4MGL5KØ201 Kroppsøving 2 5-10
Alle versjoner:
4MGL5KØ201 (2025—2026)
4MGL5KØ201 (2024—2025)
4MGL5KØ201 (2023—2024)
4MGL5KØ201 (2022—2023)
4MGL5KØ201 (2021—2022)
4MGL5KØ201 (2020—2021)
Emnekode: 4MGL5KØ201
Emnenavn: Kroppsøving 2 5-10
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Anbefalte forkunnskaper
Studentene bør ha gjennomført Kroppsøving 1 (4MGL5KØ101)
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Innledning
Kroppsøving 2 bygger på og er en videreutvikling av innholdet i Kroppsøving 1 med fokus på utvikling av studentenes undervisningskompetanse i mangfoldige grupper. I emnet gis en introduksjon til ulike aktivitetsformer og fordypning i et utvalg av bevegelsesaktiviteter og arbeidsmåter som er relevant for trinn 5-10. I tillegg inngår kunnskap om kroppen i bevegelse og prinsipper for trening og motorisk utvikling tilknyttet de aktuelle alderstrinnene. Faget har fokus på å videreutvikle studentens selvstendige og faglige refleksjon knyttet til undervisning og læring i kroppsøving. I emnet inngår kunnskap om- og erfaring med forskning og utviklingsarbeid i kroppsøving. Kroppsøving belyses og drøftes i tverrfaglig sammenheng, og i lys av et dannelsesperspektiv knyttet til mangfold og forskjellighet i elevgruppen i skolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøvingsfaget for 5-10. trinn
- har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
- har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i et tverrfaglig perspektiv med utgangspunkt i læreplanens tverrfaglige emner
- har kunnskap om eksisterende utfordringer knyttet til inkludering i mangfoldige elevgrupper og hvordan man kan jobbe for å møte disse på en måte som fremmer likeverd og sosial rettferdighet.
- har kunnskap om hvordan kroppen påvirkes av ulike treningsmetoder og bevegelsesformer
- har kunnskap om bruk av naturen som læringsarena i kroppsøving.
- har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving.
- kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning for å reflektere over egen undervisning i kroppsøving.
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere et prosjekt- eller utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
- kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingen og legge til rette for elevens egenvurdering
- kan videreutvikle egne kunnskaper og ferdigheter i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til nytenkning, digitalisering og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan arbeide med mangfold, inkludering og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
- kan utøve yrkesfaglig profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Innhold
Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten få økt sin undervisningskompetanse i faget, og bli introdusert for et utvalg av idretts- og bevegelsesaktiviteter, friluftslivsaktiviteter, leik og dans relevant for 5.-10. trinn. Faget bygger på nyere forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til kroppsøving i grunnskolen. Studiet skal gi et godt grunnlag for å utvikle samarbeid med andre fag i skolen. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
I dette hovedområdet vil det arbeides videre med fagdidaktikk, teori og metode. Fagets formål, legitimering og utvikling utdypes. Studenten skal bli kjent med ulike perspektiver på faget, samt didaktiske vurderinger knyttet til kroppsøving som dannelsesfag. Det legges opp til at studenten kritisk skal kunne reflektere rundt ulike fagdidaktiske problemstillinger og utfordringer i faget, med et spesifikt fokus på målet om et inkluderende kroppsøvingsfag i møte med mangfoldige elevgrupper. Studenten presenteres for relevant forskningslitteratur, og skal utvikle kompetanse i å benytte teori og forskning til å forbedre undervisningen i kroppsøving. I tillegg vil vurdering og dokumentasjon av læring i faget være sentrale tema.
Lek, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
For å oppnå høy praktisk-metodisk undervisningskompetanse i ulike bevegelsesaktiviteter, gis det anledning til å fordype seg i et utvalg tradisjonelle og alternative bevegelsesaktiviteter relevant for 5.-10 trinn. Studentene gis anledning til å utvikle grunnleggende ferdigheter, og utforske egne kroppslige evner og muligheter, og å lede og gjennomføre skapende prosesser. Gjennom arbeidet med de ulike aktivitetene skal studentene oppnå en grundigere forståelse for de didaktiske avveiningene som ligger i fagets egenart.
Studentene skal få videreutvikle sin undervisningskompetanse knyttet til friluftslivsveiledning og friluftslivsdidaktikk. Videre vil det arbeides mer med bruk av naturen som arena for fysisk aktivitet i tverrfaglig perspektiv.
Kroppslig utvikling, trening og helse
Studenten skal få økt kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi, samt treningslære og kunnskap om motorisk utvikling tilknyttet ulike alderstrinn. På bakgrunn av teoretisk kunnskap, skal studenten evne å forklare hvordan kroppen påvirkes av å bedrive ulike treningsmetoder og bevegelsesformer. Studenten skal også kunne utvikle og legge til rette for hensiktsmessige undervisnings- og treningsopplegg innenfor ulike bevegelsesaktiviteter. Dette inkluderer tilrettelegging for mangfoldige elevgrupper, diagnoser og funksjonsnedsettelser. Emnet tar utgangspunkt i et holistisk helseperspektiv og vektlegger at studenten skal kunne drøfte hvordan ulike aspekter knyttet til kroppskulturer og Fitness i samfunnet kan påvirke elevenes læring og trivsel i faget.
