4MGL5SA302 Samfunnsfaglege perspektiv på mangfald og fellesskap
Alle versjoner:
4MGL5SA302 (2025—2026)
4MGL5SA302 (2024—2025)
4MGL5SA302 (2023—2024)
4MGL5SA302 (2022—2023)
4MGL5SA302 (2021—2022)
Emnekode: 4MGL5SA302
Emnenavn: Samfunnsfaglege perspektiv på mangfald og fellesskap
Undervisningssemester: Haust
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Samfunnsfag 1 og Samfunnsfag 2
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk for studentar som skal ta master, samfunnsfag i grunnskulelærarutdanninga.
Innleiing
Samfunnsfaglege perspektiv på mangfald og fellesskap er ei fordjupingseining (15 stp.) på masternivå og inngår som ein obligatorisk del av masterstudiet i samfunnsfag ved grunnskulelærarutdanninga.
Emnet skal gje nyansert djupnekunnskap om og forståing for ulike samfunnsfaglege tilnærmingar til mangfald og fellesskap. Studenten skal kunne analysere og stille seg kritisk til nyare nasjonal og internasjonal forsking, og bruke denne kunnskapen i utøvinga av profesjonen. Emnet har eit særleg fokus på å setje studentane i stand til kritisk utvikling av samfunnsfagundervisning i eit mangfaldig samfunn.
Skulefaget samfunnsfag har i styringsdokument fått eit særleg ansvar for menneskerettsopplæring i grunnskulen. I tillegg til fordommar, rasisme og diskriminering er urfolk, nasjonale minoritetar og seksuell orientering og kjønnsuttrykk, prioriterte tema i læreplanen. Alle desse tema er difor viktige i emnet Samfunnsfaglege perspektiv på mangfald og fellesskap.
Emnet har ei fleirfagleg tilnærming med basis i fleire av samfunnsfaget sine underdisiplinar. Emnet er delt inn i følgjande fire overordna tema:
- Inkluderande perspektiv på samfunnsfagundervisning
- Ulike tilnærmingar til mangfald i utdanning
- Menneskerettsopplæring og mangfald
- Fordommar og rasisme
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert profesjonsretta kunnskap om inkluderings- og ekskluderingsprosessar i eit samfunnsfagleg perspektiv
- har avansert profesjonsretta kunnskap om korleis individuelle og kontekstuelle dimensjoner i skulen kan påverke undervisning og læring om samfunnsfaglege tema
- har avansert kunnskap om eit utval tilnærmingar til mangfald og sosial ulikskap i skule og samfunn
- har kunnskap om korleis ulike former for sosial differensiering, til dømes knytt til kjønn, etnisk bakgrunn og religion, kan danne grunnlag for identitetsdanning og tilhøyrsle
- har kunnskap om sentrale debattar knytt til menneskerettsopplæring i skulen
- har kunnskap om historia til urfolk og nasjonale minoritetar i Norge i eit menneskerettsperspektiv
- har inngåande kunnskap om ulike former for rasisme, og kva innverknad rasisme har for identitetsutvikling og livsmoglegheiter
- har inngåande kunnskap samfunnsfaget si rolle i å motvirke fordommar, framandfrykt og rasisme
Ferdigheiter
Studenten
- kan anvende fagleg kunnskap for å fremje inkluderande undervisning i samfunnsfag
- kan anvende fagleg kunnskap i analysar relatert til skule og samfunn, og drøfte kva konsekvensar ulike tilnærmingar til mangfald kan ha i skule og samfunn
- kan drøfte sentrale dilemma knytt til mangfald og menneskerettar
- kan kritisk vurdere og velje ut fagleg innhald knytt til sentrale tema i emnet
- kan planlegge og evaluere undervisning som sikrar fagleg progresjon i sentrale tema i emnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere rundt og utvise medvit om eigen posisjon som lærar i møte med ei mangfaldig elevgruppe
- har handlingsberedskap for å ivareta den einskilde elev sin integritet
- kan kritisk bruke forskingsbasert og profesjonsretta samfunnsfagleg kunnskap til videre utforsking av mangfald, inkludering og ekskludering
Innhald
Presentasjon av emnet
Emnet er delt inn i følgjande undertema:
- Inkluderande perspektiv på samfunnsfagundervisning
- Ulike tilnærmingar til mangfald i utdanning
- Menneskerettsopplæring og mangfald
- Fordommar og rasisme
Emnet legg vekt på å førebu studentane til å undervise i samfunnsfag i ein skule med mangfald. Det fremjar kritisk refleksjon rundt strukturar, haldningar og praksisar som kan føre til inkludering og ekskludering av elevar i samfunnsfagundervisning. Studenten skal utvikle evne til å analysere eigne haldningar og handlingar gjennom kritisk refleksjon, aleine og i eit profesjonsfellesskap.
