MGL1NO102 Norsk 1, modul 2 1-7, Inn i skrift og språk

Alle versjoner:
MGL1NO102 (2025—2026)
MGL1NO102 (2024—2025)
MGL1NO102 (2023—2024)
MGL1NO102 (2022—2023)
MGL1NO102 (2021—2022)
MGL1NO102 (2020—2021)
MGL1NO102 (2019—2020)
MGL1NO102 (2018—2019)

Emnekode: MGL1NO102

Emnenavn: Norsk 1, modul 2 1-7, Inn i skrift og språk

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Se programplan

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk del av grunnskolelærerutdanningen 1 -7

Innledning

Emnet Inn i skrift og språk har et særlig fokus på begynneropplæringen i norskfaget, men vil også rette fokus mot flerspråklighet og flerspråklig praksis de første skoleårene

Læringsutbytte

Ved NLA høgskolen går Norsk 1, 1 -7 (30 sp) over tre år á 10 studiepoeng. Læringsutbyttebeskrivelsene slik de er formulert i Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn gjelder derfor etter endt studium tredje studieår. Noen av punktene vil vektlegges alle tre år, mens andre punkt vil ha hovedfokus i de ulike emnene i Norsk 1. Etter fullført emne Inn i skrift og språk har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om barns språkutvikling
  • har relevant kunnskap om språket som system og språket i bruk
  • har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster for barn
  • har kunnskap om norsk som andrespråk og flerspråklig praksis i begynneropplæringen
  • har kunnskap om ulike tilnærminger til lesing, skriving og muntlig kommunikasjon i begynneropplæringen
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for den første lese- og skriveopplæringen og flerspråklighet i norskfaget på 1. -7. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap språk og språkutvikling i språkstimulerende arbeid i småskolen
  • kan gjøre greie for valg som skal fremme muntlig og skriftlig språkutvikling for alle elever
  • kan bruke språk og tekstkunnskap i analyse og vurdering av muntlige, skriftlige og mulitmodale elevtekster og gi elever tilpasset læringsfremmende respons
  • kan ta i bruk ulike metoder i den første lese- og skriveopplæringen og gjøre greie for egne valg og praksis som norsklærer
  • kan legge til rette for tilpasset opplæring for en sammensatt elevgruppe
  • kan oppdage tegn på lese- og skrivevansker
  • kan vurdere relevante norskfaglige læremidler med tanke på ulike elevers læring
  • mestrer skriftlig bokmål og nynorsk og kan undervise elever i begge målformer
  • kan skrive akademiske fagtekster og delta i faglige samtaler knyttet til barneskolelærerpraksis i relevante fora

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevene blir tekstkyndige, trygge språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i ulike emner og for elever med ulik bakgrunn i småskolen og kan reflektere over egne valg og praksis som norsklærer
  • kjenner til norskfagets historie og egenart som språk-, kultur- og litteraturfag
  • kan reflektere over valg av metode og aktuell vitenskapsteori i norskfaglig forskings- og utviklingsarbeid

Innhold

Emnet Inn i skrift og språk vil ha et særlig fokus på den første lese- og skriveopplæringen. Studentene vil arbeide med å utvide egen kunnskap om språk, begynneropplæring og flerspråklighet, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med praksis og andre fag. Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der dette er naturlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminar med aktiv studentdeltakelse, gruppeseminar, barneskolepraksis, selvstudium

Studentene bør organisere samarbeid også utenfor obligatorisk undervisning, f.eks. kollokviegrupper.

Arbeidsomfang

300 timer inkludert selvstudium.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:

  • frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
  • inntil to skriftlige gruppearbeid (med lærerveiledning og studentrespons)
  • respons på medstudenters arbeid
  • breddetest
  • ett seminarinnlegg med skriftlig innlevering
  • deltagelse i styrt gruppediskusjon
  • en flerfaglig oppgave knyttet til praksis

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Både skriftlige og muntlige arbeidskrav blir vurdert til: Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid.

