4MGL5PE102 Pedagogikk og elevkunnskap 102 5-10

Alle versjoner:
4MGL5PE102 (2025—2026)
4MGL5PE102 (2024—2025)
4MGL5PE102 (2023—2024)
4MGL5PE102 (2022—2023)
4MGL5PE102 (2021—2022)
4MGL5PE102 (2020—2021)
4MGL5PE102 (2019—2020)

Emnekode: 4MGL5PE102

Emnenavn: Pedagogikk og elevkunnskap 102 5-10

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Se programplan.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.

Innledning

Hovedtema for Pedagogikk og elevkunnskap 102 er «Lærerens tilrettelegging for læring i et klasserom». Emnet har et omfang på 10 stp. og inngår som obligatorisk del av andre år av grunnskolelærerutdanningen (5.-10. trinn) ved NLA Høgskolen. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp og varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
  • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere, ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på 5.-10. trinn og hvordan disse kommer til syne i opplæringen
  • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
  • har brei kunnskap om hvordan kompetanse i grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
  • har kunnskap om klasseledelse

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i didaktisk teori
  • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes læring og utvikling

Innhold

Pedagogikk og elevkunnskap skal legge til rette for at studentene utvikler en helhetlig kompetanse der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning og utforming av egen læreridentitet. Faget skal utvikle studentenes selvforståelse, styrke deres evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og gjøre dem i stand til å bidra til utvikling av en inkluderende fellesskole for alle barn og unge. Sentralt i faget er å danne studentene til å forvalte sitt lærermandat som hviler på sentrale profesjonsetiske prinsipp. Fagets kjerne omfatter:

  • forskningsbasert kunnskap om oppdragelse og undervisning med vekt på elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling og læring.
  • utvikling av studentenes profesjonalitet, didaktiske kyndighet, teoretiske forståelse og vitenskapelig tenkemåte i samarbeid med praksis og andre fag.
  • oppøving av studentenes evne til kritisk analyse av skolen som organisasjon i spenninger mellom tradisjon og fornying, og i lys av utfordringer som samfunn, kultur, religion og politikk representerer for lærerarbeid i dag og historisk.

Studentene skal fordype seg i undervisningsarbeid og utvikle ferdigheter i å lede undervisning. Dette krever inngående forståelse av utfordringer og muligheter i didaktiske møter mellom elev, lærer og lærestoff. Studiet gir særlig fordypning i fenomener som klasseledelse, begynneropplæring, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Studentene skal også utvikle relasjonell kompetanse på en slik måte at de er i stand til å møte elever, foresatte og kolleger med faglig og menneskelig kompetanse.

Arbeids- og undervisningsformer

Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, grupper, fagveiledning, selvstudium, fler/tverrfaglig arbeid, praksisoppgave, skriftlige innleveringer, muntlige fremføringer og fellesfaglige profesjonsdager.

Arbeidsomfang

300 timer

Arbeidskrav

  • Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
  • Gruppearbeid med muntlig framlegg
  • En flerfaglig oppgave knyttet til praksis
  • Individuell skriftlig oppgave. Akademisk tekst med utgangspunkt i en gitt problemstilling.

 

Nærmere opplysninger om arbeidskrav og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

LK20, Overordnet del er tillatt hjelpemiddel.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk etter søknad.

Praksis

Se emneplanen for praksis.

Evaluering av emnet

 Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Lærerens verden : innføring i generell didaktikk
Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 638 sider, [2020], isbn:9788215045382,
Kap. 1, 6, 9, 10, 12 og 13

Book Chapter


Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet
Bjørnestad, E., Line Wittek (1965-) (redaktør), Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 400 sider, [2021], 211-221, isbn:9788202710248,

Document


Inside the black box.
Black, P. & William, D., King's College., 1998,
View online

Book


Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle
Buli-Holmberg, Jorun, Ekeberg, Torill Rønsen, Oslo, Universitetsforl, 259 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02578-0,
Kap. 4, 5, 6, 9, 10 og 11

