Naturfag 1 nett 5.-10.trinn modul 1
Emnekode:
GL5NAT1AEmnenavn:
Naturfag 1 nett 5.-10.trinn modul 1Undervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter- varighet to til tre dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen.
Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger:
En samling/feltkurs (to til tre dager) - Dagssamling med kjemi sept/okt.
- Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur.
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Natur 1 : barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2017, 103-134, isbn:9788202567019, Book Extract
Barn og naturvitenskap - Små barns naturvitenskapelige måte å utforske på
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2016, 97-102, isbn:978-82-02-51215-6, Book Extract
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 2015, 36-39, isbn:978-82-02-41930-1, Electronic Article
Lær Nysgjerrigpermetoden
Forskningsrådet,
View online
Book Extract
Nøkkelbegreper i utforskende arbeid
Haug, Berit S., Mork, Sonja M., Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2021]; © 2021, 11-37, isbn:978-82-15-034-126, Electronic Article
Temahefte om kystlynghei
View online
Book Extract
Norske naturtyper: økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, 13-360 + s. 373-403, cop. 2018, 13-360, isbn:978-82-15-02896-5, Book Extract
Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 86-99, 156-178, 256-273, 371-379, 2016, 86-99, isbn:978-82-02-51813-4,
Sider:86-99, 156-178, 256-273, 371-379
Book ExtractBiologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 2020, 27-152, isbn:978-82-05-51228-3, Book Extract
Oppdag naturen! : biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Per Ivar Kvammen (1949-) (forfatter), Kvammen, Per Ivar, Bergen, Fagbokforl, 2014, 13-45, isbn:9788245014846, Book
Innføring i kjemi for lærere Bind 1
Kvivesen, Mona, Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne, Oslo, Universitetsforlaget, 13-160, 183-204, 219-240, Bind 1, [2020], isbn:978-82-15-03725-7, Book
Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-51139-2, Book
Fuglesang : 150 norske fugler : beskrivelse og lyder
Svensson, Lars, Jan Pedersen (1957-), [Oslo], Cappelen Damm faktum, 2013, isbn:9788202399337,
- Obligatorisk emne i årsstudiet i naturfag 5-10
- Valgfritt relevant emne grunnskolelærerutdanningen for 5.-10.trinn.
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter- varighet to til tre dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen.
Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger:
En samling/feltkurs (to til tre dager) - Dagssamling med kjemi sept/okt.
- Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur.
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Book Extract
Natur 1 : barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2013, 103-133, isbn:9788202406226,
Book
Barn og naturvitenskap : oppdage, utforske og lære i barnehage og skole
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2016, isbn:978-82-02-51215-6,
sider: 17-27, 97-108, 165-170
Book Extract
Med åpne sanser : barnet, læreren og naturen
Grimeland, Gisle, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2012, 12-22, isbn:9788202350659,
Book Extract
Elever som forskere i naturfag
Erik Knain (1967-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, [2019], 171-211, isbn:978-82-15-03144-6,
Book
Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 200-215, 230-242, cop., isbn:978-82-450-1979-7,
Book Extract
Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforl, 2017, 11-237, isbn:978-82-15-02723-4,
Book Extract
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser
Karianne Skovholt (1970-) (red.), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2014, 173-206, isbn:9788202414474,
Book Extract
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal, 520 sider, 2022, 33-144, isbn:978-82-05-53520-6,
Merk: Kap.1, 2, 3 og 11 i modul 1 (Kap 4, 5 og 6 i modul 2 til våren)
Book Extract
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 2015, 36-39, isbn:978-82-02-41930-1,
Electronic Article
Lær Nysgjerrigpermetoden
Forskningsrådet,
View online
Electronic Article
Temahefte om kystlynghei
View online
Book Extract
Norske naturtyper: økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, 13-360 + s. 373-403, cop. 2018, 13-360, isbn:978-82-15-02896-5,
Book Extract
Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 86-99, 156-178, 256-273, 371-379, 2016, 86-379, isbn:978-82-02-51813-4,
Kun sider: 86-99, 156-178, 256-273, 371-379
Book Extract
Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 2020, 27-152, isbn:978-82-05-51228-3,
Book Extract
Oppdag naturen! : biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Per Ivar Kvammen (1949-) (forfatter), Kvammen, Per Ivar, Bergen, Fagbokforl, 2014, 13-45, isbn:9788245014846,
Book
Innføring i kjemi for lærere Bind 1
Kvivesen, Mona, Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne, Oslo, Universitetsforlaget, 13-160, 183-204, 219-240, Bind 1, [2020], isbn:978-82-15-03725-7,
Book
Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-51139-2,
Book
Fuglesang : 150 norske fugler : beskrivelse og lyder
Svensson, Lars, Jan Pedersen (1957-), [Oslo], Cappelen Damm faktum, 2013, isbn:9788202399337,
- Obligatorisk emne i årsstudiet i naturfag 5-10
- Valgfritt relevant emne grunnskolelærerutdanningen for 5.-10.trinn.
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter- varighet to til tre dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen.
Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Forelesninger
- Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
- Praktiske øvinger
- Rapport og oppgaveskriving
- Det legges opp til to samlinger:
En samling/feltkurs (to til tre dager) - Dagssamling med kjemi sept/okt.
- Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.
Gjeldende læreplan for grunnskolen.
