), s. 51-70 (20 sider).
Margaret Skinner og Kailyn McCord: «The Hunger Games: A Conversation Jungian and Literary Perspectives on Violence, Gender, and Character Development», i Jung Journal (Culture & Psyche), Vol 6, 2012, Issue 4, s. 106-113 (8 sider).
Sofokles (1994). Kong Oidipus. Oslo: Gyldendal. (79 s.; oversatt til norsk av P. Østbye). Hentet fra http://www.nb.no/nbsok/nb/0d9e5b6f06c5697d2b789312b84579ab?index=2#0
J.R.R. Tolkien: «Ainulindalë: Ainuenes kvad», i: Silmarillion (Oslo: Tiden, 1994), s. 15-22 (9 sider).
Tony Watkins: Focus. The art and Soul of Cinema (London: Damaris Books, 2007), s. viii-xi og 1-122(122 s.).
J. K. Rowling (2008). «The Fringe Benefits of Failure, and the Importance of Imagination». Tale ved Harvard University. https://news.harvard.edu/gazette/story/2008/06/text-of-j-k-rowling-speech/ (2 sider)
Ca 900 sider
Movies:
The Matrix (I)
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (I)
Hunger Games (I)
Game of Thrones (utvalgte episoder)
Tree of Life
The Passion of the Christ
Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (I)
Grand Torino
The Name of the Rose
Sherlock Holmes: A Game of Shadows Sherlock (Season 2: The Hounds of Balskerville)
The Fisher King
Literature, English-speaking students:
Paul J. C. Adachi: «Do Video Games Promote Positive Youth Development?», i Journal of Adolescent Research, 2012: 28 (2), pp 155-165 (11 pages).
Graham Allen: Intertextuality (London/New York: Routledge, 2011), pp. 1-7 og 203-216 (20 pages).
Lloyd Baugh: Imaging the Divine: Jesus and Christ-figures in Film (Kansas: Sheed & Ward, 1997), del 2 (mangler eksakte sideopplysninger) (Ca 140 pages)
William Beard: «Gran Torino: Clint Eastwood as Fallen Saviour», i CineAction, Winter, 2011, Issue 85, p.34-42 (9 pages)
Richard Buxton: «Introduction», i R. Buxton From Myth to Reason?: Studies in the Development of Greek Thought (Oxford: Oxford University Press, 2002), pp 1-24 (25 pages).
Joseph Campbell: «Prologue: The Monomyth», i The Hero with Thousand Faces (New York: Barnes and Nobles, 1949), pp 3-46 (43 pages).
Matthew T. Dickerson: «From Cosmogony to Fairy Tale», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), pp 21-38 (18 pages).
Matthew T. Dickerson: «Biblical Myth and Story», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), pp 65-92 (27 pages).
Matthew T. Dickerson: «Harry Potter - Saint or Serpent?», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), pp 227-252 (25 pages).
Umberto Eco: «The Title and the Meaning», in Umberto Eco reflects on The Name of the Rose (London: Secker og Warburg, 1985), pp 1-7 (7 pages).
Paul Fontana: «Finding God in the Matrix», i i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), pp 189-219 (30 pages).
James L. Ford: «Buddhism, Mythology and The Matrix», i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), pp 150-173 (23 pages).
Northrop Frye: «Introduction», i The Great Code - The Bible and Literature (New York: Harvest book, 1982), pp xi-xxiii (17 pages).
Alan Jacobs: «The Chronicles of Narnia», in Robert MacSwain & Michael Ward, The Cambridge Companion to C. S. Lewis (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), pp. 265-280 (16 pages).
Christopher C. Kirby: «Ned Stark: One Man in Ten Thousand», i Silverman and Arp: The Ultimate Game of Thrones and Philosophy (Chicago: Open Court, 2017), pp 11-18 (9 pages).
Rollo May, R.: The cry for myth (New York: Norton, 1991), pp. 15-147 (123 pages).
Brian McDonald: «The Final Word on Entertainment - Mimetic and Monstrous Art in The Hunger Games», i The Hinger Games and Philosophy: A Critique of Pure Reason (New Jersey: Wiley, 2012), pp 8-25 (18 pages).
Rafe McGregor: «The Mystery of the Horrible Hound», in Josef Steiff: Sherlock Holmes and Philosophy: The Footprints of a Gigantic Mind (Open Court, 2011), pp 67-76 (9 pages).
Dan Mcveigh: «Is Harry Potter Christian?», i Renascence: Essays on Values in Literature, Spring, 2002, Vol.54(3), pp 197-214 (17 pages).
Michael Ostling: «Harry Potter and the Disenchantment of the World», i Journal of Contemporary Religion 18, p 3-24 (21 pages).
Gregory Allen Robbins: «’Aftertones of Infinity’: Biblical and Darwian Evocations in Terrence Malick’s The Tree of Life and To the Wonder», in Journal of Religion and Film Vol 20 : Iss. 1, Article 17, pp. 1-21 (21 pages)
Tom Shippey: «The Lord of the Rings: Concepts of Evil», in J. R. R. Tolkien - Author of the Century (London: HarperCollins, 2001), pp. 112-160 (48 pages).
