MGL1NO101 Norsk 1, modul 1 1-7, Litteratur og leseopplæring
Alle versjoner:
MGL1NO101 (2025—2026)
MGL1NO101 (2024—2025)
MGL1NO101 (2023—2024)
MGL1NO101 (2022—2023)
MGL1NO101 (2021—2022)
MGL1NO101 (2020—2021)
MGL1NO101 (2019—2020)
MGL1NO101 (2018—2019)
MGL1NO101 (2017—2018)
Emnekode: MGL1NO101
Emnenavn: Norsk 1, modul 1 1-7, Litteratur og leseopplæring
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk del av grunnskolelærerutdanningen 1 -7
Innledning
Emnet Litteratur og leseopplæring 1 har særlig fokus på barne- og ungdomslitteratur, litteraturdidaktikk og den andre leseopplæringen på barnetrinnet.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 1 -7 (30 sp) over tre år à 10 studiepoeng. Læringsutbyttebeskrivelsene slik de er formulert i Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn gjelder derfor etter endt studium tredje studieår. Noen av punktene vil vektlegges alle tre år, mens andre punkt vil ha hovedfokus i de ulike emnene i Norsk 1. Etter fullført emne «Litteratur og leseopplæring 1» har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster i ulike sjangre og medium
- har kunnskap om grunnleggende litteraturteori og litteraturdidaktikk
- har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster beregnet på barn og ungdom
- har kunnskap om ulike tilnærminger til litteratur og lesing i barneskolen
- har bred kunnskap om metoder i den andre leseopplæringen på barnetrinnet
- har kunnskap om nasjonale prøver og andre aktuelle kartleggingsverktøy angående lesing på barnetrinnet
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for norskfaget på 1.-7. trinn i litterære emner og den videre leseopplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om hva som kjennetegner ulike tekster og sjangre i arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster i ulike media
- kan formidle litteratur og legge til rette for at elevene kan utøve og utvikle litterær kompetanse
- kan legge til rette for tilpasset opplæring for en sammensatt elevgruppe
- kan vurdere relevante norskfaglige læremidler med tanke på ulike elevers læring
- kan kartlegge og vurdere leseferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
- mestrer bokmål og nynorsk og kan undervise elever i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekster og delta i faglige samtaler knyttet til barneskolelærerpraksis i relevante fora
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevene blir tekstkyndige, trygge lesere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i ulike emner og for elever med ulik bakgrunn på barnetrinnet og kan reflektere over egne valg og praksis som norsklærer
- kjenner til norskfagets historie og egenart som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan reflektere over valg av metode og aktuell vitenskapsteori i norskfaglig forskings- og utviklingsarbeid
Innhold
Emnet Litteratur og leseopplæring 1 vil ha et særlig fokus på tekstarbeid og leseopplæring i barneskolen etter begynneropplæringen. Studentene skal arbeide med et bredt utvalg litterære tekster og utvide egen kunnskap om språk, tekst og form, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med praksis og andre fag. Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der dette er naturlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminar med aktiv studentdeltakelse, gruppeseminar, grunnskolepraksis, selvstudium.
Studentene bør organisere samarbeid også utenfor obligatorisk undervisning, f.eks. kollokviegrupper.
Arbeidsomfang
300 timer inkludert selvstudium.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- ett skriftlig gruppearbeid
- respons på medstudenters gruppearbeid
- presentasjon av inntil to selvvalgte skjønnlitterære tekster
- inntil to korte individuelle tekster
- deltagelse i gruppesamtale
- tverrfaglig praksisoppgave
- liste over selvvalgt pensum
- det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Hjemmeeksamen, fire dager.
Besvarelsen skal ha et omfang på 2500 (+/- 10 %) ord. Målform blir opplyst om i oppgavesettet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Se egen praksisplan.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Norskboka 2 : norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7
Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, isbn:9788215035017,
Må kjøpes eller lånes. Kap. 1,2, 4, 5, 6 og 8 (også pensum senere studieår)
Book
Møter med barnelitteratur : introduksjon for lærere
Ruth Seierstad Stokke (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Universitetsforlaget, 425 sider, 2022, isbn:978-82-15-05725-5,
Må kjøpes eller lånes. Kap. 1 -3, 5, 7, 9-11, 13-16
Book
Gode lesestrategier
Øistein Anmarkrud (1973-) (forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2019, isbn:9788202596804,
Må kjøpes eller lånes
Book
Lesing i utvikling : teoretiske og didaktiske perspektiver
Kulbrandstad, Lise Iversen, Landslaget for norskundervisning, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 114 sider, 2022, isbn:9788245039139,
Boka må enten kjøpes eller lånes kap 2 (s. 27-70 (43 s)), 7 (s. 211 - 271 (60 s)) og 9 (s. 301 -312 (11 s))
Book Chapter
Hva er relevant lesekompetanse i dagens samfunn, og hvordan måles lesing i PISA 2018?
