MGL5DIP Drama i praksis GLU 5-10

Alle versjoner:
MGL5DIP (2025—2026)
MGL5DIP (2024—2025)
MGL5DIP (2023—2024)
MGL5DIP (2022—2023)
MGL5DIP (2021—2022)
MGL5DIP (2020—2021)
MGL5DIP (2019—2020)
MGL5DIP (2018—2019)

Emnekode: MGL5DIP

Emnenavn: Drama i praksis GLU 5-10

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 0 poeng

Enkeltemne: Nei

Læringsutbytte

GLU1: Lærerrollen og fortelleren 18 timer,

Undervisningen blir samlet for 1-7 og 5-10

Studenten skal kunne:

  • Klasseledelse (9 timer)
  • Være en god formidler (uttrykksevne, variasjon, undervisningens dramaturgi)
  • Beherske dramaøvelser som aktør og leder (bli-kjent, oppvarming, fokus, energi o.l.)
  • Fremvise et tydelig Kroppsspråk i praksis (improvisasjon, statusspill, relasjon lærer-elev, tolking av kroppsspråk, bevissthet eget kroppsspråk)
  • Mestre grunnleggende stemmetrening (stemmeøvelser, stemmebruk i læringssituasjoner, stemmebruk for relasjonsbygging, uttrykk, styrke, klang, pust, å ta vare på stemmen)
  • Bevisst bruk av undervisningsrommet (teknikker, improvisasjon, plassering i rom, fiktive rom)
  • Trekke paralleller mellom dramafaget og livsmestring i skolen.

Studenten skal kunne (vår):

  • Fortellerrollen (9 timer)
  • Uttrykke seg muntlig, forstå og benytte seg av fortellingens oppbygging og grunnelementer
  • Formidle fagstoff gjennom fortelling
  • Ha innsikt i kulturbærende fortellinger, samiske fortellinger, narrativ identitet
  • Delta aktivt gjennom veiledning, fremføringer og tilbakemeldinger av egne fortellinger
  • Utføre praksisfortellinger: scener fra klasserommet: arbeid med etiske problemstillinger i det psykososiale klassemiljøet. Metode: forumspill

GLU 2: Motiverende introduksjon 18 timer

Denne modulen blir delt i 1-7 og 5-10. Modulen vil ha en tverrfaglig profil og fokuserer på varierte undervisningsformer og tilpasset opplæring.

Studenten skal kunne:

  • Motiverende introduksjon
  • Utvise forståelse og ferdigheter innen dramatiske virkemidler, grunnelementer i drama (fabel, rom tid og figur), motivasjon, estetiske læreprosesser, improvisasjon
  • Mestre metoden Lærer -i- rolle: eks politiker, historisk figur, en forsker, en oppfinner, et tidsvitne mm.
  • Fullføre sitt praktiske arbeide med å skape egne motiverende introduksjoner (praksisoppgave) i grupper under veiledning

GLU 3: Dramaforløp 15 timer

Denne modulen blir delt i 1-7 og 5-10. Modulen vil ha en tverrfaglig profil og fokuserer på innhold og form tilpasset ulike aldersgrupper.

Studenten skal kunne

  • Erfare og analysere dramaforløp
  • Aktuelle emner for dramaforløp kan være mobbing, klassemiljø, samisk kultur, immigrasjon, bærekraftig utvikling, nettvett, det psykososiale klassemiljø, begynneropplæring
  • Planlegge prosessdrama m/veiledning av grupper
  • Dramaforløp- en forskningsbasert praksis
  • Teori: dramapedagogiske metoder
  • Observere og delta i dramaforløp for grunnskolen
  • Arbeid i praksisgruppene med egne forløp, presentasjon av ideer, veiledning
  • Motta og gjenspeile veiledning i gjennomføring av egne dramaforløp,
  • Hver praksisgruppe får 20 minutters gruppeveiledning