Tom Shippey: «The Lord of the Rings: The Mythic Dimension» », in J. R. R. Tolkien - Author of the Century (London: HarperCollins, 2001), pp. 161-225 (64 pages).
Margaret Skinner og Kailyn McCord: «The Hunger Games: A Conversation
Jungian and Literary Perspectives on Violence, Gender, and Character Development», i Jung Journal (Culture & Psyche), Vol 6, 2012, Issue 4, pp 106-113 (8 pages).
Sofokles: Oedipus the King, i Antigone, Oedipus the King and Electra (Oxford: Oxford University press, 2008), pp 47-100 (52 pages).
Charles Taylor: Sources of the Self: The Making of the Modern Identity (Harvard: Harvard University Press, 1992), pp 115-142 (27 pages)
T. Watkins: Focus. The art and Soul of Cinema (London: Damaris Books, 2007), pp viii-xi og 1-122 (122 pages).
T. R. Wright: Theology and Literature (Oxford: Basil Blackwell, 1998), pp. 1-40 (41 pages).
Ca 850 pages
Litteratur for norskspråklige studenter:
Paul J. C. Adachi: «Do Video Games Promote Positive Youth Development?», i Journal of Adolescent Research, 2012: 28 (2), 155-165 (11 sider).
Graham Allen: Intertextuality (London/New York: Routledge, 2011), s. 1-7 og 203-216 (20 sider).
William Beard: «Gran Torino: Clint Eastwood as Fallen Saviour», i CineAction, Winter, 2011, Issue 85, s.34-42 (9 sider)
Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 17-39 (22 sider).
Paul Otto Brunstad: «Skrekkfilmens religiøse univers» i Sveinall og Engedal: Troen er løs: bidrag til belysning av forholdet mellom folkereligiøsitet, nyreligiøsitet og kristen tro (Oslo: Egede institutt, 2000), s. 55-67 (13 sider).
Richard Buxton: «Introduction», i R. Buxton From Myth to Reason?: Studies in the Development of Greek Thought (Oxford: Oxford University Press, 2002), s. 1-24 (25 sider).
Matthew T. Dickerson: «From Cosmogony to Fairy Tale», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), s. 21-38 (18 sider).
Umberto Eco: «Den nye middelalderen», i Den nye middelalderen og andre essays (Oslo: Tiden norsk forlag, 2000), s. 30-46 (17 sider).
Umberto Eco: «The Title and the Meaning», in Umberto Eco reflects on The Name of the Rose (London: Secker og Warburg, 1985), s. 1-7 (7 sider).
Trond Berg Eriksen: «Fra diktning til naturfilosofi», i: Undringens labyrinter (Oslo: Universitetsforlaget, 1994), s. 25-32 (8 sider).
Trond Berg Eriksen: «Det hellige og mytens tid», i Tidens historie (Oslo: Stenersens forlag, 1999), s. 28-44 (37 sider).
Trond Berg Eriksen: «Postmoderne identitetsproblemer», i Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 345-358 (14 sider).
Trond Berg Eriksen: «Riter uten myte: Det postmodernes historie», i Nietzsche og det moderne (Oslo: Universitetsforlaget, 2000), s. 308-343 (35 sider).
Northrop Frye: «Introduction», i The Great Code - The Bible and Literature (New York: Harvest book, 1982), s. xi-xxiii (17 sider).
Paul Fontana: «Finding God in the Matrix», i i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 189-219 (30 sider).
James L. Ford: «Buddhism, Mythology and The Matrix», i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 150-173 (23 sider).
Anne Hoff: «Mitt liv som film», i: Hoff, A.: Mitt liv som film (Oslo: Tiden, 2002), s. 9-17 (9 sider).
Alan Jacobs: «The Chronicles of Narnia», in Robert MacSwain & Michael Ward, The Cambridge Companion to C. S. Lewis (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), s. 265-280 (16 sider).
Christopher C. Kirby: «Ned Stark: One Man in Ten Thousand», i Silverman and Arp: The Ultimate Game of Thrones and Philosophy (Chicago: Open Court, 2017), s. 11-18 (9 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Evighetens nostalgi. Paradisvisjonen i Tolkiens verker», i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 165-188 (24 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Diktningens logos: Om samspillet mellom teologisk og poetisk erkjennelse», i i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 43-64 (21 sider).
Leer-Salvesen, K. (2005). Fra glansbilde til antihelt. Jesus på film. Oslo: Verbum, s. 86-122 (37 sider).
Rollo May: The cry for myth (New York: Norton, 1991), s. 15-147 (123 sider). (Norsk oversettelse tilgjengelig på https://www.nb.no/items/de833350581ea3c862cc5a9a44f0dabc?page= 0&searchText=myter%20og%20identitet Pensum: Kap 1-8)
Rafe McGregor: «The Mystery of the Horrible Hound», in Josef Steiff: Sherlock Holmes and Philosophy: The Footprints of a Gigantic Mind (Open Court, 2011), s. 67-76 (9 sider).
Michael Ostling: «Harry Potter and the Disenchantment of the World», i Journal of Contemporary Religion 18, s. 3-24 (21 sider).
