Danning og trosopplæring for barn
Emnekode:
RELPED130Emnenavn:
Danning og trosopplæring for barnUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for at avsluttende vurdering kan gjennomføres:
- Ca. 3 refleksjonsnotater på 500 ord (+/- 10 %) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller faglitteraturen. Refleksjonsnotatene leveres og arbeides med i forbindelse med undervisningsuker/blokkundervisning.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Det kan gis én ekstra mulighet for hvert av de skriftlige arbeidskravene i samme semester dersom arbeidet vurderes til ikke godkjent.
LOKHIS:6065
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier om læring og barns utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- har kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- har kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- har kunnskap om kristent barnearbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- har kunnskap om vår tids syn på barn, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over rollen som voksen i møte med barn
- kan reflektere over utformingen av kristent barnearbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst
- kan reflektere over sin egen ledelse av kristent barnearbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- kan bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn, i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det lede barn, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Obligatorisk emne i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse
Relevant valgemne og obligatorisk for studieretning kirkelig undervisning og læring i Bachelor i teologi
Relevant valgemne i Profesjonsstudium i teologi
- RELPED130 overlapper 10 studiepoeng med 4RELPED130, PTL201, PTL102 og KMEMP230.
- RELPED130 overlapper 5 studiepoeng med PTL212 og PTL213.
- Norsk
- Skandinaviske språk
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til praksis (minimum 35-40 timer), vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED120: Ledelsesfilosofi og TEOL140: Teologi for en misjonal kirke skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED120: Ledelsesfilosofi og TEOL140 Teologi for en misjonal kirke skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- 1 ukes hjemmeeksamen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Book
A Theology for Family Ministries
Michael J Anthony (redaktør), Nashville, Tenn. :, B&H Academic, X, 265 s. :, cop. 2011., isbn:9780805464214,
Side: 106 - 180; 206 - 240
Book
Helt med! : i samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne
Sølvi Dahle (1957-) (redaktør), Oslo, Gyldendal akademisk, 262 s., 2015, isbn:9788205486874,
side: 36 - 40; 79 - 88; 111-121; 126; 198-206; 234-236.
Book
Religion and Family in a Changing Society
Edgell, Penny,, Princeton, NJ :, Princeton University Press, 1 online resource (226 p.), 57, [2013]; ©2006, isbn:1-4008-5076-2,
side: 67-124
View online
Book
Gud gir - vi deler : plan for trusopplæring i Den norske kyrkja
Jens-Petter Johnsen (1948-) (forfatter av forord), Oslo, Den norske kyrkja Kyrkjerådet, 62 s., cop. 2010, isbn:9788275450935,
View online
Book Chapter
Oppdragermandat og oppdrageransvar
Hagesæther Gunnhild, Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Oppdragermandat og oppdrageransvar, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 203-214, isbn:9788245006384,
Book Chapter
Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv
Hallen Dag, Turid Skorpe Lannem (1973-) (red.), Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv, Trondheim, Tapir akademisk forl, 165 s., nr. 17, cop. 2006, 43-55, isbn:9788251921824; 8251921821,
Book Chapter
Trosopplæring i kirkerommet. Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen
Hunstad M., Astrid Sandsmark (1971-) (redaktør), Trosopplæring i kirkerommet. Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen, Oslo, IKO-forl, 233 s., 9, cop. 2015, 155-170, isbn:9788282491532,
Article
Jesu lidelse, død og oppstandelse: en barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken
Johnsen, Elisabeth Tveito, Prismet, Pedagogisk tidskrift nr.61, 2010, 19-39,
View online
Book
Kan tru praktiserast? : teologi for kristent ungdomsarbeid
Norheim, Bård Eirik Hallesby, Trondheim, Tapir akademisk forl, 318 s., cop. 2008, isbn:9788251923255,
side: 11-101; 286-309
Book