Kalkulator uten grafisk display.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur.
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Book Extract
Natur 1 : barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2013, 103-133, isbn:9788202406226,
Book
Barn og naturvitenskap : oppdage, utforske og lære i barnehage og skole
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2016, isbn:978-82-02-51215-6,
17-27, 97-108, 165-170
Book Extract
Med åpne sanser : barnet, læreren og naturen
Grimeland, Gisle, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2012, 12-22, isbn:9788202350659,
Book Extract
Elever som forskere i naturfag
Erik Knain (1967-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, [201, 171-211, isbn:978-82-15-03144-6,
Book
Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, cop., isbn:978-82-450-1979-7,
200-214, 230-242
Book Extract
Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforl, 2017, 11-237, isbn:978-82-15-02723-4,
Book Extract
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser
Karianne Skovholt (1970-) (red.), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2014, 173-206, isbn:9788202414474,
Book
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal akademisk, 2009, isbn:9788205376441,
29-62, 63-110
Book Extract
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 2015, 125-145, isbn:978-82-02-41930-1,
Electronic Article
Elevforsk. Karseprosjektet.
Kolstø, Stein Dankert, 74-83,
View online
Electronic Article
Lær Nysgjerrigpermetoden
Forskningsrådet,
View online
Electronic Article
Temahefte om kystlynghei
View online
Book Extract
Norske naturtyper : økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, cop., 13-403, isbn:978-82-15-02896-5,
s. 13-360 + s. 373-403
Book
Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 2016, isbn:978-82-02-51813-4,
86-99, 156-178, 256-273, 371-379
Book
Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 2020, isbn:978-82-05-51228-3,
27-140, 195-201, 210-214, 416-437
Book Extract
Oppdag naturen! : biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Per Ivar Kvammen (1949-) (forfatter), Kvammen, Per Ivar, Bergen, Fagbokforl, 2014, 399-410, isbn:9788245014846,
Book
Kjemi for lærere naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Hannisdal, Merete, Ringnes, Vivi, Oslo, Gyldendal, [202, isbn:9788205547643,
Book
Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-51139-2,
Book
Fuglesang : 150 norske fugler : beskrivelse og lyder
Svensson, Lars, Jan Pedersen (1957-), [Oslo], Cappelen Damm faktum, 2013, isbn:9788202399337,
- Obligatorisk emne i årsstudiet i naturfag 5-10
- Valgfritt relevant emne grunnskolelærerutdanningen for 5.-10.trinn.
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter- varighet to dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter, herav minst 5 mineraler/bergarter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Forelesninger
Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
Praktiske øvinger
Rapport og oppgaveskriving
Det legges opp til to samlinger på campus Breistein:
- En samling/feltkurs fredag-lørdag rundt midten av august
- Dagssamling ( lørdag) med kjemi sept/okt.
- Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.
Gjeldende læreplan for grunnskolen.
Kalkulator uten grafisk display.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur.
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Book
Natur 1 Barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 1, 2017, isbn:978-82-02-56701-9,
s. 103-133
View online
Book
Norske naturtyper : økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, cop. 2018, isbn:978-82-15-02896-5,
s. 13-360, s. 373-403
View online
Book
Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245036893,
s. 27-140, s. 195-201, s. 210-214, s.416-437
View online
Book
Kjemi for lærere naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Hannisdal, Merete, Ringnes, Vivi, Oslo, Gyldendal, [2021], isbn:9788205547643,
s. 2-165
Book
Elever som forskere i naturfag
Erik Knain (1967-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, [2019], isbn:978-82-15-03144-6,
s. 15-211
Book
Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245036893,
s. 399-410
View online
Book
Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforl, 2017, isbn:978-82-15-02723-4,
s. 11-237
View online
Book
Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 975 s., 2018, isbn:978-82-05-51139-2,
View online
Book
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal akademisk, 2009, isbn:9788205376441,
s. 29-62, s. 63-110
View online
Book
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser
Karianne Skovholt (1970-) (red.), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202414474,
s. 173-206
View online
Book
Fuglesang : 150 norske fugler - beskrivelse og lyder [kombidokument]
Pedersen, Jan, Lars Svensson (1941-), Oslo, Cappelen Damm faktum, 256 s., 2011, isbn:9788202347093,
View online
Book
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 2015, isbn:978-82-02-41930-1,
s. 125-145
View online
Book
Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. 1. utg., 1. oppl
éstrem, Sissel, Oslo, Cappelen, 2010, isbn:9788202294380,
s. 98-147
View online
Electronic Article
Lær Nysgjerrigpermetoden
Forskningsrådet,
View online
Book
Natur 1 Barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 1, 2017, isbn:978-82-02-56701-9,
s. 103-133
View online
Book
Norske naturtyper : økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, cop. 2018, isbn:978-82-15-02896-5,
s. 13-360, s. 373-403
View online
Book
Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245036893,
s. 27-140, s. 195-201, s. 210-214, s. 416-437
View online
Book
Kjemi for lærere naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Hannisdal, Merete, Ringnes, Vivi, Oslo, Gyldendal, [2021], isbn:9788205547643,
s. 2-165
Book
Elever som forskere i naturfag
Erik Knain (1967-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, [2019], isbn:978-82-15-03144-6,
s. 15-211
Book
Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245036893,
s. 399-410
View online
Book
Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforl, 2017, isbn:978-82-15-02723-4,
s. 11-237
View online
Book
Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 975 s., 2018, isbn:978-82-05-51139-2,
View online
Book
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal akademisk, 2009, isbn:9788205376441,
s. 29-62, s. 63-110
View online
Book
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser
Karianne Skovholt (1970-) (red.), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2014, isbn:9788202414474,
s. 173-206
View online
Book
Fuglesang : 150 norske fugler - beskrivelse og lyder [kombidokument]
Pedersen, Jan, Lars Svensson (1941-), Oslo, Cappelen Damm faktum, 256 s., 2011, isbn:9788202347093,
View online
Book
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 2015, isbn:978-82-02-41930-1,
s. 125-145
View online
Book
Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. 1. utg., 1. oppl
éstrem, Sissel, Oslo, Cappelen, 98-147, 2010, isbn:9788202294380,
View online
Electronic Article
Temahefte om kystlynghei
Flere,
View online
- Obligatorisk emne i årsstudiet i naturfag 5-10
- Valgfritt relevant emne grunnskolelærerutdanningen for 5.-10.trinn.
