4MGL1BEG301 Begynneropplæring 1 - Det lekende og lærende barnet i møte med skole og skolefritidsordning

Alle versjoner:
4MGL1BEG301 (2025—2026)
4MGL1BEG301 (2024—2025)
4MGL1BEG301 (2023—2024)
4MGL1BEG301 (2022—2023)
4MGL1BEG301 (2021—2022)

Emnekode: 4MGL1BEG301

Emnenavn: Begynneropplæring 1 - Det lekende og lærende barnet i møte med skole og skolefritidsordning

Undervisningssemester: Høst

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Fullført 3 første år av GLU 1-7, 60sp norsk eller matematikk

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk del av grunnskolemaster i begynneropplæring.

Innledning

Emnet går parallelt med BEG302: Didaktikk og handlingsrom i begynneropplæringen. De to emnene utfyller hverandre og gir til sammen 30 stp i begynneropplæring. Samlet skal emnene videreutvikle kunnskap, ferdigheter og kompetanse knyttet til begynneropplæring som studenten har oppnådd i skolefagene, praksisstudium og pedagogikk i løpet av de tre første studieårene av grunnskolelærerutdanning 1-7. Emnene legger stor vekt på fagene norsk og matematikk. BEG301  fokuserer særlig på sammenheng og overgang mellom barnehage og skole og gir innsikt i de forutsetninger skolestarterne kommer med. I BEG301 inngår også undervisning knyttet til de praktiske og estetiske fagenes egenverdi i begynneropplæringen. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om betydningen av sammenheng i overgangen mellom barnehage - skole og skolefritidsordning
  • har inngående kunnskap om lekens betydning for barns danning, utvikling og læring
  • har inngående kunnskap om å tilrettelegge for læring hos elever med ulike forutsetninger for læring
  • har inngående kunnskap om de praktiske og de estetiske fagenes egenverdi i barns liv
  • har inngående kunnskap om utviklingen av barns matematiske språk og tenkning
  • har inngående innsikt i utforsking som tilnærming til undervisning og læring i matematikk i begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om varierte språkstimulerende og lese- og skriveforberedende aktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere selvstendig over betydningen av barns medvirkning i eget liv
  • kan på avansert nivå systematisk legge til rette for et inkluderende psyko-sosialt læringsmiljø
  • kan legge til rette for trepartssamarbeid mellom barnehage, skole og hjem i overganger og ivareta et godt skole-hjemsamarbeid de første fire årene i skolen
  • kan på avansert nivå anvende og profesjonsfaglig begrunne skapende, kreative og lekbaserte arbeidsformer i begynneropplæringen i lesing, skriving, muntlige ferdigheter og regning.
  • kan anvende kunnskap om kroppen og sanseerfaringenes betydning for barns lek og læring i planlegging og gjennomføring av begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap som utgangspunkt for profesjonsfaglige valg i begynneropplæringen
  • kan på avansert nivå reflektere over profesjonsetiske spørsmål
  • kan kritisk analysere ulike læringstradisjoner i lys av nyere læringsteori
  • har endrings- og utviklingskompetanse og kan justere egen praksis i begynneropplæringen
  • kan reflektere etisk, verdibasert og kritisk over betydningen av mangfold og inkludering
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse

Innhold

Emnet bygger på kunnskap om barnet som subjekt med rett til medvirkning i eget liv. Fokus rettes mot forskningsbasert kunnskap om barns utvikling gjennom lek og læring i alderen 5 - 8 år. Emnet gir inngående kunnskap om overgangen mellom barnehage, skole og skolefritidsordning med særlig fokus på å legge til rette for ulike elever.

Kunnskap om mangfold, inkludering og samarbeid mellom barnehage, skole og hjem vil bli vektlagt. Lek, utforsking, improvisasjon og glede gjennom musikk, drama, kunst og håndverk og bevegelsesaktivitet vil stå sentralt. Emnet omhandler utviklingen av barns matematiske språk og tenkning, og lese- og skriveforberedende aktiviteter. Emnet søker å videreutvikle studentenes evne til kritisk refleksjon og deres profesjonsfaglige digitale kompetanse. .

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesning, praktiske seminarer, gruppeoppgaver, tverrfaglig prosjektarbeid sammen med BEG302.

