Programmering for lærere, 1.–7. trinn KFK – emne 2
Emnekode:
VU1PRO803-UDEmnenavn:
Programmering for lærere, 1.–7. trinn KFK – emne 2Undervisningssemester:
HøstStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
7.5 Studiepoeng
VU1PRO802-UD.
Videreutdanningen er helt nettbasert, og derfor bør studenten være fortrolig med internettbruk: navigering i nettleser, bruk av diskusjonsforum, opp- og nedlasting av filer.
Emne 2 inneholder tre praksisnære obligatoriske arbeidskrav som består av interaktivitet, hverandrevurdering og å utarbeide, gjennomføre og dele tverrfaglige undervisningsopplegg med fokus på skapende prosesser, utforskning og programmering.
Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten få én ny mulighet til å levere på nytt i henhold til NLA’s retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav i LU.
Arbeidskravene må være godkjent innen oppgitte frister for å kunne levere individuell mappevurdering. Samlet utgjør arbeidskravene individuell mappevurdering (avsluttende vurdering) i emnet.
Nettstudiet er lagt opp slik at studenten møter lærestoffet på en strukturert måte i Canvas, som gjør at man kan følge den logiske progresjonen i modulen.
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, som nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver, veiledning, praksisrelevante oppgaver og hverandrevurdering. Det blir lagt til rette for studiegrupper på nett.
Tilbudet er helt nettbasert uten fysiske samlinger.
Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen. Du må være ansatt i lærerstilling.
Alle arbeidskrav i emne 1 (VU1PRO802-UD) må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2 (VU1PRO803-UD).
Videreutdanningen er opprettet for Utdanningsdirektoratet innenfor ordningen Kompetanse for kvalitet. Primært er videreutdanningen forbeholdt søkere som prioriteres gjennom Udir sitt søknadssystem. Hvis det er ledige plasser etter ordinært opptak kan disse lyses ut til lokalt opptak i juni.
- Programmering og skapende prosesser
- Prosjektoppgave
Videreutdanningen gir økt kompetanse innenfor programmering knyttet opp til gjeldende læreplan. I tillegg til tverrfaglige perspektiv vil utdanningen rette fokus mot kompetansemål i matematikk, kunst og håndverk, musikk og naturfag.
Studentene vil møte ulike didaktiske modeller som vil være sentrale i undervisning i og med programmering. Emnet vektlegger digital og analog tilnærming til programmering (med og uten PC). Opplæringen tar sikte på å være praksisnær. I emnet vil det bli lagt til rette for skapende læringsprosesser, algoritmisk tenking og utforsking.
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende kunnskap om algoritmisk tenking, programmering og problemløsning
- har kunnskap om sentrale didaktiske modeller knyttet til programmering i fag og tverrfaglige prosjekter
- kan anvende kunnskap om programmering av perifere enheter (f.eks. microbit) i skapende prosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan tilrettelegge for og forholde seg kritisk til programmering som del av fag og som tverrfaglige opplegg
- kan veilede elvene gjennom ulike faser i programutvikling
- kan anvende digital teknologi for å bidra til utvikling av elevers evne til samarbeid, kommunikasjon, kreativitet og problemløsning
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenking rundt undervisning og legge til rette for elevers skaperglede og utforskertrang gjennom bruk av digital teknologi
- kan analysere og forholde seg kritisk til teknologiens betydning for bærekraftig utvikling
- kan bidra til kompetanseheving om programmering i profesjonsfellesskapet
VU1PRO802-UD.
Videreutdanningen er helt nettbasert, og derfor bør studenten være fortrolig med internettbruk: navigering i nettleser, bruk av diskusjonsforum, opp- og nedlasting av filer.
Emne 2 inneholder tre praksisnære obligatoriske arbeidskrav som består av interaktivitet, hverandrevurdering og utarbeide, gjennomføre og dele tverrfaglige undervisningsopplegg med fokus på skapende prosesser, utforskning og programmering.
Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten få én ny mulighet til å levere på nytt i henhold til NLA’s retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav i LU.
