GL5NAT1B Naturfag 1 nett 5.-10.trinn modul 2
Alle versjoner:
GL5NAT1B (2025—2026)
GL5NAT1B (2024—2025)
GL5NAT1B (2023—2024)
GL5NAT1B (2022—2023)
GL5NAT1B (2021—2022)
GL5NAT1B (2020—2021)
GL5NAT1B (2019—2020)
GL5NAT1B (2018—2019)
GL5NAT1B (2017—2018)
Emnekode: GL5NAT1B
Emnenavn: Naturfag 1 nett 5.-10.trinn modul 2
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen, Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
- Obligatorisk emne i årsstudiet i naturfag 5-10
- Valgfritt relevant emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Innledning
I naturfag 1 Modul 2 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudentene kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har omfattende undervisningskunnskap i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har grunnleggende kunnskap om struktur og funksjon til celler, sansene våre og noen sentrale organsystemer (respirasjons/sirkulasjonssystemet og fordøyelsessystemet) i menneskekroppen
- har kunnskap om sammenhengen mellom livsstil og helse, og helsefremmende arbeid i skolen
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om bevaring, overføring, kvalitet og ulike former for energi, og bruk av energibegrepet i naturfag, inkludert enkle beregninger
- har kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner relatert til fenomener i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om ulike krefter, rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon og sammenhenger mellom disse
- kjenner Ohms lov og kan utføre enkle forsøk innen elektrisitet og magnetisme
- har kunnskap om ulike bølger og egenskaper som frekvens, bølgelengde og amplitude, samt hvordan lyd og lys påvirker liv og livsprosesser
- har kunnskap om solsystemet og jordas plass i universet, årstids- og døgnvariasjoner, månefaser og stjernebilder, samt samiske og andre kulturers myter og sagn knyttet til himmelfenomener
- har kunnskap om værfenomener og hvordan disse oppstår, værsystemer, klima, drivhuseffekten og global oppvarming
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan gjennomføre målinger, gjøre beregninger, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på programmering og prosessen fra idé til produkt
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder anatomi og fysiologi, fysikk, astronomi, teknologi, klima, miljø, bærekraft og naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 5.-10. trinn, med særlig vekt på cellebiologi, anatomi og fysiologi, fysikk, teknologi, klima, miljø og bærekraft. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for laboratoriearbeid, fysikkdidaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode. Kurset har også fokus på emnene grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Praktiske øvinger
- Praktisk prosjekt
- Rapport og oppgave skriving
- To samlinger på campus Breistein tidlig i semesteret.
Arbeidsomfang
450 timer.
Arbeidskrav
Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:
- Praktiske øvinger i fysikk - en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i anatomi og fysiologi en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i teknologi og design en dag, med innlevert skriftlig rapport
- Klima/miljø/bærekraft - med innlevert skriftlig teoretisk/praktisk oppgave
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen
Generelle og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering, gis studenten ett nytt forsøk til å levere revidert oppgave.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig 4 timers skoleeksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Studiepoengreduksjon
15 studiepoeng overlapping med naturfag 1; GL17NA2, GL5NA2, GL17NAT1B
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter betaler for forbruksmateriell
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book
Fysikk : enkelt forklart
Røyne, Anja, Linnea Vestre (1993-) (illustratør), Oslo, Universitetsforlaget, 158 sider, [2020], isbn:978-82-15-03445-4,
Book
Astronomi : en kosmisk reise
Elgarøy, Øystein, Oslo, Universitetsforl, 40 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02933-7,
s 13-29 og s. 141-163
Book Chapter
Solsystemet
Newth, Eirik, Brekke, Pål, Solsystemet, [Oslo], Gyldendal, 248 s., 2009, 12-47, isbn:9788252581911; 9788252571547; 9788205386396,
Book
Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 155 sider, 2020, isbn:978-82-05-51228-3,
s. 15-171, s. 182-214, s. 324-418 og s. 448-491
Book Chapter
Cellen og livsprosessene
Per Ivar Kvammen (1949-) (forfatter), Kvammen, Per Ivar, Cellen og livsprosessene, Bergen, Fagbokforl, 549 s., 2014, 39-45, isbn:9788245014846,
s. 39-45
Article
MODERN GENETICS AND GENE TECHNOLOGY: ETHICAL CHALLENGES TO HUMANITY
Geir Olav Toft Solveig M. Reindal Njål Skrunes Jostein Saether, 15-30,
Book
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal akademisk, 520, 2022, isbn:9788205535206,
kap 4,5 og 6. s. 145-254
Book
Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 25 s., 2015, isbn:978-82-02-41930-1,
s 36-39, s. 104-124
Book
Fysikkdidaktikk
Angell, Carl, Bungum, Berit; Henriksen, Ellen K.; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Jonas; Renstrøm, Reidun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 12 sider, 2019, isbn:978-82-02-62335-7,
s. 125-137 - kapittel 8: Elevers møte med fysikkfaget
Article
Values and Knowledge Education (VaKE) in teacher education: Benefits for Science Pre-service Teachers when using Dilemma Stories. Procedia – Social and Behavioral Sciences 167: 198-203
Keast, Stephen og Marangio, Karen. 2015, Procedia -Social and Behavioral Sciences, 198-203,
View online
Book
Klima, energi og miljø
Myhre, Arne, Oslo, Universitetsforlaget, 25-42, 63-154, 221-233, [2023]; © 2023, isbn:978-82-15-06055-2,
Book Chapter
Himmelen over oss
Johansson, Stina, Himmelen over oss, Oslo, Ad notam Gyldendal, 180 s., 2, c1996, 121-128, isbn:8241705921; 9788241705922,
Book Chapter
Undervisning om og for bærekraftig utvikling
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Undervisning om og for bærekraftig utvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 557 sider, 2021, 417-433, isbn:9788245036893,
Article
Rethinking Microplastics as a Diverse Contaminant Suite. Environmental Toxicology and Chemistry 38(4)
Rochman, C. M., Brookson, C., Bikker, J., Djuric, N., Earn, A., Bucci, K., ... & Hung, C. (2019), 703-711,
Article
Planet or Plastic? We Made Plastic. We Depend on It. Now We’re Drowning in It. National Geographic Magazine
Parker, Laura. 2018,
View online
Article
EPA. 2019. Basic information on PFAS
View online
Article
Food packaging is full of toxic chemicals – here's how it could affect your health
Fox, E.G. 2019,
View online
Book
Teknologi og design i skolen
Dahlin, Liv Klakegg, Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 100 s., 2013, isbn:9788202383459,
s. 23-60 og s. 111-172 - kapittel 2, 3, 6 og 7.
Book
Programmering i skolen : hvordan komme i gang?
Nygård, Karin, Malin Saabye (1971-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 71 sider, [2018]; ©2018, isbn:978-82-8372-104-1,