"Lær meg din vei-" : kristen trosopplæring i går og i dag : en historisk oversikt
Torrey Seland (1948-), Trondheim, Tapir, 199 s., nr. 10, c2009, isbn:9788251924474,
Book
Barnet i trosopplæringen : pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn
Sturla Sagberg (1951-) (red./forfatter/forfatter av forord/redaktør), Sagberg, Sturla, Oslo, IKO-forlaget, 183 s., 2, cop. 2008, isbn:9788271128654,
Sider: 51-97; 122 - 145; 167-182
Book
Bibelfortellerboka : kino i hodet til barn og unge
Samset, Helga, [Oslo], Verbum, 160 s., cop. 2010, isbn:9788254311615,
Article
Barnet, teologien og preposisjonene
Øystese, Rune, Prismet, pedagogisk tidsskrift nr 60/1, 2009, 55-70,
View online
Book Chapter
konfirmasjonen - fra katekumenat til ungdomsarbeide
Aadnanes P.M., Jan Ove Ulstein (1944-), konfirmasjonen - fra katekumenat til ungdomsarbeide, Oslo, Tapir, 310 s., nr 6, c2004, 21-38, isbn:9788251920292; 8251920299,
Book
Ungdomskunnskap hverdagslivets kulturelle former
Willy Aagre (1949-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Bergen; © 2022, Fagbokforlaget, 269 sider, [2022], isbn:978-82-450-3543-8,
Document
Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen
Rune Øystese, 2014,
Document
Trosopplæring er "Å lære å holde". Trosopplæring som ferdighetstrening
Rune Øystese, 2014,
Document
Plan for kirkelig undervsining og læring
Kirkerådet, Kirkerådet,
View online
Article
«Hva slags forhold kan man egentlig ha til treenigheten når man er 15 år, da?»
Camilla Jørgensen, Prismet, Vol.73.nr.4, 2022, 297-309,
View online
Article
Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet
Gunhild Tomter Alstad, Harald Hegstad, Prismet, Volum 73 nr.3, 153-169,
View online
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til praksis (minimum 35-40 timer), vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse.
- 1 ukes hjemmeeksamen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Book
A Theology for Family Ministries
Michael J Anthony (redaktør), Nashville, Tenn. :, B&H Academic, X, 265 s. :, cop. 2011., isbn:9780805464214,
Side: 106 - 180; 206 - 240
Book
Helt med! : i samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne
Sølvi Dahle (1957-) (redaktør), Oslo, Gyldendal akademisk, 262 s., 2015, isbn:9788205486874,
side: 36 - 40; 79 - 88; 111-121; 126; 198-206; 234-236.
Book
Religion and Family in a Changing Society
Edgell, Penny,, Princeton, NJ :, Princeton University Press, 1 online resource (226 p.), 57, [2013]; ©2006, isbn:1-4008-5076-2,
side: 67-124
View online
Book
Gud gir - vi deler : plan for trusopplæring i Den norske kyrkja
Jens-Petter Johnsen (1948-) (forfatter av forord), Oslo, Den norske kyrkja Kyrkjerådet, 62 s., cop. 2010, isbn:9788275450935,
View online
Book Chapter
Oppdragermandat og oppdrageransvar
Hagesæther Gunnhild, Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Oppdragermandat og oppdrageransvar, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 203-214, isbn:9788245006384,
Book Chapter
Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv
Hallen Dag, Turid Skorpe Lannem (1973-) (red.), Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv, Trondheim, Tapir akademisk forl, 165 s., nr. 17, cop. 2006, 43-55, isbn:9788251921824; 8251921821,
Book Chapter
Trosopplæring i kirkerommet. Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen
Hunstad M., Astrid Sandsmark (1971-) (redaktør), Trosopplæring i kirkerommet. Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen, Oslo, IKO-forl, 233 s., 9, cop. 2015, 155-170, isbn:9788282491532,
Article
Jesu lidelse, død og oppstandelse: en barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken
Johnsen, Elisabeth Tveito, Prismet, Pedagogisk tidskrift nr.61, 2010, 19-39,
View online
Book
Kan tru praktiserast? : teologi for kristent ungdomsarbeid
Norheim, Bård Eirik Hallesby, Trondheim, Tapir akademisk forl, 318 s., cop. 2008, isbn:9788251923255,
side: 11-101; 286-309
Book
The theological turn in youth ministry
Root, Andrew, Kenda Creasy Dean, Downers Grove, Ill., IVP Books, 264 s., cop. 2011, isbn:9780830838257,
Book
"Lær meg din vei-" : kristen trosopplæring i går og i dag : en historisk oversikt
Torrey Seland (1948-), Trondheim, Tapir, 199 s., nr. 10, c2009, isbn:9788251924474,
Book
Barnet i trosopplæringen : pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn
Sturla Sagberg (1951-) (red./forfatter/forfatter av forord/redaktør), Sagberg, Sturla, Oslo, IKO-forlaget, 183 s., 2, cop. 2008, isbn:9788271128654,
Sider: 51-97; 122 - 145; 167-182
Book
Bibelfortellerboka : kino i hodet til barn og unge
Samset, Helga, [Oslo], Verbum, 160 s., cop. 2010, isbn:9788254311615,
Article
Barnet, teologien og preposisjonene
Øystese, Rune, Prismet, pedagogisk tidsskrift nr 60/1, 2009, 55-70,
View online
Book Chapter
konfirmasjonen - fra katekumenat til ungdomsarbeide
Aadnanes P.M., Jan Ove Ulstein (1944-), konfirmasjonen - fra katekumenat til ungdomsarbeide, Oslo, Tapir, 310 s., nr 6, c2004, 21-38, isbn:9788251920292; 8251920299,
Book
Ungdomskunnskap hverdagslivets kulturelle former
Willy Aagre (1949-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Bergen; © 2022, Fagbokforlaget, 269 sider, [2022], isbn:978-82-450-3543-8,
Document
Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen
Rune Øystese, 2014,
Document
Trosopplæring er "Å lære å holde". Trosopplæring som ferdighetstrening
Rune Øystese, 2014,
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til praksis (minimum 35-40 timer), vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse.
- 1 ukes hjemmeeksamen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Book
A Theology for Family Ministries
Michael J Anthony (redaktør), Nashville, Tenn. :, B&H Academic, X, 265 s. :, cop. 2011., isbn:9780805464214,
Side: 106 - 180; 206 - 240
Book
Helt med! : i samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne
Sølvi Dahle (1957-) (redaktør), Oslo, Gyldendal akademisk, 262 s., 2015, isbn:9788205486874,
side: 36 - 40; 79 - 88; 111-121; 126; 198-206; 234-236.
View online
Book
Religion and Family in a Changing Society
Edgell, Penny,, Princeton, NJ :, Princeton University Press, 1 online resource (226 p.), 57, [2013]; ©2006, isbn:1-4008-5076-2,
side: 67-124
View online
Book
Gud gir - vi deler : plan for trusopplæring i Den norske kyrkja
Jens-Petter Johnsen (1948-) (forfatter av forord), Oslo, Den norske kyrkja Kyrkjerådet, 62 s., cop. 2010, isbn:9788275450935,
View online
Book Chapter
Oppdragermandat og oppdrageransvar
Hagesæther Gunnhild, Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Oppdragermandat og oppdrageransvar, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 203-214, isbn:9788245006384,
Book Chapter
Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv
Hallen Dag, Turid Skorpe Lannem (1973-) (red.), Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv, Trondheim, Tapir akademisk forl, 165 s., nr. 17, cop. 2006, 43-55, isbn:9788251921824; 8251921821,
View online
Book Chapter
Trosopplæring i kirkerommet. Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen
Hunstad M., Astrid Sandsmark (1971-) (redaktør), Trosopplæring i kirkerommet. Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen, Oslo, IKO-forl, 233 s., 9, cop. 2015, 155-170, isbn:9788282491532,
View online
Article
Jesu lidelse, død og oppstandelse: en barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken
Johnsen, Elisabeth Tveito, Prismet, Pedagogisk tidskrift nr.61, 2010, 19-39,
View online
Book
Kan tru praktiserast? : teologi for kristent ungdomsarbeid
Norheim, Bård Eirik Hallesby, Trondheim, Tapir akademisk forl, 318 s., cop. 2008, isbn:9788251923255,
side: 11-101; 286-309
View online
Book
The theological turn in youth ministry
Root, Andrew, Kenda Creasy Dean, Downers Grove, Ill., IVP Books, 264 s., cop. 2011, isbn:9780830838257,
Book
"Lær meg din vei-" : kristen trosopplæring i går og i dag : en historisk oversikt
Torrey Seland (1948-), Trondheim, Tapir, 199 s., nr. 10, c2009, isbn:9788251924474,
View online
Book
Barnet i trosopplæringen : pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn
Sturla Sagberg (1951-) (red./forfatter/forfatter av forord/redaktør), Sagberg, Sturla, Oslo, IKO-forlaget, 183 s., 2, cop. 2008, isbn:9788271128654,
Sider: 51-97; 122 - 145; 167-182
View online
Book
Bibelfortellerboka : kino i hodet til barn og unge
Samset, Helga, [Oslo], Verbum, 160 s., cop. 2010, isbn:9788254311615,
View online
Article
Barnet, teologien og preposisjonene
Øystese, Rune, Prismet, pedagogisk tidsskrift nr 60/1, 2009, 55-70,
View online
Book Chapter
konfirmasjonen - fra katekumenat til ungdomsarbeide
Aadnanes P.M., Jan Ove Ulstein (1944-), konfirmasjonen - fra katekumenat til ungdomsarbeide, Oslo, Tapir, 310 s., nr 6, c2004, 21-38, isbn:9788251920292; 8251920299,