Studenten skal i løpet av emnet tileigna seg ei grundig forståing for korleis ulike oppfatningar av og tilnærmingar til mangfald påverkar samfunn og skule på ulike måtar. Dette inkludere medvit omkring korleis samfunnsfaglege tema kan påverke undervisning og dynamikkar i klasserommet. Ulike tilnærmingar vert drøfta i lys av døme frå ulike samfunn og frå norsk skule.
Gjennom emnet vil studentane få innsikt i perspektiv som kan brukast til å kritisk undersøke og utfordre makt, eksisterande normer og diskursar både på samfunns- og skulenivå.
Emnet kastar lys over forskjellige perspektiv på menneskerettsopplæring i samfunnsfag, og gjev særleg fordjuping i kampane urfolk og nasjonale minoritetar i Norge har hatt mot urett og for sine rettar.
Emnet gjev djupneinnsikt i fordomar og rasisme, samt kva former desse fenomena kan ta og korleis dei kan komme til uttrykk. Målet er å styrkje studenten sin evne til å undervise om, identifisere og førebyggje fordommar og rasisme, slik desse kjem til uttrykk i skule og samfunn.
Arbeids- og undervisingsformer
Førelesing og seminar, med innslag av estetiske læringsformer, medstudentvurdering og ekskursjon.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 450 timar.
Arbeidskrav
1 skriftleg fagtekst (prosessorientert med fleire innleveringar).
1 munnleg framlegg.
Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjend / ikkje godkjend.
Avsluttande vurdering
Munnleg eksamen, 30 minutt per student.
Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering
Gradert karakter frå A-F, der F er ikkje bestått.
Tillatte hjelpemiddel
Ingen.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennast etter søknad.
Praksis
Sjå praksisplan for MGLU5.
Evaluering av emnet
Det vil bli føreteke emneevaluering i høve til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. Studenten kan også gje tilbakemelding på emnet i faggruppa/klassen.
Litteratur og faglege ressursar
Book
Rasisme : en innføring
Andersson, Mette, Fagbokforlaget, 163, 2022, isbn:9788245037388,
Må kjøpes/lånes. Kapittel 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9
View online
Article
Being inclusive when talking about diversity: How teachers manage boundaries of Norwegianness in the classroom
Andresen, Silje, OsloMet — Oslo Metropolitan University, Nordic Journal of Comparative and International Education, 4(3-4), 2020, 26-38,
View online
Article
They don't have as good a life as us': a didactic study of the content of human rights education with eleven-year-old pupils in two Swedish classrooms
Brantefors, Lotta, OsloMet — Oslo Metropolitan University, 47-69, Human Rights Education Review, 2(1), 2019, 47-69,
View online
Article
Facilitating intercultural education in majority student groups in higher education
Børhaug, F. B. & Harnes, H. B., Routledge, 286-299, Intercultural education, 31(3), 2020, 286-299,
View online
Book Chapter
Om å være farget: Betydningen av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn
Chinga-Ramirez, Carla, Om å være farget: Betydningen av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn, Cappelen Damm akademisk, 244 s., 2018, 153-170, isbn:978-82-02-50363-5,
I kompendium
Article
The Beutelsbach Consensus: The approach to controversial issues in Germany in an international context
Christensen, Anders Stig ; Grammes, Tilman, University of Oslo Library, 1-19, Acta Didactica Norden, 14(4), 2020, 1-19,
View online
Book Chapter
“Vi skal aldri kalle deg norsk igjen”: Etnisitet som forskjellsmarkør: Tenåringer i et flerkulturelt skolemiljø
Endestad, I., “Vi skal aldri kalle deg norsk igjen”: Etnisitet som forskjellsmarkør: Tenåringer i et flerkulturelt skolemiljø, Cappelen Damm akademisk, 288 s., 2012, 107-120, isbn:9788202386559,
Ligger i kompendium
Book Chapter
“Kan man se norsk ut?” Om norskhet som en referanse for rasisme
Erdal, M. B., “Kan man se norsk ut?” Om norskhet som en referanse for rasisme, Universitetsforlaget, 457 sider, 2022, 188-203, isbn:978-82-15-06306-5,
Ligger i kompendium
Article
Teaching About the Other in Primary Level Social Studies: The Sami in Norwegian Textbooks
Eriksen, Kristin Gregers, Bielefeld University, Journal of social science education, 17(2), 2018, 57-67,
View online
Book Chapter
Norskhet - hva er det?
Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A., Norskhet - hva er det?, Gyldendal, 307 sider, 2020, 91-110, isbn:9788205538122,
Ligger i kompendium
Article
Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
Evju, K. & Olsen, T., Cappelen Damm Akademisk NOASP, 219-232, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 8, 2022, 219-232,
View online
Article
Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet
Hagen, Fredrik Stenhjem, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 147-162, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021, 147-162,
View online
Dissertation
Historisk empati i møte med vanskelig historie : En kvalitativ studie av historieundervisning i ungdomsskolen
Harnes, H. B., University of Stavanger, Norway, 2022, 169-186,
s. 169-186: "Om fortidens arv i nåtidens klasserom"
View online
Book Chapter
Å sjå det usynlege: å utfordre majoritetsprivilegium i læreplanen i geografi
Harnes, Helga B., Å sjå det usynlege: å utfordre majoritetsprivilegium i læreplanen i geografi, Fagbokforlaget, 2016, 127-143, isbn:978-82-450-1969-8,
Ligger i kompendium
Book Chapter
Fordommer mot religion: Epistemisk urettferdighet i klasserommet
Hauan, Lina Snoek & Anker, Trine, Fordommer mot religion: Epistemisk urettferdighet i klasserommet, Universitetsforlaget, 371 sider, 2021, 84-103, isbn:978-82-15-03740-0,
View online
Article
Equality in the Making? Roma and Traveller Minority Policies and Basic Education in Three Nordic Countries
Helakorpi, J., Lappalainen, S. & Mietola, R., Abingdon, Routledge, 52-69, Scandinavian journal of educational research, 64(1), 2020, 52-69,
View online
Article
Fortellinger om 1814: Forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati
Jore, Mari Kristine, OsloMet — Oslo Metropolitan University, 72-86, Nordic Journal of Comparative and International Education, 2(1), 2018, 72-86,
View online
Article
The curriculum as a controversial issue: Negotiations about the position of Norwegian Romani in education and society
Kalsås, Vidar Fagerheim & Helakorpi, Jenni, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 14(4), 2020,
View online
Article
Etnopolitiske utmaningar i historieformidling – Grunnforteljingar om samefolket i Noreg
Kvande, Lise, 86-, Nordidactica, 5(4), 2015, 86-105,
View online
Book Chapter
Children´s rights´ indexes: measuring Norway´s performance.
Langford, M. & Kirkebø, T. L., Children´s rights´ indexes: measuring Norway´s performance., Universitetsforlaget, 452 s., 2019, 42-104, isbn:978-82-15-03142-2,
View online
Book Chapter
Minoritetene som aktører. Fra samers, jøders og kveners organisering på 1900-tallet til romsk og skogfinsk mobilisering i nyere tid
Lien, L., Minoritetene som aktører. Fra samers, jøders og kveners organisering på 1900-tallet til romsk og skogfinsk mobilisering i nyere tid, Cappelen Damm akademisk, 2017, 153-176, isbn:978-82-02-51580-5,
Ligger i kompendium
Article
Intercultural education in transition: Nordic perspectives
Mikander, Pia ; Zilliacus, Harriet ; Holm, Gunilla, Umea, Routledge, 40-56, Education Inquiry, 9(1), 2018, 40-56,
View online
Book Chapter
Norsk antisamisme i historie og nåtid
Nordlie, Mikkel B., Norsk antisamisme i historie og nåtid, Universitetsforlaget, 457 sider, 2022, 420-443, isbn:978-82-15-06306-5,
Ligger i kompendium
Article
From blind spot to hotspot: representations of the 'immigrant others' in Norwegian curriculum/schoolbooks (1905-2013)
Normand, Linn, London, Routledge, 124-141, Journal of curriculum studies, 53(1), 2021, 124-141,
View online
Book Chapter
National narratives, conflict and consensus: Challenges for Human Rights Educators in Established Democracies
Osler, Audrey, National narratives, conflict and consensus: Challenges for Human Rights Educators in Established Democracies, LIT, Bd. 13, 2014, 113-133, isbn:978-3-643-90731-8,
Ligger i kompendium
Article
Children as Human Rights Activists?: Critical Perspectives on ngo and igo Learning Materials Produced for Early Childhood Education and Care
Rosenberg, Anette Ringen, 675-702, The International journal of children's rights, 30(3), 2022, 675-702,
Ligger i kompendium
Article
Powerful knowledge and equity: How students from different backgrounds approach procedural aspects of history in large-scale testing
Rosenlund, David, 28-, Nordidactica, 9(2), 2019, 28-49,
View online
Book Chapter
Seksualitet og kjønn i skolen – muligheter og utfordringer i LK20
Røthing, Åse, Seksualitet og kjønn i skolen – muligheter og utfordringer i LK20, Cappelen Damm akademisk, 342 sider, 2021, 224-244, isbn:9788202659349,
Ligger i kompendium
Book Chapter
Kritisk mangfoldskompetanse
Røthing, Åse, Røthing, Åse, Kritisk mangfoldskompetanse, Cappelen Damm akademisk, 172 sider, 2020, 32-69, isbn:9788202592103,
Ligger i kompendium (siste del av kapitlet ligger opplaste i Canvas etter tillatelse fra Røthing).
