Programmering for lærere, 1.–7. trinn KFK – emne 1
Emnekode:
VU1PRO802-UDEmnenavn:
Programmering for lærere, 1.–7. trinn KFK – emne 1Undervisningssemester:
HøstStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
7.5 Studiepoeng
Det forutsettes ingen forkunnskaper i programmering.
Videreutdanningen er helt nettbasert, og derfor bør studenten være fortrolig med internettbruk: navigering i nettleser, bruk av diskusjonsforum, opp- og nedlasting av filer.
Mappe bestående av tre elementer. To av disse må være godkjent for at man skal kunne fremstille seg for avsluttende vurdering.
Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten få én ny mulighet til å levere på nytt i henhold til NLAs retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav i LU.
Nettstudiet er lagt opp slik at studenten møter lærestoffet på en strukturert måte i Canvas, som gjør at man kan følge den logiske progresjonen i emnet. Det anbefales å sette av tid i starten for å bli kjent med oppsettet i Canvas. Emnet er lagt opp med stor grad av selvstudium, men det blir lagt til rette for studiegrupper på nett.
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, som blant annet nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og veiledning.
Tilbudet er helt nettbasert uten fysiske samlinger.
Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen. Du må være ansatt i lærerstilling.
Videreutdanningen er opprettet for Utdanningsdirektoratet innenfor ordningen Kompetanse for kvalitet. Primært er videreutdanningen forbeholdt søkere som prioriteres gjennom Udir sitt søknadssystem. Hvis det er ledige plasser etter ordinært opptak, kan disse lyses ut til lokalt opptak i juni.
Alle arbeidskrav fra emne 1 (VU1PRO802-UD) må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2 (VU1PRO803-UD).
- Menneske møter maskin
- Fra skrætsj med Scratch
- Programmering av dingser
Videreutdanningen gir økt kompetanse innenfor programmering knyttet opp til gjeldende læreplan. I tillegg til tverrfaglige perspektiv vil utdanningen rette fokus mot kompetansemål i matematikk, kunst og håndverk, musikk og naturfag.
Studentene vil møte ulike didaktiske modeller som vil være sentrale i undervisning i og med programmering. Videreutdanningen vektlegger digital og analog tilnærming til programmering (med og uten PC). Opplæringen tar sikte på å være praksisnær. I emnet vil det bli lagt til rette for skapende læringsprosesser, algoritmisk tenking og utforsking.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om programmering i gjeldende læreplan
- har kunnskap om algoritmisk tenkning (nøkkelbegreper og arbeidsmåter) som problemløsningsmetode
- har inngående kunnskap om variabler, vilkår og løkker
- har kunnskap om funksjoner, datatyper, dataflyt og datasett
- har detaljert kunnskap om blokkprogrammering
- har kunnskap om programmering av roboter og mikrokontrollere
- har kunnskap om sentrale didaktiske modeller knyttet til programmering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende algoritmisk tenkning i programmering
- kan anvende relevante strategier for feilsøking i programkode
- kan utvikle undervisningsopplegg i tråd med gjeldende læreplan sin vektlegging av programmering
- kan bruke digital teknologi for å bidra til utvikling av elevers evne til samarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over programmeringens plass i gjeldende læreplan og som del av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Litteraturgjennomgang av programmering i skolen
Dolonen, Jan Arild ; Kluge, Anders ; Litherland, Kristina ; Mørch, Anders Irving, Universitetet i Oslo, 2019,
View online
Article
Programmering i LK20
Ellen Egeland Flø, Tangenten - tidsskrift for matematikkundervisning, 2021, Article
Algoritmisk tenkning
Gjøvik, Øistein ; Torkildsen, Hermund André, Tangenten (trykt utg.), 3, 30, 2019,
View online
Website
Overordnet del-verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, 2017,
View online
Website
Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Utdanningsdirektoratet,
View online
Book Chapter
Hva er lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse?