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Feltkurs med ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter- varighet to dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter, herav minst 5 mineraler/bergarter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Forelesninger
Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
Praktiske øvinger
Rapport og oppgaveskriving
Det legges opp til to samlinger på campus Breistein:
- En samling/feltkurs fredag-lørdag rundt midten av august
- Dagssamling ( lørdag) med kjemi sept/okt.
- Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.
Gjeldende læreplan for grunnskolen.
Kalkulator uten grafisk display.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur.
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Med forbehold om endringer:
*Bakke, Hjørdis H.K. 2013. Natur1. Barn opplever naturen. Cappelen Damm, Oslo. s. 103-133 (31 sider).
Bjerkely, H. J. 2018. Norske økosystemer – økologi og mangfold. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. s. 13-360 og s.373-403 (378 sider).
Grindeland, J. M., Lyngved, R. & Tandberg, C. 2012. Biologi for lærere. Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 27–s.140, s. , s. 195–201, 210–214, s. og s. 416–437. (144s)
Hannisdal, M. og Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 2–165 (162 sider).
Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (red.) 2019. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget, Oslo. Side 15–211 (197 sider).
*Kvammen, P.I., Lie, S., Nyhus, G.C., Vedum, T.V. og Ødegård, T. 2014. Planter og dyr om vinteren. I: Oppdag naturen. Biologi for Grunnskolelærerutdanningen. Fagbokforlaget. s. 399–410 (12 sider).
Lær Nysgjerrigpermetoden. Forskningsrådet. (Ca. 20 sider). https://www.nysgjerrigper.no/nysgjerrigpermetoden/ (17.06.21)
Mork, Sonja M. og Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utgave. s. 11–237. Universitetsforlaget (227 sider)
Mossberg, B. og Stenberg, L. 2007. Gyldendals store nordiske flora. (2. utg.). Oslo: Gyldendal. (Oppslagsverk)
Naturen 2 /2009 – Temahefte om kystlynghei. 60 sider. https://www.idunn.no/natur/2009/02 (17.06.21)
Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse. En kritisk fagdidaktikk. (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 29–62, s. 63–110 (80 sider).
*Skovholt, Karianne (red.). 2014. Innføring i grunnleggende ferdigheter. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 173–206 (34 sider).
Svensson, L. og Pedersen, J. 2011. Fuglesang. 150 norske fuglearter – beskrivelse og lyder. Cappelen Damm (Oppslagsverk, finnes både i stort format og kompaktutgave)
van Marion, P. og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 125–145 (20 sider).
Østrem, Sissel. 2010. Pedagogikk og elevkunnskap. Cappelen Akademisk Forlag. Oslo. s. 98–147 (51 sider).
Totalt 1416 sider (Mossberg & Stenberg (2007) og Svensson & Pedersen (2011) er ikke regnet med).
- Obligatorisk emne i årsstudiet i naturfag 5-10
- Valgfritt relevant emne grunnskolelærerutdanningen for 5.-10.trinn.
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter- varighet to dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter, herav minst 5 mineraler/bergarter
- Praktiske øvinger i kjemi - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk - med innlevert skriftlig oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Forelesninger
Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
Praktiske øvinger
Rapport og oppgaveskriving
Det legges opp til to samlinger på campus Breistein:
- En samling/feltkurs fredag-lørdag rundt midten av august
- Dagssamling ( lørdag) med kjemi sept/okt.
- Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.
Gjeldende læreplan for grunnskolen.
Kalkulator uten grafisk display.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
I naturfag 1 nett, modul 1 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudentene kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.
Kommunikasjon foregår på en digital læringsplattform. Informasjon legges her ut som oppslag og forespørsler rettes gjennom meldingssystemet. Alle obligatoriske innleveringer leveres som Word eller pdf filer. Det forutsettes at alle studenter jevnlig sjekker fagets nettside.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur.
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Med forbehold om endringer.
*Bakke, Hjørdis H.K. 2013. Natur1. Barn opplever naturen. Cappelen Damm, Oslo. s. 103-133 (31 sider).
Bjerkely, H. J. 2018. Norske økosystemer - økologi og mangfold. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. s. 13-360 og s.373-403 (378 sider).
