4MGL1KRLE200 Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 1-7 Fellesdel
Alle versjoner:
4MGL1KRLE200 (2025—2026)
4MGL1KRLE200 (2024—2025)
4MGL1KRLE200 (2023—2024)
4MGL1KRLE200 (2022—2023)
4MGL1KRLE200 (2021—2022)
Emnekode: 4MGL1KRLE200
Emnenavn: Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 1-7 Fellesdel
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
(4)MGL1KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i GLU 1 -7. Obligatorisk emne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.
Innledning
KRLE200 er et fordypningsemne med fire hovedområder: fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi. Studenter som skal ta master i KRLE eller profesjonspedagogikk, skriver arbeidskrav knyttet til FoU-oppgaven i dette emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om kristne tekster og om kristent mangfold lokalt og globalt
- har omfattende kunnskap om et utvalg av tekster og aktuelle perspektiv i religioner, religiøse bevegelser og sekulære ideologier og om arbeidet med dette i skolen
- har kunnskap om filosofihistorie med vekt på utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
- har kunnskap om sentrale etiske og filosofiske problemstillinger som minoritetsspørsmål, diskriminering og kroppsfokusering i barnekulturen
- har kunnskap om hvordan estetiske arbeidsformer kan være med å fremme læring, motivasjon og variasjon i arbeidet med faget
- har kjennskap til forskning på barn og unge i forhold til religion, livssyn og etikk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre grundig greie for tekster og kildekritikk, på ulike praksiser og mangfold og for aktuelle perspektiv i kristendommen og andre religiøse tradisjoner
- kan lage undervisningsopplegg som benytter estetiske arbeidsformer og digitale verktøy
- kan drøfte aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger ut fra ulike religiøse, livssynsmessige og ideologiske posisjoner
- kan reflektere selvstendig over ulike arbeidsformer i skolefaget
- kan drøfte lokale læreplaner og utvikle skisser til slike
Generell kompetanse
Studenten
- har bred kunnskap om religioner, livssyn og ideologier og kan nytte kunnskapen på ulike måter i skolen generelt
- har bred kunnskap om aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger og kan bruke dette på ulikt vis i og utenfor skolefaget
- kan drøfte og bruke de grunnleggende ferdighetene i KRLE
Følgende læringsutbytter er knyttet til FOU-oppgaven:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for egen profesjonsutøvelse
- har oversikt over og forståelse for forskingslitteratur som er aktuell for å kunne svare på valgt problemstilling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en profesjonsrettet problemstilling
- kan drøfte valgt problemstilling i lys av relevant forskningslitteratur
- kan bruke kunnskapsoppsummering som forskningsmetode
- kan formidle og drøfte kunnskapsoppsummeringens funn i et profesjonsfellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
- kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid
- kan på et avansert nivå analysere, formidle og samtale om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Innhold
Gjennom KRLE2 vil studentene få mer inngående kjennskap til noen av de store verdensreligionene, samt enkelte mindre religiøse tradisjoner. Forholdet mellom religion, samfunn og kultur står sentralt. Vi vil fokusere på livssynsmangfold i pluralistiske samfunn, og emnet vil særlig legge vekt på barns møte med religiøst mangfold. Emnet tematiserer også religiøs endring, blant annet ved å fokusere på modernitet, sekularisering og religionskritikk. Videre har emnet fokus på estetiske arbeidsmåter og bruk av digitale ressurser i faget.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen organiseres i forelesninger og seminarer, der aktiv deltakelse i estetiske læringsformer inngår. Det vil også arrangeres en eller flere ekskursjoner til f.eks. en alternativmesse, et hindutempel eller et buddhisttempel.
Arbeidsomfang
Ca. 600 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
For alle studenter i emnet
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
- Muntlig presentasjon i undervisningen (selvstendig eller i gruppe, 5-15 min.)
- Rapport fra 3 KRLE-timer i praksis (1000 ord +/- 10%)
For studenter som skriver FoU-oppgave i KRLE
Følgende arbeidskrav er knyttet til FoU-oppgaven:
- Inntil tre tekstutkast etter gitte kriterier
- Deltagelse i gruppeveiledning
- Deltagelse i individuell veiledning
For studenter som ikke skriver FoU-oppgave i KRLE
- Skriftlig innlevering (2000 ord +/- 10%) eller presentasjon i undervisningen med bruk av visuelle virkemidler (30 minutter) knyttet til selvvalgt litteratur
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Individuell 3-dagers hjemmeeksamen. Lengde: 3000-3500 ord.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
For grunnskolelærerutdanningen:
I praksis skal en særlig arbeide med utfordringer knyttet til læring, holdningsdanning og de personlige utfordringene en møter i undervisningen. Se praksisplan.