Tor Arne Wølner (1948-) (redaktør), Hva er lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse?, Bergen, Fagbokforlaget, 383 sider, 2020, 17-33, isbn:9788245034202, Book
Kloss for kloss : blokkprogrammering for lærere
Gjøvik, Øistein, Høyland, Joakim, Oslo, Universitetsforlaget, 195 sider, [2022], isbn:978-82-15-06001-9, Article
Teaching computer programming with PRIMM: a sociocultural perspective
Sentance, Sue ; Waite, Jane ; Kallia, Maria, Norwood, Routledge, 136-176, Computer science education, 2-3, 29, 2019-07-03, 136-176, Article
Tools ad Techniques for Teaching Computer programming. A review
Kanika;Chakraverty,S.;Chakraborty, P., Farmingdale, N.Y., Baywood, Journal of Educational Technology Systems, 2, 49, 2020-12, 170-198,
View online
Book
Kloss for kloss : blokkprogrammering for lærere
Gjøvik, Øistein, Høyland, Joakim, Oslo, Universitetsforlaget, 195 sider, [2022], isbn:978-82-15-06001-9, Article
Programmering af robotenheder i grundskolen
Ejsing-Duun, Stine ; Misfeldt, Morten, Statsbiblioteket, Læring og medier, 14, 8, 2015-12-01,
View online
Book Chapter
Programmering och digitalt skapande i olika ämnen
Mannila, Linda, Programmering och digitalt skapande i olika ämnen, Lund, Studentlitteratur, 250 sider, [2017]; 2017, 199-218, isbn:9789144114163, Book Chapter
Hur ska vi tänka om bedömningen
Mannila, Linda, Hur ska vi tänka om bedömningen, Lund, Studentlitteratur, 250 sider, [2017]; 2017, 219-226, isbn:9789144114163, Website
Hei Ruby
Liukas, Linda,
View online
Website
Lær Kidsa Koding
Lær kidsa Koding,
View online
Book
Invent to learn : making, tinkering, and engineering in the classroom
Martinez, Sylvia Libow, Stager, Gary, Torrance, California, Constructing modern knowledge press, XIX, 297 sider, 2019, isbn:9780997554380; 9780997554373, Other
Human resouce machine
Tomorrow Corporation,
View online
Book
Kobling A : kreativ og skapende programmering
Ellen Egeland Flø (1983-) (forfatter), Oslo, GAN Aschehoug, 2020, isbn:9788249220380,
Det forutsettes ingen forkunnskaper i programmering.
Videreutdanningen er helt nettbasert, og derfor bør studenten være fortrolig med internettbruk: navigering i nettleser, bruk av diskusjonsforum, opp- og nedlasting av filer.
Mappe bestående av tre elementer. To av disse må være godkjent for at man skal kunne fremstille seg for avsluttende vurdering.
Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten få én ny mulighet til å levere på nytt i henhold til NLAs retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav i LU.
Nettstudiet er lagt opp slik at studenten møter lærestoffet på en strukturert måte, som gjør at man kan følge den logiske progresjonen i emnet. Emnet er lagt opp med stor grad av selvstudium, men det blir lagt til rette for studiegrupper på nett.
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, som blant annet nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og veiledning.
Tilbudet er helt nettbasert uten fysiske samlinger.
Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen. Du må være ansatt i lærerstilling.
Videreutdanningen er opprettet for Utdanningsdirektoratet innenfor ordningen Kompetanse for kvalitet. Primært er videreutdanningen forbeholdt søkere som prioriteres gjennom Udir sitt søknadssystem. Hvis det er ledige plasser etter ordinært opptak, kan disse lyses ut til lokalt opptak i juni.
Alle arbeidskrav fra emne 1 (VU1PRO802-UD) må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2 (VU1PRO803-UD).
- Menneske møter maskin
- Fra skrætsj med Scratch
- Programmering av dingser
Videreutdanningen gir økt kompetanse innenfor programmering knyttet opp til gjeldende læreplan. I tillegg til tverrfaglige perspektiv vil utdanningen rette fokus mot kompetansemål i matematikk, kunst og håndverk, musikk og naturfag.
