4GTP200 Gudstjenestepraksis II
                            Alle versjoner:
                                
                                    4GTP200 (2022—2023)
                                
                                    4GTP200 (2021—2022)
                                
                                    4GTP200 (2020—2021)
                                
                                    4GTP200 (2019—2020)
                                
                                    4GTP200 (2018—2019)
                                
                                    4GTP200 (2017—2018)
                        
Emnekode: 4GTP200
Emnenavn: Gudstjenestepraksis II
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Fullført bachelorgrad i musikk, menighet og ledelse (MML) eller tilsvarende.
For eksterne søkere eller søker med bachelor MML som er påbegynt 2013 eller tidligere kan det gjennomføres egen opptaksprøve.
Relevans i studieprogrammet
Inngår i Påbygging i utøvende musikk, årsstudium
Innledning
En stor del av arbeidet som menighetsmusiker innebærer å være musikalsk leder for ulike gudstjenester og møter. Gudstjenestepraksis I og II er derfor sentrale emner i utdanningen. Studenten vil ha stor bruk for sine kunnskaper fra emner som Hoved- og bi-instrument, Samspill, Gehørbasert akkompagnement og improvisasjon, Arrangering, Korledelse og Music in Worship.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- tilegnet seg praktiske og teoretiske kunnskaper om det å være kristen, musiker og leder
 
Ferdigheter
Studenten:
- kan forvalte og lede det musikkarbeid han/hun får ansvar for
 - kan som musikalsk leder skape og forvalte, planlegge og gjennomføre sitt musikkarbeid, både i forhold til programinnhold og til sine relasjoner med alle de mennesker som er berørt og inkludert
 - har utviklet sine analytiske og strategiske evner
 - kan lede fellessang i ulike former i en menighet
 
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet de faglige og holdningsmessige forutsetninger som er nødvendig for musikkarbeid innen kirke og menighet
 - har forståelse for sin individuelle rolle i en større sammenheng
 - har utviklet sin evne til samarbeid og evne til å støtte og motivere medarbeidere
 - kan reflektere over holdningsmessige problemstillinger knyttet til det å være musiker både innen kirkeliv og i mer profane sammenhenger
 
Arbeids- og undervisningsformer
- Ukentlige fellestimer med praktiske oppgaver, der studenten forbereder seg til diskusjon i plenum gjennom lesning.
 - Planlegging og gjennomføring av enkeltstudenters sangledelse.
 
Arbeidsomfang
125-150 timer.
Arbeidskrav
- Fremmøtekrav: Minimum 80%
 - En skriftlig individuell besvarelse. Omfang 2000 ord +/- 10% vurdert godkjent/ikke godkjent.
 - Studenten leder i sang i ca. 15 minutter der forberedelse, innhold, funksjon, progresjon, samspill, kommunikasjon og ledelse vurderes. Studentene samarbeider to og to og velger selv tema, og hvem han/hun vil samarbeide med.
 
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Hjemmeeksamen: 2 døgn. Omfang 2000 ord +/- 10%.
 
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Noland, Rory: Heart of The Artist, Willow Creek, 1999 s.31-264, 309-339