Arbeidsomfang

450 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen: 

  • Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen. 
  • Individuelt skriftlig refleksjonsnotat knyttet til overgangen mellom barnehage og skole. 
  • Flerfaglig prosjekt knyttet til praksis på småskoletrinnet med fokus på kreative og utforskende arbeidsmåter. Gruppebasert. 
  • Muntlig presentasjon av det flerfaglige prosjektet. Gruppebasert 
  • Praktisk utprøving knyttet til undervisning på småskoletrinnet (på campus). 

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav. 

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell, muntlig eksamen. Omfang: 30-45 min.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Henviser til praksisplan for GLU 1-7 og kap.7 om veiledet praksis i forskrift om studier for NLA Høgskolen. Ordinær praksis i semesteret er 3 uker. 

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglige ressurser

Book


Lek i begynneropplæringen : lekende tilnærminger til skole og SFO
Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], isbn:978-82-15-03413-3,

Book


Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning
Torill Moen (1953-) (forfatter), Moen, Torill, Oslo, Universitetsforlaget, 318 sider, [2021], isbn:9788215034416,

Book Chapter


Hva er uteskole?
Andersen og Fiskum, Tove Anita Fiskum (1972-) (redaktør), Hva er uteskole?, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 253 s., 2014, 15-27, isbn:9788202470678,

Website


Storyline
Bolstad,
View online

Book Chapter


Sunnaneng – et storyline-opplegg i 3.klasse
Smidt, Gertrud, Smidt, Jon, Sunnaneng – et storyline-opplegg i 3.klasse, Oslo, Universitetsforl, 263 s., cop. 2004, 93-112, isbn:8215004563,

Book Chapter


“Som om”-opplevelser – viktig for demokratiet
Willbergh, Ilmi, Gunhild Brænne Bjørnstad (1979-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kristine Høeg Karlsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), “Som om”-opplevelser – viktig for demokratiet, Oslo, Universitetsforl, 311 s., cop. 2019, 225-238, isbn:978-82-15-02997-9,

Book


Den Viktige begynneropplæringen : en forskningsbasert tilnærming
Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03001-2,

Article


Begynneropplæring – et kjent, men uklart begrep: En analyse av læreres perspektiver
Reidun Hoff-Jenssen ; Mari Odberg Bjerke ; Hilde Wåsgås Afdal, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 143-157, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 6, 2020-11-01, 143-157,
View online

Book Chapter


Kapittel 3
Befring, Befring, Edvard, Kapittel 3, Oslo, Universitetsforl, 184 s., cop. 2018, 75-93, isbn:978-82-15-03032-6,

Book Chapter


Lærerrollen og inkludering
Buli-Holmberg, Sven Nilsen (1950-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Lærerrollen og inkludering, Oslo, Universitetsforl, 288 s., 2017, 90-111, isbn:978-82-15-02776-0,

Article


Forskningsartikkel: samarbeidet mellom hjem og skole
Drugli, M.B. og Nordahl, T.,
View online

Book Chapter


Skole-hjem-samarbeidet med minoritetsforeldre. Byrde eller ressurs?
Flatraaker, L., Frédérique Børhaug (1977-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Skole-hjem-samarbeidet med minoritetsforeldre. Byrde eller ressurs?, Bergen, Fagbokforl, 190 s., cop. 2016, 59-70, isbn:978-82-450-1931-5,

Article


Forståelser av gode overganger og opplevelse av sammenheng mellom barnehage, skole og sfo
Hilde Dehnæs Hogsnes ; Thomas Moser, Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk barnehageforskning, 7, 2014-04-01,
View online

Book Chapter


Perspectives on play and learning, and their relation to motivation
Lillemyr, Ole Fredrik, Perspectives on play and learning, and their relation to motivation, Charlotte, N.C., Information Age Publ., S. 21-36, 2013, 21-36, isbn:9781623964153 9781623964160; 9781623964153 9781623964160,

Article


Til forsvar for barns spontane lek
Sundsdal, Einar ; Øksnes, Maria, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 1, 2015-04-10,
View online

Book


Dybdelæring og tverrfaglighet
Bolstad, Bjørn, Oslo, Pedlex, 64 sider, 2020, isbn:9788283722550,

Article


Dybdelæring – historisk bakgrunn og teoretiske tilnærminger
Gilje, Ø, Langfald, Ø. F. og Ludvigsen, S., Bedre skole, 4, 2018, 22-27,
View online

