Naturfag 1 nett 1.-7.trinn modul 1
Emnekode:
GL17NAT1AEmnenavn:
Naturfag 1 nett 1.-7.trinn modul 1Undervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter -varighet to til tre dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen.
Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger:
En samling/feltkurs (to til tre dager) - Dagssamling med kjemi (september/oktober)
- Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, LK20
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder økologi, kjemi, geo-fag, og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på mangfoldet i naturen inkludert artskunnskap. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for feltarbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Ulike problemstillinger rundt gutter og jenter sitt forhold til naturfag belyses. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.
Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til vanlige stoffer og enkle kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Nøkkelbegreper i utforskende arbeid
Haug, Berit S., Mork, Sonja M., Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2021]; © 2021, 11-37, isbn:978-82-15-034-126, Electronic Article
Lær Nysgjerrigpermetoden
Forskningsrådet,
View online
Book Extract
Natur 1 : barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2017, 103-134, isbn:9788202567019, Book Extract
Barn og naturvitenskap - Små barns naturvitenskapelige måte å utforske på
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2016, 97-102, isbn:978-82-02-51215-6, Book Extract
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 2015, 36-39, isbn:978-82-02-41930-1, Electronic Article
Temahefte om kystlynghei
View online
Book Extract
Norske naturtyper: økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, 13-360 + s. 373-403, cop. 2018, 13-360, isbn:978-82-15-02896-5, Book Extract
Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 86-99, 156-178, 256-273, 371-379, 2016, 86-379, isbn:978-82-02-51813-4,
Kun sider: 86-99, 156-178, 256-273, 371-379 Book Extract
Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 2020, 27-152, isbn:978-82-05-51228-3, Book Extract
Oppdag naturen! : biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Per Ivar Kvammen (1949-) (forfatter), Kvammen, Per Ivar, Bergen, Fagbokforl, 2014, 13-45, isbn:9788245014846, Book
Innføring i kjemi for lærere Bind 1
Kvivesen, Mona, Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne, Oslo, Universitetsforlaget, 13-160, 183-204, 219-240, Bind 1, [2020], isbn:978-82-15-03725-7, Book
Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-51139-2, Book
Fuglesang : 150 norske fugler : beskrivelse og lyder
Svensson, Lars, Jan Pedersen (1957-), [Oslo], Cappelen Damm faktum, 2013, isbn:9788202399337,
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter -varighet to til tre dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen.
Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger:
En samling/feltkurs (to til tre dager) - Dagssamling med kjemi (september/oktober)
- Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, LK20
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder økologi, kjemi, geo-fag, og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på mangfoldet i naturen inkludert artskunnskap. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for feltarbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Ulike problemstillinger rundt gutter og jenter sitt forhold til naturfag belyses. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.
Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til vanlige stoffer og enkle kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Book Extract
Natur 1 : barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2013, 103-133, isbn:9788202406226,
Book
Barn og naturvitenskap : oppdage, utforske og lære i barnehage og skole
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2016, isbn:978-82-02-51215-6,
sider: 17-27, 97-108, 165-170
Book Extract
Med åpne sanser : barnet, læreren og naturen
Grimeland, Gisle, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2012, 12-22, isbn:9788202350659,
Book Extract
Elever som forskere i naturfag
Erik Knain (1967-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, [2019], 171-211, isbn:978-82-15-03144-6,
Book
Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 200-214 og 230-242, cop., isbn:978-82-450-1979-7,
Book Extract
Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforl, 2017, 11-237, isbn:978-82-15-02723-4,
Book Extract
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser
Karianne Skovholt (1970-) (red.), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2014, 173-206, isbn:9788202414474,
Book Extract
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal, 520 sider, 2022, 33-144, isbn:978-82-05-53520-6,
Merk: Kap 1-3 og 11 i modul 1 (Kap 4, 5 og 6 i modul 2 til våren)
Book Extract
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 2015, 36-39, isbn:978-82-02-41930-1,
Electronic Article
Lær Nysgjerrigpermetoden
Forskningsrådet,
View online
Electronic Article
Temahefte om kystlynghei
View online
Book Extract
Norske naturtyper: økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, 13-360 + s. 373-403, cop. 2018, 13-360, isbn:978-82-15-02896-5,
Book Extract
Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 86-99, 156-178, 256-273, 371-379, 2016, 86-379, isbn:978-82-02-51813-4,
Kun sider: 86-99, 156-178, 256-273, 371-379
Book Extract
Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 2020, 27-152, isbn:978-82-05-51228-3,
Book Extract
Oppdag naturen! : biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Per Ivar Kvammen (1949-) (forfatter), Kvammen, Per Ivar, Bergen, Fagbokforl, 2014, 13-45, isbn:9788245014846,
Book
Innføring i kjemi for lærere Bind 1
Kvivesen, Mona, Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne, Oslo, Universitetsforlaget, 13-160, 183-204, 219-240, Bind 1, [2020], isbn:978-82-15-03725-7,
Book
Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-51139-2,
Book
Fuglesang : 150 norske fugler : beskrivelse og lyder
Svensson, Lars, Jan Pedersen (1957-), [Oslo], Cappelen Damm faktum, 2013, isbn:9788202399337,
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter -varighet to til tre dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen.
Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger:
En samling/feltkurs (to til tre dager) - Dagssamling med kjemi (september/oktober)
- Gjeldende læreplan for grunnskolen
- Kalkulator uten grafisk display
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder økologi, kjemi, geo-fag, og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på mangfoldet i naturen inkludert artskunnskap. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for feltarbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Ulike problemstillinger rundt gutter og jenter sitt forhold til naturfag belyses. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.
Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til vanlige stoffer og enkle kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter - varighet to dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter, herav minst 5 mineraler/bergarter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger på campus Breistein:
En samling/feltkurs fredag-lørdag rundt midten av august - Dagssamling ( lørdag) med kjemi september/oktober
- Gjeldende læreplan for grunnskolen
- Kalkulator uten grafisk display
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder økologi, kjemi, geo-fag, og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på mangfoldet i naturen inkludert artskunnskap. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for feltarbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Ulike problemstillinger rundt gutter og jenter sitt forhold til naturfag belyses. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.
Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til vanlige stoffer og enkle kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Book
Natur 1 : barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 103-133, 2013, isbn:9788202406226,
View online
Book
Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 86-99, 156-178, 256-273, 371-379, 2016, isbn:978-82-02-51813-4,
View online
Book
Norske naturtyper : økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, 13-360, 373-403, cop. 2018, isbn:978-82-15-02896-5,
View online
Book
Barn og naturvitenskap : oppdage, utforske og lære i barnehage og skole
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 17-27, 97-108, 165-170, 2016, isbn:978-82-02-51215-6,
View online
Book
Med åpne sanser : barnet, læreren og naturen
Grimeland, Gisle, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 12-22, 2012, isbn:9788202350659,
View online
Book
Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 27-140, 195-201, 210-214, 416-437, 2020, isbn:978-82-05-51228-3,
Book
Kjemi for lærere naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Hannisdal, Merete, Ringnes, Vivi, Oslo, Gyldendal, 2-165, [2021], isbn:9788205547643,
Book
Elever som forskere i naturfag
Erik Knain (1967-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 171-211, [2019], isbn:978-82-15-03144-6,
Book
Oppdag naturen! : biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Per Ivar Kvammen (1949-) (forfatter), Kvammen, Per Ivar, Bergen, Fagbokforl, 549 s., 2014, isbn:9788245014846,
View online
Book
Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 200-214, 230-242, cop. 2017, isbn:978-82-450-1979-7,
View online
Book
Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforl, 11-237, 2017, isbn:978-82-15-02723-4,
View online
Book
Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 975 s., 2018, isbn:978-82-05-51139-2,
View online
Book
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser
Karianne Skovholt (1970-) (red.), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173-206, 2014, isbn:9788202414474,
View online
Book
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal akademisk, 29-62, 63-110, 2009, isbn:9788205376441,
View online
Book
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 125-145, 2015, isbn:978-82-02-41930-1,
View online
Book
Fuglesang : 150 norske fugler : beskrivelse og lyder
Svensson, Lars, Jan Pedersen (1957-), [Oslo], Cappelen Damm faktum, 192 s., 2013, isbn:9788202399337,
View online
Electronic Article
Elevforsk. Karseprosjektet.
Kolstø, Stein Dankert,
View online
Electronic Article
Temahefte om kystlynghei
View online
Electronic Article
Lær Nysgjerrigpermetoden
Forskningsrådet,
View online
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter - varighet to dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter, herav minst 5 mineraler/bergarter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger på campus Breistein:
En samling/feltkurs fredag-lørdag rundt midten av august - Dagssamling ( lørdag) med kjemi september/oktober
- Gjeldende læreplan for grunnskolen
- Kalkulator uten grafisk display
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder økologi, kjemi, geo-fag, og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på mangfoldet i naturen inkludert artskunnskap. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for feltarbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Ulike problemstillinger rundt gutter og jenter sitt forhold til naturfag belyses. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.
Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til vanlige stoffer og enkle kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Med forbehold om endringer:
*Bakke, Hjørdis H.K. 2013. Natur1. Barn opplever naturen. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 103-133 (31 sider).
*Bakke, Hjørdis H.K. og Munkebye, Eli. 2016. Økologi for grunnskolelærerutdanningen. Cappelen Damm, Oslo. S. 86-99, 156-178, 256-273, 371-379 (63 sider).
Bjerkely, Hans Jan. 2018. Norske naturtyper, økologi og mangfold. 2. utgave. Universitetsforlaget. Oslo. s. 13-360 og s.373-403 (378 sider).
*Elfstrøm, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor og Wehner-Godée, Christina. 2016. Barn og Naturvitenskap. Oppdage, utforske og lære i barnehage og skole. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 17-27. 97-108, 165-170 (29 sider).
*Grimeland, Gisle (2006) Med åpne sanser. Barnet, læreren og naturen. Cappelen Damm, Oslo. s. 12-22 (11 sider).
Grindeland, J. M., Lyngved, R. & Tandberg, C. 2012. Biologi for lærere. Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 27-s.140, s. , s. 195-201, 210-214, s. og s. 416-437. (144s)
Hannisdal, M. og Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 2-165 (162 sider).
