4MGL5KØ101 Kroppsøving 1 5-10
Alle versjoner:
4MGL5KØ101 (2025—2026)
4MGL5KØ101 (2024—2025)
4MGL5KØ101 (2023—2024)
4MGL5KØ101 (2022—2023)
4MGL5KØ101 (2021—2022)
4MGL5KØ101 (2020—2021)
4MGL5KØ101 (2019—2020)
4MGL5KØ101 (2018—2019)
Emnekode: 4MGL5KØ101
Emnenavn: Kroppsøving 1 5-10
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Innledning
I Kroppsøving 1 får studenten grunnleggende kunnskap om og erfaring med undervisning i ulike bevegelsesmiljø som er relevant for trinn 5-10. Kunnskap om hva som fremmer kroppslig læring, positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede står sentralt.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering, samt forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hvordan man i og gjennom kroppsøvingsfaget kan fremme læring, bevegelsesglede og ivareta motivasjon for en fysisk aktiv livsstil ut fra egne forutsetninger.
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, - gjennomføring og evaluering i kroppsøving
- Har kunnskap om vurdering i kroppsøving.
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven.
- har kunnskap om ulike perspektiver på helse, og evne til kritisk refleksjon rundt hvordan fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, tilbakemelding og vurdering i kroppsøving.
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene.
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5-10, samt kunne utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livberging i vann.
- kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 5-10
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt ulike perspektiver på kroppsøvingsfaget, og kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere på en profesjonell og faglig kompetent måte med elever og kolleger om kroppsøving
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Innhold
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for undervisningsmetoder som kan bidra til å fremme læring, mestring, motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan lærere gjennom undervisningen i faget kan bidra til positiv selvforståelse hos eleven.
Leik, dans, friluftsliv, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans relevant for 5.-10 trinn. Studenten skal kunne reflektere over hva inkludering og likeverd innebærer i praksis, og ha kunnskap om hvordan de i aktivitet kan legge til rette for læringsfelleskap hvor elevene lærer i samspill og samhandling utfra egne og andres forutsetninger.
Aktiviteter som tar utgangspunkt i naturen og nærmiljøet som arenaer for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt, i tillegg til forståelse for hvordan vi kan praktisere bærekraftig ferdsel i naturen. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i, på og ved vatn både inne og ute i naturen. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse i å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen førstehjelp og tilrettelegging for aktivitet ved skade.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
I emnet inngår grunnleggende kunnskap om anatomi/fysiologi og motorisk utvikling som skal sikre studentene en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for motorisk læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling og fysisk aktivitet med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, i tillegg til sosiokulturelle forhold rundt eleven som kan påvirke forutsetninger for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring står sentralt i kroppsøvingsfaget og undervisningen i emnet skal gi studenten grundig undervisningskompetanse og kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredsstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammenheng skolens betydning i folkehelsearbeidet. I temaet får studentene innblikk i ulike perspektiver på helse, og stimuleres til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling og livslang bevegelsesglede.
Arbeids- og undervisningsformer
Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming, der studentene gjennom undervisningsopplegg innendørs og utendørs, samt ekskursjoner, får erfaring fra ulike bevegelsaktiviteter og pedagogisk tilrettelegging for læring i kroppsøving. Videre vil forelesninger med tilknyttede seminar ha en sentral plass i undervisningen. Det legges i stor grad til rette for studentstyrte undervisningsopplegg, hvor studentene jobber praktisk og/eller teoretisk med lærestoffet, med tilhørende skriftlige innleveringer, eller muntlige eller praktiske presentasjoner.
Arbeidsomfang
ca. 900 timer (praksis kommer utenom)
Arbeidskrav
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal gruppevis levere turplaner, inkludert HMS-plan for begge eksursjoner
- Studentene skal levere et skriftlig refleksjonsnotat i etterkant av en av turene
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette.
