4MAB200 Musikalsk arbeid med barn

Alle versjoner:
4MAB200 (2025—2026)
4MAB200 (2024—2025)
4MAB200 (2023—2024)
4MAB200 (2022—2023)

Emnekode: 4MAB200

Emnenavn: Musikalsk arbeid med barn

Undervisningssemester: Høst

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 5 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak til ett av studieprogrammene:

  • bachelor i musikk, menighet og ledelse
  • bachelor i utøvende rytmisk musikk

Relevans i studieprogrammet

Emnet inngår i:

  • bachelor i musikk, menighet og ledelse
  • bachelor i utøvende rytmisk musikk (valgemne)

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om barns musikalske utvikling og barnestemmen
  • har kunnskap om musikalsk ledelse og arbeidsmetoder rettet mot barn
  • har kunnskap om hvordan ulik musikkaktivitet kan inngå i kirkens trosopplæringstilbud og styrke det kristne fellesskapet
  • har tilegnet seg repertoarkunnskap innen et bredt sjangerutvalg

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og lede musikkaktivitet med barn der både sang, spill, lek og bevegelse inngår
  • har praktiske ferdigheter innen sang, rytmikk og spill på instrumenter og kan anvende dette metodisk inn mot barn i ulike aldre
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i musikalsk lek og stimulere barn til å utforske og uttrykke seg gjennom musikk og bevegelse

Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet sine faglige og didaktiske forutsetninger rettet mot musikkarbeid med barn innen kirke og menighet
  • kan reflektere over sin egen rolle som tilrettelegger av musikalsk aktivitet inn mot ulike barnegrupper
  • kan anvende musikk for å styrke barns musikalske og sosiale utvikling samt deres kristne tro

Innhold

Emnet fokuserer på hvordan du som menighetsmusiker kan trekke inn musikk på ulike arenaer som inkluderer barn i kirke og menighet. Det vil gi deg kunnskap om barns musikalske utvikling, og nødvendige forutsetninger for å lede ulike typer musikkarbeid med barn som omfatter både sang, spill, lek og bevegelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet organiseres som ukentlige fellestimer med forelesninger, workshops, seminarer og veiledning. Det utøvende og praktiske vil vektlegges gjennom ferdighetstrening i og utenom undervisning.

Arbeidsomfang

125-150 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan gå opp til eksamen:

  • Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte
  • To innstuderingsoppgaver gitt underveis av faglærer.
  • Skriftlig, individuell oppgave basert på observasjon og teori. Omfang: 1500 ord + /- 10%.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Praktisk eksamen, varighet 15 minutter pr. kandidat.

  • Metodisk instruksjon av medstudenter som skal være en tenkt barnegruppe. Oppgaven kan omfatte sang, samspill og rytmikk. Det gis 24 timers forberedelse.
  • Studentene deltar under hele gjennomføringen av eksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Praktisk eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglige ressurser

Book


Sang, spill og sprell 1 : sang, rytmikk og bevegelse 6-13 år
Ophus, Tone, Oslo, Norsk Noteservice, 48 s., 2014, isbn:9788280892096,

Book


Sang, spill og sprell 2 flerstemt sang og samspill 6-13 år i enkle, fleksible arrangementer
Ophus, Tone, Oslo, Norsk Noteservice, 48 s., cop. 2015, isbn:978-82-8089-226-3,

Book Chapter


Hva er musikkdidatikk?
Ingrid Maria Hanken og Geir Johansen, Hva er musikkdidatikk?, 31-38, isbn:9788202668150,

Book Chapter


Elev- og lærerforutsetninger
Ingrid Maria Hanken og Geir Johansen, Elev- og lærerforutsetninger, 47-62, isbn:9788202668150,

Book Chapter


Planlegging
Ingrid Maria Hanken og Geir Johansen, Planlegging, 155-168, isbn:9788202668150,

Book Chapter


Små børn og musik
Kirk, Elsebeth, Små børn og musik, København, Hans Reitzels Forlag, 286 s., 2009, 37-62, isbn:9788741252162,

Book Chapter


Å være "musikalsk"
Kulset, Nora Bilalovic, Å være "musikalsk", Oslo, Universitetsforl, 138 s., cop. 2018, 21-46, isbn:978-82-15-03042-5,

Book Chapter


Hvordan lede og organisere sang i skolehverdagen
Tone Ophus, Hvordan lede og organisere sang i skolehverdagen, Oslo, Gyldendal, 332 sider, 2024, 49-68, isbn:9788205598652,

Book Chapter


Sang med bevegelse - hvorfor og hvordan?
Tone Ophus og Bente Bogen, Sang med bevegelse - hvorfor og hvordan?, Oslo, Gyldendal, 332 sider, 2024, 69-95, isbn:9788205598652,