Klepaker, T., Almendingen, S. F., & Tveita, J. (2007). Young Norwegian students’ preferences for learning activities and the influence of these activities on the students’ attitudes to and performance in science. Nordic Studies in Science Education, 3(1), 45-56 (12 sider)
Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (red.) 2019. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget, Oslo. Side 171-211 (41 sider).
Kolstø, Stein Dankert. 2010. Elevforsk. Karseprosjektet. Naturfag 2: 74-77 http://www.naturfagsenteret.no/c1515376/binfil/download2.php?tid=1539835 (17.06.21). (4 sider).
*Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum og Torbjørn Ødegaard. 2014. Oppdag naturen. Biologi for Grunnskolelærerutdanningen. Fagbokforlaget. Bergen. s. 13-38, 399-410 (36 sider).
*Langholm, Guri, Hilmo, Inger, Holter, Kari, Lea, Anne og Synnes, Kari (2017) Forskerfrøboka. 2. utgave. Fagbokforlaget, Bergen. S. 200-214, 230-242 (27 sider).
Lær Nysgjerrigpermetoden. Forskningsrådet. (Ca. 20 sider). https://www.nysgjerrigper.no/nysgjerrigpermetoden/ (17.06.21)
Mork, Sonja M. og Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utgave. s.11-237. Universitetsforlaget (227s)
Mossberg, B. og Stenberg, L. (2007). Gyldendals store nordiske flora. (2. utg.). Oslo: Gyldendal. (Oppslagsverk)
Naturen 2 /2009 – Temahefte om kystlynghei. (60 sider). https://www.idunn.no/natur/2009/02 (17.06.21)
Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse. En kritisk fagdidaktikk. 3. utgave. Gyldendal Akademisk. Oslo. s. 29-62, s. 63-110 (80 sider).
*Skovholt, Karianne (red.) 2014. Innføring i grunnleggende ferdigheter. Cappelen Damm Akademisk. Oslo. s. 173-206 (34 sider).
Svensson, L. og Pedersen, J. 2011. Fuglesang. 150 norske fuglearter - beskrivelse og lyder. Cappelen Damm (Oppslagsverk, finnes både i stort format og kompaktutgave)
van Marion, P. og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 125-145 (20 sider).
Totalt 1379 sider (Mossberg & Stenberg (2007) og Svensson & Pedersen (2011) er ikke regnet med).
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter - varighet to dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter, herav minst 5 mineraler/bergarter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger på campus Breistein:
En samling/feltkurs fredag-lørdag rundt midten av august - Dagssamling ( lørdag) med kjemi september/oktober
- Gjeldende læreplan for grunnskolen
- Kalkulator uten grafisk display
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder økologi, kjemi, geo-fag, og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på mangfoldet i naturen inkludert artskunnskap. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for feltarbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Ulike problemstillinger rundt gutter og jenter sitt forhold til naturfag belyses. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.
Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
I naturfag 1 nett Modul 1 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 1-7 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudenter kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.
Kommunikasjon foregår på en digital læringsplattform (Canvas). Informasjon legges her ut som oppslag og forespørsler rettes gjennom meldingssystemet. Alle obligatoriske innleveringer leveres som Word eller pdf filer. Det forutsettes at alle studenter jevnlig sjekker fagets nettside.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til vanlige stoffer og enkle kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Med forbehold om endringer.
*Bakke, Hjørdis H.K. 2013. Natur1. Barn opplever naturen. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 103-133 (33 sider).
*Bakke, Hjørdis H.K. og Munkebye, Eli. 2016. Økologi for grunnskolelærerutdanningen. Cappelen Damm, Oslo. S. 86-99, 156-178, 256-273, 371-379 (63 sider).
Bjerkely, Hans Jan. 2018. Norske naturtyper, økologi og mangfold. 2. utgave. Universitetsforlaget. Oslo. s. 13-360 og s.373-403 (378 sider).
*Elfstrøm, Ingela. Nilsson, Bodil. Sterner, Lillemor og Wehner-Godée, Christina. 2016. Barn og Naturvitenskap. Oppdage, utforske og lære i barnehage og skole. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 17-27. 97-108, 165-170 (29 sider).
*Grimeland, Gisle (2006) Med åpne sanser. Barnet, læreren og naturen. Cappelen Damm, Oslo. s. 12-22 (11 sider).
Hannisdal, M. og Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 2-103, s. 118-123, s. 135, s. 140-165 (135 sider).
Klepaker, Tom. Almendingen, Siv Flæsen og Tveita, Johannes. 2007. Young Norwegian students- preferences for learning activities and the influence of these activities on the students- attitudes to and performance in science. NorDiNa 1: 45-56 (12 sider).
Kolstø, Stein Dankert. 2010. Elevforsk Utforskende arbeidsmåter. Naturfag 2: 74-77 (4 sider). http://www.naturfagsenteret.no/c1515376/binfil/download2.php?tid=1539835 (28.10.16).
Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum og Torbjørn Ødegaard. 2014. Oppdag naturen. Fagbokforlaget. Bergen. s. 13-38, 399-410 (36 sider).
Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (red.) 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget, Oslo. Side 164-205 (42 sider).