Book


Pedagogikk for kommende lærere
Elstad, Eyvind, Elstad, Eyvind, Oslo, Universitetsforlaget, 378 sider, [2021], isbn:9788215055084,
Kap. 3, 9 og 24

Book Chapter


Fra fag til transfaglighet
Flatås, Robert Mjelde; Flatås, Robert Mjelde, Fra fag til transfaglighet, Bergen, Fagbokforlaget, Side: [228]-244, 2023, Side: [228]-244, isbn:9788245045000 9788245041361; 9788245045000 9788245041361,
View online

Article


The Power of Feedback
Hattie, John ; Timperley, Helen, Thousand Oaks, CA, SAGE Publications, 81-112, Review of educational research, 1, 77, 2007-03-01, 81-112,
View online

Book Chapter


Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?
Jokstad, G. S. & Hagenes, T., Goth, Ursula-Georgine Småland ; Jermstad, Linnéa K, Jermstad, Linnéa K ; Goth, Ursula-Georgine Småland, Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?, Novus Forlag, 2020, 141-158,
View online

Government Document


Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
Kunnskapsdepartementet, Malin Saabye (1971-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 127 sider, 2019, isbn:9788283721980,
View online

Book Chapter


Kom som du er, og bli som oss?
Nilsen, S, Sven Nilsen (1950-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kom som du er, og bli som oss?, Oslo, Universitetsforl, 288 s., 2017, 38-64, isbn:978-82-15-02776-0,

Book


Klasseledelse
Nordahl, Thomas, Kirsten Jannike Hemmer (1952-) (oversetter), Oslo, Gyldendal akademisk, 61 s., 2012, isbn:978-82-05-51538-3; 978-82-05-1538-3; 9788205423138,
Hele boken

Book Chapter


Grunnleggende ferdigheter i alle fag.
Skovholt, K., Karianne Skovholt (1970-) (red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 270 s., 2014, 13-52, isbn:9788202414474,

Book


David Mitchells ti faktorer i skolen.
Statped, 2021,
View online

Book Chapter


Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv
Steinsvik, B. S., May Britt Postholm (1959-) (redaktør), Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 319 s., 2014, 161-175, isbn:9788202419271,

Website


Ord og omgrep i opplæringslova
Utdanningsdirektoratet, 7.12.2023,
View online

Government Document


Individuell vurdering Udir-2-2020
Utdanningsdirektoratet, 2020,
View online

Book


Vurdering for læring i skolen : på vei mot en bærekraftig og demokratisk vurderingskultur
Roar Engh (1962-) (forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2021, isbn:9788202710606,
Kap. 4 og 5
View online

Government Document


Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
Utdanningsdirektoratet, 2012,
View online

Book Chapter


Prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis
Siv Måseidvåg Gamlem, Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis, Oslo, Gyldendal, 155 sider, 2022, 93-99, isbn:9788205553729,

Book Chapter


Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter?
An-Magritt Hauge, Hauge, An-Magritt, Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter?, Oslo, Universitetsforl, 316 s., cop. 2014, 21-41, isbn:9788215023168,

Book Chapter


Grunnleggende perspektiver og tilnærminger
Nordahl & Overland, Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Grunnleggende perspektiver og tilnærminger, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, 13-32, isbn:978-82-05-54176-4,
Kap. 1

Book Chapter


Inkluderende pedagogiske støttesystemer
Nordahl & Overland, Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Inkluderende pedagogiske støttesystemer, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, 33-49, isbn:978-82-05-54176-4,
Kap. 2

Book Chapter


Om samarbeid i vurderingssituasjoner
Nordberg, Nordberg, Nils Håkon, Eriksen, Helle Linné; Hustadbråten, Siri, Om samarbeid i vurderingssituasjoner, Oslo, Universitetsforlaget, 220 sider, [2021], 74-85, isbn:9788215042527,

Book Chapter


Om å våge i vurdering
Nordberg, Nordberg, Nils Håkon, Eriksen, Helle Linné; Hustadbråten, Siri, Om å våge i vurdering, Oslo, Universitetsforlaget, 220 sider, [2021], 86-93, isbn:9788215042527,