Muntlig eksamen er todelt. Den ene delen tar utgangspunkt i en av de to gruppeoppgavene som var obligatorisk arbeidskrav. Den andre delen er knyttet til kompetanse generelt knyttet til emnet.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemidler

Ingen

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Se egen praksisplan

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Vurdering av lærebøker for førsteklassingene
Christian Bjerke og Ronny Johansen, Christian Bjerke (1977-) (forfatter), Eivind Vetlesen (1980-) (illustratør), Vurdering av lærebøker for førsteklassingene, Oslo, Gyldendal, s.17-191 (174 sider), 2020, 169-191, isbn:9788205541214,

Book Chapter


Barn vi skal være spesielt oppmerksomme på i begynneropplæringen
Elisabeth Brekke Stangeland; Margaret Klepstad Færevaag, Finn Egil Tønnessen (1952-) (redaktør), Barn vi skal være spesielt oppmerksomme på i begynneropplæringen, Oslo, Gyldendal, 2021, 204-224, isbn:9788205553743,

Book Chapter


Den viktige begynneropplæringen. Aktuelle fagområder og kritiske perspektiver
Kirsten Palm, Aslaug Andreassen Becher og Eva Michaelsen, Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Den viktige begynneropplæringen. Aktuelle fagområder og kritiske perspektiver, Oslo, Universitetsforl, 298, 2018, 13-31, isbn:9788215030012,

Book Chapter


1:1 IPad i den første lese - og skriveopplæringen?
Margareth Sandvik, Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), 1:1 IPad i den første lese - og skriveopplæringen?, Oslo, Universitetsforl, 298, 2018, 91-114, isbn:9788215030012,

Book Chapter


Ord, begreper og leseforståelse
Gro Ulland, Gro Ulland (1974-) (redaktør), Ord, begreper og leseforståelse, Bergen, Fagbokforlaget, 2020, 41-56, isbn:9788245025125,
View online

Book


Skrivedidaktikk : korleis støtta elevane si skriving i fag?
Anne Håland (1966-) (forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 80 s., 2021, isbn:9788215041353,
kap 4, 6, 7 og 8

Book Chapter


Å møte skulestartarane: Språklege erfaringar og språklæring
Mari Nygård og Randi Solheim, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Å møte skulestartarane: Språklege erfaringar og språklæring, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 15-30, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Den første lese- og skriveopplæringen
Ingvill Krogstad Svanes, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Den første lese- og skriveopplæringen, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 31-64, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Arbeidsmåter i begynneropplæringen
Tuva Bjørkvold, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Arbeidsmåter i begynneropplæringen, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 65-95, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Ordforråd
Irmelin Kjelaas, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Ordforråd, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 97-116, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Fonetikk og fonologi
Jan Kristian Hognestad, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Fonetikk og fonologi, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 117-135, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Morfologi: hvordan ord er bygget opp
Jan Kristian Hognestad, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Morfologi: hvordan ord er bygget opp, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 137-149, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Språkkartlegging
Irmelin Kjelaas, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Språkkartlegging, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 275-289, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Lese- og skrivevansker
Rune Andreassen og Benthe Kolberg Jansson, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Lese- og skrivevansker, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 291-322, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Muntlig bruk av språket
Jannike Ohrem Bakke og Kåre Kverndokken, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Muntlig bruk av språket, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 65-98, isbn:9788215035017,

Book Chapter


Begynneropplæring for elever med norsk som andrespråk
Anne Marit Vesteraas Danbolt og Kirsten Palm, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Begynneropplæring for elever med norsk som andrespråk, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 259-278, isbn:9788215035017,

Article


Children's Democratic Experiences in a Collective Writing Process – Analysing Classroom Interaction in Terms of Deliberation
Hultin, Eva, Nordic journal of literacy research, 1, 3, 2017-03-15, 26-44,
View online

Article


Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
Håland, Anne ; Hoel, Trude, Nordic journal of literacy research, 2, 2016-03-30, 21-36,
View online

Book Chapter


Kapittel 5 Metoder
Mette-Cathrine Jahr (1948-) (oversetter), Kapittel 5 Metoder, Oslo, Cappelen akademisk forl, 157, 2003, 68-95, isbn:9788202226220,
kap 5

Article


Early Years Literacy Program - en modell for grunnleggende lese-og skriveopplæring i flerspråklige klasserom?
Palm, Kirsten ; Stokke, Ruth Seierstad, Fagbokforlaget, Norsklæreren, 4, 37, 2013, 54-67,
View online

Book Chapter


Fra talespråk til skriftspråk
Harald Morten Iversen; Hildegunn Otnes; Marit Skarsbø Solem, Fra talespråk til skriftspråk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2020, 60-78, isbn:9788202671525,