*Langholm, Guri, Hilmo, Inger, Holter, Kari, Lea, Anne og Synnes, Kari (2017) Forskerfrøboka. 2. utgave. Fagbokforlaget, Bergen. S. 200-214, 230-242 (27 sider).
Løken, M. (red.). 2006. Nysgjerrigpermetoden. Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen. Veiledning for lærere. Oslo: Norges Forskningsråd. (Ca. 20 sider). http://www filearchive/nysgjerrigpermetoden.pdf.nysgjerrigper.no/ (11.02.09).
Mork, Sonja M. og Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utgave. s.11-237. Universitetsforlaget (227s)
Mossberg, B. og Stenberg, L. (2007). Gyldendals store nordiske flora. (2. utg.). Oslo: Gyldendal. (brukes i kurset, ikke eksamenspensum)
Naturen 2 /2009 - Temahefte om kystlynghei. (60 sider). Kan leses gratis på nett av NLA-studenter.
Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse. 2. utgave. Gyldendal Akademiske forlag. Oslo. s. 29-62, 361-426 (97 sider).
Skovholt, Karianne (red.) 2014. Innføring i grunnleggende ferdigheter. Cappelen Damm Akademisk. Oslo. s. 173-206 (34 sider).
Svensson, L. og Pedersen, J. 2011. Fuglesang. 150 norske fuglearter - beskrivelse og lyder. Cappelen Damm (finnes både i stort format og kompaktutgave, brukes i kurset, ikke eksamenspensum)
van Marion, P. og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 36-39, 104-145 (46 sider).
Totalt 1254 sider (Mossberg & Stenberg og Svensson & Pedersen ikke regnet med)
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter – varighet to dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter, herav minst 5 mineraler/bergarter
- Praktiske øvinger i kjemi – en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk – med innlevert skriftlig oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger på campus Breistein:
En samling/feltkurs fredag-lørdag rundt midten av august - Dagssamling ( lørdag) med kjemi september/oktober
- Gjeldende læreplan for grunnskolen
- Kalkulator uten grafisk display
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder økologi, kjemi, geo-fag, og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn, med særlig vekt på mangfoldet i naturen inkludert artskunnskap. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for feltarbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Ulike problemstillinger rundt gutter og jenter sitt forhold til naturfag belyses. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode.
Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
I naturfag 1 nett Modul 1 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 1–7 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudenter kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.
Kommunikasjon foregår på en digital læringsplattform (Canvas). Informasjon legges her ut som oppslag og forespørsler rettes gjennom meldingssystemet. Alle obligatoriske innleveringer leveres som Word eller pdf filer. Det forutsettes at alle studenter jevnlig sjekker fagets nettside.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til vanlige stoffer og enkle kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
*Bakke, Hjørdis H.K. 2013. Natur1. Barn opplever naturen. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 103-133 (33 sider).
*Bakke, Hjørdis H.K. og Munkebye, Eli. 2016. Økologi for grunnskolelærerutdanningen. Cappelen Damm, Oslo. S. 86-99, 156-178, 256-273, 371-379 (63 sider).
Bjerkely, Hans Jan. 2018. Norske naturtyper, økologi og mangfold. 2. utgave. Universitetsforlaget. Oslo. s. 13-360 og s.373-403 (378 sider).
*Elfstrøm, Ingela. Nilsson, Bodil. Sterner, Lillemor og Wehner-Godée, Christina. 2016. Barn og Naturvitenskap. Oppdage, utforske og lære i barnehage og skole. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 17-27. 97-108, 165-170 (29 sider).
*Grimeland, Gisle (2006) Med åpne sanser. Barnet, læreren og naturen. Cappelen Damm, Oslo. s. 12-22 (11 sider).
Hannisdal, M. og Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 2-103, s. 118-123, s. 135, s. 140-165 (135 sider).
Klepaker, Tom. Almendingen, Siv Flæsen og Tveita, Johannes. 2007. Young Norwegian students- preferences for learning activities and the influence of these activities on the students- attitudes to and performance in science. NorDiNa 1: 45-56 (12 sider).
Kolstø, Stein Dankert. 2010. Elevforsk Utforskende arbeidsmåter. Naturfag 2: 74-77 (4 sider). http://www.naturfagsenteret.no/c1515376/binfil/download2.php?tid=1539835 (28.10.16).
Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum og Torbjørn Ødegaard. 2014. Oppdag naturen. Fagbokforlaget. Bergen. s. 13-38, 399-410 (36 sider).
Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (red.) 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget, Oslo. Side 164-205 (42 sider).
*Langholm, Guri, Hilmo, Inger, Holter, Kari, Lea, Anne og Synnes, Kari (2017) Forskerfrøboka. 2. utgave. Fagbokforlaget, Bergen. S. 200-214, 230-242 (27 sider).
Løken, M. (red.). 2006. Nysgjerrigpermetoden. Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen. Veiledning for lærere. Oslo: Norges Forskningsråd. (Ca. 20 sider). http://www filearchive/nysgjerrigpermetoden.pdf.nysgjerrigper.no/ (11.02.09).