Book Chapter


Lek og lekende perspektiv i skolens første år
Becher, A.A., Bjørnestad, E.& Hogsnes, H.D., Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Lek og lekende perspektiv i skolens første år, Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], 15-26, isbn:978-82-15-03413-3,

Book Chapter


Leg i 1. klasse
Brostrøm, Sten, Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Leg i 1. klasse, Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], 41-56, isbn:978-82-15-03413-3,

Book Chapter


Kampen om leiken i første klasse
Haug, Peder, Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kampen om leiken i første klasse, Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], 27-42, isbn:978-82-15-03413-3,

Book Chapter


God avslutning – god begynnelse. Tidlig innsats i overgangen fra barnehage til skole
Ingebrigtsen, T., Torill Moen (1953-) (forfatter), Moen, Torill, God avslutning – god begynnelse. Tidlig innsats i overgangen fra barnehage til skole, Oslo, Universitetsforlaget, 318 sider, [2021], 111-127, isbn:9788215034416,

Book Chapter


Lek som fenomen – og motivasjon for læring.
Lillemyr, O. F., Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Lek som fenomen – og motivasjon for læring., Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], 57-70, isbn:978-82-15-03413-3,

Book Chapter


Er klasserommet tilpasset skolestarteren? Materialitet, kropp og fysisk miljø i første klasse.
Becher, A.A., Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Er klasserommet tilpasset skolestarteren? Materialitet, kropp og fysisk miljø i første klasse., Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 57-86, isbn:978-82-15-03001-2,

Book Chapter


Lærande kropp i endring.
Vingedal, Inger Marie, Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Lærande kropp i endring., Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 33-55, isbn:978-82-15-03001-2,

Book Chapter


Den varme stolen
Fossbråten, L. A. og Bjørnstad, G.B., Gunhild Brænne Bjørnstad (1979-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kristine Høeg Karlsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), Den varme stolen, Oslo, Universitetsforl, 311 s., cop. 2019, 91-102, isbn:978-82-15-02997-9,

Book Chapter


Lekens uttrykksformer betraktet gjennom teaterbriller
Guss, Faith Gabrielle, Guss, Faith Gabrielle, Lekens uttrykksformer betraktet gjennom teaterbriller, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 184 s., 1, 2015, 33-44, isbn:9788202451400,

Book


Fagdidaktik i teater og drama
Ida Krøgholt (redaktør), Frederiksberg, Frydenlund, 192 s., 2018, isbn:978-87-7118-818-9,

Book Chapter


Drama og utvikling av demokratisk kompetanse
Sæbø. A.B., Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Drama og utvikling av demokratisk kompetanse, Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017, 175-189, isbn:9788245021431,

Book Chapter


Drama, estetiske læreprosesser og klasseledelse
Sæbø, Aud Berggraf, Sæbø, Aud Berggraf, Drama, estetiske læreprosesser og klasseledelse, Oslo, Universitetsforl, 264 s., cop. 2016, 104-123, isbn:978-82-15-02737-1,

Book Chapter


Drama - en inkluderende læringsform
Sæbø, Aud Berggraf, Sæbø, Aud Berggraf, Drama - en inkluderende læringsform, Oslo, Universitetsforl, 264 s., cop. 2016, 149-162, isbn:978-82-15-02737-1,

Book Chapter


Læraren som leiar av demokratiske prosessar i dramaklasserommet
Vangsnes, Vigdis, Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Læraren som leiar av demokratiske prosessar i dramaklasserommet, Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017, 159-174, isbn:9788245021431,

Book


Boka om kunst og håndverk i barnehagen
Nina Scott Frisch (1954-) (redaktør/bidragsyter), Oslo, Universitetsforl, 350 s., cop. 2018, isbn:9788215027661,

Book


Sang, spill og sprell 1 : sang, rytmikk og bevegelse 6-13 år
Ophus, Tone, Oslo, Norsk Noteservice, 48 s., 2014, isbn:9788280892096,

Book Chapter


1. Språkliga ledtrådar
Susanne Weiner Ahlström, Susanne Weiner Ahlström (bidragsyter), 1. Språkliga ledtrådar, Hestra, Isaberg, 157 s., 2013, 6-22, isbn:9789176948880,