Studentene vil møte ulike didaktiske modeller som vil være sentrale i undervisning i og med programmering. Videreutdanningen vektlegger digital og analog tilnærming til programmering (med og uten PC). Opplæringen tar sikte på å være praksisnær. I emnet vil det bli lagt til rette for skapende læringsprosesser, algoritmisk tenking og utforsking.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om programmering i gjeldende læreplan
- har kunnskap om problemløsning og algoritmisk tenking
- har kunnskap om programmering og feilsøking
- har inngående kunnskap om variabler, vilkår og løkker
- har kunnskap om funksjoner, datatyper, dataflyt og datasett
- har detaljert kunnskap om blokkprogrammering
- har kunnskap om programmering av roboter og mikrokontrollere
- har kunnskap om sentrale didaktiske modeller knyttet til programmering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende og analysere betydningen av algoritmisk tenking i programmering
- kan anvende relevante strategier for feilsøking i programkode
- kan utvikle undervisningsopplegg i tråd med gjeldende læreplan sin vektlegging av programmering
- kan bruke digital teknologi for å bidra til utvikling av elevers evne til samarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over programmeringens plass i gjeldende læreplan og som del av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Technical Report
Litteraturgjennomgang av programmering i skolen
Dolonen, Jan Arild ; Kluge, Anders ; Litherland, Kristina ; Mørch, Anders Irving, Universitetet i Oslo, 2019,
View online
Article
Programmering i LK20
Ellen Egeland Flø, Tangenten - tidsskrift for matematikkundervisning, 2021,
Article
Algoritmisk tenkning
Gjøvik, Øistein ; Torkildsen, Hermund André, Tangenten (trykt utg.), 3, 30, 2019,
View online
Website
Overordnet del-verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, 2017,
View online
Website
Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Utdanningsdirektoratet,
View online
Book Chapter
Hva er lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse?
Tor Arne Wølner (1948-) (redaktør), Hva er lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse?, Bergen, Fagbokforlaget, 383 sider, 2020, 17-33, isbn:9788245034202,
Book
Kloss for kloss : blokkprogrammering for lærere
Gjøvik, Øistein, Høyland, Joakim, Oslo, Universitetsforlaget, 195 sider, [2022], isbn:978-82-15-06001-9,
Article
Teaching computer programming with PRIMM: a sociocultural perspective
Sentance, Sue ; Waite, Jane ; Kallia, Maria, Norwood, Routledge, 136-176, Computer science education, 2-3, 29, 2019-07-03, 136-176,
View online
Article
Tools ad Techniques for Teaching Computer programming. A review
Kanika;Chakraverty,S.;Chakraborty, P., Farmingdale, N.Y., Baywood, Journal of Educational Technology Systems, 2, 49, 2020-12, 170-198,
View online
Book
Kloss for kloss : blokkprogrammering for lærere
Gjøvik, Øistein, Høyland, Joakim, Oslo, Universitetsforlaget, 195 sider, [2022], isbn:978-82-15-06001-9,
Article
Programmering af robotenheder i grundskolen
Ejsing-Duun, Stine ; Misfeldt, Morten, Statsbiblioteket, Læring og medier, 14, 8, 2015-12-01,
View online
Book Chapter
Programmering och digitalt skapande i olika ämnen
Mannila, Linda, Programmering och digitalt skapande i olika ämnen, Lund, Studentlitteratur, 250 sider, [2017]; 2017, 199-218, isbn:9789144114163,
Book Chapter
Hur ska vi tänka om bedömningen
Mannila, Linda, Hur ska vi tänka om bedömningen, Lund, Studentlitteratur, 250 sider, [2017]; 2017, 219-226, isbn:9789144114163,
Website
Hei Ruby
Liukas, Linda,
View online
Website
Lær Kidsa Koding
Lær kidsa Koding,
View online
Book
Invent to learn : making, tinkering, and engineering in the classroom
Martinez, Sylvia Libow, Stager, Gary, Torrance, California, Constructing modern knowledge press, XIX, 297 sider, 2019, isbn:9780997554380; 9780997554373,
Other
Human resouce machine
Tomorrow Corporation,
View online
Book
Kobling A : kreativ og skapende programmering
Ellen Egeland Flø (1983-) (forfatter), Oslo, GAN Aschehoug, 2020, isbn:9788249220380,
Det forutsettes ingen forkunnskaper i programmering.
Videreutdanningen er helt nettbasert, og derfor bør studenten være fortrolig med internettbruk: navigering i nettleser, bruk av diskusjonsforum, opp- og nedlasting av filer.
Modul 1 inneholder tre praksisnære obligatoriske arbeidskrav som består av programmering, interaktivitet og hverandrevurdering av undervisning.
Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten få én ny mulighet til å levere på nytt i henhold til NLA’s retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav i LU.
Arbeidskravene må være godkjent innen oppgitte frister for å kunne levere individuell mappevurdering. Samlet utgjør arbeidskravene individuell mappevurdering (avsluttende vurdering) i emnet.
Nettstudiet er lagt opp slik at studenten møter lærestoffet på en strukturert måte, som gjør at man kan følge den logiske progresjonen i modulen.