*Grønneberg, Truls. Hannisdal, Merete. Pedersen, Bjørn og Ringnes, Vivi. 2017. Kjemien stemmer 1. 4. utg. Cappelen. Oslo. s. 93 - 132. (39sider)
*Grønneberg, Truls. Hannisdal, Merete. Pedersen, Bjørn og Ringnes, Vivi. 2015. Kjemien stemmer 2. 4. utg. Cappelen. Oslo. s.175 - 186. (11sider).
Hannisdal, M. og Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 2-103, s. 118-123, s. 135, s. 140-165 (135 sider).
Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (red.) 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget, Oslo. Side 13-208 (196 sider).
*Kvammen, P.I., Lie, S., Nyhus, G.C., Vedum, T.V. og Ødegård, T. 2014. Planter og dyr om vinteren. I: Oppdag naturen. Biologi for Grunnskolelærerutdanningen. Fagbokforlaget. s 399-410 (12 sider).
Løken, M. (Red.). 2006. Nysgjerrigpermetoden. Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen. Veiledning for lærere. Oslo: Norges Forskningsråd. Ca. 20 s.http://www.nysgjerrigper.no/filearchive/nysgjerrigpermetoden.pdf (11.02.09).
Mork, Sonja M. og Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utgave. s.11-237. Universitetsforlaget (227sider)
Mossberg, B. og Stenberg, L. 2007. Gyldendals store nordiske flora. (2. utg.). Oslo: Gyldendal. (brukes i kurset, ikke eksamenspensum)
Naturen 2 /2009 - Temahefte om kystlynghei. 60 sider. Kan leses gratis på nett av NLA-studenter.
Svensson, L. og Pedersen, J. 2011. Fuglesang. 150 norske fuglearter - beskrivelse og lyder. Cappelen Damm (finst både i stort format og kompaktutgave, brukes i kurset, ikke eksamenspensum)
Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse: en kritisk fagdidaktikk. (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 63-110 og s. 145-243 (98 sider).
*Skovholt, Karianne (red.). 2014. Innføring i grunnleggende ferdigheter. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 173-206 (34 sider).
van Marion, P. og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 36-39, 104-145 (46 sider).
Østrem, Sissel. 2010. Pedagogikk og elevkunnskap. Cappelen Akademisk Forlag. Oslo. s. 98-147 (51 sider).
Totalt 1287 sider (Mossberg & Stenberg og Svensson & Pedersen ikke regnet med).
Det er krav om alminnelig god fysisk helse for å delta på naturfagekskursjonen.
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike vegetasjonstyper og geologiske lokaliteter– varighet to dager, med innlevert skriftlig rapport.
- Artsprøve om norske dyr og planter
- Objektsamling med 40 objekter, herav minst 5 mineraler/bergarter
- Praktiske øvinger i kjemi – en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Naturfagdidaktikk – med innlevert skriftlig oppgave
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i arbeidsheftet for feltkurset ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Forelesninger
Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.
Praktiske øvinger
Rapport og oppgaveskriving
Det legges opp til to samlinger på campus Breistein:
- En samling/feltkurs fredag-lørdag rundt midten av august
- Dagssamling ( lørdag) med kjemi sept/okt.
- Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer.
Gjeldende læreplan for grunnskolen.
Kalkulator uten grafisk display.
I naturfag 1 nett, modul 1 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5–10 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudentene kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.
Kommunikasjon foregår på en digital læringsplattform. Informasjon legges her ut som oppslag og forespørsler rettes gjennom meldingssystemet. Alle obligatoriske innleveringer leveres som Word eller pdf filer. Det forutsettes at alle studenter jevnlig sjekker fagets nettside.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og deres klassifikasjon og livssykler
- har grunnleggende kunnskap om evolusjonsteorien og arters tilpasning til deres miljø
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur.
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
*Bakke, Hjørdis H.K. 2013. Natur1. Barn opplever naturen. Cappelen Damm, Oslo. s. 103-133 (31 sider).
Bjerkely, H. J. 2018. Norske økosystemer – økologi og mangfold. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. s. 13-360 og s.373-403 (378 sider).
*Grønneberg, Truls. Hannisdal, Merete. Pedersen, Bjørn og Ringnes, Vivi. 2017. Kjemien stemmer 1. 4. utg. Cappelen. Oslo. s. 93 - 132. (39sider)
*Grønneberg, Truls. Hannisdal, Merete. Pedersen, Bjørn og Ringnes, Vivi. 2015. Kjemien stemmer 2. 4. utg. Cappelen. Oslo. s.175 - 186. (11sider).
Hannisdal, M. og Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 2–103, s. 118–123, s. 135, s. 140–165 (135 sider).
Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (red.) 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget, Oslo. Side 13-208 (196 sider).
*Kvammen, P.I., Lie, S., Nyhus, G.C., Vedum, T.V. og Ødegård, T. 2014. Planter og dyr om vinteren. I: Oppdag naturen. Biologi for Grunnskolelærerutdanningen. Fagbokforlaget. s 399-410 (12 sider).
Løken, M. (Red.). 2006. Nysgjerrigpermetoden. Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen. Veiledning for lærere. Oslo: Norges Forskningsråd. Ca. 20 s.http://www.nysgjerrigper.no/filearchive/nysgjerrigpermetoden.pdf (11.02.09).
