4MGL5KRLE213 KRLE 2 5-10 Nyreligiøsitet og media
Alle versjoner:
4MGL5KRLE213 (2025—2026)
4MGL5KRLE213 (2024—2025)
4MGL5KRLE213 (2023—2024)
4MGL5KRLE213 (2022—2023)
4MGL5KRLE213 (2021—2022)
Emnekode: 4MGL5KRLE213
Emnenavn: KRLE 2 5-10 Nyreligiøsitet og media
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
(4)MGL5KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i GLU 5-10.
Valgemne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.
Innledning
Emnet gir valgfordypning i nyreligiøsitet og forholdet mellom religion og media. Studentene vil bli kjent med noen av de mest sentrale personene, organisasjonene, ideene og praksisene innenfor nyreligiøsitet i vestlige samfunn fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag. Media fungerer på mange måter som en katalysator for religiøs endring, og er én forklaringsfaktor når det gjelder nyreligiøsitet i vestlige samfunn. Studiet av nyreligiøsitet i dag innebærer derfor også analyse av hvordan media formidler nyreligiøst tankegods, og hvordan media kan skape nye former for fellesskap og organisering. I dette emnet vil studentene stifte bekjentskap med medialiseringsteori og lære om hvordan media kan bidra til religiøs endring innenfor rammen av nyreligiøsitet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om nyreligiøsitetens fremvekst og historie i vestlige samfunn, fra slutten av 1800-tallet til i dag
- kjenner til ideer og praksiser innenfor det nyreligiøse feltet
- har kjennskap til medialiseringsteori
- har kunnskap om hvordan media kan bidra til å endre autoritetsstrukturer, organisasjonsformer og innholdet i trosforestillinger og religiøs praksis
- har kunnskap om forholdet mellom religion og populærkultur
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende historisk kunnskap om kulturmøter og flerreligiøsitet i møte med mangfoldet i dagens samfunn
- kan reflektere rundt hvordan media preger vår forståelse av religion
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan reflektere selvstendig over lærerrollen i lys av forholdet mellom religion, media og danning
- kan reflektere selvstendig over faktorer som bidrar til religiøs endring
Innhold
Emnet gir valgfordypning i to tema:
- Nyreligiøsitet
- Forholdet mellom religion og media
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen organiseres i forelesninger og seminarer. Det blir planlagt dagsekskursjon(er) i løpet av studiet.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
- Førsteutkast til semesteroppgaven (1000 ord).
- Ekskursjonsrapport (1000 ord, eller digital fortelling).
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Individuell semesteroppgave. Lengde: 2500 ord. Med veiledning.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Emnet må kombineres med fellesdelen av KRLE2, MGL5KRLE200 eller 4MGL5KRLE200, 20 studiepoeng.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Book
Spiritisme : samtaler mellom levende og døde
Anne Kalvig (1972-) (forfatter), Oslo, Pax, 179, 2016, isbn:9788253038100,
Book
Kulturens refortrylling : nyreligiøsitet i moderne samfunn
Gilhus, Ingvild Sælid, Lisbeth Mikaelsson (1942-), Oslo, Universitetsforl, 197 s., cop. 2005, isbn:9788215008172; 8215008178,
Book
Religion i medienes grep medialisering i Norge
Lundby, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, 269 sider, [2021], isbn:9788215047607,
Book
The New Age Movement
Loov, Margrethe, Cambridge University Press, 2024-02-14, isbn:9781009060998,
View online
Article
Medialisering og refortrylling: Religiøs endring i Norge
Gilhus, Ingvild Sælid, Din (trykt utg.), 1, 2014,
View online
Book
Konspirasjonsteorier i skolen
Asbjørn Dyrendal (1965-) (redaktør), Oslo, Gyldendal, 60 sider, 2024, isbn:9788205598805,
s. 1-60
Article
The Mediatized Conditions of Contemporary Religion: Critical Status and Future Directions
Lövheim, Mia ; Hjarvard, Stig, Boston, Brill, 206-225, Journal of religion, media and digital culture, 2, 8, 2019-09-01, 206-225,
View online