4MGL5NO203 Norsk 2, modul 3 5-10, Praktisk språk- og tekstarbeid 2
Alle versjoner:
4MGL5NO203 (2025—2026)
4MGL5NO203 (2024—2025)
4MGL5NO203 (2023—2024)
4MGL5NO203 (2022—2023)
4MGL5NO203 (2021—2022)
4MGL5NO203 (2020—2021)
Emnekode: 4MGL5NO203
Emnenavn: Norsk 2, modul 3 5-10, Praktisk språk- og tekstarbeid 2
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Norsk 1 GLU 5-10
Relevans i studieprogrammet
Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10
Innledning
Emnet Praktisk språk- og tekstarbeid 2 legg vekt på dei gunnleggjande ferdigheitene lesing, skriving, munnlegheit og digitale ferdigheiter i eit forskings- og utviklingsperspektiv. Læringsfremjande vurdering og tilpassa norskopplæring for alle elevar har ein sentral plass i emnet. Emnet omfattar norskundervising på mellom- og ungdomstrinnet, med særleg vekt på ungdomstrinnet. I tillegg vert det lagt vekt på at studentane skal utvikle sine eigne språkferdigheiter og sin eigen tekstkompetanse og formidlingsevne.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 2, 5-10 (30 sp) over to semester i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 2 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Praktisk språk- og tekstarbeid 2» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har omfattande kunnskap om munnleg kommunikasjon, lesing og skriving og vidareutvikling av grunnleggande språkferdigheiter
Ferdigheiter
Studenten
- kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa og skjønnlitteratur frå ulike perspektiv og for ulike formål
- kan bruke relevante metodar og ny teknologi på måtar som fremjar samarbeid og fagleg progresjon i den vidare lese- og skriveopplæringa
- kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og diskutere saktekstar og skjønnlitterære tekstar i ulike sjangrar og medium og tilpasse den vidare opplæringa i språklege ferdigheiter til elevar på ungdomstrinnet
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar
- kan skrive akademiske fagtekstar på nynorsk og bokmål
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i skulefagets historie og eigenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillingar
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
Innhold
Emnet fokuserer på temaa
- leseopplæring i eit forskings- og utviklingsperspektiv
- skriveopplæring i eit forskings- og utviklingsperspektiv
- opplæring i munnlegheit i eit forskings- og utviklingsperspektiv
- digitale dugleikar i eit forskings-og utviklingsperspektiv
- bruk av digitale verktøy i undervisinga i eit forskings- og utviklingsperspektiv
- tverrfaglegheit og djupnelæring
- skulefaget sin eigenart og historie
- kartleggingar og tiltak knytt til ulike utfordringar (lese-og skrivevanskar, norsk som andre språk m.v).
Arbeids- og undervisningsformer
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Sjølvstudium
Praksis
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).
Arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav:
- fagtekst med rettleiing
- seminarinnlegg med innlevering
- praksisoppgåve eller skriftleg didaktisk oppgåve
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen.
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart.
Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikkje godkjent
Avsluttende vurdering
Heimeeksamen, fire dagar. Heimeeksamenen skal ha eit omfang på 3000 ord, og skrivast på den målforma som vert oppgjeve i oppgåvesettet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vert gjeve gradert karakter frå A - F, der F er ikkje greidd.