Mork, Sonja M. og Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utgave. s.11-237. Universitetsforlaget (227s)
Mossberg, B. og Stenberg, L. (2007). Gyldendals store nordiske flora. (2. utg.). Oslo: Gyldendal. (brukes i kurset, ikke eksamenspensum)
Naturen 2 /2009 – Temahefte om kystlynghei. (60 sider). Kan leses gratis på nett av NLA-studenter.
Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse. 2. utgave. Gyldendal Akademiske forlag. Oslo. s. 29-62, 361-426 (97 sider).
Skovholt, Karianne (red.) 2014. Innføring i grunnleggende ferdigheter. Cappelen Damm Akademisk. Oslo. s. 173-206 (34 sider).
Svensson, L. og Pedersen, J. 2011. Fuglesang. 150 norske fuglearter - beskrivelse og lyder. Cappelen Damm (finnes både i stort format og kompaktutgave, brukes i kurset, ikke eksamenspensum)
van Marion, P. og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 36-39, 104-145 (46 sider).
Totalt 1254 sider (Mossberg & Stenberg og Svensson & Pedersen ikke regnet med)
Til Modul 1 er det i tillegg til obligatorisk fremmøte, knyttet fem obligatoriske arbeidskrav:
1/5 artsprøve
2/5 rapport fra feltarbeider og lokale værfenomener
3/5 objektsamling
4/5 rapport fra kjemiøvelser
5/5 fagdidaktisk oppgave
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt på fagets nettside ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjente for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen".
Egeninnsats
Et nettstudium gir studenten stor frihet og fleksibilitet, dermed stilles det også utfordrende krav til den enkeltes struktur, selvdisiplin og egeninnsats.
Campussamlinger
Undervisning, øvelser og feltarbeid på campus er konsentrert til to helgesamlinger. Disse samlingene er komprimerte og arbeidskrevende, det forventes at studentene er godt forberedt.
I undervisningen på disse dagene vil studentene få erfaring med praktiske arbeidsformer i felt og på laboratoriet. Et fokus er rettet mot opplevelse og opplevelsens betydning for å skape interesse for naturfaget.
Eksempel på læringsaktiviteter
Forelesing: Forelesningene gir innføring i og oversikt over viktige emner.
Praktisk arbeid:
Feltkurs med fokus på artskunnskap (botanikk, zoologi) og økosystem/biotoper. På feltkurset vil en få innføring i feltmetodikk (bruk av bestemmelseslitteratur, utstyr og teknikker i forbindelse med observering, innsamling, sortering og identifisering av planter, dyr og andre naturobjekter).
Værregistreringer (temperatur, trykk, skyer, vind og lignende) over en periode. Fokus på lokale værfenomener. Arbeidet utføres som et prosjekt av den enkelte student.
Kjemiforsøk med fokus på grunnleggende kjemiske reaksjoner og hva som kjennetegner disse, beskrive egenskaper ved gasser, væsker og faste stoffer og faseoverganger (arbeid med vann) ved hjelp av partikkelmodellen.
Alle samlinger på campus er obligatoriske.
- Individuell, skriftlig 4 timers skoleeksamen. Eksamen omfatter faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene, herunder øvinger og feltarbeid
I modul 1 vil studentene få grunnleggende innføring i basisfagene som naturfag henter sine kunnskaper og ferdigheter fra: Biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal få erfare hvor sentralt naturfaglig kunnskap er for å forstå verden rundt oss, fra de minste byggestener på atomnivå til fascinerende sammenhenger i økologi og kjemi. Studiet vil understreke betydningen av solide fagkunnskaper blant annet for å kunne utvikle ny teknologi som samfunnet er avhengig av. Undervisningen er forskningsbasert og praksisnært, og det vektlegges at studentene skal utvikle en pedagogisk og fagdidaktisk forståelse for læring og undervisning av elever i naturfag.
I naturfag lærer en om livsgrunnlaget for planter, dyr og mennesker. Dette er viktige kunnskaper som en håper vil vekke begeistring hos studentene gjennom et variert, forskningsbasert og praksisnært studium. Det første året av naturfag 1 vil studentene særlig arbeide med emnene: Økologi, kjemi og naturfagdidaktikk. Feltarbeid med fokus på artskunnskaper og laboratorieøvelser i kjemi vil bli vektlagt. Andre emner som geologi og meteorologi vil òg bli belyst i undervisningen.
Vi står i dag overfor store samfunnsmessige utfordringer hvor solid innsikt i naturfagene vil være avgjørende både i nasjonal og global sammenheng. Naturfaget skal legge grunnlag for å forstå våre naturgitte omgivelser og kunne utvikle ny teknologi. Forvaltningen av natur- og miljøressurser er avhengig av kunnskap og diskusjon, og naturvitenskaplige vurderinger må stå sentralt i globale og nasjonale beslutningsprosesser. Det er et ønske at studentene skal få grunnleggende artskunnskaper og kjennskap til mineraler og bergarter som dyktiggjør dem til variert undervisning i emner som økologi og bærekraftig utvikling. Gjennom feltarbeid vil studentene studere geologi, planter og insekter / smådyr i sine naturlige sammenhenger og en vil få innføring i feltmetodikk. Det vil bli arbeidet med flere ulike biotoper som er relevante for undervisningen i grunnskolen. Morfologien og leveviset til planter og dyr som er tilknyttet disse biotopene vil bli studert. Studentene vil gjennom samtaler og rapportskriving sette feltarbeid og uteskole inn i en didaktisk sammenheng.