- Studentene skal i grupper lage en presentasjon med utgangspunkt i forskningslitteratur innen kroppsøving. Presentasjonen gis i form av en podkast, vlogg, poster eller annet medium godkjent av faglærer.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. Studenten skal på en av turene gjennomføre en oppgave som viser individuelle ferdigheter knyttet til orientering og kartforståelse. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Praktisk metodisk eksamen som består av tre deler:
- utarbeidelse av øktplan (skriftlig)
- gjennomføring av et undervisningsopplegg
- muntlig samtale med utgangspunkt i det planlagte og gjennomførte undervisningsopplegget. Samtalen vil i tillegg rettes mot emnets innhold og læringsutbyttebeskrivelser mer overordnet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Praktisk metodisk eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler tillatt under planlegging av eksamen
Under gjennomføring og muntlig del er det tillatt å ta med utskrift av egen øktplan.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Se plan for praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10. For årstudium inngår ikke praksis.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter betaler for utgifter til ekskursjon og forbruksmateriell. Det anbefales alminnelig god fysisk og psykisk helse for å gjennomføre faget.
Tilbys som enkeltemne
Nei. Inngår som valgfag i grunnskolelærerutdanning, eller som del av årsstudium i kroppsøving
Litteratur og faglige ressurser
Book
Innføring i kroppsøvingsdidaktikk
Brattenborg, Steinar, Engebretsen, Berit, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 217 sider, [2021], isbn:978-82-02-69797-6,
Book
Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer
Erlend Vinje (1976-) (redaktør), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 25 s., 2016, isbn:978-82-02-51689-5,
Kapittel 7
Book Chapter
Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving
Engebretsen, Erlend Vinje (1976-) (redaktør), Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 229 sider, [2021], 123-145, isbn:978-82-02-67528-8,
Book
Vurdering i kroppsøving
Evensen, Kjell, Oslo, Universitetsforlaget, 60 sider, [2020], isbn:978-82-15-04303-6,
Kap 1,2,6 og 8
Book
Kroppsøving i praksis : læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetoder
Røynesdal, Øystein Bue, Øystein Bue Røynesdal (1989-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 60 sider, [2024], isbn:978-82-15-06374-4,
Kapittel 2, 6 10 og 12
Book Chapter
Bevegelsesglede i kroppsøving
Laura Suominen Ingulfsvann, Knut Skjesol (1963-) (redaktør), Bevegelsesglede i kroppsøving, Bergen, Fagbokforlaget, 15 sider, 2021, 39-53, isbn:9788245037869,
Book Chapter
Danning i kroppsøving
Ommundsen, Y., Ingvild Kvikstad (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Danning i kroppsøving, Oslo, Gyldendal, 309 sider, 2022, 148-178, isbn:978-82-05-56300-1,
Book
Nærmiljøfriluftsliv i skolen
Ketil Østrem (redaktør), Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 240 sider, [2021], isbn:9788202675813,
Book
Førstehjelp i lærerutdanningen
Halvorsen, Marit Røed, Helseth, Are, Bergen, Fagbokforlaget, 111 sider, 2020, isbn:9788245033069,
Article
Barns kommunikasjon med ulike typer kart - en progressiv tilnærming til kartlesing
Trine Bjerva ; Jon Anders Græsli ; Thorsteinn Sigurjonsson, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 5, 2011-11-01,
View online
Article
The legacy of maps: breaking the link between maps and navigation in order to experience place
Loynes, Chris, Singapore, Springer Singapore, 137-151, Australian journal of outdoor education, 2, 23, 2020-07-01, 137-151,
View online
Book Chapter
Friluftsliv
Kristian Abelsen, Petter Erik Leirhaug og Hilde Rustad, Kjersti Mordal Moen (1966-) (redaktør), Friluftsliv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 255 sider, 2023, 146-162, isbn:978-82-02-76334-3,
Book Chapter
Å ta gode og trygge beslutninger i friluftsliv
Signe Pedersen, Thomas Birkeland Stenqvist og Ketil Østrem, Øystein Bue Røynesdal (1989-) (redaktør), Å ta gode og trygge beslutninger i friluftsliv, Oslo, Universitetsforlaget, 230 sider, [2024], 125-141, isbn:978-82-15-06374-4,
Book Chapter
Den gode lederen på tur