Anders Piltz: «Den annen verden - Fakta, myte og mening», i Det gråtende dyret: menneskets mangetydighet i europeisk tradisjon (Oslo: St. Olav, 1998), s. 103-128 (25 sider)
Gregory Allen Robbins: «’Aftertones of Infinity’: Biblical and Darwian Evocations in Terrence Malick’s The Tree of Life and To the Wonder», in Journal of Religion and Film Vol 20 : Iss. 1, Article 17, s. 1-21 (21 sider)
Evan Rosa: «Jon Snow: A Mishapen Christ Figure», i Silverman and Arp: The Ultimate Game of Thrones and Philosophy (Chicago: Open Court, 2017), s. 53-59 (7 sider).
Jan Schumacher: «Kraftfulle ord: Northrop Fryes kerygma», i Teologi og litteratur i dialog (Oslo: Den norske presteforening, 1997), s. 51-70 (20 sider).
Margaret Skinner og Kailyn McCord: «The Hunger Games: A Conversation Jungian and Literary Perspectives on Violence, Gender, and Character Development», i Jung Journal (Culture & Psyche), Vol 6, 2012, Issue 4, s. 106-113 (8 sider).
Sofokles (1994). Kong Oidipus. Oslo: Gyldendal. (79 s.; oversatt til norsk av P. Østbye). Hentet fra http://www.nb.no/nbsok/nb/0d9e5b6f06c5697d2b789312b84579ab?index=2#0
J.R.R. Tolkien: «Ainulindalë: Ainuenes kvad», i: Silmarillion (Oslo: Tiden, 1994), s. 15-22 (9 sider).
Tony Watkins: Focus. The art and Soul of Cinema (London: Damaris Books, 2007), s. viii-xi og 1-122(122 s.).
Ca 900 sider
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Refleksjonsnotat i tilknytning til én av pensum-filmene (1000 ord).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet refleksjonsnotat.
-Individuell semesteroppgave i selvvalgt tema (4500 ord). Temaet skal godkjennes av faglærer.
-Justerende muntlig eksamen
Semesteroppgaven må være vurdert til ståkarakter for at studenten skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen. Den endelige (graderte) karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøvingen. For at eksamen skal være bestått, må også den muntlige prøvingen vurderes til ståkarakter.
- Individual semester paper (4500 words) on self-chosen theme. The subject must be approved by the person with course responsibility.
- Oral examination.
The semester assignment must be considered as passed (A - E) in order for the students to be able to present themselves to the oral exam. The final grade of the course will be determined after the oral examination. In order for that exam to be passed, the oral test must also be considered as passed (A - E).
Higher Education Entrance Qualification.
For studenter i studieprogram: For å ta dette emnet må man ha fullført årsstudiet i RLE, PTL, IKS eller PED, eller tilsvarende. Man kan også ta emnet parallelt med disse årsstudiene.
Semesteroppgave: Alle
Muntlig eksamen: Ingen
I nær tilknytning til et utvalg pensum-filmer drøfter emnet følgende hovedtemaer:
- Ungdom, identitet og moderne medier
- Det religiøse universet i fantasy-sjangeren
- Myten og fornuften (mythos vs logos)
- Myter og psykologi
- Bibelen som litteratur
- Bibelen som «den store koden» i europeisk kulturhistorie
- Intertekstualitet i film
- Kristus-skikkelser i film
- Generell filmanalyse
- Youth culture, Identity and Modern Media
- The religious universe reflected in the fantasy genre
- Myth and reason (mythos versus logos)
- Myths and psychology
- The Bible as Literature
- The Bible as «the great code» in European cultural history
- Intertextuality in movies
- Christ figures in film
- General movie analysis
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Dette emnet er et studium av religiøse og mytiske tema i populærkulturen, med særlig vekt på filmmediet. Hvordan tematiseres det moderne menneskets religiøse og eksistensielle spørsmål i nyere kultfilmer som Matrix, Hunger Games og Harry Potter? Og hvilken rolle spiller greske myter og det kristne symboluniverset i disse filmenes narrativ? Spørsmålet om unges identitetsdannelse i møte med denne «refortrylling av kulturen» står sentralt i emnet, med sideblikk både til spillunivers og andre sosiale medier.
Due to the Covid-19 situation there might be some changes in education. Information will be given in Canvas.