Kunnskap om kjemi er avgjørende for en dypere forståelse av oppbygging og funksjon til natur, menneskeskapte produkter og kropp. Kjemikompetanse er òg viktig for videre utvikling av samfunnet vårt. Her kan nevnes som et grunnlag for å skape nye arbeidsplasser og for å gjøre fremskritt innen miljøforskning. Gjennom kjemiundervisningen skal studentene få opplæring i oppbygning, egenskaper, reaksjonsmåter og navnsetting til kjemiske stoffer. Kjemiske begreper som atom, molekyl, ion og kjemisk binding blir forklart og en vil gjennom eksperimenter belyse sentrale kjemiske prinsipper. Utslipp av kjemiske stoffer kan få alvorlige konsekvenser for natur, miljø og mennesker. Økologiske og etiske problemstillinger knyttet til menneskelig aktivitet blir behandlet.
Vær, klima og værfenomener preger hverdagen vår og kan gi opplevelser som vekker undring, glede og frykt. Studentene skal få kjennskap til vanlige faktorer innen meteorologien: vindsystemer, skydannelse og nedbør. Lokale vindsystemer og meteorologiske fenomener blir gjennomgått. Studentene skal vinne erfaringer med bruk av værregistreringer og sette dette inn i en fagdidaktisk sammenheng.
Det vektlegges at studentene utvikler en lærerkompetanse som setter dem i stand til å gjennomføre undervisning slik at elever med ulik kulturell, etnisk, sosial og læremessig bakgrunn kan oppleve naturfaget som relevant, forståelig og engasjerende. Ved å arbeide med ulike økosystemer og naturfenomener, vil vi kunne komme inn på naturens betydning i ulike kulturer og samfunn (samisk kultur- og naturtradisjon). Hverdagsforestillinger, profesjonalitet som naturfagslærer, grunnleggende ferdigheter og vurdering av elevers prestasjoner vil bli belyst.
Studentene vil arbeide med begrunnelser for naturfaget sin plass i skolen. Arbeidsformer og tenkemåter innenfor naturfag blir omtalt og drøftet ut fra en faglig og didaktisk synsvinkel. I læreplanverket (LK 06) er dette fokuset synliggjort i hovedområdet Forskerspiren.
Naturfag henter sine kunnskaper og metoder fra basisfagene biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal arbeide med utvalgte områder fra disse fagene. Både innhold og arbeidsmetoder skal forankres i skolefaget naturfag. Gjennom erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon skal studentene forberedes på en lærerrolle som fremmer elevenes aktivitet, undring, interesse for og glede av faget. Opplevelse har en sentral betydning for utvikling av en naturfaglig interesse.
Studenten skal etter å ha fullført naturfag 1- studiet ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttet er fundament for arbeid i skolen og videre kompetanseutvikling.
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfaget sin plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
- har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer, mineraler og bergarter, samt til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen av jorden
- har kjennskap til naturlige (abiotiske og biotiske) og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper, økosystemer og biosfæren, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler på dette
- har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
- har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
- har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning i naturfag
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Med forbehold om endringer
Mangfoldet i naturen: Økologi, geologi og meteorologi
Bakke, Hjørdis H.K. 2013. Natur I. Barn opplever naturen. Cappelen Damm Akademisk. Oslo., s.27-78, s.102-142, s.151-170, og s 183-194. (119s)
Bjerkely, Hans Jan. 2018. Norske naturtyper - økologi og mangfold. Universitetsforlaget. Oslo. s. 13 ¿ 270 og s. 284 - 360. (231s)
Grindeland, John Magne, Lyngved, Ragnhild og Tandberg, Cato. 2012. Biologi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo s. 28-140, og s. 416-453. (148s)
Johansson, Stina. 1996*. Rundt i naturen sammen med barna 2. adNotam Gyldendal. Oslo. s. 121 ¿ s. 128. (7s)
*Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum og Torbjørn Ødegaard. 2014. Oppdag naturen. Fagbokforlaget. Bergen. s. 399-410. (11s)
Myhre, Arne. 2015*. Klima, energi og miljø. Universitetsforlaget. Oslo. s. 61 - 85. (24s)
Naturen 2 /2009- Temahefte om kystlynghei. 60 sider. Kan lesast gratis på nett av NLA-studentar.
Skartveit, John. 2006*. Preparering av insekt. Internt dokument, NLA Lærerhøgskolen. 5 sider.
Anbefalt hjelpelitteratur:
Chinery, Michael. 2007. Insects of Britain and Western Europe. Domino Books.
Mossberg, Bo og Stenberg, Lennart. 2007. Gyldendals store nordiske flora. 2. utg. Gyldendal. Oslo.
Svensson, L og Pedersen, J. 2011. Fuglesang. 150 norske fuglearter ¿ beskrivelse og lyder. Cappelen Damm.