Cecilie Weyergang og Camilla G. Magnusson, Frønes, Tove Stjern ; Jensen, Fredrik ; Kjærnsli, Marit ; Roe, Astrid ; Weyergang, Cecilie ; Magnusson, Camilla G ; Ryen, Jostein Andresen ; Björnsson, Julius Kristjan ; Pettersen, Andreas ; Bakken, Jonas, Jensen, Fredrik ; Frønes, Tove Stjern, Hva er relevant lesekompetanse i dagens samfunn, og hvordan måles lesing i PISA 2018?, Universitetsforlaget, 2020, 46-78, isbn:9788215040059,
Digital ressurs
View online
Article
"Skjønnlitteratur for kosen". Skjønnlitterære tekstpraksiser på mellomtrinnet, slik lærereforteller om dem.
Siri H. Ottesen og Aasfrid Tysvær, Norsklæreren, 41 (4), 2017, 53-67,
View online
Article
Samisk barnekultur - mellom lokal og global kultur.
Vuokko Hirvonen,
Digital ressurs
View online
Book Chapter
Litterære samtalar
Laila Aase, Litterære samtalar, Oslo, Samlaget, 2005, 106-124, isbn:9788252163650,
Book
Fagbok i bruk : grunnleggende ferdigheter
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Stavanger, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking Universitetet i Stavanger, 66 s., 2006, isbn:9788276490534,
S. 8-15, 30-38, 46-53 Tilgjengelig her: https://www.uis.no/nb/nasjonalt-lesesenter/hefte-fagbok-i-bruk
View online
Book Chapter
Sammensatte fagtekster : en multimodal utfordring?
Anne Løvland (1965-), Sammensatte fagtekster : en multimodal utfordring?, Oslo, Universitetsforl., 2006, 109-125,
Article
Når det regnar i Afrika – ei bok for kritisk tenking og aktørskap?
Sandvik, Margareth ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Stavem, Gro, 1-14, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 2023-05-30, 1-14,
Digital ressurs
View online
Book Chapter
Utvikling av sjangerkompetanse
E. Maagerø, Utvikling av sjangerkompetanse, Oslo, Universitetsforl, 2012, 35-51, isbn:9788215020488,
Book Chapter
Lekser, lesing og lærelyst
Siri H. Ottesen og Aasfrid Tysvær, Lekser, lesing og lærelyst, Oslo, Gyldendal akademisk, 2017, 153-170, isbn:9788205500617,
Book Chapter
Alle vi
Marit Kaldhol (1955-), Hilde Kramer (1960-) (bokomslagsdesigner), Alle vi, Oslo, Samlaget, 1993, isbn:8252141900,
View online
Book
Diktboka : om arbeid med poetiske tekstar i skolen
Per Olav Kaldestad (1947-) (forfatter), Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2019, isbn:9788202615826,
ca 10 sider lyrikk herfra gjøres tilgjengelig som tekstkompendium i Canvas.
Book Chapter
Veslebror og Karlsson
Erna Osland (1951-), Inger Sandved Anfinsen (1960-) (bokomslagsdesigner), Veslebror og Karlsson, Oslo, Samlaget, 2004, isbn:8252164048,
Book Chapter
Berättelsen om det osynliga barnet
T. Jansson, Berättelsen om det osynliga barnet, Raben & Sjøgren, 2015, 96-111, isbn:9789129687392,
Book Chapter
Ispigen
Bent Haller (1946-), Ispigen, København, Høst & søn, 1998, isbn:8714194783,
Book
Når det regnar i Afrika : ei bok om vêr og klimaendringar
Osland, Erna, Per Ragnar Møkleby (1974-) (illustratør), Oslo, Samlaget, 87 s., 2015, isbn:9788252187809,
Book
Lappjævel!
Nedrejord, Kathrine, Oslo, Aschehoug, 198 sider, [2020], isbn:9788203268021,
Book
Skylappjenta
Haq, Iram, Endre Skandfer (1976-) (illustratør), [Oslo], Cappelen Damm, [37] s., 2009, isbn:9788202307691,
Artwork
Eldprøva
Kaaberbøl, Lene, Øystein Rosse (1956-) (oversetter), Oslo, Samlaget, 146 s., [1], 2012, isbn:9788252179033,
Book
Astrid Lindgren
Bjorvand, Agnes-Margrethe, Lisa Aisato (1981-) (illustratør), [Oslo], Cappelen Damm, 107 s., 2015, isbn:978-82-02-44165-4,
Book
Annas himmel
Hole, Stian, [Oslo], Cappelen Damm, [42] s., 2013, isbn:9788202387365,
Velg enten denne eller Garmanns hemmelighet
Book
Nattafortellinger for rebelske jenter : 100 fortellinger om ekstraordinære kvinner
Favilli, Elena, Cavallo, Francesca, [Oslo], Cappelen Damm, 212 s., 2017, isbn:978-82-02-55238-1,
Velg en biografi fra boka.
Book
Bøker av Dahle & Nyhus
Video
Skylappjenta [videoopptak]
Iram Haq (1976-) (regissør/instruktør), Oslo, Norsk filminstitutt, 9 min, Norsk kort 009; Norsk kort 009; Norsk kort 009; Norsk kort 009; Skylappjenta, 2010,
View online
Other
Keep talking and nobody explodes
Spill