Book Chapter


Tilpassa opplæring
Peder Haug, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Tilpassa opplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, 11-40, isbn:9788202665869,
Kap. 1

Book Chapter


Utvikling av tilpasset opplæring som organisasjonslæring
Eirik S. Jensen, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Utvikling av tilpasset opplæring som organisasjonslæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, 41-64, isbn:9788202665869,
Kap. 2

Book Chapter


"Klar til å fly". Ungdomsskoleelevers erfaringer
Kari Spernes, Marianne Maugesten (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), "Klar til å fly". Ungdomsskoleelevers erfaringer, Oslo, Universitetsforlaget, 254 sider, [2022]; © 2022, 153-165, isbn:9788215060934,

Book Chapter


"Vi blir ikke sett på som en viktig ressurs". Foreldreinvolvering og skole-hjem-samarbeid i overgangen
Gro Marte Strand, Marianne Maugesten (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), "Vi blir ikke sett på som en viktig ressurs". Foreldreinvolvering og skole-hjem-samarbeid i overgangen, Oslo, Universitetsforlaget, 254 sider, [2022]; © 2022, 167-181, isbn:9788215060934,

Book Chapter


Inkluderingsidealets dilemmaer i møte med utfordrende atferd
Kristian Øen, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Inkluderingsidealets dilemmaer i møte med utfordrende atferd, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 183 sider, 2024, 120-143, isbn:978-82-02-81954-5,
Kap. 5

Book Chapter


Det autoritative perspektivet
Roland, Pål, Det autoritative perspektivet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, 18-27, isbn:9788202706357,

Book Chapter


Det autoritative perspektivet relatert til utfordrende atferd, mobbing og krenkelser
Roland, Pål, Det autoritative perspektivet relatert til utfordrende atferd, mobbing og krenkelser, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, 54-77, isbn:9788202706357,

Book


Vurdering for lærelyst og mestring
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Bergen, Fagbokforlaget, 96 sider, 2024, isbn:9788245051025,

Book


Lek i begynneropplæringen : lekende tilnærminger til skole og SFO
Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], isbn:978-82-15-03413-3,
Kap. 1, 2 og 4.

Book


Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle
Buli-Holmberg, Jorun, Ekeberg, Torill Rønsen, Oslo, Universitetsforl, 259 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02578-0,
Kap. 4, 5, 6, 9, 10 og 11

Book Chapter


Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet
Bjørnestad, E., Line Wittek (1965-) (redaktør), Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 400 sider, 2021, 211-221, isbn:9788202710248,

Article


The Power of Feedback
Hattie, John ; Timperley, Helen, Thousand Oaks, CA, SAGE Publications, 81-112, Review of educational research, 1, 77, 2007-03-01, 81-112,
View online

Book


Lese, skrive, regne : pedagogikk og fagdidaktikk i begynneropplæringen
Hilde Traavik (1949-) (red.), Oslo, Universitetsforl, 296 s., cop. 2014, isbn:9788215023038,
Kap. 1, 2, 3 og 9

Book


Pedagogikk for kommende lærere
Elstad, Eyvind, Elstad, Eyvind, Oslo, Universitetsforlaget, 378 sider, [2021], isbn:9788215055084,
Kap. 3, 9 og 24

Book


Vurdering for lærelyst og mestring
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Bergen, Fagbokforlaget, 96 sider, 2024, isbn:9788245051025,

Book


Lærerens verden : innføring i generell didaktikk
Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 638 sider, [2020], isbn:9788215045382,
Kap. 1, 6, 9, 10, 12 og 13

Book Chapter


Å skapa inkluderande barnehage og skule
Haug, P., Siv Hillesøy (redaktør), Å skapa inkluderande barnehage og skule, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2023, 289-310, isbn:9788202794835,
View online

Government Document


Fra eldst til yngst : samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Kunnskapsdepartementet, Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 30 s., 2008,
View online

Book Chapter


Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?
Jokstad, G. S. & Hagenes, T., Goth, Ursula-Georgine Småland ; Jermstad, Linnéa K, Jermstad, Linnéa K ; Goth, Ursula-Georgine Småland, Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?, Novus Forlag, 2020, 141-158,
View online