Book Chapter


Litteratur i begynneropplæringen
Gro Ulland, Ruth Seierstad Stokke (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Litteratur i begynneropplæringen, Oslo, Universitetsforlaget, 425 sider, [2022], 267-290, isbn:978-82-15-05725-5,
NB! Møter med barnelitteratur hadde dere i første norskemne

Book Chapter


Eventyr
Ruth Irene Seiersted Stokke, Ruth Seierstad Stokke (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Eventyr, Oslo, Universitetsforlaget, 425 sider, [2022], 83-104, isbn:978-82-15-05725-5,
NB! Møter med barnelitteratur : introduksjon for lærere hadde dere i første norskemne

Book Chapter


Kapittel 16 Estetiske dimensjoner i litteraturmøter
Hilde Tørnby og Ruth Seierstad Stokke, Ruth Seierstad Stokke (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Kapittel 16 Estetiske dimensjoner i litteraturmøter, Oslo, Universitetsforlaget, 425 sider, 2022, 357-381, isbn:978-82-15-05725-5,
Møter med barnelitteratur hadde dere første norskemne

Book Chapter


Eigarskap og styring av leiken
Magnhild Selås og Tone Helene Skattør, Magnhild Selås og Tone Helene Skattør, Eigarskap og styring av leiken, Bergen, Fagbokforlaget, 188 sider, 2023, 37-51, isbn:978-82-450-4020-3,

Book Chapter


Leik, danning og litterasitet
Magnhild Selås og Tone Helene Skattør, Magnhild Selås og Tone Helene Skattør, Leik, danning og litterasitet, 53, 2023, 53-70, isbn:9788245040203,
kap 3

Book Chapter


Leik i begynneropplæringa - korleis ta vare på stjernebliket
Jorunn Aske, Magnhild Selås (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Leik i begynneropplæringa - korleis ta vare på stjernebliket, Bergen, Fagbokforlaget, 188 sider, 2023, 73-91, isbn:978-82-450-4020-3,

Book Chapter


Funksjonell bokstavkunnskap og tekstkompetanse gjennom lek
Reidun Flugstad Rygg, Funksjonell bokstavkunnskap og tekstkompetanse gjennom lek, 93-108,

Book Chapter


Pappesker, romskip og levende mus - pedagogikk
Fridunn T. Karsrud, Magnhild Selås (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Pappesker, romskip og levende mus - pedagogikk, Bergen, Fagbokforlaget, 188 sider, 2023, 109-130, isbn:978-82-450-4020-3,
kap 6

Article


Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn
Tysvær, Aasfrid ; Ottesen, Siri Hovda, Barn, 4, 38, 2020, 69-84,
View online

Book


Morovers
André Bjerke (1918-1985) (forfatter), Nora Brech (1988-) (bildende kunstner), Oslo, Aschehoug, 2022, isbn:9788203395000,

Book


Barnas store eventyrbok
Svend Otto (1916-1996) (illustratør), Oslo, Samlaget, 214 s., 2015, isbn:9788252187533,

Book


Den store fuglejakten
Brech, Nora, Oslo, Aschehoug, 2020, isbn:9788203268168 ,
View online

Book


Garmanns sommer
Hole, Stian, [Oslo], Cappelen, [42] s., 2006, isbn:978-82-02-25922-8; 82-02-25922-3,

Book


Er det sant at
Stai, Kari, Oslo, Samlaget, 32 unummererte sider, 2023, isbn:9788234010149,

Book


Ville dyr i byen
Næss, Jan Chr., Jens Kristensen (1975-) (illustratør), [Oslo], Gyldendal, 31 s., 2016, isbn:978-82-05-49044-4,
View online

Book


Kanskje, kanskje? : om tannfelling, tannfear og trøyst
Osland, Erna, Victoria Sandøy (1994-) (bildende kunstner), [Leikanger], Skald, 62 sider, 2020, isbn:9788279593225,

Book


En hemmelig venn
Helena Bross (1950-), Christel Rönns (1960-) (illustratør), Oslo, Cappelen, 61, 2007, isbn:9788202264963,
View online

Book


Billie og Bo
Slettebakken, Kristine Rui, Nora Brech (1988-) (illustratør/bokomslagsdesigner), Oslo, Gyldendal, 109 sider, [2023]; ©2023, isbn:9788205580459,
View online

Book


Oskar og eg : alle plassane vi er : roman
Parr, Maria, Åshild Irgens (1976-) (illustratør/bokomslagsdesigner), Oslo, Samlaget, 196 sider, [2023]; © 2023, isbn:9788234011450,