View online
Book
Ungdomskunnskap hverdagslivets kulturelle former
Willy Aagre (1949-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Bergen; © 2022, Fagbokforlaget, 269 sider, [2022], isbn:978-82-450-3543-8,
View online
Document
Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen
Rune Øystese, 2014,
Document
Trosopplæring er "Å lære å holde". Trosopplæring som ferdighetstrening
Rune Øystese, 2014,
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- En underveisrefleksjon (ca. 500–1000 ord) knyttet til praksis (minimum 35–40 timer), vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000–1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse.
- 1 ukes hjemmeeksamen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer.
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106-180, 206-240)
- Dahle, S. & Torgauten, T. I. (Red.) (2015). Helt med!: I samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne (s. 36-40, 79-88, 111-121, 126, 198-206, 234-236). Oslo: Gyldendal akademisk
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67-124.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *) Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Hallen, D. (2006). Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv: Hva kan kirken gjøre for å støtte foreldrene i oppdragelsesoppgaven?. I T. S. Lannem & H. Stifoss-Hanssen (Red.), Metode, mål og mening i den Norske kirkes trosopplæringsreform (s. 43-55). Trondheim: Tapir akademisk forl.
- Hunstad, M. (2015). Trosopplæring i kirkerommet: Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen. I L. G. Engedal, T. Fagermoen & A. Sandsmark (Red.), Trosopplæring for alle?: Læring, tro og sårbare unge (nr. 9, s. 155-170). Oslo: IKO-forl
- Johnsen, E. T. (2010). Jesu lidelse, død og oppstandelse: En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet: Pedagogisk tidsskrift, 61, s. 19-39
- Norheim B.E.H.(red) (2008). Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Sagberg, S. (red)( 2008)..). Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Samset, H. (2010). Bibelfortellerboka: Kino i hodet til barn og unge. [Oslo]: Verbum
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. Upublisert. NLA.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Trosopplæring som ferdighetstrening. Ubublisert. NLA.
- *) Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen - frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s.21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget
Litteratur merket med *) finnes i elektronisk kompendium.
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- En praksisrapport (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (ca. 500-1000 ord) med emne, oppgitt av dramalærer.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer.
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106-180, 206-240)
- Dahle, S. & Torgauten, T. I. (Red.) (2015). Helt med!: I samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne (s. 36-40, 79-88, 111-121, 126, 198-206, 234-236). Oslo: Gyldendal akademisk
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67-124.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *) Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Hallen, D. (2006). Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv: Hva kan kirken gjøre for å støtte foreldrene i oppdragelsesoppgaven?. I T. S. Lannem & H. Stifoss-Hanssen (Red.), Metode, mål og mening i den Norske kirkes trosopplæringsreform (s. 43-55). Trondheim: Tapir akademisk forl.
- Hunstad, M. (2015). Trosopplæring i kirkerommet: Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen. I L. G. Engedal, T. Fagermoen & A. Sandsmark (Red.), Trosopplæring for alle?: Læring, tro og sårbare unge (nr. 9, s. 155-170). Oslo: IKO-forl
- Johnsen, E. T. (2010). Jesu lidelse, død og oppstandelse: En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet: Pedagogisk tidsskrift, 61, s. 19-39
- Norheim B.E.H.(red) (2008). Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Sagberg, S. (red)( 2008)..). Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Samset, H. (2010). Bibelfortellerboka: Kino i hodet til barn og unge. [Oslo]: Verbum
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. Upublisert. NLA.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Trosopplæring som ferdighetstrening. Ubublisert. NLA.