Mork, Sonja M. og Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utgave. s.11-237. Universitetsforlaget (227sider)
Mossberg, B. og Stenberg, L. 2007. Gyldendals store nordiske flora. (2. utg.). Oslo: Gyldendal. (brukes i kurset, ikke eksamenspensum)
Naturen 2 /2009 – Temahefte om kystlynghei. 60 sider. Kan leses gratis på nett av NLA-studenter.
Svensson, L. og Pedersen, J. 2011. Fuglesang. 150 norske fuglearter – beskrivelse og lyder. Cappelen Damm (finst både i stort format og kompaktutgave, brukes i kurset, ikke eksamenspensum)
Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse: en kritisk fagdidaktikk. (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 63–110 og s. 145–243 (98 sider).
*Skovholt, Karianne (red.). 2014. Innføring i grunnleggende ferdigheter. Cappelen Damm Akademisk, Oslo. s. 173-206 (34 sider).
van Marion, P. og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk. (2. utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 36-39, 104-145 (46 sider).
Østrem, Sissel. 2010. Pedagogikk og elevkunnskap. Cappelen Akademisk Forlag. Oslo. s. 98-147 (51 sider).
Totalt 1287 sider (Mossberg & Stenberg og Svensson & Pedersen ikke regnet med).
Til Modul 1 er det i tillegg til obligatorisk fremmøte, knyttet fem obligatoriske arbeidskrav:
1/5 artsprøve
2/5 rapport fra feltarbeider og lokale værfenomener
3/5 objektsamling
4/5 rapport fra kjemiøvelser
5/5 fagdidaktisk oppgave
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt på fagets nettside ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjente for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen".
Egeninnsats
Et nettstudium gir studenten stor frihet og fleksibilitet, dermed stilles det også utfordrende krav til den enkeltes struktur, selvdisiplin og egeninnsats.
Campussamlinger
Undervisning, øvelser og feltarbeid på campus er konsentrert til to helgesamlinger. Disse samlingene er komprimerte og arbeidskrevende, det forventes at studentene er godt forberedt.
I undervisningen på disse dagene vil studentene få erfaring med praktiske arbeidsformer i felt og på laboratoriet. Et fokus er rettet mot opplevelse og opplevelsens betydning for å skape interesse for naturfaget.
Eksempel på læringsaktiviteter
Forelesing: Forelesningene gir innføring i og oversikt over viktige emner.
Praktisk arbeid:
Feltkurs med fokus på artskunnskap (botanikk, zoologi) og økosystem/biotoper. På feltkurset vil en få innføring i feltmetodikk (bruk av bestemmelseslitteratur, utstyr og teknikker i forbindelse med observering, innsamling, sortering og identifisering av planter, dyr og andre naturobjekter).
Værregistreringer (temperatur, trykk, skyer, vind og lignende) over en periode. Fokus på lokale værfenomener. Arbeidet utføres som et prosjekt av den enkelte student.
Kjemiforsøk med fokus på grunnleggende kjemiske reaksjoner og hva som kjennetegner disse, beskrive egenskaper ved gasser, væsker og faste stoffer og faseoverganger (arbeid med vann) ved hjelp av partikkelmodellen.
Alle samlinger på campus er obligatoriske.
- Individuell, skriftlig 4 timers skoleeksamen. Eksamen omfatter faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene, herunder øvinger og feltarbeid.
I modul 1 vil studentene få grunnleggende innføring i basisfagene som naturfag henter sine kunnskaper og ferdigheter fra: Biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal få erfare hvor sentralt naturfaglig kunnskap er for å forstå verden rundt oss, fra de minste byggestener på atomnivå til fascinerende sammenhenger i økologi og kjemi. Studiet vil understreke betydningen av solide fagkunnskaper blant annet for å kunne utvikle ny teknologi som samfunnet er avhengig av. Undervisningen er forskningsbasert og praksisnært, og det vektlegges at studentene skal utvikle en pedagogisk og fagdidaktisk forståelse for læring og undervisning av elever i naturfag.
I naturfag lærer en om livsgrunnlaget for planter, dyr og mennesker. Dette er viktige kunnskaper som en håper vil vekke begeistring hos studentene gjennom et variert, forskningsbasert og praksisnært studium. Det første året av naturfag 1 vil studentene særlig arbeide med emnene: Økologi, kjemi og naturfagdidaktikk. Feltarbeid med fokus på artskunnskaper og laboratorieøvelser i kjemi vil bli vektlagt. Andre emner som geologi og meteorologi vil òg bli belyst i undervisningen.
Vi står i dag overfor store samfunnsmessige utfordringer hvor solid innsikt i naturfagene vil være avgjørende både i nasjonal og global sammenheng. Naturfaget skal legge grunnlag for å forstå våre naturgitte omgivelser og kunne utvikle ny teknologi. Forvaltningen av natur- og miljøressurser er avhengig av kunnskap og diskusjon, og naturvitenskaplige vurderinger må stå sentralt i globale og nasjonale beslutningsprosesser. Det er et ønske at studentene skal få grunnleggende artskunnskaper og kjennskap til mineraler og bergarter som dyktiggjør dem til variert undervisning i emner som økologi og bærekraftig utvikling. Gjennom feltarbeid vil studentene studere geologi, planter og insekter / smådyr i sine naturlige sammenhenger og en vil få innføring i feltmetodikk. Det vil bli arbeidet med flere ulike biotoper som er relevante for undervisningen i grunnskolen. Morfologien og leveviset til planter og dyr som er tilknyttet disse biotopene vil bli studert. Studentene vil gjennom samtaler og rapportskriving sette feltarbeid og uteskole inn i en didaktisk sammenheng.
