4MGL5VIT301 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer

Alle versjoner:
4MGL5VIT301 (2025—2026)
4MGL5VIT301 (2024—2025)
4MGL5VIT301 (2023—2024)
4MGL5VIT301 (2022—2023)
4MGL5VIT301 (2021—2022)

Emnekode: 4MGL5VIT301

Emnenavn: Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

FoU-oppgaven fra 3. studieåret må være bestått.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.

Innledning

Emnet skal forberede studenten til å nyttiggjøre seg forskning i utøvelse av læreryrket, utvikle kritisk refleksjon og evne til å ta i bruk ny kunnskap. Emnet skal videreutvikle FoU-kompetansen innenfor vitenskapsteori og metode for den forskende lærer som studenten har opparbeidet de tre første studieårene. Studenten skal i dette emnet velge tema for masterarbeidet, orientere seg i relevant forskningslitteratur og utarbeide egen prosjektplan.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte: 

Kunnskaper  

Studenten 

  • har kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevante for lærerprofesjonen 
  • har kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen 
  • har oversikt over forskning, teori og metode som er aktuell og relevant for masterarbeidet 

 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan finne, lese, forstå og kritisk vurdere relevant forskningslitteratur for å videreutvikle egen profesjonspraksis 
  • kan presentere og drøfte en problemstilling og forstå sammenhengen mellom valgt problemstilling, forskningsmetode(r) og etisk ansvar 

 

 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsmåter og forskningsetiske normer  
  • kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om forsknings- og utviklingsarbeid 
  • kan utøve avansert kildekritikk 

Innhold

Det gis innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU, der forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper blir presentert og diskutert. 

Det gis generell innføring i ulike typer forskningsmetoder. 

Gjennom arbeidet med prosjektplanen får studentene innsikt i hvordan forskningsplanlegging og forskningsformidling er en del av en vitenskapelig arbeidsprosess.  

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes forskjellige arbeids- og undervisningsformer, bl.a. selvstudium, studentframlegg med respons fra medstudenter og veiledere, veiledning, seminarer og forelesninger.

Arbeidsomfang

Cirka 400 timer.

Arbeidskrav

  • Det er krav om aktiv deltakelse og frammøte som angitt i undervisningsplanen  
  • Innlevering av to utkast til individuell prosjektplan
  • Presentasjon av egen prosjektplan og tilbakemelding på andres (obligatorisk seminar)

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell muntlig eksamen

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Informasjon gis på Canvas.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk etter søknad.

Praksis

Se praksisplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi
Gilje, Nils, Harald Grimen (1955-2011), Oslo, Universitetsforl, 130, 1995, isbn:9788200027881; 8200027880,
s. 24-84, 106-174 (kap. 2-4, 6-7)

Book


Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi
Føllesdal, Dagfinn, Kjetil Kolsrud Jåsund (1965-) (bildered.), Oslo, Universitetsforl, 139, 2000, isbn:8200129942,
kap. 1-5 (s. 13-151)

Document


Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora
NESH, 2021,
Gratis tilgjengelig over Internett
View online

Book


Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode
Johannessen, Asbjørn, Christoffersen, Line; Tufte, Per Arne, Oslo, Abstrakt forlag, 450 sider, 2021, isbn:978-82-7935-404-8,

Book


Metoder i klasseromsforskning : forskningsdesign, datainnsamling og analyse
Cecilie Dalland (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Universitetsforlaget, 360, [2021], isbn:978-82-15-04750-8,

Book


Kvalitative forskningsmetoder i praksis
Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Gyldendal, 327 sider, [2021], isbn:9788205546530,

Book Chapter


Chapter 4 Ethics and access when consent must come first
Busher, Hugh ; Fox, Alison, Chapter 4 Ethics and access when consent must come first, Taylor & Francis, 2019, 51-63, isbn:1138580236,
View online

Book


Med et skjerpet blikk på elevers læring : en håndbok i Lesson Study
Elvebakk, Lisbeth, Paaske, Nanna, Bergen, Fagbokforl, 85 sider, 2019, isbn:978-82-450-2667-2,
View online

Book


Deltagende observasjon
Fangen, Katrine, Bergen, Fagbokforl, 300 s., 2010, isbn:978-82-450-1001-5,
s. 9-16, 72-89, 171-188, 212-235 (kap. 1,5, 10 og 12)

Book


Forskningsmetode for lærerstudenter: å utvikle ny kunnskap i forskning og praksis
Gleiss, Marielle Stigum, Sæther, Elin, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 224 sider, [2021], isbn:9788202572525,

Book


What is Qualitative Research?
Hammersley, Martyn, London, Bloomsbury Publishing Plc, 2012, isbn:9781849666084,
View online

Book Chapter


Debatten om de ulike typer vitenskaper
Krogh, Thomas, Debatten om de ulike typer vitenskaper, Oslo, Ad notam Gyldendal, 433 s., 1996, 100-118, isbn:8241706804,

Book


Det kvalitative forskningsintervju
Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Oslo, Gyldendal akademisk, 381 s., 2015, isbn:978-82-05-46354-7,

Article


Generalisering og bruken av analytiske kategorier i kvalitativ forskning
Nadim, Marjan, 129-148, Sosiologisk tidsskrift, 3, 23, 2015-09-16, 129-148,
View online

Book


Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode
Ringdal, Kristen, Bergen, Fagbokforl, 71, 2018, isbn:978-82-450-2481-4,
Kap. 10 (Spørreundersøkelser), 13 (Kvantitativ dataanalyse), 14 (Beskrivende statistikk og grafisk framstilling) (s. 191-226, 277-311; i kompendium)

Book


Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet
Marit Ulvik (1953-) (redaktør/bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 36, 2022, isbn:9788245039900,
Kap. 5-6 (s. 107-142)

Book Chapter


Tekstanalyse: å studere samfunnet gjennom ord og bilder
Gleiss, Marielle Stigum, Sæther, Elin, Tekstanalyse: å studere samfunnet gjennom ord og bilder, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 224 sider, [2021], 118-142, isbn:9788202572525,

Book


Hvordan lese kvantitativ forskning?
Tufte, Per Arne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 122, 2018, isbn:978-82-02-49411-7,
s. 27-66, 91-172 (kap. 3, 4, 6-10)