MGL5NO101 Norsk 1, modul 1 5-10, Litteratur og litteraturdidaktikk 1

Alle versjoner:
MGL5NO101 (2025—2026)
MGL5NO101 (2024—2025)
MGL5NO101 (2023—2024)
MGL5NO101 (2022—2023)
MGL5NO101 (2021—2022)
MGL5NO101 (2020—2021)
MGL5NO101 (2019—2020)
MGL5NO101 (2018—2019)
MGL5NO101 (2017—2018)

Emnekode: MGL5NO101

Emnenavn: Norsk 1, modul 1 5-10, Litteratur og litteraturdidaktikk 1

Undervisningssemester: Haust

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Sjå programplan

Relevans i studieprogrammet

Valfritt emne i Grunnskolelærarutdanning 5-10

Innleiing

Emnet Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil ha særleg fokus på grunnleggjande litterær analyse, litteraturteori og litteraturdidaktikk, og utgjer ein del av Norsk 1. I Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil vi ha særleg fokus på mellomtrinnet.

Læringsutbytte

Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Litteratur og litteraturdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggjande kunnskap om litteraturteori og litteraturdidaktikk
  • har kunnskap om litteratur for barn, unge og vaksne i ulike sjangrar og medium frå nordisk inkludert samisk område
  • kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i litterære emne

Ferdigheiter

Studenten

  • kan analysere skjønnlitterære og sakprega tekstar i ulike medium
  • kan planleggje, gjennomføre og vurdere arbeid med litterære tekstar frå ulike perspektiv og for ulike formål
  • kan bruke kunnskap om språk, tekst og litteratur i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremmande respons
  • kan vurdere og velje litterære tekstar i undervisningssamanheng og grunngje vala norskfagleg
  • kan formidle litteratur og leggje til rette for at elevane kan utvikle og utøve litterær kompetanse
  • kan vurdere relevante norskfaglege læremiddel med tanke på læringsutbytte for alle elevar
  • meistrar bokmål og nynorsk og kan undervise elevar i begge målformer
  • kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskolelærarpraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplaner og faglege kunnskapar og innsikter
  • kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
  • kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
  • kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfagleg forsking- og utviklingsarbeid

Innhald

Emnet Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil ha særleg fokus på grunnleggjande litterær analyse, litteraturteori og litteraturdidaktikk med hovudvekt på å kvalifisere studentane for arbeid på mellomtrinnet. Studentane skal arbeide med eit breitt utval litterære tekstar og utvide eigen kunnskap om språk, tekst og form, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med praksis og andre fag. Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.

Arbeids- og undervisingsformer

Førelesing

Seminar med aktiv studentdeltaking

Gruppeseminar

Grunnskulepraksis

Sjølvstudium

Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Fagtekst med rettleiing 
  • Tre korttekstar etter nærare spesifikasjon i undervisningsplanen 
  • Tverrfagleg praksisoppgåve
  • Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen

 

Alle skriftlege arbeidskrav skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart. Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

 Godkjent / Ikkje godkjent

Avsluttande vurdering

Individuell skriftleg skuleeksamen, 5 timar

Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering

Eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemiddel

Tilgang til ordbok/ordliste og læreplan i norsk

Eksamensspråk

Målform vert oppgjeve ved semesterstart

Progresjonskrav

Emnet må vere bestått for å kunne fortsetje på Litteratur og litteraturdidaktikk 2 og Praktisk språk- og tekstarbeid 2.

Praksis

Sjå eigen praksisplan.

Evaluering av emnet

Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.

Kan takast som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglege ressursar

Article


Lyrikläsning som didaktisk praktik
Andersson, Pär-Yngve, 66-76, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 103, 2019-02-28, 66-76,
View online

Book


Barnelitteratur : sjangrar og teksttypar
Birkeland, Tone, Mjør, Ingeborg; Teigland, Anne-Stefi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 145, 2018, isbn:978-82-02-59447-3,
s. 13-207. Boka må kjøpast/lånast.

Book Chapter


What do students need to learn?
Blau, Sheridan D, What do students need to learn?, Heinemann, 2003, 203-217, isbn:0867095407,
View online

Book


Litterær analyse og undervisning
Drangeid, Magne, Oslo, Gyldendal akademisk, 104 s., 2014, isbn:9788205461956,
s. 16-120. Resten av boka er tilrådd. Boka må kjøpast/lånast.

Book Chapter


Litterær lesing som multimodal sansesimulering
Drangeid, Magne, Magne Rogne (1971-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Litterær lesing som multimodal sansesimulering, Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 249 s., 2018, 55-70, isbn:978-82-450-2288-9,

Article


Dikt som opning mot «meir-enn-mennesket: Olav H. Hauges dikting og eleven si omverd
Drangeid, Magne, Universitetsforlaget, 257-267, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 104, 2020-10-26, 257-267,
View online

Journal


Litterær eller lærarfagleg analyse? Om skilnader og nytteverdi i litteraturdidaktisk arbeid
Frøjd, Ylva; Sandberg, Kristian Lødemel, Norsklæraren, 4, 2023,
View online

Article


Hva er greia med å engasjere barn og unge?: En undersøkelse av hvordan voksne bokmeldere og formidlere vurderer oppfordringer til handling i sakprosa for barn om miljø- og klimaspørsmål
Goga, Nina, 1-12, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 12, 2021-12-23, 1-12,
View online

Article


Landskap og bannskap i Maria Parrs forfatterskap
Goga, Nina, Jaerfaella, Routledge, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 2, 2011-02-07,
View online

Book


Å studere litteratur
Hamm, Christine, Bergen, Fagbokforlaget, 91, 2023, isbn:978-82-450-3769-2,
s. 13-104. Resten av boka er tilrådd. Boka må kjøpast/lånast.