Modulen består av varierte arbeids- og undervisningsformer, som nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver, veiledning, praksisrelevante oppgaver og hverandrevurdering. Det blir lagt til rette for studiegrupper på nett.
Tilbudet er helt nettbasert uten fysiske samlinger.
Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen. Du må være ansatt i lærerstilling.
Videreutdanningen er opprettet for Utdanningsdirektoratet innenfor ordningen Kompetanse for kvalitet. Primært er videreutdanningen forbeholdt søkere som prioriteres gjennom Udir sitt søknadssystem. Hvis det er ledige plasser etter ordinært opptak kan disse lyses ut til lokalt opptak i juni.
- Innføring i programmering
- Programmering og didaktikk
Videreutdanningen gir økt kompetanse innenfor programmering knyttet opp til gjeldende læreplan. I tillegg til tverrfaglige perspektiv vil utdanningen rette fokus mot kompetansemål i matematikk, kunst og håndverk, musikk og naturfag.
Studentene vil møte ulike didaktiske modeller som vil være sentrale i undervisning i og med programmering. Videreutdanningen vektlegger digital og analog tilnærming til programmering (med og uten PC). Opplæringen tar sikte på å være praksisnær. I emnet vil det bli lagt til rette for skapende læringsprosesser, algoritmisk tenking og utforsking.
Kunnskap
Studenten:
- har detaljert kunnskap om programmering i gjeldende læreplan
- har inngående kunnskap om variabler, vilkår og løkker
- har kunnskap om algoritmisk tenking, programmering og problemløsning
- har kunnskap om funksjoner, datatyper, dataflyt, datasett og feilsøking
- har kunnskap om programmering av perifere enheter (f.eks. microbit) og ulike alternativer for visuell programmering
- har bred kunnskap om sentrale didaktiske modeller knyttet til programmering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende og analysere betydningen av algoritmisk tenking i utforming av programmer
- kan anvende relevante strategier for feilsøking i programkode
- kan utvikle undervisningsopplegg i tråd med gjeldende læreplan sin vektlegging av programmering og ta hensyn til universell utforming
- kan bruke digital teknologi for å bidra til utvikling av elevers evne til samarbeid og kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over programmeringens plass i gjeldende læreplan og som del av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Book
Kloss for kloss : blokkprogrammering for lærere
Gjøvik, Øistein, Høyland, Joakim, Oslo, Universitetsforlaget, 195 sider, [2022], isbn:978-82-15-06001-9,
Book Chapter
1
Tor Arne Wølner (1948-) (redaktør), 1, Bergen, Fagbokforlaget, 383 sider, 2020, 17-33, isbn:9788245034202,
Article
Tema 1: Programmering af robotenheder i grundskolen
Ejsing-Duun, Stine ; Misfeldt, Morten, Statsbiblioteket, Læring og medier, 14, 8, 2015-12-01,
View online
Technical Report
Litteraturgjennomgang av programmering i skolen
Dolonen, Jan Arild ; Kluge, Anders ; Litherland, Kristina ; Mørch, Anders Irving, Universitetet i Oslo, 2019,
View online
Article
Tools ad Techniques for Teaching Computer programming. A review
Kanika;Chakraverty,S.;Chakraborty, P., Farmingdale, N.Y., Baywood, Journal of Educational Technology Systems, 2, 49, 2020-12, 170-198,
View online
Website
Overordnetdel-verdierogprinsipperfor grunnopp/æringe
Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, 2017,
View online
Book Chapter
21;22
Linda Mannila (forfatter), 21;22, Lund, Studentlitteratur, 2017, 199-226, isbn:9789144114163,
Book
Invent to learn : making, tinkering, and engineering in the classroom : pbk
Sylvia Libow Martinez & Gary Stager, Constructing Modern Knowledge Press, 2019,
View online
Article
Teaching computer programming with PRIMM: a sociocultural perspective
Sentance, Sue ; Waite, Jane ; Kallia, Maria, Norwood, Routledge, 136-176, Computer science education, 2-3, 29, 2019-07-03, 136-176,
View online
Website
Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Utdanningsdirektoratet,
View online
Website
Hei Ruby
Liukas, Linda,
View online
Website
Lær Kidsa Koding
Lær kidsa Koding,
View online
Other
Human resouce machine
Tomorrow Corporation,
View online
