GL5NAT1B Naturfag 1 nett 5.-10.trinn modul 2

Alle versjoner:
GL5NAT1B (2025—2026)
GL5NAT1B (2024—2025)
GL5NAT1B (2023—2024)
GL5NAT1B (2022—2023)
GL5NAT1B (2021—2022)
GL5NAT1B (2020—2021)
GL5NAT1B (2019—2020)
GL5NAT1B (2018—2019)
GL5NAT1B (2017—2018)

Emnekode: GL5NAT1B

Emnenavn: Naturfag 1 nett 5.-10.trinn modul 2

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen, Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

  • Obligatorisk emne i årsstudiet i naturfag 5-10
  • Valgfritt relevant emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10.

Innledning

I naturfag 1 Modul 2 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudentene kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
  • har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
  • har grunnleggende kunnskap om struktur og funksjon til celler, sansene våre og noen sentrale organsystemer (respirasjons/sirkulasjonssystemet og fordøyelsessystemet) i menneskekroppen
  • har kunnskap om sammenhengen mellom livsstil og helse, og helsefremmende arbeid i skolen
  • har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
  • har kunnskap om bevaring, overføring, kvalitet og ulike former for energi, og bruk av energibegrepet i naturfag, inkludert enkle beregninger
  • har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
  • har kunnskap om ulike krefter, rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon og sammenhenger mellom disse
  • kjenner Ohms lov og kan utføre enkle forsøk innen elektrisitet og magnetisme
  • har kunnskap om ulike bølger og egenskaper som frekvens, bølgelengde og amplitude, samt hvordan lyd og lys påvirker liv og livsprosesser
  • har kunnskap om solsystemet og jordas plass i universet, årstids- og døgnvariasjoner, månefaser og stjernebilder, samt samiske og andre kulturers myter og sagn knyttet til himmelfenomener
  • har kunnskap om værfenomener og hvordan disse oppstår, værsystemer, klima, drivhuseffekten og global oppvarming

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
  • kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på programmering og prosessen fra idé til produkt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder anatomi og fysiologi, fysikk, astronomi, teknologi, klima, miljø, bærekraft og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 5.-10. trinn, med særlig vekt på cellebiologi, anatomi og fysiologi, fysikk, teknologi, klima, miljø og bærekraft. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for laboratoriearbeid, fysikkdidaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode. Kurset har også fokus på emnene grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Praktiske øvinger
  • Praktisk prosjekt
  • Rapport og oppgave skriving
  • To samlinger på campus Breistein tidlig i semesteret.

Arbeidsomfang

450 timer.

Arbeidskrav

Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:

  • Praktiske øvinger i fysikk - en dag, med innlevert skriftlig rapport
  • Praktiske øvinger i anatomi og fysiologi en dag, med innlevert skriftlig rapport
  • Praktiske øvinger i teknologi og design en dag, med innlevert skriftlig rapport
  • Klima/miljø/bærekraft - med innlevert skriftlig teoretisk/praktisk oppgave
  • Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen

Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.

Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.

Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Individuell, skriftlig 4 timers skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Studiepoengreduksjon

15 studiepoeng overlapping med naturfag 1; GL17NA2, GL5NA2,  GL17NAT1B

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studenter betaler for forbruksmateriell

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Fysikk : enkelt forklart
Røyne, Anja, Linnea Vestre (1993-) (illustratør), Oslo, Universitetsforlaget, 158 sider, [2020], isbn:978-82-15-03445-4,

Book


Astronomi : en kosmisk reise
Elgarøy, Øystein, Oslo, Universitetsforl, 40 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02933-7,
s 13-29 og s. 141-163

Book Chapter


Solsystemet
Newth, Eirik, Brekke, Pål, Solsystemet, [Oslo], Gyldendal, 248 s., 2009, 12-47, isbn:9788252581911; 9788252571547; 9788205386396,

Book


Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 155 sider, 2020, isbn:978-82-05-51228-3,
s. 15-171, s. 182-214, s. 324-418 og s. 448-491

Book Chapter


Cellen og livsprosessene
Per Ivar Kvammen (1949-) (forfatter), Kvammen, Per Ivar, Cellen og livsprosessene, Bergen, Fagbokforl, 549 s., 2014, 39-45, isbn:9788245014846,
s. 39-45

Article


MODERN GENETICS AND GENE TECHNOLOGY: ETHICAL CHALLENGES TO HUMANITY
Geir Olav Toft Solveig M. Reindal Njål Skrunes Jostein Saether, 15-30,

Book


Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal akademisk, 520, 2022, isbn:9788205535206,
kap 4,5 og 6. s. 145-254

Book


Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 25 s., 2015, isbn:978-82-02-41930-1,
s 36-39, s. 104-124

Book


Fysikkdidaktikk
Angell, Carl, Bungum, Berit; Henriksen, Ellen K.; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Jonas; Renstrøm, Reidun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 12 sider, 2019, isbn:978-82-02-62335-7,
s. 125-137 - kapittel 8: Elevers møte med fysikkfaget

Article


Values and Knowledge Education (VaKE) in teacher education: Benefits for Science Pre-service Teachers when using Dilemma Stories. Procedia – Social and Behavioral Sciences 167: 198-203
Keast, Stephen og Marangio, Karen. 2015, Procedia -Social and Behavioral Sciences, 198-203,
View online

Book


Klima, energi og miljø
Myhre, Arne, Oslo, Universitetsforlaget, 25-42, 63-154, 221-233, [2023]; © 2023, isbn:978-82-15-06055-2,

Book Chapter


Himmelen over oss
Johansson, Stina, Himmelen over oss, Oslo, Ad notam Gyldendal, 180 s., 2, c1996, 121-128, isbn:8241705921; 9788241705922,

Book Chapter


Undervisning om og for bærekraftig utvikling
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Undervisning om og for bærekraftig utvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 557 sider, 2021, 417-433, isbn:9788245036893,

Article


Rethinking Microplastics as a Diverse Contaminant Suite. Environmental Toxicology and Chemistry 38(4)
Rochman, C. M., Brookson, C., Bikker, J., Djuric, N., Earn, A., Bucci, K., ... & Hung, C. (2019), 703-711,

Article


Planet or Plastic? We Made Plastic. We Depend on It. Now We’re Drowning in It. National Geographic Magazine
Parker, Laura. 2018,
View online

Article


EPA. 2019. Basic information on PFAS

View online

Article


Food packaging is full of toxic chemicals – here's how it could affect your health
Fox, E.G. 2019,
View online

Book


Teknologi og design i skolen
Dahlin, Liv Klakegg, Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 100 s., 2013, isbn:9788202383459,
s. 23-60 og s. 111-172 - kapittel 2, 3, 6 og 7.

Book


Programmering i skolen : hvordan komme i gang?
Nygård, Karin, Malin Saabye (1971-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 71 sider, [2018]; ©2018, isbn:978-82-8372-104-1,