Litteratur og faglige ressurser

Book


Dramapedagogisk historie og teori
Braanaas, Nils, Trondheim, Tapir akademisk forl, 398 s., 2008, isbn:9788251922661,
s 255 – 277: 23 sider

Book Chapter


Byggesteiner i dramaarbeid
Kari Mjaaland Heggstad, Katrine Heggstad, Kari Mjaaland Heggstad, Katrine Heggstad, Byggesteiner i dramaarbeid, Bergen, Fagbokforl, 246 s., 2012, 73-130,

Book Chapter


Drama og ledelse av undervisnings- og læringsprosesser
Sæbø, Aud Berggraf, Drama og ledelse av undervisnings- og læringsprosesser, Oslo, Universitetsforl., s. 109-121, cop. 2012, s. 109-121, isbn:9788215019420,

Article


Skaperglede, engasjement og utforskertrang : nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet
Gunhild Brænne Bjørnstad (1979-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kristine Høeg Karlsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Universitetsforl, 311 s., cop. 2019,
s 91 – 102

Article


Drama, teater og demokrati : antologi I : i barnehage, skole, museum og høyere utdanning
Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017,
Tetlie, Odette (2017) «Dramaforløp og samskaping – demokratisk deltakelse i museal formidling». s 225 – 238: 14 sider Allern, Hor-Helge (2017) «Flukten fra Syria. Et prosessdrama med rolle- og perspektivbytte i matematikk».s 141 – 155: 15 sider

Book Chapter


Dramaforløp
Aud Berggraf Sæbø, Sæbø, Aud Berggraf, Dramaforløp, Oslo, Universitetsforl, 264 s., cop. 2016, 205-253, isbn:978-82-15-02737-1,

Book Chapter


Del 5: Dramaturgisk metode og analyse
Jannike Ohrem Bakke, Fride Lindstøl, Jannike Ohrem Bakke og Fride Lindstøl, Del 5: Dramaturgisk metode og analyse, 185-218,

Book Chapter


3. Dramaforløp som lekbasert læring og elevenes allsidige utvikling 5.Dramaforløp- de vanligste dramametodene og teknikkene
Aud Berggraf Sæbø, Aud Berggraf Sæbø, 3. Dramaforløp som lekbasert læring og elevenes allsidige utvikling 5.Dramaforløp- de vanligste dramametodene og teknikkene, 37-42,

 


Book


Narrativ identitet : drama- og teaterpedagogisk praksis i interkulturell kontekst
Karin Brunvathne Bjerkestrand (1958-) (forfatter), Bjerkestrand, Karin Brunvathne, Vollen, Tell forl, 80 s., cop. 2016, isbn:978-82-7522-630-1,
Narrativ Identitet ca 25 sider

Book


I begynnelsen var fortellingen
Breidlid, Halldis, Tove Nicolaisen (1947-), Oslo, Universitetsforl, 470 s., cop. 2011, isbn:9788215015958,
s 39 - 56: 17 sider

Book


Fortellerboken : deg selv og andre fortalt
Dahlsveen, Heidi, [Oslo], Mimesis Heidi Dahlsveen, 188 sider, [2019], isbn:9788269008821,
Fortellerboken: deg selv og andre fortalt ca 25 sider

Book


Kulturbærende fortellinger, barn og skole
Danielsen, Ruth, [Oslo], Cappelen akademisk forl, 241 s., 2004, isbn:9788202233976; 8202233976,
s 39 -51: 13 sider

Book


De undertryktes teater : når tilskueren blir deltaker : Augusto Boals metoder og praksis
Engelstad, Arne, Oslo, Cappelen akademisk forl, 143 s., cop. 2001, isbn:9788202217655; 8202217652,
s 44 - 59 og 70 - 71: 22 sider

Book


God i muntlig? : fortellerteknikk, retorikk og fremføringskunnskap
Handagard, Ingvild, Kristiansand S, Høyskoleforl, 323 s., 2005, isbn:9788276346824; 8276346820,
s 94 - 110: 16 sider