Kunnskap om kjemi er avgjørende for en dypere forståelse av oppbygging og funksjon til natur, menneskeskapte produkter og kropp. Kjemikompetanse er òg viktig for videre utvikling av samfunnet vårt. Her kan nevnes som et grunnlag for å skape nye arbeidsplasser og for å gjøre fremskritt innen miljøforskning. Gjennom kjemiundervisningen skal studentene få opplæring i oppbygning, egenskaper, reaksjonsmåter og navnsetting til kjemiske stoffer. Kjemiske begreper som atom, molekyl, ion og kjemisk binding blir forklart og en vil gjennom eksperimenter belyse sentrale kjemiske prinsipper. Utslipp av kjemiske stoffer kan få alvorlige konsekvenser for natur, miljø og mennesker. Økologiske og etiske problemstillinger knyttet til menneskelig aktivitet blir behandlet.
Vær, klima og værfenomener preger hverdagen vår og kan gi opplevelser som vekker undring, glede og frykt. Studentene skal få kjennskap til vanlige faktorer innen meteorologien: vindsystemer, skydannelse og nedbør. Lokale vindsystemer og meteorologiske fenomener blir gjennomgått. Studentene skal vinne erfaringer med bruk av værregistreringer og sette dette inn i en fagdidaktisk sammenheng.
Det vektlegges at studentene utvikler en lærerkompetanse som setter dem i stand til å gjennomføre undervisning slik at elever med ulik kulturell, etnisk, sosial og læremessig bakgrunn kan oppleve naturfaget som relevant, forståelig og engasjerende. Ved å arbeide med ulike økosystemer og naturfenomener, vil vi kunne komme inn på naturens betydning i ulike kulturer og samfunn (samisk kultur- og naturtradisjon). Hverdagsforestillinger, profesjonalitet som naturfagslærer, grunnleggende ferdigheter og vurdering av elevers prestasjoner vil bli belyst.
Studentene vil arbeide med begrunnelser for naturfaget sin plass i skolen. Arbeidsformer og tenkemåter innenfor naturfag blir omtalt og drøftet ut fra en faglig og didaktisk synsvinkel. I læreplanverket (LK 06) er dette fokuset synliggjort i hovedområdet Forskerspiren.
Naturfag henter sine kunnskaper og metoder fra basisfagene biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal arbeide med utvalgte områder fra disse fagene. Både innhold og arbeidsmetoder skal forankres i skolefaget naturfag. Gjennom erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon skal studentene forberedes på en lærerrolle som fremmer elevenes aktivitet, undring, interesse for og glede av faget. Opplevelse har en sentral betydning for utvikling av en naturfaglig interesse.
Studenten skal etter å ha fullført naturfag 1- studiet ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttet er fundament for arbeid i skolen og videre kompetanseutvikling.
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfaget sin plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
- har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer, mineraler og bergarter, samt til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen av jorden
- har kjennskap til naturlige (abiotiske og biotiske) og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper, økosystemer og biosfæren, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler på dette
- har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
- har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
- har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning i naturfag
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Med forbehold om endringer
Mangfoldet i naturen: Økologi, geologi og meteorologi
Bakke, Hjørdis H.K. 2013. Natur I. Barn opplever naturen. Cappelen Damm Akademisk. Oslo., s.27-78, s.102-142, s.151-170, og s 183-194. (119s)
Bjerkely, Hans Jan. 2018. Norske naturtyper - økologi og mangfold. Universitetsforlaget. Oslo. s. 13 ¿ 270 og s. 284 - 360. (231s)
Grindeland, John Magne, Lyngved, Ragnhild og Tandberg, Cato. 2012. Biologi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo s. 28-140, og s. 416-453. (148s)
Johansson, Stina. 1996*. Rundt i naturen sammen med barna 2. adNotam Gyldendal. Oslo. s. 121 ¿ s. 128. (7s)
*Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum og Torbjørn Ødegaard. 2014. Oppdag naturen. Fagbokforlaget. Bergen. s. 399-410. (11s)
Myhre, Arne. 2015*. Klima, energi og miljø. Universitetsforlaget. Oslo. s. 61 - 85. (24s)
Naturen 2 /2009- Temahefte om kystlynghei. 60 sider. Kan lesast gratis på nett av NLA-studentar.
Skartveit, John. 2006*. Preparering av insekt. Internt dokument, NLA Lærerhøgskolen. 5 sider.
Anbefalt hjelpelitteratur:
Chinery, Michael. 2007. Insects of Britain and Western Europe. Domino Books.
Mossberg, Bo og Stenberg, Lennart. 2007. Gyldendals store nordiske flora. 2. utg. Gyldendal. Oslo.
Svensson, L og Pedersen, J. 2011. Fuglesang. 150 norske fuglearter ¿ beskrivelse og lyder. Cappelen Damm.
