4MGL5NA201 Naturfag 2 5-10
Alle versjoner:
4MGL5NA201 (2024—2025)
4MGL5NA201 (2023—2024)
4MGL5NA201 (2022—2023)
4MGL5NA201 (2021—2022)
4MGL5NA201 (2020—2021)
Emnekode: 4MGL5NA201
Emnenavn: Naturfag 2 5-10
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptakskravet til søkere på Naturfag 2 er generell studiekompetanse samt Naturfag 1 eller tilsvarende utdanning innen Naturfag med et omfang på minst 30 studiepoeng. For de som søker opptak til en årsenhet i Naturfag (Naturfag 1 og Naturfag 2) er opptakskravet generell studiekompetanse.
Se ellers programplan.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innledning
I naturfag 2 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 2 gir dypere innføring i naturfagene og presenterer måter å arbeide på som hjelper elevene til å utvikle forståelse og motivasjon for naturfaglige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- Har bred kunnskap om utforskende arbeidsmåter og videreutvikling av egen og elevenes kompetanse i å arbeide utforskende
- Har omfattende kunnskap om plante- og dyrearter i norsk natur, og om hvordan et økosystem forandrer seg gjennom året
- Har kunnskap om naturlige og menneskeskapte suksesjoner og forståelse for hvordan dette virker inn på det biologiske mangfoldet
- Har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
- Har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon (bl.a. celleånding) og grunnleggende genetikk og bioteknologi
- Har kunnskap om struktur og funksjon til nervesystemet, hormonsystemet og immunforsvaret i menneskekroppen
- Har kunnskap om menneskets utvikling fra unnfangelse til fødsel, og om puberteten
- Har kunnskap om planters struktur og fysiologi (bl.a. fotosyntesen)
- Har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- Har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- Har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- Har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- Har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- Har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- Har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø
- Har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- Kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- Kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- Kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
- Kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kolleger
- Kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- Kan gjennomføre en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i aktuelle tverr-/flerfaglige sammenhenger, inkludert teknologi, pubertet og seksualitet og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- Kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- Kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Innhold
Emnet gir en fordypning i naturfagene, herunder fysikk, kjemi, biologi, astronomi, og i naturfagdidaktikk. Bærekraftig utvikling og teknologi inngår som tverrfaglige tema. I naturfagdidaktikk fokuseres det på refleksjon rundt elevaktiv læring av teoretisk og praktisk naturfag, læringsteori og bruk av modeller. Motivasjon, holdninger, etikk og verdispørsmål er også sentralt. Studentene skal gjennomføre et naturfagdidaktisk prosjekt som gir videre opplæring i naturvitenskapelig metode. Arbeid med pensumartikler gir også metodekunnskap. Emnene vektlegges slik det er relevant for undervisning og læring på 5.-10. trinn, og grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering er i fokus.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene er praktisk arbeid i laboratorium og felt, ekskursjon, prosjektarbeid, forelesninger og nettleksjoner, selvstudium, utarbeidelse av rapporter og bruk av digitale læremidler og ressurser.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 900 timer.
Arbeidskrav
Følgende obligatoriske arbeidskrav må gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike naturområder: inntil tre dager, med skriftlig rapport
- Årstidsendringer: Feltobservasjoner gjennom vinter og vår, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Kropp og helse: halv dag, med skriftlig rapport
- Praktisk arbeid i Teknologi: halv dag, med produktrapport
- Praktiske øvinger i Kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Skriftlig oppgave om bærekraftig utvikling
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: Skriftlig sammendrag og muntlig framføring
- Praksisprosjekt: Skriftlig rapport (og muntlig framføring).
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Muntlig eksamen. Varighet: 30 minutter.
Eksamen er individuell med forberedelsestid.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Muntlig eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20
Eksamensspråk
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Studenter i grunnskolelærerutdanningen, seg egen praksisplan.