Book


Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til tekst- og tolkningskompetanse
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Akademisk, 143 s., 2010, isbn:9788202326951,
s 67 - 71: 5 sider

Book


Drama, teater og demokrati : antologi I : i barnehage, skole, museum og høyere utdanning
Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017, isbn:9788245021431,
Ulvund, Marit (2017) «Livsfortellingen som demokratisk prosjekt». s 209-223: 15 sider

 


Book


På scenen i ditt eget liv : hvordan formidle et budskap og trives foran publikum
Barratt-Due, Else, [Oslo], Cappelen Damm, 153 s., 2011, isbn:9788202351243,
s. 55-77

Book


Kreativitet i skolen
Dalland, Cecilie, Thaule-Hatt, Haakon, Bergen, Fagbokforl, 125 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-2171-4,
s. 31-42 og 73-78

Book


Gnistrende undervisning : håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign
Moltubak, Jørgen, Oslo, Gyldendal akademisk, 272 s., 2015, isbn:9788205478756,
s. 76-111

Book


Motivasjon for læring : teori og praksis
Skaalvik, Einar M., Skaalvik, Sidsel, Oslo, Universitetsforl, 128 s., cop. 2015, isbn:9788215024899,
s. 56-73

Book


Livsmestring i skolen : et relasjonelt perspektiv
Sælebakke, Anne, Ingrid Lund (1962-) (forfatter av forord), Oslo, Gyldendal akademisk, 257 s., 2018, isbn:978-82-05-49747-4,
s. 72-84, 200-216 og 221-230

Book


101 drama games and activities
Farmer, David, [S.l.], Lulu, 81 s., c2007, isbn:9781847538413; 184753841X,

Electronic Article


Stemmestress og konsekvenser for lærerstudenten
Tiri Bergesen Schei Bjørg, Solsvik Åvitsland, 02.03.2016,
View online

Electronic Article


Mange elever får ikke et eneste blikk fra læreren
Kari Oliv Vedvik, 25. 08.16 oppdatert 31.05.20,
View online

Book


I begynnelsen var fortellingen
Breidlid, Halldis, Tove Nicolaisen (1947-), Oslo, Universitetsforl, 470 s., cop. 2011, isbn:9788215015958,
s. 39-56

Book


Fortellerboken : deg selv og andre fortalt
Dahlsveen, Heidi, [Oslo], Mimesis Heidi Dahlsveen, 188 sider, [2019], isbn:9788269008821,
s. 148-172

Book


Kulturbærende fortellinger, barn og skole
Danielsen, Ruth, [Oslo], Cappelen akademisk forl, 241 s., 2004, isbn:9788202233976; 8202233976,
s. 39-51

Book


God i muntlig? : fortellerteknikk, retorikk og fremføringskunnskap
Handagard, Ingvild, Kristiansand S, Høyskoleforl, 323 s., 2005, isbn:9788276346824; 8276346820,
s. 94-110

Book


Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til tekst- og tolkningskompetanse
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Akademisk, 143 s., 2010, isbn:9788202326951,
s. 67-71

Book


Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til danning, livsmestring og literacy
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 163 sider, [2021], isbn:978-82-02-68807-3,
s. 55-64 og 103-112

Book


Drama, teater og demokrati : antologi I : i barnehage, skole, museum og høyere utdanning
Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017, isbn:9788245021431,
s. 209-223

Book


Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til danning, livsmestring og literacy
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 163 sider, [2021], isbn:978-82-02-68807-3,

Book


Drama som læringsform
Sæbø, Aud Berggraf, Oslo, Universitetsforl, 264 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02737-1,
s. 23-46

Book


Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til danning, livsmestring og literacy
Karsrud, Fridunn Tørå, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 163 sider, [2021], isbn:978-82-02-68807-3,