Government Document


Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
Kunnskapsdepartementet, Malin Saabye (1971-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 127 sider, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 :, 2019, isbn:9788283721980,
View online

Book Chapter


Kom som du er, og bli som oss?
Nilsen, S, Sven Nilsen (1950-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kom som du er, og bli som oss?, Oslo, Universitetsforl, 288 s., 2017, 38-64, isbn:978-82-15-02776-0,

Book


Klasseledelse
Nordahl, Thomas, Kirsten Jannike Hemmer (1952-) (oversetter), Oslo, Gyldendal akademisk, 61 s., 2012, isbn:978-82-05-51538-3; 978-82-05-1538-3; 9788205423138,
Hele boken

Book Chapter


Grunnleggende ferdigheter i alle fag.
Skovholt, K., Karianne Skovholt (1970-) (red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 270 s., 2014, 13-52, isbn:9788202414474,

Book


David Mitchells ti faktorer i skolen.
Statped, 2021,
View online

Book Chapter


Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv
Steinsvik, B. S., May Britt Postholm (1959-) (redaktør), Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 319 s., 2014, 161-175, isbn:9788202419271,

Website


Ord og omgrep i opplæringslova
Utdanningsdirektoratet, 7.12.2023,
View online

Government Document


Individuell vurdering Udir-2-2020
Utdanningsdirektoratet, 2020,
View online

Government Document


Rammeverk for grunnleggende ferdigheter
Utdanningsdirektoratet, 2012,
View online

Book Chapter


Inkluderingsidealets dilemmaer i møte med utfordrende atferd
Kristian Øen, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Inkluderingsidealets dilemmaer i møte med utfordrende atferd, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 183 sider, 2024, 120-143, isbn:978-82-02-81954-5,

Book Chapter


Den viktige begynneropplæringen
Kirsten Palm, Aslaug Andreassen Becher & Eva Michalsen, Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Den viktige begynneropplæringen, Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 13-31, isbn:978-82-15-03001-2,

Book Chapter


Tidleg innsats for ei inkluderande opplæring på småskulesteget
Festøy & Tveitnes, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidleg innsats for ei inkluderande opplæring på småskulesteget, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 183 sider, 2024, 32-62, isbn:978-82-02-81954-5,

Book Chapter


Prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis, Oslo, Gyldendal, 155 sider, 2022, 93-99, isbn:9788205553729,

Book Chapter


Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter?
An-Magritt Hauge, Hauge, An-Magritt, Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter?, Oslo, Universitetsforl, 316 s., cop. 2014, 21-41, isbn:9788215023168,

Book Chapter


Grunnleggende perspektiver og tilnærminger
Nordahl & Overland, Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Grunnleggende perspektiver og tilnærminger, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, 13-32, isbn:978-82-05-54176-4,
Kap. 1

Book Chapter


Inkluderende pedagogiske støttesystemer
Nordahl & Overland, Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Inkluderende pedagogiske støttesystemer, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, 33-49, isbn:978-82-05-54176-4,

Book Chapter


Tilpassa opplæring
Peder Haug, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Tilpassa opplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, 11-40, isbn:9788202665869,

Book Chapter


Utvikling av tilpasset opplæring som organisasjonslæring
Eirik S. Jensen, Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Utvikling av tilpasset opplæring som organisasjonslæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, 41-64, isbn:9788202665869,

Book Chapter


Det autoritative perspektivet
Pål Roland, Roland, Pål, Det autoritative perspektivet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, 18-27, isbn:9788202706357,

Book Chapter


Det autoritative perspektivet relatert til utfordrende atferd, mobbing og krenkelser
Pål Roland, Roland, Pål, Det autoritative perspektivet relatert til utfordrende atferd, mobbing og krenkelser, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, 54-77, isbn:9788202706357,

Book Chapter


Prinsipper for god tilbakemeldingspraksis
Siv Måseidvåg Gamlem, Gamlem, Siv Therese Måseidvåg, Prinsipper for god tilbakemeldingspraksis, Oslo, Gyldendal, 155 sider, 2022, 93-99, isbn:9788205553729,