Studenter på årsenhet, se egen studieplan.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter betaler for utgifter til ekskursjon og forbruksmateriell.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Book
Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 289, 2020, isbn:978-82-05-51228-3,
Utvalgte sider: 36-62, 176-320, 340-371, 422-506 (kap. 3, 7-11, 13, 16-19)
Book Chapter
Naturens mangfold: evolusjon
Staberg, Ragnhild Lyngved, Tandberg, Cato; Grindeland, John Magne, Naturens mangfold: evolusjon, Oslo, Gyldendal, 40, 2020, 331-344, isbn:9788205527935,
Del av kap.12; i kompendium
Book Extract
Norske naturtyper : økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, 446 s., cop. 2018, 76-120, isbn:978-82-15-02896-5,
I kompendium
Book Extract
Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 466 s., 2016, 313-328, isbn:978-82-02-51813-4,
I kompendium
Book Chapter
Årstidene
John Y. Larsson (1943-) (forfatter), Årstidene, Oslo, Pax, 268, 2018, 179-203, isbn:9788253040455,
I kompendium
Book
Kjemi for lærere naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Hannisdal, Merete, Ringnes, Vivi, Oslo, Gyldendal, 216, [2021], isbn:9788205547643,
Utvalgte sider: 39-59, 118-312 (kap. 3, 6-12)
Book Chapter
Bærekraftig utvikling med et kjemiperspektiv
Kvivesen, Mona, Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne, Bærekraftig utvikling med et kjemiperspektiv, Oslo, Universitetsforlaget, 259 sider, Bind 1, [2020], 219-242, isbn:978-82-15-03725-7,
Utvalgte sider: 219-242 (kap.10; i kompendium)
Book Chapter
Bruk av teknologi i kjemiundervisningen
Karlsen, Solveig, Olufsen, Magne; Höper, Jan; Kvivesen, Mona, Bruk av teknologi i kjemiundervisningen, Oslo; 2022, Universitetsforlaget, 240 sider, Bind 2, [2022], 109-132, isbn:978-82-15-05052-2,
Utvalgte sider: 109-132 (kap.4; i kompendium)
Book
Klima, energi og miljø
Myhre, Arne, Oslo, Universitetsforlaget, 169, [2023]; © 2023, isbn:978-82-15-06055-2,
Utvalgte sider: 137-220, 244-328 (kap. 7-9, 11-14)
Book
Innføring i fysikk
Reidun Renstrøm (1958-) (forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 91, 2020, isbn:9788215025711,
Utvalgte sider: 85-156. 211-229 (kap.5,6,7,10; i kompendium)
Book
Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole
Grimenes, Arne Auen, Bjørn Sletbak (1943-), Oslo, Cappelen Damm, 67, 2011, isbn:9788202347338,
Utvalgte sider: 78-95, 557-568, 572-608 (i kompendium)
Book
Universe
Freedman, Roger A., Robert M Geller, New York, WH Freeman and Co, 103, 2011, isbn:9781429231534; 142923153X; 9781429259644; 1429259647; 1429259515,
Utvalgte sider: 471-549, 691-714 (i kompendium)
Book Extract
Teknologi og design i skolen
Dahlin, Liv Klakegg, Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2013, 85-109, isbn:9788202383459,
I kompendium
Book Chapter
Koding som skapende og utforskende aktivitet
Akerbæk, Marius; Karlsen, Joakim, Gunhild Brænne Bjørnstad (1979-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kristine Høeg Karlsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), Koding som skapende og utforskende aktivitet, Oslo, Universitetsforl, 311 s., cop. 2019, 143-159, isbn:978-82-15-02997-9,
I kompendium
Book Chapter
Interaktive digitale representasjoner, spill og læring
Kluge, Anders, Interaktive digitale representasjoner, spill og læring, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 217 sider, [2021]; ©, 108-130, isbn:9788202454548,
I kompendium
Book
Engasjerende naturfag : elevaktive og lærerstyrte arbeidsmåter
Folkvord, Kari, Mahan, Grethe, Oslo, Cappelen Damm, 190 sider, 2022, isbn:9788202696726,
Book
Utdanning for bærekraftig utvikling hva, hvorfor og hvordan?