Kjemi
Hannisdal, Merete og Ringnes, Vivi, 2013. Kjemi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo s. 2-103, s. 118-129, s. 135, s. 140-165. (128s)
Naturfagdidaktikk
Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (red). 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget, Oslo. S.164-205.Løken, Marianne (red.). 2006. (41s)
*Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum og Torbjørn Ødegaard. 2014. Oppdag naturen. Fagbokforlaget. Bergen. s. 13-37. (24s)
Mork, Sonja M. og Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utgave. s.11-163. Universitetsforlaget (152s)
Nysgjerrigpermetoden. Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen. Veiledning for lærere. Norges Forskningsråd Oslo. Ca 20s http://www.nysgjerrigper.no/filearchive/nysgjerrigpermetoden.pdf (11.02.09).
*Skovholt, Karianne (red). 2014. Innføring i grunnleggende ferdigheter. Cappelen damm Akademisk. Oslo. S173-206. (33s)
Van Marion, P og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk (2.utg.) Kristiansand; Høyskoleforlaget. S 36-39, og s. 247-301. (77s)
Pensum i kompendium er merket * Totalt ca 975s
Til Modul 1 er det i tillegg til obligatorisk fremmøte, knyttet fem obligatoriske arbeidskrav:
1/5 artsprøve
2/5 rapport fra feltarbeider og lokale værfenomener
3/5 objektsamling
4/5 rapport fra kjemiøvelser
5/5 fagdidaktisk oppgave
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt på fagets nettside ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjente for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen".
Egeninnsats
Et nettstudium gir studenten stor frihet og fleksibilitet, dermed stilles det også utfordrende krav til den enkeltes struktur, selvdisiplin og egeninnsats.
Campussamlinger
Undervisning, øvelser og feltarbeid på campus er konsentrert til to helgesamlinger. Disse samlingene er komprimerte og arbeidskrevende, det forventes at studentene er godt forberedt.
I undervisningen på disse dagene vil studentene få erfaring med praktiske arbeidsformer i felt og på laboratoriet. Et fokus er rettet mot opplevelse og opplevelsens betydning for å skape interesse for naturfaget.
Eksempel på læringsaktiviteter
Forelesing: Forelesningene gir innføring i og oversikt over viktige emner.
Praktisk arbeid:
Feltkurs med fokus på artskunnskap (botanikk, zoologi) og økosystem/biotoper. På feltkurset vil en få innføring i feltmetodikk (bruk av bestemmelseslitteratur, utstyr og teknikker i forbindelse med observering, innsamling, sortering og identifisering av planter, dyr og andre naturobjekter).
Værregistreringer (temperatur, trykk, skyer, vind og lignende) over en periode. Fokus på lokale værfenomener. Arbeidet utføres som et prosjekt av den enkelte student.
Kjemiforsøk med fokus på grunnleggende kjemiske reaksjoner og hva som kjennetegner disse, beskrive egenskaper ved gasser, væsker og faste stoffer og faseoverganger (arbeid med vann) ved hjelp av partikkelmodellen.
Alle samlinger på campus er obligatoriske.
- Individuell, skriftlig 4 timers skoleeksamen. Eksamen omfatter faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene, herunder øvinger og feltarbeid
I modul 1 vil studentene få grunnleggende innføring i basisfagene som naturfag henter sine kunnskaper og ferdigheter fra: Biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal få erfare hvor sentralt naturfaglig kunnskap er for å forstå verden rundt oss, fra de minste byggestener på atomnivå til fascinerende sammenhenger i økologi og kjemi. Studiet vil understreke betydningen av solide fagkunnskaper blant annet for å kunne utvikle ny teknologi som samfunnet er avhengig av. Undervisningen er forskningsbasert og praksisnært, og det vektlegges at studentene skal utvikle en pedagogisk og fagdidaktisk forståelse for læring og undervisning av elever i naturfag.
I naturfag lærer en om livsgrunnlaget for planter, dyr og mennesker. Dette er viktige kunnskaper som en håper vil vekke begeistring hos studentene gjennom et variert, forskningsbasert og praksisnært studium. Det første året av naturfag 1 vil studentene særlig arbeide med emnene: Økologi, kjemi og naturfagdidaktikk. Feltarbeid med fokus på artskunnskaper og laboratorieøvelser i kjemi vil bli vektlagt. Andre emner som geologi og meteorologi vil òg bli belyst i undervisningen.
Vi står i dag overfor store samfunnsmessige utfordringer hvor solid innsikt i naturfagene vil være avgjørende både i nasjonal og global sammenheng. Naturfaget skal legge grunnlag for å forstå våre naturgitte omgivelser og kunne utvikle ny teknologi. Forvaltningen av natur- og miljøressurser er avhengig av kunnskap og diskusjon, og naturvitenskaplige vurderinger må stå sentralt i globale og nasjonale beslutningsprosesser. Det er et ønske at studentene skal få grunnleggende artskunnskaper og kjennskap til mineraler og bergarter som dyktiggjør dem til variert undervisning i emner som økologi og bærekraftig utvikling. Gjennom feltarbeid vil studentene studere geologi, planter og insekter / smådyr i sine naturlige sammenhenger og en vil få innføring i feltmetodikk. Det vil bli arbeidet med flere ulike biotoper som er relevante for undervisningen i grunnskolen. Morfologien og leveviset til planter og dyr som er tilknyttet disse biotopene vil bli studert. Studentene vil gjennom samtaler og rapportskriving sette feltarbeid og uteskole inn i en didaktisk sammenheng.