This course is a study of religious and mythical motives in popular culture, with emphasis on movies. In what way do modern movies like The Matrix, Hunger Games and Harry Potter highlight and thematize the existential questions of modern Man? And which role does Greek myths and Christian symbols play in the narrative of these movies? The identity formation of young people is also an essential theme in this course, seen in relation to the increasing use of social media and games by the new generation.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om det religiøse og mytiske universet i moderne film
- kjenner til noen nyere teorier om forholdet mellom moderne medier og identitetsdannelse
- kjenner til noen nyere teorier om mytenes vesen og funksjon i en religiøs og kulturell sammenheng
- har kunnskap om Bibelen som litteratur
- har kjennskap til Bibelen som en hovedkilde til europeisk kulturhistorie - inkludert filmmediet
- har kunnskap om begrepet intertekstualitet, og bruk av intertekstualitet i film
- har kjennskap til teori om filmanalyse
Ferdigheter
Studenten
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om religiøse/mytiske tema i film og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan med utgangspunkt i en konkret film drøfte kritisk hva menneskets eksistensielle spørsmål er
- kan beherske relevante faglige og teknologiske verktøy i arbeid med film og sosiale medier
- kan bidra til nytenkning om klassiske myters aktualitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale teorier om ungdomsidentitet og moderne medier
- kjenner til nye trender innenfor filmmediet og filmindustrien
Knowledge
The student
- has fundamental knowledge about the religious and mytical universe in modern movies
- has knowledge about new theories on the relation between media and identity formation
- has knowledge about new theories on the nature and function of myths in religious and cultural contexts
- has fundamental knowledge of the Bible as literature
- has specialized knowledge of the Bible as one of the main inspirational sources for European culture - including cinematic movies
- has fundamental knowledge of the concept of intertextuality and the use of intertextuality in modern movies
- has basic knowledge of film analysis
Skills
The students
- can collect specialized knowledge about religious/mythical narratives in modern movies and present this in relevant academic papers
- can critically assess various existential questions on the basis of relevant movies
- can handle necessary technological tools working with movies and social media
- can contribute to a renewed reflection on the actuality of classical myths
General competence
The student
- can present relevant and important theories on identity formation and modern media
- has the ability to detect new trends in film and film industry
Litteratur og faglige ressurser
Filmer:
The Matrix (I)
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (I)
Hunger Games (I)
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (III)
Fantastic Beasts and Where to Find Them (I)
Tree of Life
The Passion of the Christ
Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (I)
Grand Torino
Shadowlands
Ready Player One
Litteratur:
Paul J. C. Adachi: «Do Video Games Promote Positive Youth Development?», i Journal of Adolescent Research, 2012: 28 (2), 155-165 (11 sider).
Graham Allen: Intertextuality (London/New York: Routledge, 2011), s. 1-7 og 203-216 (20 sider).
William Beard: «Gran Torino: Clint Eastwood as Fallen Saviour», i CineAction, Winter, 2011, Issue 85, s.34-42 (9 sider)
Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 17-39 (22 sider).
Paul Otto Brunstad: «Skrekkfilmens religiøse univers» i Sveinall og Engedal: Troen er løs: bidrag til belysning av forholdet mellom folkereligiøsitet, nyreligiøsitet og kristen tro (Oslo: Egede institutt, 2000), s. 55-67 (13 sider).
Richard Buxton: «Introduction», i R. Buxton From Myth to Reason?: Studies in the Development of Greek Thought (Oxford: Oxford University Press, 2002), s. 1-24 (25 sider).
Matthew T. Dickerson: «From Cosmogony to Fairy Tale», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), s. 21-38 (18 sider).
Umberto Eco: «Den nye middelalderen», i Den nye middelalderen og andre essays (Oslo: Tiden norsk forlag, 2000), s. 30-46 (17 sider).
Trond Berg Eriksen: «Fra diktning til naturfilosofi», i: Undringens labyrinter (Oslo: Universitetsforlaget, 1994), s. 25-32 (8 sider).
Trond Berg Eriksen: «Det hellige og mytens tid», i Tidens historie (Oslo: Stenersens forlag, 1999), s. 28-44 (37 sider).
Trond Berg Eriksen: «Postmoderne identitetsproblemer», i Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 345-358 (14 sider).
Trond Berg Eriksen: «Riter uten myte: Det postmodernes historie», i Nietzsche og det moderne (Oslo: Universitetsforlaget, 2000), s. 308-343 (35 sider).
Northrop Frye: «Introduction», i The Great Code - The Bible and Literature (New York: Harvest book, 1982), s. xi-xxiii (17 sider).
Paul Fontana: «Finding God in the Matrix», i i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 189-219 (30 sider).
James L. Ford: «Buddhism, Mythology and The Matrix», i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 150-173 (23 sider).
Anne Hoff: «Mitt liv som film», i: Hoff, A.: Mitt liv som film (Oslo: Tiden, 2002), s. 9-17 (9 sider).
Alan Jacobs: «The Chronicles of Narnia», in Robert MacSwain & Michael Ward, The Cambridge Companion to C. S. Lewis (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), s. 265-280 (16 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Evighetens nostalgi. Paradisvisjonen i Tolkiens verker», i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 165-188 (24 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Diktningens logos: Om samspillet mellom teologisk og poetisk erkjennelse», i i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 43-64 (21 sider).
Leer-Salvesen, K. (2005). Fra glansbilde til antihelt. Jesus på film. Oslo: Verbum, s. 86-122 (37 sider).
Rollo May: The cry for myth (New York: Norton, 1991), s. 15-147 (123 sider). (Norsk oversettelse tilgjengelig på https://www.nb.no/items/de833350581ea3c862cc5a9a44f0dabc?page= 0&searchText=myter%20og%20identitet Pensum: Kap 1-8)
Alister McGrath: C. S. Lewis: A Life (Carol Stream: Tyndale House, 2013), s. 200-205, 341-347 (13 sider).
Michael Ostling: «Harry Potter and the Disenchantment of the World», i Journal of Contemporary Religion 18, s. 3-24 (21 sider).