Kjemi
Hannisdal, Merete og Ringnes, Vivi, 2013. Kjemi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo s. 2-103, s. 118-129, s. 135, s. 140-165. (128s)
Naturfagdidaktikk
Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (red). 2011. Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget, Oslo. S.164-205.Løken, Marianne (red.). 2006. (41s)
*Kvammen, Per Ivar, Sigmund Lie, Gunnar Christian Nyhus, Trond Vidar Vedum og Torbjørn Ødegaard. 2014. Oppdag naturen. Fagbokforlaget. Bergen. s. 13-37. (24s)
Mork, Sonja M. og Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utgave. s.11-163. Universitetsforlaget (152s)
Nysgjerrigpermetoden. Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen. Veiledning for lærere. Norges Forskningsråd Oslo. Ca 20s http://www.nysgjerrigper.no/filearchive/nysgjerrigpermetoden.pdf (11.02.09).
*Skovholt, Karianne (red). 2014. Innføring i grunnleggende ferdigheter. Cappelen damm Akademisk. Oslo. S173-206. (33s)
Van Marion, P og Strømme, A. 2015. Biologididaktikk (2.utg.) Kristiansand; Høyskoleforlaget. S 36-39, og s. 247-301. (77s)
Pensum i kompendium er merket * Totalt ca 975s
Til Modul 1 er det i tillegg til obligatorisk fremmøte, knyttet fem obligatoriske arbeidskrav:
1/5 artsprøve
2/5 rapport fra feltarbeider og lokale værfenomener
3/5 objektsamling
4/5 rapport fra kjemiøvelser
5/5 fagdidaktisk oppgave
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt på fagets nettside ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjente for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen".
Egeninnsats
Et nettstudium gir studenten stor frihet og fleksibilitet, dermed stilles det også utfordrende krav til den enkeltes struktur, selvdisiplin og egeninnsats.
Campussamlinger
Undervisning, øvelser og feltarbeid på campus er konsentrert til to helgesamlinger. Disse samlingene er komprimerte og arbeidskrevende, det forventes at studentene er godt forberedt.
I undervisningen på disse dagene vil studentene få erfaring med praktiske arbeidsformer i felt og på laboratoriet. Et fokus er rettet mot opplevelse og opplevelsens betydning for å skape interesse for naturfaget.
Eksempel på læringsaktiviteter
Forelesing: Forelesningene gir innføring i og oversikt over viktige emner.
Praktisk arbeid:
Feltkurs med fokus på artskunnskap (botanikk, zoologi) og økosystem/biotoper. På feltkurset vil en få innføring i feltmetodikk (bruk av bestemmelseslitteratur, utstyr og teknikker i forbindelse med observering, innsamling, sortering og identifisering av planter, dyr og andre naturobjekter).
Værregistreringer (temperatur, trykk, skyer, vind og lignende) over en periode. Fokus på lokale værfenomener. Arbeidet utføres som et prosjekt av den enkelte student.
Kjemiforsøk med fokus på grunnleggende kjemiske reaksjoner og hva som kjennetegner disse, beskrive egenskaper ved gasser, væsker og faste stoffer og faseoverganger (arbeid med vann) ved hjelp av partikkelmodellen.
Alle samlinger på campus er obligatoriske.
- Individuell, skriftlig 4 timers skoleeksamen. Eksamen omfatter faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene, herunder øvinger og feltarbeid.
I modul 1 vil studentene få grunnleggende innføring i basisfagene som naturfag henter sine kunnskaper og ferdigheter fra: Biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal få erfare hvor sentralt naturfaglig kunnskap er for å forstå verden rundt oss, fra de minste byggestener på atomnivå til fascinerende sammenhenger i økologi og kjemi. Studiet vil understreke betydningen av solide fagkunnskaper blant annet for å kunne utvikle ny teknologi som samfunnet er avhengig av. Undervisningen er forskningsbasert og praksisnært, og det vektlegges at studentene skal utvikle en pedagogisk og fagdidaktisk forståelse for læring og undervisning av elever i naturfag.
I naturfag lærer en om livsgrunnlaget for planter, dyr og mennesker. Dette er viktige kunnskaper som en håper vil vekke begeistring hos studentene gjennom et variert, forskningsbasert og praksisnært studium. Det første året av naturfag 1 vil studentene særlig arbeide med emnene: Økologi, kjemi og naturfagdidaktikk. Feltarbeid med fokus på artskunnskaper og laboratorieøvelser i kjemi vil bli vektlagt. Andre emner som geologi og meteorologi vil òg bli belyst i undervisningen.
Vi står i dag overfor store samfunnsmessige utfordringer hvor solid innsikt i naturfagene vil være avgjørende både i nasjonal og global sammenheng. Naturfaget skal legge grunnlag for å forstå våre naturgitte omgivelser og kunne utvikle ny teknologi. Forvaltningen av natur- og miljøressurser er avhengig av kunnskap og diskusjon, og naturvitenskaplige vurderinger må stå sentralt i globale og nasjonale beslutningsprosesser. Det er et ønske at studentene skal få grunnleggende artskunnskaper og kjennskap til mineraler og bergarter som dyktiggjør dem til variert undervisning i emner som økologi og bærekraftig utvikling. Gjennom feltarbeid vil studentene studere geologi, planter og insekter / smådyr i sine naturlige sammenhenger og en vil få innføring i feltmetodikk. Det vil bli arbeidet med flere ulike biotoper som er relevante for undervisningen i grunnskolen. Morfologien og leveviset til planter og dyr som er tilknyttet disse biotopene vil bli studert. Studentene vil gjennom samtaler og rapportskriving sette feltarbeid og uteskole inn i en didaktisk sammenheng.