Kroppsøving i et tverrfaglig perspektiv
Studenten skal få kunnskap om læreplanens tverrfaglige temaer demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring og hvordan en i faget kan jobbe med disse. Studenten skal kunne reflektere over faget i et overordnet perspektiv og samtidig kunne gjøre faglige og kritiske vurderinger for hva tverrfaglighet er, og hvordan det kan integreres i praksis på måter som møter et økt mangfold og sammensatte elevgrupper.
Studenten skal fordype seg i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter der kroppsøving og kroppslig læring inngår i et tverrfaglig perspektiv. Gjennom drøfting og kritisk vurdering av forskningslitteraturen, arbeides det mot at studenten skal utrustes til eget utviklingsarbeid og kunne bidra til nytenkning, digitalisering og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer vil variere etter tema og aktivitetens egenart. Det vil bli benyttet forelesninger, seminarer, praksis, samt praktiske-metodiske aktiviteter innendørs og utendørs, der ekskursjoner og turer vil inngå. Forelesinger vil i noen tilfeller være nettbasert.
Emnet innebærer stor grad av studentstyrte undervisningsopplegg, hvor studentene jobber praktisk og teoretisk med lærestoffet. I dette arbeidet inngår praktisk gjennomføring av kroppsøvingstimer i skoleklasser eller for medstudenter, skriftlige innleveringer og gruppeveiledninger med faglærere.
I de praktisk-metodiske aktivitetene som setter krav til sikkerhet, samt i innøving av aktiviteter som krever gode tekniske ferdigheter, vil hovedsakelig gruppeundervisning preget av instruksjon være arbeidsformen.
Arbeidsomfang
ca. 900 timer
Arbeidskrav
For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen, må følgende arbeidskrav være gjenomført og godkjent:
Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen.
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studenten skal i grupper produsere en rapport fra planlegging og gjennomføring av en av emnets friluftslivsturer. Rapporten formidles i form av vlogg, logg, læringsplakat, eller annet medium godkjent av faglærer.
- Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg innen et selvvalgt fagdidaktisk tema. Det skal leveres en individuell oppgave knyttet til dette arbeidet.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg der kroppsøving inngår i en tverrfaglig sammenheng. Det skal leveres et individuelt skriftlig arbeid knyttet til dette, i tillegg til fremlegg på et fagseminar.
Ekskursjoner
- Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Obligatorisk undervisning framgår av undervisningsplan.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen. Ved ikke godkjent oppgave har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i emnet gis på bakgrunn av muntlig eksamen med tilhørende oppgave som trekkes og forberedes i forkant.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler tillatt under forberedelse. Eventuelle hjelpemidler som er tillatt ved muntlig del, er spesifisert i trekkoppgave for eksamen.
Eksamensspråk
Norsk.Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
For studenter i grunnskolelærerutdanningen: Gjennom arbeidskrav i praksis legges det opp til at studenten skal planlegge, gjennomføre og vurdere eget utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving. Utviklingsarbeidet er rettet mot betydningen av kroppslig bevegelse og læring i en større tverrfaglig sammenheng. Det henvises ellers til plan for praksisstudiet.