Sinnes, Astrid T., Oslo, Universitetsforlaget, 167, [2021], isbn:9788215052687,
Utvalgte sider: 5-171
Book
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal, 225, 2022, isbn:978-82-05-53520-6,
217-391, 456-505 (kap.6-9, 12-13)
Book Chapter
Utforskende arbeidsmåter - en oversikt
Knain, Erik & Kolstø, Stein Dankert, Erik Knain (1967-) (redaktør), Utforskende arbeidsmåter - en oversikt, Oslo, Universitetsforlaget, 255 sider, [2019], 15-43, isbn:978-82-15-03144-6,
I kompendium
Book Chapter
Språk og representasjoner i biologi
Staberg, Ragnhild Lyngved, Tandberg, Cato; Grindeland, John Magne, Språk og representasjoner i biologi, Oslo, Gyldendal, 506 sider, 2020, 61-95, isbn:9788205527935,
Kap.3; i kompendium
Book Chapter
Modeller
Berit S. Haug (1967-) (forfatter), Modeller, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 161-183, isbn:9788215034126,
I kompendium
Book Extract
Dybdelæring i naturfag
Anne Holt (1965-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 47, [2019], 142-188, isbn:978-82-15-02811-8,
Kap.6 Modeller og modellering i naturfag + del av kap.7 Matematikk i naturfag (i kompendium)
Book Chapter
Modeller og kommunikasjon i naturfag
Svendsen, Bodil, Juel, Lars Arne; Strømme, Alex, Modeller og kommunikasjon i naturfag, Oslo, Gyldendal, 318 sider, 2022, 286-299, isbn:9788205545922,
I kompendium
Book Chapter
Vurdering i naturfag
Svendsen, Bodil, Juel, Lars Arne; Strømme, Alex, Vurdering i naturfag, Oslo, Gyldendal, 374 sider, 2023, 208-240, isbn:9788205570993,
I kompendium
Book Chapter
Kritisk tenkning i naturfag
Svendsen, Bodil, Juel, Lars Arne; Strømme, Alex, Kritisk tenkning i naturfag, Oslo, Gyldendal, 374 sider, 2023, 255-267, isbn:9788205570993,
I kompendium
Book Chapter
Etikk, verdier og holdninger
van Marion, Peter, Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), Etikk, verdier og holdninger, [Oslo], Cappelen Damm, 259 s., 2015, 146-168, isbn:978-82-02-41930-1,
I kompendium
Book Chapter
Etter neodarwinismen: Hovedtrekk i evolusjonsteorien 1959-2009
Hansen, Thomas F., Nils Chr Stenseth (1949-) (red.), Etter neodarwinismen: Hovedtrekk i evolusjonsteorien 1959-2009, [Oslo], Gyldendal, 405 s., 2009, 83-132, isbn:9788205390348,
Anbefalt støttelitteratur; tilgjengelig på Canvas
Book
Programmering i skolen
Haraldsrud, Andreas Drolsum, Sveinsson, Henrik Andersen; Løvold, Henrik Hillestad, Oslo, Universitetsforlaget, 318, [2020], isbn:978-82-15-03428-7,
Særlig relevant: side 87-104, 161-168, 255-278 (kap.5, 8, 10)
Book Chapter
Barn møter naturfaget: lærings- og utviklingspsykologi
Sjøberg, Svein, Barn møter naturfaget: lærings- og utviklingspsykologi, Oslo, Gyldendal, 225, 2022, 409-455, isbn:978-82-05-53520-6,
Kap.11
Book
Erfaringsbasert læring : naturfagdidaktikk
Thorsheim, Frede, Kolstø, Stein Dankert; Andresen, Mari Ugland, Bergen, Fagbokforl, 157, cop. 2016, isbn:978-82-450-1981-0,
Sider: 39-72, 111-233 (kap.2, 5-8)
Electronic Article
Hva hemmer og fremmer arbeidet med Utdanning for Bærekraftig Utvikling i videregående skole?
Bjønnes, B. & Sinnes, Astrid T., University of Oslo, 20, Acta didactica Norge, 2, 13, 2019-08-01, 1-20,
I kompendium / på Canvas
View online
Article
Improved Learning in a Large-Enrollment Physics Class
Deslauriers, Louis ; Schelew, Ellen ; Wieman, Carl, Washington, DC, American Association for the Advancement of Science, 862-864, Science, 6031, 332, 2011, 862-864,
I kompendium / på Canvas
View online
Article
Name-dropping or understanding? Teaching to observe geologically
Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate; Søvik, Gard Ove, Science Education, 5, 2016, 923-951,
I kompendium / på Canvas
Article
From Words to Concepts: Focusing on Word Knowledge When Teaching for Conceptual Understanding Within an Inquiry-Based Science Setting
Haug, Berit S ; Ødegaard, Marianne, Dordrecht, Springer Netherlands, 777-800, Research in science education (Australasian Science Education Research Association), 5, 44, 2014-03-14, 777-800,
I kompendium / på Canvas
View online
Book
Enhancing Adolescents’ Motivation for Science: Research-Based Strategies for Teaching Male and Female Students: Corwin, A Sage Publications Company, Thousand Oaks, CA, 2014, 170 pp, ISBN: 978-1-4522-6969-6
Shumow, Lee and Schmidt, Jennifer, Boston, Springer US, 24, 2014-11-07,
Utvalgte sider: 55-64, 95-108 (i kompendium / på Canvas)
View online
Electronic Article
Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: fra big ideas til store spørsmål
Sinnes, Astrid Tonette ; Straume, Ingerid Solrunsdatter, 22, Acta didactica Norge, 7, 11, 2017-09-22, 1-22,
I kompendium / på Canvas
View online
Article
Hva skjer i naturfagklasserommet? – resultater fra en videobasert klasseromsstudie; PISA+
Ødegaard, Marianne ; Arnesen, Nina, University of Oslo, 16-32, Nordina : Nordic studies in science education, 1, 6, 1970-01-01, 16-32,
I kompendium / på Canvas
View online