Anders Piltz: «Den annen verden - Fakta, myte og mening», i Det gråtende dyret: menneskets mangetydighet i europeisk tradisjon (Oslo: St. Olav, 1998), s. 103-128 (25 sider)
Gregory Allen Robbins: «’Aftertones of Infinity’: Biblical and Darwian Evocations in Terrence Malick’s The Tree of Life and To the Wonder», in Journal of Religion and Film Vol 20 : Iss. 1, Article 17, s. 1-21 (21 sider)
Jan Schumacher: «Kraftfulle ord: Northrop Fryes kerygma», i Teologi og litteratur i dialog (Oslo: Den norske presteforening, 1997), s. 51-70 (20 sider).
Margaret Skinner og Kailyn McCord: «The Hunger Games: A Conversation Jungian and Literary Perspectives on Violence, Gender, and Character Development», i Jung Journal (Culture & Psyche), Vol 6, 2012, Issue 4, s. 106-113 (8 sider).
Sofokles (1994). Kong Oidipus. Oslo: Gyldendal. (79 s.; oversatt til norsk av P. Østbye). Hentet fra http://www.nb.no/nbsok/nb/0d9e5b6f06c5697d2b789312b84579ab?index=2#0
J.R.R. Tolkien: «Ainulindalë: Ainuenes kvad», i: Silmarillion (Oslo: Tiden, 1994), s. 15-22 (9 sider).
Tony Watkins: Focus. The art and Soul of Cinema (London: Damaris Books, 2007), s. viii-xi og 1-122(122 s.)
.J. K. Rowling (2008). «The Fringe Benefits of Failure, and the Importance of Imagination». Tale ved Harvard University. https://news.harvard.edu/gazette/story/2008/06/text-of-j-k-rowling-speech/ (2 sider)
Ca 900 sider
Movies:
The Matrix (I)
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (I)
Hunger Games (I)
Game of Thrones (utvalgte episoder)
Tree of Life
The Passion of the Christ
Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (I)
Grand Torino
The Name of the Rose
Sherlock Holmes: A Game of Shadows Sherlock (Season 2: The Hounds of Balskerville)
The Fisher King
Literature, English-speaking students:
Paul J. C. Adachi: «Do Video Games Promote Positive Youth Development?», i Journal of Adolescent Research, 2012: 28 (2), pp 155-165 (11 pages).
Graham Allen: Intertextuality (London/New York: Routledge, 2011), pp. 1-7 og 203-216 (20 pages).
Lloyd Baugh: Imaging the Divine: Jesus and Christ-figures in Film (Kansas: Sheed & Ward, 1997), del 2 (mangler eksakte sideopplysninger) (Ca 140 pages)
William Beard: «Gran Torino: Clint Eastwood as Fallen Saviour», i CineAction, Winter, 2011, Issue 85, p.34-42 (9 pages)
Richard Buxton: «Introduction», i R. Buxton From Myth to Reason?: Studies in the Development of Greek Thought (Oxford: Oxford University Press, 2002), pp 1-24 (25 pages).
Joseph Campbell: «Prologue: The Monomyth», i The Hero with Thousand Faces (New York: Barnes and Nobles, 1949), pp 3-46 (43 pages).
Matthew T. Dickerson: «From Cosmogony to Fairy Tale», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), pp 21-38 (18 pages).
Matthew T. Dickerson: «Biblical Myth and Story», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), pp 65-92 (27 pages).
Matthew T. Dickerson: «Harry Potter - Saint or Serpent?», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), pp 227-252 (25 pages).
Umberto Eco: «The Title and the Meaning», in Umberto Eco reflects on The Name of the Rose (London: Secker og Warburg, 1985), pp 1-7 (7 pages).
Paul Fontana: «Finding God in the Matrix», i i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), pp 189-219 (30 pages).
James L. Ford: «Buddhism, Mythology and The Matrix», i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), pp 150-173 (23 pages).
Northrop Frye: «Introduction», i The Great Code - The Bible and Literature (New York: Harvest book, 1982), pp xi-xxiii (17 pages).
Alan Jacobs: «The Chronicles of Narnia», in Robert MacSwain & Michael Ward, The Cambridge Companion to C. S. Lewis (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), pp. 265-280 (16 pages).
Christopher C. Kirby: «Ned Stark: One Man in Ten Thousand», i Silverman and Arp: The Ultimate Game of Thrones and Philosophy (Chicago: Open Court, 2017), pp 11-18 (9 pages).
Rollo May, R.: The cry for myth (New York: Norton, 1991), pp. 15-147 (123 pages).
Brian McDonald: «The Final Word on Entertainment - Mimetic and Monstrous Art in The Hunger Games», i The Hinger Games and Philosophy: A Critique of Pure Reason (New Jersey: Wiley, 2012), pp 8-25 (18 pages).
Rafe McGregor: «The Mystery of the Horrible Hound», in Josef Steiff: Sherlock Holmes and Philosophy: The Footprints of a Gigantic Mind (Open Court, 2011), pp 67-76 (9 pages).
Dan Mcveigh: «Is Harry Potter Christian?», i Renascence: Essays on Values in Literature, Spring, 2002, Vol.54(3), pp 197-214 (17 pages).
