MGL5DIP Drama i praksis GLU 5-10
Alle versjoner:
MGL5DIP (2025—2026)
MGL5DIP (2024—2025)
MGL5DIP (2023—2024)
MGL5DIP (2022—2023)
MGL5DIP (2021—2022)
MGL5DIP (2020—2021)
MGL5DIP (2019—2020)
MGL5DIP (2018—2019)
Emnekode: MGL5DIP
Emnenavn: Drama i praksis GLU 5-10
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 0 poeng
Enkeltemne: Nei
Læringsutbytte
GLU1: Lærerrollen og fortelleren 18 timer,
Undervisningen blir samlet for 1-7 og 5-10
Studenten skal kunne:
- Klasseledelse (9 timer)
- Være en god formidler (uttrykksevne, variasjon, undervisningens dramaturgi)
- Beherske dramaøvelser som aktør og leder (bli-kjent, oppvarming, fokus, energi o.l.)
- Fremvise et tydelig Kroppsspråk i praksis (improvisasjon, statusspill, relasjon lærer-elev, tolking av kroppsspråk, bevissthet eget kroppsspråk)
- Mestre grunnleggende stemmetrening (stemmeøvelser, stemmebruk i læringssituasjoner, stemmebruk for relasjonsbygging, uttrykk, styrke, klang, pust, å ta vare på stemmen)
- Bevisst bruk av undervisningsrommet (teknikker, improvisasjon, plassering i rom, fiktive rom)
- Trekke paralleller mellom dramafaget og livsmestring i skolen.
Studenten skal kunne (vår):
- Fortellerrollen (9 timer)
- Uttrykke seg muntlig, forstå og benytte seg av fortellingens oppbygging og grunnelementer
- Formidle fagstoff gjennom fortelling
- Ha innsikt i kulturbærende fortellinger, samiske fortellinger, narrativ identitet
- Delta aktivt gjennom veiledning, fremføringer og tilbakemeldinger av egne fortellinger
- Utføre praksisfortellinger: scener fra klasserommet: arbeid med etiske problemstillinger i det psykososiale klassemiljøet. Metode: forumspill
GLU 2: Motiverende introduksjon 18 timer
Denne modulen blir delt i 1-7 og 5-10. Modulen vil ha en tverrfaglig profil og fokuserer på varierte undervisningsformer og tilpasset opplæring.
Studenten skal kunne:
- Motiverende introduksjon
- Utvise forståelse og ferdigheter innen dramatiske virkemidler, grunnelementer i drama (fabel, rom tid og figur), motivasjon, estetiske læreprosesser, improvisasjon
- Mestre metoden Lærer -i- rolle: eks politiker, historisk figur, en forsker, en oppfinner, et tidsvitne mm.
- Fullføre sitt praktiske arbeide med å skape egne motiverende introduksjoner (praksisoppgave) i grupper under veiledning
GLU 3: Dramaforløp 15 timer
Denne modulen blir delt i 1-7 og 5-10. Modulen vil ha en tverrfaglig profil og fokuserer på innhold og form tilpasset ulike aldersgrupper.
Studenten skal kunne
- Erfare og analysere dramaforløp
- Aktuelle emner for dramaforløp kan være mobbing, klassemiljø, samisk kultur, immigrasjon, bærekraftig utvikling, nettvett, det psykososiale klassemiljø, begynneropplæring
- Planlegge prosessdrama m/veiledning av grupper
- Dramaforløp- en forskningsbasert praksis
- Teori: dramapedagogiske metoder
- Observere og delta i dramaforløp for grunnskolen
- Arbeid i praksisgruppene med egne forløp, presentasjon av ideer, veiledning
- Motta og gjenspeile veiledning i gjennomføring av egne dramaforløp,
- Hver praksisgruppe får 20 minutters gruppeveiledning
Litteratur og faglige ressurser
Book
Dramapedagogisk historie og teori
Braanaas, Nils, Trondheim, Tapir akademisk forl, 398 s., 2008, isbn:9788251922661,
s 255 – 277: 23 sider
Book Chapter
Byggesteiner i dramaarbeid
Kari Mjaaland Heggstad, Katrine Heggstad, Kari Mjaaland Heggstad, Katrine Heggstad, Byggesteiner i dramaarbeid, Bergen, Fagbokforl, 246 s., 2012, 73-130,
Book Chapter
Drama og ledelse av undervisnings- og læringsprosesser
Sæbø, Aud Berggraf, Drama og ledelse av undervisnings- og læringsprosesser, Oslo, Universitetsforl., s. 109-121, cop. 2012, s. 109-121, isbn:9788215019420,
Article
Skaperglede, engasjement og utforskertrang : nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet
Gunhild Brænne Bjørnstad (1979-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kristine Høeg Karlsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Universitetsforl, 311 s., cop. 2019,
s 91 – 102
Article
Drama, teater og demokrati : antologi I : i barnehage, skole, museum og høyere utdanning
Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017,
Tetlie, Odette (2017) «Dramaforløp og samskaping – demokratisk deltakelse i museal formidling». s 225 – 238: 14 sider Allern, Hor-Helge (2017) «Flukten fra Syria. Et prosessdrama med rolle- og perspektivbytte i matematikk».s 141 – 155: 15 sider
Book Chapter
Dramaforløp
Aud Berggraf Sæbø, Sæbø, Aud Berggraf, Dramaforløp, Oslo, Universitetsforl, 264 s., cop. 2016, 205-253, isbn:978-82-15-02737-1,
Book Chapter
Del 5: Dramaturgisk metode og analyse
Jannike Ohrem Bakke, Fride Lindstøl, Jannike Ohrem Bakke og Fride Lindstøl, Del 5: Dramaturgisk metode og analyse, 185-218,
Book Chapter
3. Dramaforløp som lekbasert læring og elevenes allsidige utvikling 5.Dramaforløp- de vanligste dramametodene og teknikkene