Arbeidskravene må være godkjent innen oppgitte frister for å kunne levere individuell mappevurdering. Samlet utgjør arbeidskravene individuell mappevurdering (avsluttende vurdering) i emnet.
Nettstudiet er lagt opp slik at studenten møter lærestoffet på en strukturert måte, som gjør at man kan følge den logiske progresjonen i modulen.
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, som nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver, veiledning, praksisrelevante oppgaver og hverandrevurdering. Det blir lagt til rette for studiegrupper på nett.
Tilbudet er helt nettbasert uten fysiske samlinger.
Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen. Du må være ansatt i lærerstilling.
Alle arbeidskrav i emne 1 (VU1PRO802-UD) må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2 (VU1PRO803-UD).
Videreutdanningen er opprettet for Utdanningsdirektoratet innenfor ordningen Kompetanse for kvalitet. Primært er videreutdanningen forbeholdt søkere som prioriteres gjennom Udir sitt søknadssystem. Hvis det er ledige plasser etter ordinært opptak kan disse lyses ut til lokalt opptak i juni.
- Programmering og skapende prosesser
- Prosjektoppgave
Videreutdanningen gir økt kompetanse innenfor programmering knyttet opp til gjeldende læreplan. I tillegg til tverrfaglige perspektiv vil utdanningen rette fokus mot kompetansemål i matematikk, kunst og håndverk, musikk og naturfag.
Studentene vil møte ulike didaktiske modeller som vil være sentrale i undervisning i og med programmering. Emnet vektlegger digital og analog tilnærming til programmering (med og uten PC). Opplæringen tar sikte på å være praksisnær. I emnet vil det bli lagt til rette for skapende læringsprosesser, algoritmisk tenking og utforsking.
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende kunnskap om algoritmisk tenking, programmering og problemløsning
- har inngående kunnskap om sentrale didaktiske modeller knyttet til programmering i fag og tverrfaglige prosjekter
- kan anvende kunnskap om programmering av perifere enheter (f.eks. microbit) i skapende prosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan tilrettelegge for og forholde seg kritisk til programmering som del av fag og som tverrfaglige opplegg
- kan veilede elvene gjennom ulike faser i programutvikling
- kan anvende digital teknologi for å bidra til utvikling av elevers evne til samarbeid, kommunikasjon, kreativitet og problemløsning
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenking rundt undervisning og legge til rette for elevers skaperglede og utforskertrang gjennom bruk av digital teknologi
- kan analysere og forholde seg kritisk til teknologiens betydning for bærekraftig utvikling
- kan bidra til kompetanseheving om programmering i profesjonsfellesskapet
Det forutsettes ingen forkunnskaper i programmering.
Videreutdanningen er helt nettbasert, og derfor bør studenten være fortrolig med internettbruk: navigering i nettleser, bruk av diskusjonsforum, opp- og nedlasting av filer.
Modul 2 inneholder tre praksisnære obligatoriske arbeidskrav som består av interaktivitet, hverandrevurdering og utarbeide, gjennomføre og dele tverrfaglige undervisningsopplegg med fokus på skapende prosesser, utforskning og programmering.
Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten få én ny mulighet til å levere på nytt i henhold til NLA’s retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav i LU.
Arbeidskravene må være godkjent innen oppgitte frister for å kunne levere individuell mappevurdering. Samlet utgjør arbeidskravene individuell mappevurdering (avsluttende vurdering) i emnet.
Nettstudiet er lagt opp slik at studenten møter lærestoffet på en strukturert måte, som gjør at man kan følge den logiske progresjonen i modulen.
Modulen består av varierte arbeids- og undervisningsformer, som nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver, veiledning, praksisrelevante oppgaver og hverandrevurdering. Det blir lagt til rette for studiegrupper på nett.
Tilbudet er helt nettbasert uten fysiske samlinger.
Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen. Du må være ansatt i lærerstilling.
Videreutdanningen er opprettet for Utdanningsdirektoratet innenfor ordningen Kompetanse for kvalitet. Primært er videreutdanningen forbeholdt søkere som prioriteres gjennom Udir sitt søknadssystem. Hvis det er ledige plasser etter ordinært opptak kan disse lyses ut til lokalt opptak i juni.