Marius Wick Kvalvaag og Ingfrid M. Thorjussen, Røynesdal, Øystein Bue, Øystein Bue Røynesdal (1989-) (redaktør), Den gode lederen på tur, Oslo, Universitetsforlaget, 230 sider, [2024], 142-158, isbn:978-82-15-06374-4,
Book
Kroppsøving, læreren og eleven : pedagogiske emner og forskningsinnsikter
Knut Skjesol (1963-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 15 sider, 2021, isbn:9788245037869,
Kapittel 14, Sæther, E. Gull og grønne skoger
Book Chapter
Ledelse og læring i friluftsliv
Vikene, Vareide og Hallandvik, Torbjørn Lundhaug (1968-) (forfatter av forord/redaktør), Ledelse og læring i friluftsliv, Bergen, Fagbokforl, 298 s., cop. 2016, 107-128, isbn:978-82-450-1755-7,
Book Chapter
Kroppsøving og folkehelse
Vidar Hammer Brattli og Kjersti Mordal Moen, Eivind Å Skille (1971-) (redaktør), Kroppsøving og folkehelse, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2020, 115-130, isbn:9788202682927,
Website
1. Barn og unge – generelle råd
Helsedirektoratet,
View online
Book
Folkehelse og livsmestring i skolen i fag, på tvers av fag og som en helhetlig tilnærming
Nina Grieg Viig (1959-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 70 sider, [2021], isbn:9788245034592,
Kapittel 2, 5-7
Technical Report
Folkehelserapporten
FHI, Folkehelseinstituttet, Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge, 2024,
View online
Article
I kroppsøving så tenker jeg nok mest på det fysiske» – En studie om kroppsøvingslæreres forståelse av helse
Mong, Hanne H., 34-45, Journal for Research in Arts and Sports Education, 2, 3, 2019-11-20, 34-45,
View online
Article
Physical Education and Sport Pedagogy Healthying physical education -on the possibility of learning health
Mikael Quennerstedt,
View online
Book
Inkluderende kroppsøving
Øyvind Førland Standal (1974-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 167 sider, [2021], isbn:978-82-02-67563-9,
Book Chapter
Lásmmohallan. Inkludering av samiske leker og aktiviteter i "norsk" kroppsøving
Johansen, Y. og Pedersen, H.C., Gøril Figenschou (1972-) (forfatter/redaktør), Lásmmohallan. Inkludering av samiske leker og aktiviteter i "norsk" kroppsøving, Oslo, Universitetsforlaget, 2023, 120-134, isbn:9788215058047,
Book Chapter
Inkludering og ekskludering i kroppsøving : fortellinger fra gutter med etnisk minoritetsbakgrunn
Thorjussen, Ingfrid Mattingsdal; Thorjussen, Ingfrid Mattingsdal, Inkludering og ekskludering i kroppsøving : fortellinger fra gutter med etnisk minoritetsbakgrunn, Bergen, Fagbokforlaget, Side: [112]-130, 2023, Side: [112]-130, isbn:978-82-450-4564-2,
Book
Kroppsøving, læreren og eleven : pedagogiske emner og forskningsinnsikter
flere, Knut Skjesol (1963-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 45 sider, 2021, isbn:9788245037869,
Kapittel 8-10, 157-202
Book Chapter
Psykologisk læringsklima i kroppsøving og idrett
Ommundsen, Yngvar, Hermundur Sigmundsson (1964-) (redaktør/forfatter), Psykologisk læringsklima i kroppsøving og idrett, Oslo, Universitetsforl, 242 s., 2015, 46-60, isbn:9788215025131,
Article
Motivasjonsteori som utgangspunkt for å skape et best mulig læringsmiljø i kroppsøving
Jacobsen, A. M., idrottsforum.org, 10, 10, 1-16,
View online
Book
Kroppsøving, læreren og eleven : pedagogiske emner og forskningsinnsikter
Skjesol, K. og Ulstad, S. O., Knut Skjesol (1963-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 40 sider, 2021, isbn:9788245037869,
Kapittel 5 og 6 :Målorienteringsteorien og Selvbestemmelsesteorien, s.99-139
Book
Trening : fra barneidrett til toppidrett
Tønnessen, Espen, Rønnestad, Bent Ronny, Oslo, Gyldendal, 0 s., cop. 2018, isbn:978-82-05-51582-6,
anbefalt som tilleggslitteratur
Book
Kroppsøving, læreren og eleven : pedagogiske emner og forskningsinnsikter
Flere, Knut Skjesol (1963-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 50 sider, 2021, isbn:9788245037869,
Kapittel 11-13, s. 203-255
Book
Motorikk i et didaktisk perspektiv
Flere, Ingvild Kvikstad (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Gyldendal, 200 sider, 2022, isbn:978-82-05-56300-1,
Kapittel 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10 og 13
Book
Aktivitetslære i kroppsøving : en fagdidaktisk grunnbok
Geir Øvrevik (1965-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 300 sider, [2019], isbn:978-82-02-57581-6,