Article
Rasisme som tema i norsk skole - Analyser av læreplaner og lærebøker og perspektiver på undervisning
Røthing, Åse, 72-83, Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(2), 2015, 72-83,
View online
Book Chapter
Ekstreme ytringer i klasserommet
Trysnes, I. & Skjølberg, K. H., Ekstreme ytringer i klasserommet, Universitetsforlaget, 2022, 52-69, isbn:978-82-15-04921-2,
Ligger i kompendium
Book
Critical Human Rights, Citizenship, and Democracy Education: Entanglements and Regenerations
Zembylas, M. & Keet, A., Bloomsbury Publishing Plc, 53, 2018, isbn:9781350045620,
Kap. 4, 5, 7: · Coysh, J. (2018). Exploring Power and Discourse in Human Rights Education. I M. Zembylas & A. Keet (Red.), Critical human rights, citizenship, and democracy education (kap. 4, s. 51-66). Bloomsbury. · Adami, R. (2018). The Critical Potential of Using Counternarratives in Human Rights Education. I M. Zembylas & A. Keet (Red.), Critical human rights, citizenship, and democracy education (kap. 5, s. 67-84). Bloomsbury. · Tibbitts, F. L. (2018) Contested Universalism and Human Rights Education: Can There Be a Deliberative Hybrid Solution for Schooling. I M. Zembylas & A. Keet (Red.), Critical human rights, citizenship, and democracy education (kap. 7, s. 101-119). Bloomsbury.
View online
Book Chapter
Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper
Myrebøe, T. & Røthing, Å., Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper, Universitetsforlaget, 2021, 62-83, isbn:978-82-15-03740-0,
View online
Book Chapter
Ordet fanger. Om rasisme, ambivalens og tvetydighet
Moldrheim, Solveig, Ordet fanger. Om rasisme, ambivalens og tvetydighet, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 37-61, isbn:9788215037417,
View online
Book Chapter
Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt?
Hidle, K. M. W. & Rosenberg, A. R., Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt?, Fagbokforlaget, 2024, 161-180,
Ligger i kompendium
Article
Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar: Ein kvalitativ studie av klasseskilje på ein vidaregåande skule
Eide, Thomas Noven, 4-18, Norsk sosiologisk tidsskrift, 5, 5, 2021, 4-18,
View online
Article
(Tapte) muligheter for kritisk tenkning: Post- og dekoloniale perspektiver i samfunnsfag
Eriksen, K. & Jore, M. K., Nordidactica, 2023, 13, 2023, 135-158,
View online
Book Chapter
Arbeiderklassen i Norge – defisjon, sammensetning og endring
Hansen, M. N. & Ljunggren, J., Arbeiderklassen i Norge – defisjon, sammensetning og endring, Cappelen Damm Akademisk, 2021, 35-60,
Ligger i kompendium
Book Chapter
Hvordan er prinsippet om likeverd forstått og praktisert i tre forskjellige klasser i videregående skole?