Aud Berggraf Sæbø, Aud Berggraf Sæbø, 3. Dramaforløp som lekbasert læring og elevenes allsidige utvikling 5.Dramaforløp- de vanligste dramametodene og teknikkene, 37-42,
Book
Narrativ identitet : drama- og teaterpedagogisk praksis i interkulturell kontekst
Karin Brunvathne Bjerkestrand (1958-) (forfatter), Bjerkestrand, Karin Brunvathne, Vollen, Tell forl, 80 s., cop. 2016, isbn:978-82-7522-630-1,
Narrativ Identitet ca 25 sider
Book
I begynnelsen var fortellingen
Breidlid, Halldis, Tove Nicolaisen (1947-), Oslo, Universitetsforl, 470 s., cop. 2011, isbn:9788215015958,
s 39 - 56: 17 sider
Book
Fortellerboken : deg selv og andre fortalt
Dahlsveen, Heidi, [Oslo], Mimesis Heidi Dahlsveen, 188 sider, [2019], isbn:9788269008821,
Fortellerboken: deg selv og andre fortalt ca 25 sider
Book
Kulturbærende fortellinger, barn og skole
Danielsen, Ruth, [Oslo], Cappelen akademisk forl, 241 s., 2004, isbn:9788202233976; 8202233976,
s 39 -51: 13 sider
Book
De undertryktes teater : når tilskueren blir deltaker : Augusto Boals metoder og praksis
Engelstad, Arne, Oslo, Cappelen akademisk forl, 143 s., cop. 2001, isbn:9788202217655; 8202217652,
s 44 - 59 og 70 - 71: 22 sider
Book
God i muntlig? : fortellerteknikk, retorikk og fremføringskunnskap
Handagard, Ingvild, Kristiansand S, Høyskoleforl, 323 s., 2005, isbn:9788276346824; 8276346820,
s 94 - 110: 16 sider
Book
Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til tekst- og tolkningskompetanse
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Akademisk, 143 s., 2010, isbn:9788202326951,
s 67 - 71: 5 sider
Book
Drama, teater og demokrati : antologi I : i barnehage, skole, museum og høyere utdanning
Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017, isbn:9788245021431,
Ulvund, Marit (2017) «Livsfortellingen som demokratisk prosjekt». s 209-223: 15 sider
Book
På scenen i ditt eget liv : hvordan formidle et budskap og trives foran publikum
Barratt-Due, Else, [Oslo], Cappelen Damm, 153 s., 2011, isbn:9788202351243,
s. 55-77
Book
Kreativitet i skolen
Dalland, Cecilie, Thaule-Hatt, Haakon, Bergen, Fagbokforl, 125 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-2171-4,
s. 31-42 og 73-78
Book
Gnistrende undervisning : håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign
Moltubak, Jørgen, Oslo, Gyldendal akademisk, 272 s., 2015, isbn:9788205478756,
s. 76-111
Book
Motivasjon for læring : teori og praksis
Skaalvik, Einar M., Skaalvik, Sidsel, Oslo, Universitetsforl, 128 s., cop. 2015, isbn:9788215024899,
s. 56-73
Book
Livsmestring i skolen : et relasjonelt perspektiv
Sælebakke, Anne, Ingrid Lund (1962-) (forfatter av forord), Oslo, Gyldendal akademisk, 257 s., 2018, isbn:978-82-05-49747-4,
s. 72-84, 200-216 og 221-230
Book
101 drama games and activities
Farmer, David, [S.l.], Lulu, 81 s., c2007, isbn:9781847538413; 184753841X,
Electronic Article
Stemmestress og konsekvenser for lærerstudenten
Tiri Bergesen Schei Bjørg, Solsvik Åvitsland, 02.03.2016,
View online
Electronic Article
Mange elever får ikke et eneste blikk fra læreren
Kari Oliv Vedvik, 25. 08.16 oppdatert 31.05.20,
View online
Book
I begynnelsen var fortellingen
Breidlid, Halldis, Tove Nicolaisen (1947-), Oslo, Universitetsforl, 470 s., cop. 2011, isbn:9788215015958,
s. 39-56
Book
Fortellerboken : deg selv og andre fortalt
Dahlsveen, Heidi, [Oslo], Mimesis Heidi Dahlsveen, 188 sider, [2019], isbn:9788269008821,
s. 148-172
Book
Kulturbærende fortellinger, barn og skole
Danielsen, Ruth, [Oslo], Cappelen akademisk forl, 241 s., 2004, isbn:9788202233976; 8202233976,
s. 39-51
Book
God i muntlig? : fortellerteknikk, retorikk og fremføringskunnskap
Handagard, Ingvild, Kristiansand S, Høyskoleforl, 323 s., 2005, isbn:9788276346824; 8276346820,
s. 94-110
Book
Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til tekst- og tolkningskompetanse
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Akademisk, 143 s., 2010, isbn:9788202326951,
s. 67-71
Book
Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til danning, livsmestring og literacy
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 163 sider, [2021], isbn:978-82-02-68807-3,
s. 55-64 og 103-112
Book
Drama, teater og demokrati : antologi I : i barnehage, skole, museum og høyere utdanning
Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017, isbn:9788245021431,
s. 209-223
Book
Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til danning, livsmestring og literacy
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 163 sider, [2021], isbn:978-82-02-68807-3,
Book
Drama som læringsform
Sæbø, Aud Berggraf, Oslo, Universitetsforl, 264 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02737-1,
s. 23-46
Book
Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til danning, livsmestring og literacy
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 163 sider, [2021], isbn:978-82-02-68807-3,