For studenter på årsenhet, se egen studieplan.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Emnet må kombineres med et KRLE2-emne på 10 studiepoeng, enten (4)MGL1KRLE211 eller (4)MGL1KRLE213.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Book
Mennesker, meninger, makter : en introduksjon til religionsvitenskap
Bøe, Marianne, Kalvig, Anne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 277 sider, [2020], isbn:9788202610036,
Book
Bibelen
60,
1 Mos 1,1-3; 2 Mos 3, 14 og 20; Sal 1, 8, 22, 23, 139, 148; Luk 1-3; Joh 1-2 og 13-21; Filipperbrevet (hele).
Book
Filosofihistorie : innføring i europeisk filosofihistorie, med særlig vekt på vitenskapshistorie og politisk filosofi
Skirbekk, Gunnar, Rasmus Slaattelid (1964-) (medarb.), Oslo, Universitetsforl, 50, 2007, isbn:978-82-15-01004-5,
s. 198-212, 222-260
Book
Knowledge : a very short introduction
Nagel, Jennifer, Oxford, Oxford University Press, 70, 400, 2014, isbn:9780199661268,
s. 1-71
Article
Escape the Echo Chamber
Nguyen, C Thi,
View online
Article
‘Deep Learning’ in Studies of Religion and Worldviews in Norwegian Schools? The Implications of the National Curriculum Renewal in 2020
Bråten, Oddrun M. H.; Skeie, Geir, Religions, 2020,
View online
Book
Jødisk identitet, praksis og minnekultur
Døving, Cora Alexa, Cora Alexa Døving (1966-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 177, 2022, isbn:9788215064444,
Hele boken er relevant, men følgende er prioritert som kjernelitteratur: Intro og innledning (s.11-31; s. 35-52). Kapittel 2-3 (s. 80-123). Kapittel 5 (s. 170-201). Kapittel 7 (s.225-246). DEL 3: Med Holocaust som bakgrunn: minnekultur og historiebevissthet (s. 247-332).
Article
Religion, seksualitet og makt - perspektiver på undervisning i skolen
Røthing, Åse, 2014, 20-25,
View online
Book Chapter
Kapittel 3: Was there a Bible before the Bible?
Law, Timothy Michael, Kapittel 3: Was there a Bible before the Bible?, Cary, Oxford University Press, 2013-07-19, 19-32, isbn:0199781710,
View online
Article
Er det rom for barns livsspørsmål og livstolkning i KRL-faget?
Skoglund. Ruth Ingrid, Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 86, 2002, 39-54,
View online
Book Chapter
Den todelte Tora – Tanakh og Talmud: Jødedommens hellige skrifter
Gunnar Haaland, Jens Braarvig (1948-) (red.), Den todelte Tora – Tanakh og Talmud: Jødedommens hellige skrifter, Kristiansand, Høyskoleforl, 204 s., 2011, 27-56, isbn:9788276349023,
Kompendium. NB: kapittelet blir tilgjengelig som PDF, men ettersom utdraget av boken er lenger enn 15% av utgivelsen begynner utdraget fra s. 27 isteden for s. 21.
Book
Antisemittismen : en historisk skildring i tekst og bilder
Jansen, Hans, Janrense Boonstra, Straume; [Oslo], Sambåndet; I samarbeid med Den norske Israelsmisjon, 64, c1993, isbn:8290777892,
s. 9-73 prioriteres som historisk bakgrunn, men hele boken er relevant og en god og oversiktlig kilde. Boken er fylt med mange bilder, og er derfor mindre lang enn den ser ut å være. Fri tilgang via nb.no (utgitt før år 2000).
View online
Book Chapter
Å være digital i religion, livssyn og etikk (RLE)
Winje, Geir, Å være digital i religion, livssyn og etikk (RLE), 67-83,
Journal
Moe, Vibeke (2020). Antisemittisme i dagens Europa: Noen generelle trekk. Segl: Katolsk årsskrift for religion og samfunn.