Solbue, Vibeke, Hvordan er prinsippet om likeverd forstått og praktisert i tre forskjellige klasser i videregående skole?, Fagbokforlaget, 2016, 45-58, isbn:978-82-450-1931-5,
View online
Book Chapter
Urfolk og nasjonale minoriteter som tema i samfunnsfag
Olsen, T. A. & Evju, K., Urfolk og nasjonale minoriteter som tema i samfunnsfag, Fagbokforlaget, 2022, 267-285, isbn:978-82-450-3791-3,
View online
Book
Urfolk og nasjonale minoriteter : i skole og lærerutdanning
Andreassen, B-O. & Olsen, T. A., Fagbokforlaget, 167 sider, 2020, isbn:9788245034738,
Book Chapter
Kropp, kjønn og seksualitet: normkritiske perspektiver og samfunnsfagdidaktiske muligheter
Norheim, C. L., Kropp, kjønn og seksualitet: normkritiske perspektiver og samfunnsfagdidaktiske muligheter, Universitetsforlaget, 2021, 285-309, isbn:978-82-15-03101-9,
View online
Book
Mangfoldskompetanse og kritisk tenkning : perspektiver på undervisning
Røthing, Åse, Cappelen Damm akademisk, 2020, isbn:9788202592103,
Kapittel 1 og 3.
Book Chapter
Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt
Samnøy, Å., Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt, Fagbokforlaget, 2022, 249-266, isbn:978-82-450-3791-3,
View online
Book Chapter
Fakta-resistente fordommer: Stereotypier og arbeid mot fordommer i skolens religionsundervisning
Toft, Audun, Fakta-resistente fordommer: Stereotypier og arbeid mot fordommer i skolens religionsundervisning, Universitetsforlaget, 2021, 155-182, isbn:978-82-15-03740-0,
Article
Mot utvidede forståelser av rasialisering og rasisme i skolen
Eriksen, Kristin Gregers, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 104-116, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021, 104-116,
View online
Article
Blurred Lines: The Ambiguity of Disparaging Humour and Slurs in Norwegian High School Boys’ Friendship Groups
Johannessen, Elise Margrethe Vike, Sage Publications, Young, 29(5), 2021, 475-489,
View online
Article
Eurocentrism in Teaching about World War One – a Norwegian Case
Jore, Mari Kristine, 114-, Nordidactica, 2, 2019, 114-135,
View online
Article
Den utdannede, den etterlatte og den drepte: Mot en ny forståelse av rasisme og diskriminering
Midtbøen, Arnfinn Haagensen & Rogstad, Jon, 31-52, Sosiologisk tidsskrift, 18(1), 2010, 31-52,
View online
Article
Nedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommet
Myrebøe, Tonje, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 210-223, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021, 210-223,
View online
Article
De svenska romernas historia i SO-klassrummet: En designstudie på högstadiet
Nolgård, O., Nordidactica, 12(4), 2022, 154-187,
View online
Article
Utdanning, rasialisering og tilhørighetens grenser
Riese, Hanne & Harlap, Yael, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 132-146, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021, 132-146,
View online
Book Chapter
Innganger til en antirasistisk undervisning
Sibeko, Guro & Eriksen, Kristin Gregers, Innganger til en antirasistisk undervisning, Universitetsforlaget, 213 sider, 2022, 33-51, isbn:978-82-15-04921-2,
View online
Book
De andres skole : gruppedannelse og utenforskap i den flerkulturelle skolen
Eriksen, Ingunn Marie, Gyldendal akademisk, 155 sider, 2017, isbn:9788205498358,
Book
Identitet og praksis : etnisitet, klasse og kjønn blant somaliere i Norge
Fangen, K., Oslo, Gyldendal akademisk, 198, 2008,
View online
Book
Värst i klassen: berättelser om stökiga pojkar från innerstad och förort
Jonsson, Rickard, 2015, isbn:9170378452,
View online
Book
Eg snakkar om det heile tida
Joof, Camara Lundestad, Samlaget, 2018, isbn:978-82-521-9586-6,
Book
Norsk nok : tekster om identitet og tilhørighet
M. Naveen(redaktør), Res publica, 2022, isbn:9788282262590,
View online
Book
Tante Ulrikkes vei
Shakar, Zeshan, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-51214-6,
View online
Book
Alle utlendinger har lukka gardiner
Skaranger, Maria Navarro, Oktober, 2015, isbn:9788249514946,
View online
Book
Kvit, norsk man
Tjønn, Brynjulf Jung, Cappelen Damm, 2022, isbn:9788202766610,
Dikt
View online
Document
ILO‑konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater. Revidert uoffisiell oversettelse.
FN, Kommunal- og moderniseringsdepartementet., 1898/2017,
View online
Document
Rammekonvensjon om beskyttelse av nasjonale minoriteter
Europarådet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 1993,
View online
Document
FNs konvensjon om barns rettigheter
FN, FN, 1989,
View online