- Programmering og skapende prosesser
- Prosjektoppgave
Videreutdanningen gir økt kompetanse innenfor programmering knyttet opp til gjeldende læreplan. I tillegg til tverrfaglige perspektiv vil utdanningen rette fokus mot kompetansemål i matematikk, kunst og håndverk, musikk og naturfag.
Studentene vil møte ulike didaktiske modeller som vil være sentrale i undervisning i og med programmering. Emnet vektlegger digital og analog tilnærming til programmering (med og uten PC). Opplæringen tar sikte på å være praksisnær. I emnet vil det bli lagt til rette for skapende læringsprosesser, algoritmisk tenking og utforsking.
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende kunnskap om algoritmisk tenking, programmering og problemløsning
- har inngående kunnskap om sentrale didaktiske modeller knyttet til programmering i fag og tverrfaglige prosjekter
- kan anvende kunnskap om programmering av perifere enheter (f.eks. microbit) i skapende prosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan tilrettelegge for og forholde seg kritisk til programmering som del av fag og som tverrfaglige opplegg
- kan veilede elvene gjennom ulike faser i programutvikling
- kan anvende digital teknologi for å bidra til utvikling av elevers evne til samarbeid, kommunikasjon, kreativitet og problemløsning
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenking rundt undervisning og legge til rette for elevers skaperglede og utforskertrang gjennom bruk av digital teknologi
- kan analysere og forholde seg kritisk til teknologiens betydning for bærekraftig utvikling
- kan bidra til kompetanseheving om programmering i profesjonsfellesskapet
Website
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, 2017,
View online
Book Chapter
Chapter 2 - Learning
Martinez, S. L. & Stager, G., Chapter 2 - Learning, Constructing Modern Knowledge Press, 35, 2019, 35-44, isbn:9780997554373,
View online
Book Chapter
Chapter 3 - Thinking about thinking
Martinez, S. L. & Stager, G., Chapter 3 - Thinking about thinking, Constructing Modern Knowledge Press, 35, 2019, 45-58, isbn:9780997554373,
View online
Book Chapter
Chapter 4 - What makes a good project?
Martinez, S. L. & Stager, G., Chapter 4 - What makes a good project?, Constructing Modern Knowledge Press, 35, 2019, 59-70, isbn:9780997554373,
View online
Article
Algoritmisk tenkning
Gjøvik, Ø.; Torkhildsen, H. A., Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 3, 30, 2019, 31-37,
Last ned: https://tangenten.no/wp-content/uploads/2021/12/Tangenten-3-2019-Gjovik-Torkildsen.pdf
View online
Article
Programmering og matematikk
Stenseth, B.; Kaufmann, O. T.; Forsström, S. E., Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 2, 30, 2019, 7-12,
Last ned: https://tangenten.no/wp-content/uploads/2021/12/tangenten-2-2019-Stenseth-et-al.pdf
View online
Article
Teaching and learning mathematics in primary school through Scratch
Sjöberg, C.; Nouri, J.; Sjöberg, R.; Norén, E.; Zhang, L.,
View online
Article
Integrating Computational Thinking with a Music Education Context
Bell, Tim ; Bell, Judith, Vilnius, Vilniaus Universiteto Leidykla, 151-166, Informatics in education, 2, 17, 2018-01-01, 151-166,
View online
Conference
Computational music thinking patterns: Connecting music education with computer science education through the design of interactive notations
Repenning, Alexander ; Zurmühle, Jürg ; Lamprou, Anna ; Hug, Daniel, 641-652, 1, 2020, 641-652, isbn:989758417X,
View online
Website
Lær Kidsa Koding
Lær kidsa Koding,
View online
Website
Læreplan i naturfag (NAT01‑04)
View online
Website
Læreplan i matematikk 1.–10. trinn (MAT01‑05)
View online
Website
Læreplan i musikk (MUS01‑02)
View online
Website
Læreplan i kunst og håndverk (KHV01‑02)
View online