Kunnskap om kjemi er avgjørende for en dypere forståelse av oppbygging og funksjon til natur, menneskeskapte produkter og kropp. Kjemikompetanse er òg viktig for videre utvikling av samfunnet vårt. Her kan nevnes som et grunnlag for å skape nye arbeidsplasser og for å gjøre fremskritt innen miljøforskning. Gjennom kjemiundervisningen skal studentene få opplæring i oppbygning, egenskaper, reaksjonsmåter og navnsetting til kjemiske stoffer. Kjemiske begreper som atom, molekyl, ion og kjemisk binding blir forklart og en vil gjennom eksperimenter belyse sentrale kjemiske prinsipper. Utslipp av kjemiske stoffer kan få alvorlige konsekvenser for natur, miljø og mennesker. Økologiske og etiske problemstillinger knyttet til menneskelig aktivitet blir behandlet.
Vær, klima og værfenomener preger hverdagen vår og kan gi opplevelser som vekker undring, glede og frykt. Studentene skal få kjennskap til vanlige faktorer innen meteorologien: vindsystemer, skydannelse og nedbør. Lokale vindsystemer og meteorologiske fenomener blir gjennomgått. Studentene skal vinne erfaringer med bruk av værregistreringer og sette dette inn i en fagdidaktisk sammenheng.
Det vektlegges at studentene utvikler en lærerkompetanse som setter dem i stand til å gjennomføre undervisning slik at elever med ulik kulturell, etnisk, sosial og læremessig bakgrunn kan oppleve naturfaget som relevant, forståelig og engasjerende. Ved å arbeide med ulike økosystemer og naturfenomener, vil vi kunne komme inn på naturens betydning i ulike kulturer og samfunn (samisk kultur- og naturtradisjon). Hverdagsforestillinger, profesjonalitet som naturfagslærer, grunnleggende ferdigheter og vurdering av elevers prestasjoner vil bli belyst.
Studentene vil arbeide med begrunnelser for naturfaget sin plass i skolen. Arbeidsformer og tenkemåter innenfor naturfag blir omtalt og drøftet ut fra en faglig og didaktisk synsvinkel. I læreplanverket (LK 06) er dette fokuset synliggjort i hovedområdet Forskerspiren.
Naturfag henter sine kunnskaper og metoder fra basisfagene biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal arbeide med utvalgte områder fra disse fagene. Både innhold og arbeidsmetoder skal forankres i skolefaget naturfag. Gjennom erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon skal studentene forberedes på en lærerrolle som fremmer elevenes aktivitet, undring, interesse for og glede av faget. Opplevelse har en sentral betydning for utvikling av en naturfaglig interesse.
Studenten skal etter å ha fullført naturfag 1- studiet ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttet er fundament for arbeid i skolen og videre kompetanseutvikling.
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfaget sin plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
- har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer, mineraler og bergarter, samt til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen av jorden
- har kjennskap til naturlige (abiotiske og biotiske) og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper, økosystemer og biosfæren, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler på dette
- har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
- har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
- har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning i naturfag
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Mangfoldet i naturen: Økologi, geologi og meteorologi
Bjerkely, Hans Jan. 2008. Norske økosystemer ¿ økologi og mangfold. Universitetsforlaget. Oslo. s. 9 - 51 og s. 114 ¿ 338.
Grindeland, John Magne, Lyngved, Ragnhild og Tandberg, Cato. 2012. Biologi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo s. 9-142, s. 148-159 og s. 416-437.
Johansson, Stina. 1996*. Rundt i naturen sammen med barna 2. adNotam Gyldendal. Oslo. s. 121 ¿ s. 128.
Lurås, Jon og Kvam, Helge. 2005. Sangfugler. CD med 48 arter, ca. 79 min. Opplev naturen.
Mossberg, Bo og Stenberg, Lennart. 2007. Gyldendals store nordiske flora. 2. utg. Gyldendal. Oslo.
Myhre, Arne. 2008*. Klima, energi og miljø. Universitetsforlaget. Oslo. s. 61 ¿ 86.
Chinery, Michael. 2007. Insects of Britain and Western Europe. Domino Books.
Skartveit, John. 2006*. Preparering av insekt. Internt dokument, NLA Lærerhøgskolen. 5 sider.
Kjemi
Hannisdal, Merete og Ringnes, Vivi, 2011. Kjemi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo s. 2-103, s. 118-129, s. 135, s. 140-165.
Naturfagdidaktikk
Løken, Marianne (red.). 2006. Nysgjerrigpermetoden. Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen. Veiledning for lærere. Norges Forskningsråd Oslo. Ca 20s http://www.nysgjerrigper.no/filearchive/nysgjerrigpermetoden.pdf (11.02.09).
Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse en kritisk fagdidaktikk. 3. utg. Gyldendal Akademisk. Oslo. s. 29 ¿ s. 88, s. 145¿ s. 243 og s. 393 ¿ s. 426.
van Marion, Peter og Strømme, Alex. 2008*. Biologididaktikk. Høyskoleforlaget. Kristiansand. s. 97 ¿ s. 115.
Pensum i kompendium er merket *