Michael Ostling: «Harry Potter and the Disenchantment of the World», i Journal of Contemporary Religion 18, p 3-24 (21 pages).
Gregory Allen Robbins: «’Aftertones of Infinity’: Biblical and Darwian Evocations in Terrence Malick’s The Tree of Life and To the Wonder», in Journal of Religion and Film Vol 20 : Iss. 1, Article 17, pp. 1-21 (21 pages)
Tom Shippey: «The Lord of the Rings: Concepts of Evil», in J. R. R. Tolkien - Author of the Century (London: HarperCollins, 2001), pp. 112-160 (48 pages).
Tom Shippey: «The Lord of the Rings: The Mythic Dimension» », in J. R. R. Tolkien - Author of the Century (London: HarperCollins, 2001), pp. 161-225 (64 pages).
Margaret Skinner og Kailyn McCord: «The Hunger Games: A Conversation
Jungian and Literary Perspectives on Violence, Gender, and Character Development», i Jung Journal (Culture & Psyche), Vol 6, 2012, Issue 4, pp 106-113 (8 pages).
Sofokles: Oedipus the King, i Antigone, Oedipus the King and Electra (Oxford: Oxford University press, 2008), pp 47-100 (52 pages).
Charles Taylor: Sources of the Self: The Making of the Modern Identity (Harvard: Harvard University Press, 1992), pp 115-142 (27 pages)
T. Watkins: Focus. The art and Soul of Cinema (London: Damaris Books, 2007), pp viii-xi og 1-122 (122 pages).
T. R. Wright: Theology and Literature (Oxford: Basil Blackwell, 1998), pp. 1-40 (41 pages).
Ca 850 pages
Litteratur for norskspråklige studenter:
Paul J. C. Adachi: «Do Video Games Promote Positive Youth Development?», i Journal of Adolescent Research, 2012: 28 (2), 155-165 (11 sider).
Graham Allen: Intertextuality (London/New York: Routledge, 2011), s. 1-7 og 203-216 (20 sider).
William Beard: «Gran Torino: Clint Eastwood as Fallen Saviour», i CineAction, Winter, 2011, Issue 85, s.34-42 (9 sider)
Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 17-39 (22 sider).
Paul Otto Brunstad: «Skrekkfilmens religiøse univers» i Sveinall og Engedal: Troen er løs: bidrag til belysning av forholdet mellom folkereligiøsitet, nyreligiøsitet og kristen tro (Oslo: Egede institutt, 2000), s. 55-67 (13 sider).
Richard Buxton: «Introduction», i R. Buxton From Myth to Reason?: Studies in the Development of Greek Thought (Oxford: Oxford University Press, 2002), s. 1-24 (25 sider).
Matthew T. Dickerson: «From Cosmogony to Fairy Tale», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), s. 21-38 (18 sider).
Umberto Eco: «Den nye middelalderen», i Den nye middelalderen og andre essays (Oslo: Tiden norsk forlag, 2000), s. 30-46 (17 sider).
Umberto Eco: «The Title and the Meaning», in Umberto Eco reflects on The Name of the Rose (London: Secker og Warburg, 1985), s. 1-7 (7 sider).
Trond Berg Eriksen: «Fra diktning til naturfilosofi», i: Undringens labyrinter (Oslo: Universitetsforlaget, 1994), s. 25-32 (8 sider).
Trond Berg Eriksen: «Det hellige og mytens tid», i Tidens historie (Oslo: Stenersens forlag, 1999), s. 28-44 (37 sider).
Trond Berg Eriksen: «Postmoderne identitetsproblemer», i Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 345-358 (14 sider).
Trond Berg Eriksen: «Riter uten myte: Det postmodernes historie», i Nietzsche og det moderne (Oslo: Universitetsforlaget, 2000), s. 308-343 (35 sider).
Northrop Frye: «Introduction», i The Great Code - The Bible and Literature (New York: Harvest book, 1982), s. xi-xxiii (17 sider).
Paul Fontana: «Finding God in the Matrix», i i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 189-219 (30 sider).
James L. Ford: «Buddhism, Mythology and The Matrix», i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 150-173 (23 sider).
Anne Hoff: «Mitt liv som film», i: Hoff, A.: Mitt liv som film (Oslo: Tiden, 2002), s. 9-17 (9 sider).
Alan Jacobs: «The Chronicles of Narnia», in Robert MacSwain & Michael Ward, The Cambridge Companion to C. S. Lewis (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), s. 265-280 (16 sider).
Christopher C. Kirby: «Ned Stark: One Man in Ten Thousand», i Silverman and Arp: The Ultimate Game of Thrones and Philosophy (Chicago: Open Court, 2017), s. 11-18 (9 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Evighetens nostalgi. Paradisvisjonen i Tolkiens verker», i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 165-188 (24 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Diktningens logos: Om samspillet mellom teologisk og poetisk erkjennelse», i i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 43-64 (21 sider).
Leer-Salvesen, K. (2005). Fra glansbilde til antihelt. Jesus på film. Oslo: Verbum, s. 86-122 (37 sider).