Book Chapter


Hvordan lede og organisere sang i skolehverdagen
Tone Ophus, Hvordan lede og organisere sang i skolehverdagen, Oslo, Gyldendal, 332 sider, 2024, 49-68, isbn:9788205598652,

Book Chapter


Sang med bevegelse - hvorfor og hvordan?
Tone Ophus og Bente Bogen, Sang med bevegelse - hvorfor og hvordan?, Oslo, Gyldendal, 332 sider, 2024, 69-95, isbn:9788205598652,

Book Chapter


Sang i norskfagets begynneropplæring
Bjørkvold, T. & Svanes, I. K., Sang i norskfagets begynneropplæring, Oslo, Gyldendal, 332 sider, 2024, 223-246, isbn:9788205598652,

Book Chapter


Sangens mange veier til språktilegnelse.
Nora Bilalovic Kulset, Sangens mange veier til språktilegnelse., Oslo, Gyldendal, 332 sider, 2024, 208-222, isbn:9788205598652,

Book


Musikk i Matte og Matte i Musikk
Kai Lennert Johansen, Norsk Noteservice,

Book Extract


Move it! Rytmikk, stemme og kropp i musikkundervisningen
Ophus, Tone, Oslo, Noteservice, 239 sider, 2022, 60-71, isbn:9788280892621,

Book Chapter


"Hva skal man lære i gym?" Kroppsøvingsfaget - en del av skolen og samfunnet
Berg, Ellen, Berg, Ellen, Trenings- og rådgivningssenteret, Sunnaas sykehus (forlag/utgiver), "Hva skal man lære i gym?" Kroppsøvingsfaget - en del av skolen og samfunnet, Bergen, Fagbokforlaget, 216 sider, [2021], 33-61, isbn:9788245023091,

Book Chapter


Leirliv, basisferidgheter og langsomt friluftsliv
Abelsen, K., Ketil Østrem (redaktør), Leirliv, basisferidgheter og langsomt friluftsliv, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 304 sider, [2021], 45-73, isbn:9788202675813,

Book Chapter


Er klasserommet tilpasset skolestarteren? Materialitet, kropp og fysisk miljø i første klasse.
Becher, A.A., Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Er klasserommet tilpasset skolestarteren? Materialitet, kropp og fysisk miljø i første klasse., Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 57-86, isbn:978-82-15-03001-2,

Book Chapter


Lærande kropp i endring.
Vingedal, Inger Marie, Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Lærande kropp i endring., Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 33-55, isbn:978-82-15-03001-2,

Book Chapter


Det største klasserommet er alltid ledig – erfaringsbasert læring i skolens uterom
Unhjem, A. & Frenning, I., Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Det største klasserommet er alltid ledig – erfaringsbasert læring i skolens uterom, Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], 173-190, isbn:978-82-15-03413-3,

Book Chapter


Sirkus som pedagogisk tilnærming i begynneropplæringen – muligheter for kroppslige, kreative og sosiale læringsformer
Jensen, M. & Osnes, H., Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Sirkus som pedagogisk tilnærming i begynneropplæringen – muligheter for kroppslige, kreative og sosiale læringsformer, Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], 157-172, isbn:978-82-15-03413-3,

Book Chapter


Psykologisk læringsklima i kroppsøving og idrett – betydning for barn og unges læring, trivsel og motivasjon
Ommundsen, Y., Hermundur Sigmundsson (1964-) (redaktør/forfatter), Psykologisk læringsklima i kroppsøving og idrett – betydning for barn og unges læring, trivsel og motivasjon, Oslo, Universitetsforl, 242 s., 2015, 46-63, isbn:9788215025131,

Book


Motorikk i et didaktisk perspektiv
Ingvild Kvikstad (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Gyldendal, 180 sider, 2022, isbn:978-82-05-56300-1,
Kapittel 1, 2, 4-7, 9-10

Technical Report


"Hit eit steg og dit eit steg" - sakte, men sikkert fremover?
Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine M ; Dalland, Cecilie P ; Hølland, Silje, OsloMet - storbyuniversitetet, OsloMet Skriftserie 2022 - DELRAPPORT 1, 2022,
View online

Technical Report


De yngste barna i skolen: Lek og læring, arbeidsmåter og læringsmiljø – En forskningskartlegging
Lillejord, S., Børte, K., & Nesje, K., 2018,
View online