HSM210 Identitet og danning 3

Alle versjoner:
HSM210 (2024—2025)
HSM210 (2023—2024)

Emnekode: HSM210

Emnenavn: Identitet og danning 3

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Kristiansand, Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 7,5 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått (4)HSM204 Identitet og danning 2.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon og ledelse.

Innledning

En egen emne-serie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende og bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen22,5stp. Dette emnet er det tredje i rekken av tre, og vil ha fokus på studentenes forståelse av seg selv som en del av en gruppe og sine mål for sitt videre virke.

IDA vil være med å utruste studentene som fremtidige ledere.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for grunnleggende motivasjonsteori
  • kan gjøre rede for utfordringer knyttet til gruppedynamikk
  • ha innsikt i grunnleggende danningsteori

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflekter over egen motivasjon i forskjellige situasjoner
  • har forståelse for egen rolle i møte med andre mennesker
  • kan gjøre rede for hvilke strategier han/hun kan bruke for å se seg selv i samvær med andre

Generell kompetanse

Studenten

  • skal kunne reflektere over egen adferd, hvordan den oppfattes og hva som motiverer denne adferden

Innhold

  • Motivasjonsteori
  • Identitet
  • Kommunikasjon
  • Gruppepsykologi
  • Danningsteori

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er satt sammen av flere temasamlinger, kurs, dialoggrupper og mentorsamtaler.  Et av kursene vil gå over tre dager med overnatting i vårsemesteret.

Arbeidsomfang

Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 150 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til avsluttende vurdering:

1. semester

  • 2 mentorsamtaler
  • 2 logger fra mentorsamtaler

2. semester

  • 2 mentorssamtaler
  • 5 logger (hvorav to fra mentorsamtaler)
  • deltakelse på tredagers kurs med overnatting

Det kreves 80% tilstedeværelse i undervisning.

Hvis arbeidskravene ikke er godkjent vil kandidaten måtte vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

  • Del 1: Individuell presentasjon foran en gruppe av innhold i det som skal bli refleksjonsoppgaven 
  • Del 2: Individuell refleksjonsoppgave (2000 ord +/- 15%)

Del 1 må være bestått for å kunne levere del 2. 

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Bestått/Ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk

Praksis

Ingen.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Nykommeren : Fra teoretisk innøvelse til faglig utøvelse i lys av praktisk visdom.
Brunstad, P., Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Nykommeren : Fra teoretisk innøvelse til faglig utøvelse i lys av praktisk visdom., Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 109-124, isbn:9788215023144,

Book Chapter


Prudent Leadership in the Liminal Zone
Brunstad, P., Jack Barentsen (redaktør), Prudent Leadership in the Liminal Zone, Leuven, Peeters, XIII, 259 s., 3, 2016, 7-21, isbn:978-90-429-3405-4,

Book Chapter


Basale psykologiske behov i arbeidslivet: autonomi, kompetanse og tilhørighet.
Hetland, H. og Hetland, J., Anders Skogstad (1954-) (red./redaktør), Basale psykologiske behov i arbeidslivet: autonomi, kompetanse og tilhørighet., Bergen, Fagbokforl, 475 s., 2011, 104-119, isbn:9788245009804,

Book


Psykologi i organisasjon og ledelse
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid, Bergen, Fagbokforl, 531 s., 2015, isbn:9788245014495,
Kap. 4 og 10.

Article


Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions
Ryan, Richard M. ; Deci, Edward L., United States, Elsevier Inc, 54-67, Contemporary educational psychology, 1, 25, 2000-01, 54-67,
View online

Book Chapter


Personlighetstester og utvelgelse av ledere
Sandal, G., Anders Skogstad (1954-) (red./redaktør), Personlighetstester og utvelgelse av ledere, Bergen, Fagbokforl, 475 s., 2011, 446-465, isbn:9788245009804,

Book


Gruppepsykologi : om grupper, organisasjoner og ledelse
Svedberg, Lars, Kjell Olaf Jensen (oversetter), Oslo, Abstrakt forl, 353 s., cop. 2002, isbn:8279350357,

Article


Antecedents and Consequences of Envy
Thompson, Geir ; Glasø, Lars ; Martinsen, Øyvind, United States, Routledge, 139-153, The Journal of social psychology, 2, 156, 2016-03-03, 139-153,
View online

Article


Abusive retaliation of low performance in low-quality LMX relationships
Thompson, Geir ; Buch, Robert ; Glasø, Lars, London, England, SAGE Publications, 57-70, Journal of general management, 2, 45, 2020-01, 57-70,
View online

Article


Situational leadership theory: a test from a leader-follower congruence approach
Thompson, Geir ; Glasø, Lars, Bradford, Emerald Publishing Limited, 574-591, Leadership & organization development journal, 5, 39, 2018-06-21, 574-591,
View online