Rollo May: The cry for myth (New York: Norton, 1991), s. 15-147 (123 sider). (Norsk oversettelse tilgjengelig på https://www.nb.no/items/de833350581ea3c862cc5a9a44f0dabc?page= 0&searchText=myter%20og%20identitet Pensum: Kap 1-8)
Rafe McGregor: «The Mystery of the Horrible Hound», in Josef Steiff: Sherlock Holmes and Philosophy: The Footprints of a Gigantic Mind (Open Court, 2011), s. 67-76 (9 sider).
Michael Ostling: «Harry Potter and the Disenchantment of the World», i Journal of Contemporary Religion 18, s. 3-24 (21 sider).
Anders Piltz: «Den annen verden - Fakta, myte og mening», i Det gråtende dyret: menneskets mangetydighet i europeisk tradisjon (Oslo: St. Olav, 1998), s. 103-128 (25 sider)
Gregory Allen Robbins: «’Aftertones of Infinity’: Biblical and Darwian Evocations in Terrence Malick’s The Tree of Life and To the Wonder», in Journal of Religion and Film Vol 20 : Iss. 1, Article 17, s. 1-21 (21 sider)
Evan Rosa: «Jon Snow: A Mishapen Christ Figure», i Silverman and Arp: The Ultimate Game of Thrones and Philosophy (Chicago: Open Court, 2017), s. 53-59 (7 sider).
Jan Schumacher: «Kraftfulle ord: Northrop Fryes kerygma», i Teologi og litteratur i dialog (Oslo: Den norske presteforening, 1997), s. 51-70 (20 sider).
Margaret Skinner og Kailyn McCord: «The Hunger Games: A Conversation Jungian and Literary Perspectives on Violence, Gender, and Character Development», i Jung Journal (Culture & Psyche), Vol 6, 2012, Issue 4, s. 106-113 (8 sider).
Sofokles (1994). Kong Oidipus. Oslo: Gyldendal. (79 s.; oversatt til norsk av P. Østbye). Hentet fra http://www.nb.no/nbsok/nb/0d9e5b6f06c5697d2b789312b84579ab?index=2#0
J.R.R. Tolkien: «Ainulindalë: Ainuenes kvad», i: Silmarillion (Oslo: Tiden, 1994), s. 15-22 (9 sider).
Tony Watkins: Focus. The art and Soul of Cinema (London: Damaris Books, 2007), s. viii-xi og 1-122(122 s.).
Ca 900 sider
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
- Refleksjonsnotat i tilknytning til én av pensum-filmene (1000 ord).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet refleksjonsnotat.
-Individuell semesteroppgave i selvvalgt tema (4500 ord). Temaet skal godkjennes av faglærer.
-Justerende muntlig eksamen
Semesteroppgaven må være vurdert til ståkarakter for at studenten skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen. Den endelige (graderte) karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøvingen. For at eksamen skal være bestått, må også den muntlige prøvingen vurderes til ståkarakter.
Semesteroppgave: Alle
Muntlig eksamen: Ingen
I nær tilknytning til et utvalg pensum-filmer drøfter emnet følgende hovedtemaer:
- Ungdom, identitet og moderne medier
- Det religiøse universet i fantasy-sjangeren
- Myten og fornuften (mythos vs logos)
- Myter og psykologi
- Bibelen som litteratur
- Bibelen som «den store koden» i europeisk kulturhistorie
- Intertekstualitet i film
- Kristus-skikkelser i film
- Generell filmanalyse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om det religiøse og mytiske universet i moderne film
- kjenner til noen nyere teorier om forholdet mellom moderne medier og identitetsdannelse
- kjenner til noen nyere teorier om mytenes vesen og funksjon i en religiøs og kulturell sammenheng
- har kunnskap om Bibelen som litteratur
- har kjennskap til Bibelen som en hovedkilde til europeisk kulturhistorie – inkludert filmmediet
- har kunnskap om begrepet intertekstualitet, og bruk av intertekstualitet i film
- har kjennskap til teori om filmanalyse
Ferdigheter
Studenten
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om religiøse/mytiske tema i film og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan med utgangspunkt i en konkret film drøfte kritisk hva menneskets eksistensielle spørsmål er
- kan beherske relevante faglige og teknologiske verktøy i arbeid med film og sosiale medier
- kan bidra til nytenkning om klassiske myters aktualitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale teorier om ungdomsidentitet og moderne medier
- kjenner til nye trender innenfor filmmediet og filmindustrien
Filmer:
The Matrix (I)
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (I)
Hunger Games (I)
Game of Thrones (utvalgte episoder)
Tree of Life
The Passion of the Christ
Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (I)
Grand Torino
Shadowlands
Litteratur:
Paul J. C. Adachi: «Do Video Games Promote Positive Youth Development?», i Journal of Adolescent Research, 2012: 28 (2), 155-165 (11 sider).
Graham Allen: Intertextuality (London/New York: Routledge, 2011), s. 1-7 og 203-216 (20 sider).
William Beard: «Gran Torino: Clint Eastwood as Fallen Saviour», i CineAction, Winter, 2011, Issue 85, s.34-42 (9 sider)
Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 17-39 (22 sider).