For studenter på årsenhet, se egen studieplan.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter betaler for utgifter til ekskursjon og forbruksmateriell. Det er krav om alminnelig god fysisk helse for å gjennomføre faget.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Website
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Utdanningsdirektoratet, 2017,
View online
Website
Læreplan i kroppsøving (KR001-05)
Utdanningsdirektoratet, 2019,
View online
Website
Faltastisk - ein ressurs for aktiv læring
Senter for fysisk aktiv læring, Høgskolen på Vestlandet,
View online
Book
Idrettens treningslære
Asbjørn Gjerset (1942-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Nilsson, Johnny; Helge, Jørn Wulff; Enoksen, Eystein; Raastad, Truls; Meen, Helge Dyre; Ommundsen, Yngvar; Tønnessen, Espen; Frøyd, Christian; Johansen, Egil; Eriksrud, Ola; Giske, Rune; Pensgaard, Anne Marte; Langberg, Henning.; Kjær, Michael.; Helge, Eva Wulff.; Beyer, Nina, Oslo, Gyldendal undervisning, 250 s., 2015, isbn:978-82-05-39194-9,
Utvalgte kapitler, sidetall er anslagsvis
Book
Kroppsøving i praksis: læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetode
Røynesdal, Øystein Bue, Oslo, Universitetsforlaget, 220, 2024, isbn:978-82-15-06374-4,
Book
Aktivitetslære i kroppsøving : en fagdidaktisk grunnbok
Geir Øvrevik (1965-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 230 sider, [2019], isbn:978-82-02-57581-6,
Kapittel 9-13 og 16-18
Book
Vurdering i kroppsøving
Evensen, Kjell, Oslo, Universitetsforlaget, 171 sider, [2020], isbn:978-82-15-04303-6,
Article
Det er lett å se hvem av dere som har god innsats». Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving
Aasland, Erik ; Engelsrud, Gunn, Journal for Research in Arts and Sports Education, 1, 2017-09-01,
View online
Book
Didaktiske utfordringer i kroppsøving
Erlend Vinje (1976-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 120 sider, [2021], isbn:978-82-02-67528-8,
kap. 1, 5-8
Book
Bratte gleder : klatring med barn og ungdom
Grimeland, Geir, Oslo, Akilles, 70 s., 2009, isbn:9788272862120,
Kapittel 4 og 6, resten av boka anbefalt tilleggslitteratur
Book
Modellbasert praksis i kroppsøving
Hordvik, Bjørke og Standal, Mats Hordvik (1986-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2024, isbn:9788202575847 ,
Book
Motorikk i et didaktisk perspektiv
Ingvild Kvikstad (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Gyldendal, 130 sider, 2022, isbn:978-82-05-56300-1,
kap 1, 2, 7, 9-11
Book Chapter
Fysisk aktiv læring og kroppsøvingsfaget
Ommundsen, Yngvar, Jens E. Birch (1972-) (forfatter), Birch, Jens E., Fysisk aktiv læring og kroppsøvingsfaget, Oslo, Gyldendal akademisk, 202 s., 2014, 96-113, isbn:978-82-05-46282-3,
Book
Nærmiljøfriluftsliv i skolen
Ketil Østrem (1976-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 200 sider, [2021], isbn:9788202675813,
Kapittel 1,2, 6-9
Website
Læring i friluft
Klimaskolen,
View online
Book
Friluftslivsveiledning vinterstid
Horgen, André, John Unsgård (illustratør), Kristiansand, Høyskoleforl, 280 s., 2010, isbn:9788276347999,
Hele boka minus kapittel 3 og 7, de er anbefalt tillegglitteratur
Article
Problems created by the (un)clear boundaries between physical education and physical activity health initiatives in schools
Borgen, Jorunn Spord ; Hallås, Bjørg Oddrun ; Løndal, Knut ; Moen, Kjersti Mordal ; Gjølme, Egil Galaaen, Abingdon, Routledge, 239-252, Sport, education and society, 3, 26, 2021-03-24, 239-252,
View online
Article
Healthying physical education - on the possibility of learning health
Quennerstedt, Mikael, Abingdon, Routledge, 1-15, Physical education and sport pedagogy, 1, 24, 2019, 1-15,
View online
Article
I kroppsøving så tenker jeg nok mest på det fysiske» – En studie om kroppsøvingslæreres forståelse av helse
Hanne H. Mong, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 34-45, Journal for Research in Arts and Sports Education, 2, 3, 2019-11-01, 34-45,
View online
Research Dataset
Folkehelserapporten - Fysisk aktivitet i Norge
Folkehelseinstituttet,
Nyeste versjon på nett
View online
Book
Fremtidens kroppsøvingslærer
Erlend Vinje (1976-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 70 sider, 2019, isbn:978-82-02-59214-1,
kap 1-3
Article
Heterotopias in physical education: towards a queer pedagogy?
Larsson, Håkan ; Quennerstedt, Mikael ; Öhman, Marie, Abingdon, Routledge, 135-150, Gender and education, 2, 26, 2014-02-23, 135-150,
View online
Article
On being critical in health and physical education
Fitzpatrick, Katie ; Russell, Dan, Routledge, 159-173, Physical education and sport pedagogy, 2, 20, 2015-03-04, 159-173,
View online
Book Chapter
Samhandling - en bærebjelke for et inkluderende kroppsøvingsfag
Ellen Berg, Berg, Ellen, Trenings- og rådgivningssenteret, Sunnaas sykehus (forlag/utgiver), Samhandling - en bærebjelke for et inkluderende kroppsøvingsfag, Bergen, Fagbokforlaget, 216 sider, [2021], 167-190, isbn:9788245023091,
Book
Inkluderende kroppsøving
Øyvind Førland Standal (1974-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 147 sider, [2021], isbn:978-82-02-67563-9,
ikke kapittel 4
Book Chapter
Kroppen på Instagram -Ungdoms refleksjoner rundt kroppsideal og kroppspress.
Elvebakk, Lisbeth; Engebretsen, Berit; Walseth, Kristin, Maria Øksnes (1974-) (redaktør), Kroppen på Instagram -Ungdoms refleksjoner rundt kroppsideal og kroppspress., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 244 s., 2018, 81-106, isbn:978-82-02-50363-5,