339-349,
(11 sider).
Article
Jødisk mangfold i norske KRLE-lærebøker?
Kirkelig Pedagogisk Senter (IKO), Prismet, 1, 72, 2021-04-01,
View online
Book
Jødiske skrifter
Lynn Claire Feinberg (1955-) (oversetter), [Oslo], De norske bokklubbene, 126, [10], 2002, isbn:8252541119,
s. 2-158. Boka er tilgjengelig herfra: https://www.nb.no/items/c309740b09d22b1749f0aa738bd3a89b?page=0&searchText=j%C3%B8diske%20skrifter
Book
Estetiske arbeidsmåter i KRLE-faget
Ståle Johannes Kristiansen (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 202 sider, 2022, isbn:9788245040258,
Book
Guddommelig skjønnhet : kunst i religionene
Winje, Geir, Roald E Kristiansen (1953-) (medarb./bidragsyter), Oslo, Universitetsforl, 200 s., 2012, isbn:9788215020129,
s. 51-244 og 275-287 (buddhisme, jødedom, kristendom, islam) (c. 200 sider). Andre seksjoner er også relevante
Book Chapter
Bø-Rygg, Arnfinn og Eriksen, Trond Berg (2012). «Innledning»
Trond Berg Eriksen (1945-) (red./redaktør/forfatter av forord), Bø-Rygg, Arnfinn og Eriksen, Trond Berg (2012). «Innledning», Oslo, Universitetsforl, 408 s., cop. 2012, 11-20, isbn:9788215019444,
Bø-Rygg, Arnfinn og Eriksen, Trond Berg (2012). «Innledning», i A. Bø-Rygg og T. B. Eriksen: Klassisk estetisk teori – fra Platon til Diderot. Oslo: Universitetsforlaget,
Book Chapter
Johannes Damascenus (2012). Fra Første tale mot bildefiendene
Trond Berg Eriksen (1945-) (red./redaktør/forfatter av forord), Johannes Damascenus (2012). Fra Første tale mot bildefiendene, Oslo, Universitetsforl, 408 s., cop. 2012, 191-201, isbn:9788215019444,
Article
Kunst og oppstandelse – Noen refleksjoner omkring kirke og kunst
Danbolt, Gunnar, 343-354, Kirke og kultur, 3, 110, 2005-11-04, 343-354,
View online
Book Chapter
Danbolt, Gunnar (2003). «Vårt forhold til middelalderen»
Gunnar Danbolt (1940-) (red.), Danbolt, Gunnar (2003). «Vårt forhold til middelalderen», København, Museum Tusculanums Forl, 304 s., 2003, 33-51, isbn:8772898283; 9788772898285,
Article
SKAPELSE OG SYNDEFALL I TEKSTER OG BILDER. IKONOGRAFISKE MERKNADER TIL GENESIS-BILDENE I ÅL STAVKIRKE
Hvalvik, Reidar, 35-50, Kunst og kultur, 1, 91, 2008-04-16, 35-50,
View online
Electronic Article
Om bilder
Kristiansen, Ståle Johannes (2019), 1-15,
View online
Book Extract
Utdrag fra A Sermon Preached by Martin Luther, Ecclesiastes
Luther, Martin, 131-131,
Luther, Martin (2004). Utdrag fra A Sermon Preached by Martin Luther, Ecclesiastes, i Thiessen, Gesa Elisabeth: Theological Aesthetics. -A reader. Michigan/Cambridge: Eerdmans, s. 131 (1 side).
Book Extract
Utdrag fra Against the Heavenly Prophets in the Matter of Images and Sacraments,
Luther, Martin, 132-134,
Luther, Martin (2004). Utdrag fra Against the Heavenly Prophets in the Matter of Images and Sacraments, i Thiessen, Gesa Elisabeth: Theological Aesthetics. -A reader. Michigan/Cambridge: Eerdmans, s. 132-134 (3 sider).
Book Chapter
"Kunst, arkitektur og populærkultur"
Bøe, Marianne Hafnor, Farstad, Mona Helen, "Kunst, arkitektur og populærkultur", Oslo, Cappelen Damm akademisk, 249 sider, 2023, 166-201, isbn:9788202725983,