Begge eksamenar må vere bestått for å få godkjent emnet.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk. Skandinaviske språk kan godkjennast etter søknad
Praksis
Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan for MGLU 5-10
Evaluering av emnet
Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Norsk som reiskaps- og danningsfag
Birgitte Fondevik Grimstad (1968-) (redaktør), Oslo, Samlaget, 151 s., cop. 2017, isbn:978-82-521-9410-4,
S. 13 - 65, 79 -92, 112-133, 173 - 238. Denne boken må kjøpes/lånes. Book
Tekstvurdering som didaktisk utfordring
Ove Kristian Haugaløkken (1946-) (red./redaktør/forfatter av forord), Oslo, Universitetsforl, 66 s., cop. 2009, isbn:9788215014197,
S. 15 -72 og 117 - 126. Denne boken må kjøpes/lånes. Book
Nye grep om skriveopplæringa forskningsfunn og praksiserfaringar
Kjell Lars Berge (1957-) (forfatter), Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Thygesen, Ragnar, Oslo, Universitetsforlaget, 83 sider, [2021], isbn:9788215028705,
s. 264-310, 346-383. Denne boken må kjøpes/lånes. Book
Dypt og grunnleggende norskfaglig : dybdelæring i teori og praksis
Nyhus, Jorunn Øveland, Talsethagen, Astrid Syse, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 42 sider, 2020, isbn:9788245032598,
Kapittel 1, 2 og 3. Denne boken må kjøpes/lånes. Book
Norskfaget mellom fortid og framtid : scene og offentlighet
Smidt, Jon, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 168 s., cop. 2018, isbn:978-82-450-2280-3,
Denne boken må kjøpes/lånes. Book Chapter
Et fag i strid med seg selv
Aase, L., Marte Blikstad-Balas (1982-) (redaktør/forfatter), Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Et fag i strid med seg selv, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 13-26, isbn:978-82-450-3326-7,
Denne boken må kjøpes/lånes. Book Chapter
Skrape i overflata eller drukne i djupet? - Eit forsøk på å forstå djupnelæring
Talsethagen, A.S. & Nyhus, J. Ø., Marte Blikstad-Balas (1982-) (redaktør/forfatter), Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Skrape i overflata eller drukne i djupet? - Eit forsøk på å forstå djupnelæring, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 123-143, isbn:978-82-450-3326-7,
Denne boken må kjøpes/lånes. Book Chapter
Elevers tekstskaping - øve eller skape selv?
Kverndokken, K., Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Elevers tekstskaping - øve eller skape selv?, Bergen, Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 362 s., nr. 199, 2014, 36-55, isbn:9788245015775, Book Chapter
Når den minoritetsspråklige møter fagteksten
Moskvil, M.E., Når den minoritetsspråklige møter fagteksten, Oslo, Universitetsforl, 189 s., cop. 2006, 147-164, isbn:8215009816; 9788215009810, Book Chapter
Vurdering av muntlighet i klasserommet
Fjørtoft, H., Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Vurdering av muntlighet i klasserommet, Bergen, Fagbokforl, 356 s., cop. 2016, 119-135, isbn:978-82-450-1799-1,
S. Fjørtofts kapittel Book
101 digitale grep : en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse
Tor Arne Wølner (1948-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 45 s., cop. 2019, isbn:978-82-450-2535-4,
S. 33 -78 Book
Litterasitet og flerspråklighet : muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning
Anne Marit Vesteraas Danbolt (1955-) (redaktør/forfatter av forord), Bergen, Fagbokforl, 41 s., 2018, isbn:978-82-450-2350-3,
S. 97 - 121 og 219 - 236 Book
Den intensive leseopplæringen : dialog og mestring når lesingen har låst seg
Hagtvet, Bente Eriksen, Frost, Jørgen; Refsahl, Vigdis,, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 50 s., 2015, isbn:9788202277161,
s. 31 -54 og 166 - 193 Book
Multimodalitet i skole- og fritidstekstar : ein vitskapleg antologi
Magne Rogne (1971-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 19 s., 2018, isbn:978-82-450-2288-9,
s. 119-138 Book
Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere?
Jensen, Fredrik ; Kjærnsli, Marit ; Björnsson, Julius Kristjan ; Pettersen, Andreas, Universitetsforlaget, 2020, isbn:9788215040059,
Tilgjengelig på nett.
View online
Article
Når målet er læring - har elevene gode nok digitale leseferdigheter?
Stenseth, Tonje, Universitetsforlaget, 4-16, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 105, 2021-03-02, 4-16,
Tilgjengelig på nett.
View online
Article
Læreres oppfølging av elevytringer i samtaler om ord og fagtekster i språkheterogene klasserom på 6. trinn
Rangnes, Hege, 157-172, Nordand, 2, 16, 2021-11-05, 157-172,
Tilgjengelig på nett.
View online
Article
State of the art and practice in AI in education
Holmes, Wayne ; Tuomi, Ilkka, Wiley, 542-570, European journal of education, 4, 57, 2022-12, 542-570,
Tilgjengelig på nett,
View online