Paul Otto Brunstad: «Skrekkfilmens religiøse univers» i Sveinall og Engedal: Troen er løs: bidrag til belysning av forholdet mellom folkereligiøsitet, nyreligiøsitet og kristen tro (Oslo: Egede institutt, 2000), s. 55-67 (13 sider).
Richard Buxton: «Introduction», i R. Buxton From Myth to Reason?: Studies in the Development of Greek Thought (Oxford: Oxford University Press, 2002), s. 1-24 (25 sider).
Matthew T. Dickerson: «From Cosmogony to Fairy Tale», i From Homer to Harry Potter: A Handbook on Myth and Fantasy (Brazos press, 2006), s. 21-38 (18 sider).
Umberto Eco: «Den nye middelalderen», i Den nye middelalderen og andre essays (Oslo: Tiden norsk forlag, 2000), s. 30-46 (17 sider).
Trond Berg Eriksen: «Fra diktning til naturfilosofi», i: Undringens labyrinter (Oslo: Universitetsforlaget, 1994), s. 25-32 (8 sider).
Trond Berg Eriksen: «Det hellige og mytens tid», i Tidens historie (Oslo: Stenersens forlag, 1999), s. 28-44 (37 sider).
Trond Berg Eriksen: «Postmoderne identitetsproblemer», i Walter Truett Anderson: Det nye selvet: Identitet i det 21. århundre (Oslo: Aschehoug, 1997), s. 345-358 (14 sider).
Trond Berg Eriksen: «Riter uten myte: Det postmodernes historie», i Nietzsche og det moderne (Oslo: Universitetsforlaget, 2000), s. 308–343 (35 sider).
Northrop Frye: «Introduction», i The Great Code – The Bible and Literature (New York: Harvest book, 1982), s. xi-xxiii (17 sider).
Paul Fontana: «Finding God in the Matrix», i i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 189-219 (30 sider).
James L. Ford: «Buddhism, Mythology and The Matrix», i Glenn Yeffeth: Taking the red Pill: Science, Philosophy and Religion in the Matrix (Chichester: Summersdale, 2003), s. 150-173 (23 sider).
Anne Hoff: «Mitt liv som film», i: Hoff, A.: Mitt liv som film (Oslo: Tiden, 2002), s. 9-17 (9 sider).
Alan Jacobs: «The Chronicles of Narnia», in Robert MacSwain & Michael Ward, The Cambridge Companion to C. S. Lewis (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), s. 265-280 (16 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Evighetens nostalgi. Paradisvisjonen i Tolkiens verker», i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 165-188 (24 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Evighetens nostalgi. Paradisvisjonen i Tolkiens verker», i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 165-188 (24 sider).
Ståle Johannes Kristiansen: «Diktningens logos: Om samspillet mellom teologisk og poetisk erkjennelse», i i Hovdelien og Kristiansen: Fra Dante til Umberto Eco. Atten tekster om teologi og litteratur. Red: Ståle Johannes Kristiansen og Olav Hovdelien (Oslo: Unipub forlag, 2007), s. 43-64 (21 sider).
Leer-Salvesen, K. (2005). Fra glansbilde til antihelt. Jesus på film. Oslo: Verbum, s. 86-122 (37 sider).
Rollo May: The cry for myth (New York: Norton, 1991), s. 15–147 (123 sider).
(Norsk oversettelse tilgjengelig på https://www.nb.no/items/de833350581ea3c862cc5a9a44f0dabc?page= Pensum: Kap 1-8)
Alister McGrath: C. S. Lewis: A Life (Carol Stream: Tyndale House, 2013), s. 200–205, 341–347 (13 sider).
Michael Ostling: «Harry Potter and the Disenchantment of the World», i Journal of Contemporary Religion 18, s. 3-24 (21 sider).
Anders Piltz: «Den annen verden – Fakta, myte og mening», i Det gråtende dyret: menneskets mangetydighet i europeisk tradisjon (Oslo: St. Olav, 1998), s. 103-128 (25 sider)
Gregory Allen Robbins: «’Aftertones of Infinity’: Biblical and Darwian Evocations in Terrence Malick’s The Tree of Life and To the Wonder», in Journal of Religion and Film Vol 20 : Iss. 1, Article 17, s. 1-21 (21 sider)
Jan Schumacher: «Kraftfulle ord: Northrop Fryes kerygma», i Teologi og litteratur i dialog (Oslo: Den norske presteforening, 1997), s. 51-70 (20 sider).
Margaret Skinner og Kailyn McCord: «The Hunger Games: A Conversation Jungian and Literary Perspectives on Violence, Gender, and Character Development», i Jung Journal (Culture & Psyche), Vol 6, 2012, Issue 4, s. 106-113 (8 sider).
Sofokles (1994). Kong Oidipus. Oslo: Gyldendal. (79 s.; oversatt til norsk av P. Østbye). Hentet fra http://www.nb.no/nbsok/nb/0d9e5b6f06c5697d2b789312b84579ab?index=2#0
J.R.R. Tolkien: «Ainulindalë: Ainuenes kvad», i: Silmarillion (Oslo: Tiden, 1994), s. 15-22 (9 sider).
Tony Watkins: Focus. The art and Soul of Cinema (London: Damaris Books, 2007), s. viii-xi og 1-122(122 s.).
Ca 900 sider