- *) Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen - frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s.21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget
Litteratur merket med *) finnes i elektronisk kompendium.
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- En praksisrapport (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (ca. 500-1000 ord) med emne, oppgitt av dramalærer.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer.
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106-180, 206-240)
- Dahle, S. & Torgauten, T. I. (Red.) (2015). Helt med!: I samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne (s. 36-40, 79-88, 111-121, 126, 198-206, 234-236). Oslo: Gyldendal akademisk
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67-124.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *) Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Hallen, D. (2006). Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv: Hva kan kirken gjøre for å støtte foreldrene i oppdragelsesoppgaven?. I T. S. Lannem & H. Stifoss-Hanssen (Red.), Metode, mål og mening i den Norske kirkes trosopplæringsreform (s. 43-55). Trondheim: Tapir akademisk forl.
- Hunstad, M. (2015). Trosopplæring i kirkerommet: Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen. I L. G. Engedal, T. Fagermoen & A. Sandsmark (Red.), Trosopplæring for alle?: Læring, tro og sårbare unge (nr. 9, s. 155-170). Oslo: IKO-forl
- Johnsen, E. T. (2010). Jesu lidelse, død og oppstandelse: En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet: Pedagogisk tidsskrift, 61, s. 19-39
- Norheim B.E.H.(red) (2008). Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Sagberg, S. (red)( 2008)..). Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Samset, H. (2010). Bibelfortellerboka: Kino i hodet til barn og unge. [Oslo]: Verbum
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. Upublisert. NLA.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Trosopplæring som ferdighetstrening. Ubublisert. NLA.
- *) Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen - frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s.21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget
Litteratur merket med *) finnes i elektronisk kompendium.
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En praksisrapport (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (ca. 500-1000 ord) med emne, oppgitt av dramalærer.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Emnet gir en grunnleggende innføring i ulike teorier om danning og trosopplæring samt om barn og unges modning og utvikling. Emnet gir også en grunnleggende innføring i teologi for kristent barne- og ungdomsarbeid. I dialog med praksisrefleksjon skal emnet gi evne til å reflektere over rollen som voksen (leder) i møte med barn og ungdom, slik at studenten kreativt og kritisk skal kunne reflektere over hvilke utfordringer og muligheter kristent barne- og ungdomsarbeid byr på, inkludert dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av, og refleksjon over, tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106 ¿ 180, 206 ¿ 240)
- Dahle, S. & Torgauten, T. I. (Red.) (2015). Helt med!: I samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne (s. 36-40, 79-88, 111-121, 126, 198-206, 234-236). Oslo: Gyldendal akademisk
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67 ¿ 124.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *) Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Hallen, D. (2006). Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv: Hva kan kirken gjøre for å støtte foreldrene i oppdragelsesoppgaven?. I T. S. Lannem & H. Stifoss-Hanssen (Red.), Metode, mål og mening i den Norske kirkes trosopplæringsreform (s. 43-55). Trondheim: Tapir akademisk forl.
- Hunstad, M. (2015). Trosopplæring i kirkerommet: Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen. I L. G. Engedal, T. Fagermoen & A. Sandsmark (Red.), Trosopplæring for alle?: Læring, tro og sårbare unge (nr. 9, s. 155-170). Oslo: IKO-forl
- Johnsen, E. T. (2010). Jesu lidelse, død og oppstandelse: En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet: Pedagogisk tidsskrift,61, s. 19-39
- Norheim B.E.H.(red) (2008). Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei¿». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Sagberg, S. (red)( 2008)..). Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Samset, H. (2010). Bibelfortellerboka: Kino i hodet til barn og unge. [Oslo]: Verbum
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. Upublisert. NLA.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Trosopplæring som ferdighetstrening. Ubublisert. NLA.
- *) Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen ¿ frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s.21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget
Litteratur merket med *) finnes i elektronisk kompendium.
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå.
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke,
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien.
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak.
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106 ¿ 180, 206 ¿ 240)
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67 ¿ 124.
- Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (2008). Sagberg, S. (red.). Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *)Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Norheim, B.E.H. (red.). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei¿». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- Øystese R. (2014, upublisert). Forelesningsnotat om teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. NLA.
- Øystese R. (2014, upublisert). Forelesningsnotat om trosopplæring som ferdighetstrening. NLA.
- *)Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen ¿ frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s. 21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