Kunnskap om kjemi er avgjørende for en dypere forståelse av oppbygging og funksjon til natur, menneskeskapte produkter og kropp. Kjemikompetanse er òg viktig for videre utvikling av samfunnet vårt. Her kan nevnes som et grunnlag for å skape nye arbeidsplasser og for å gjøre fremskritt innen miljøforskning. Gjennom kjemiundervisningen skal studentene få opplæring i oppbygning, egenskaper, reaksjonsmåter og navnsetting til kjemiske stoffer. Kjemiske begreper som atom, molekyl, ion og kjemisk binding blir forklart og en vil gjennom eksperimenter belyse sentrale kjemiske prinsipper. Utslipp av kjemiske stoffer kan få alvorlige konsekvenser for natur, miljø og mennesker. Økologiske og etiske problemstillinger knyttet til menneskelig aktivitet blir behandlet.
Vær, klima og værfenomener preger hverdagen vår og kan gi opplevelser som vekker undring, glede og frykt. Studentene skal få kjennskap til vanlige faktorer innen meteorologien: vindsystemer, skydannelse og nedbør. Lokale vindsystemer og meteorologiske fenomener blir gjennomgått. Studentene skal vinne erfaringer med bruk av værregistreringer og sette dette inn i en fagdidaktisk sammenheng.
Det vektlegges at studentene utvikler en lærerkompetanse som setter dem i stand til å gjennomføre undervisning slik at elever med ulik kulturell, etnisk, sosial og læremessig bakgrunn kan oppleve naturfaget som relevant, forståelig og engasjerende. Ved å arbeide med ulike økosystemer og naturfenomener, vil vi kunne komme inn på naturens betydning i ulike kulturer og samfunn (samisk kultur- og naturtradisjon). Hverdagsforestillinger, profesjonalitet som naturfagslærer, grunnleggende ferdigheter og vurdering av elevers prestasjoner vil bli belyst.
Studentene vil arbeide med begrunnelser for naturfaget sin plass i skolen. Arbeidsformer og tenkemåter innenfor naturfag blir omtalt og drøftet ut fra en faglig og didaktisk synsvinkel. I læreplanverket (LK 06) er dette fokuset synliggjort i hovedområdet Forskerspiren.
Naturfag henter sine kunnskaper og metoder fra basisfagene biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal arbeide med utvalgte områder fra disse fagene. Både innhold og arbeidsmetoder skal forankres i skolefaget naturfag. Gjennom erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon skal studentene forberedes på en lærerrolle som fremmer elevenes aktivitet, undring, interesse for og glede av faget. Opplevelse har en sentral betydning for utvikling av en naturfaglig interesse.
Studenten skal etter å ha fullført naturfag 1- studiet ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttet er fundament for arbeid i skolen og videre kompetanseutvikling.
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfaget sin plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
- har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer, mineraler og bergarter, samt til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen av jorden
- har kjennskap til naturlige (abiotiske og biotiske) og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper, økosystemer og biosfæren, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler på dette
- har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
- har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
- har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning i naturfag
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Mangfoldet i naturen: Økologi, geologi og meteorologi
Bjerkely, Hans Jan. 2008. Norske økosystemer ¿ økologi og mangfold. Universitetsforlaget. Oslo. s. 9 - 51 og s. 114 ¿ 338.
Grindeland, John Magne, Lyngved, Ragnhild og Tandberg, Cato. 2012. Biologi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo s. 9-142, s. 148-159 og s. 416-437.
Johansson, Stina. 1996*. Rundt i naturen sammen med barna 2. adNotam Gyldendal. Oslo. s. 121 ¿ s. 128.
Lurås, Jon og Kvam, Helge. 2005. Sangfugler. CD med 48 arter, ca. 79 min. Opplev naturen.
Mossberg, Bo og Stenberg, Lennart. 2007. Gyldendals store nordiske flora. 2. utg. Gyldendal. Oslo.
Myhre, Arne. 2008*. Klima, energi og miljø. Universitetsforlaget. Oslo. s. 61 ¿ 86.
Chinery, Michael. 2007. Insects of Britain and Western Europe. Domino Books.
Skartveit, John. 2006*. Preparering av insekt. Internt dokument, NLA Lærerhøgskolen. 5 sider.
Kjemi
Hannisdal, Merete og Ringnes, Vivi, 2011. Kjemi for lærere. Gyldendal Akademisk, Oslo s. 2-103, s. 118-129, s. 135, s. 140-165.
Naturfagdidaktikk
Løken, Marianne (red.). 2006. Nysgjerrigpermetoden. Vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen. Veiledning for lærere. Norges Forskningsråd Oslo. Ca 20s http://www.nysgjerrigper.no/filearchive/nysgjerrigpermetoden.pdf (11.02.09).
Sjøberg, Svein. 2009. Naturfag som allmenndannelse en kritisk fagdidaktikk. 3. utg. Gyldendal Akademisk. Oslo. s. 29 ¿ s. 88, s. 145¿ s. 243 og s. 393 ¿ s. 426.
van Marion, Peter og Strømme, Alex. 2008*. Biologididaktikk. Høyskoleforlaget. Kristiansand. s. 97 ¿ s. 115.
Pensum i kompendium er merket *