Book Chapter


Undersøgende litteraturundervisning
Hansen, Thomas Illum og Stig Toke Gissel, Undersøgende litteraturundervisning, 39-55, isbn:9788750055389,

Book Chapter


Utdrag frå kapittelet Hva er egentlig leselyst
Hennig, Åsmund, Utdrag frå kapittelet Hva er egentlig leselyst, Oslo, Gyldendal, 175 sider, 2019, 32-51, isbn:978-82-05-51912-1,

Book Chapter


Hvorfor leser barn og unge litteratur; Hvordan leser barn og unge litteratur
Hennig, Åsmund, Hvorfor leser barn og unge litteratur; Hvordan leser barn og unge litteratur, Oslo, Gyldendal akademisk, 250 s., 2017, 29-42, isbn:978-82-05-49796-2,

Book Chapter


"Å klippe vekk" Samisk litteratur i norskfaget
Karlsen, Silje Solheim, Figenschou, Gøril, "Å klippe vekk" Samisk litteratur i norskfaget, Oslo, Universitetsforlaget, 326 sider, [2023], 235-251, isbn:9788215058047,

Book Chapter


På matta: Hvorfor er ikke litteratur om innvandring til Noreg (tilsynelatende) mer grenseoverskridende?
Myhr, Annika Bøstein; Jansen, Anniken Terese, Opset, Barbro Bredesen ; Barstad, Guri Ellen ; Vestli, Elin Nesje, På matta: Hvorfor er ikke litteratur om innvandring til Noreg (tilsynelatende) mer grenseoverskridende?, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2022-12-18, 94-117, isbn:9788215065526,
View online

Article


"Skjønnlitteratur for kosen"
Ottesen, Siri; Tysvær, Aasfrid, 53-67, Norsklæraren, Årg. 41, nr. 4 (2017), 2017, 53-67,
View online

Article


Fjella og elva og havet som stig» En nymaterialistisk lesing av antropocene overtramp i Maria Parrs Tonje Glimmerdal (2009)
Pedersen, Are Bøe, 1-10, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 14, 2023-12-04, 1-10,
View online

Book Chapter


Bilde i ord. Litteraturlesing som visuell erfaring
Røskeland, Marianne, Åse Høyvoll Kallestad (1966-) (redaktør av samling), Bilde i ord. Litteraturlesing som visuell erfaring, Oslo, Universitetsforlaget, 184 sider, [2020], 42-56, isbn:978-82-15-03511-6,

Book Chapter


Sjangerlære i eit essensielt og eit historisk perspektiv
Sejersted, Jørgen, Christine Hamm (1971-) (forfatter), Hamm, Christine; Sejersted, Jørgen Magnus; Tjønneland, Eivind; Vassenden, Eirik; Gullestad, Anders M., Sjangerlære i eit essensielt og eit historisk perspektiv, Oslo, Samlaget, 237 s., cop. 2018, 9-26, isbn:978-82-521-9330-5,

Book


Litterære grunnbegreper
Claudi, Mads Breckan, Landslaget for norskundervisning, Bergen, Fagbokforl, 204 s., nr. 181, cop. 2010, isbn:9788245009118,

Book


Litteraturvitenskapelig leksikon
Lothe, Jakob, Refsum, Christian; Solberg, Unni, Oslo, Kunnskapsforl, 253 s., 2007, isbn:9788257317140,

Book


Forstå fortellinger : innføring i litterær analyse
Andersen, Per Thomas, Oslo, Universitetsforlaget, 165 sider, [2019], isbn:9788215031880,

Book


Kapittel 11. Lesing i norskfaget etter fagfornyelsen. Hva kan vi lære av PISA, og hva kan vi ikke lære?
Bakken, Jonas, Universitetsforlaget, 24, 2020, isbn:9788215040059,
View online

Book Chapter


Lesing og boksamtaler på mellomtrinnet
Brink, Lars, Louise Bjar (red./redaktør), Lesing og boksamtaler på mellomtrinnet, Bergen, Fagbokforl, 336 s., nr. 171, cop. 2008, 175-201, isbn:9788245006155,

Article


Barnelitteraturkritikkens samtidige estetikk
Christensen-Scheel, Boel, Jaerfaella, Routledge, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 3, 2012-09-04,
View online

Book


Litteraturteori
Claudi, Mads Breckan, Bergen, Fagbokforl, 281 s., 192, cop. 2013, isbn:9788245014303,

Article


Hvilken litteratur møter elevene i norskfaget?: En analyse av hvilke skjønnlitterære verk som inngår i 178 norsktimer på åttende trinn
Gabrielsen, Ida Lodding ; Blikstad-Balas, Marte, 85-99, Edda, 2, 107, 2020-05-13, 85-99,
View online

Article


Læremiddelbruk i litteraturundervisningen – en sammenligning av dansk og norsk grunnskolepraksis
Gabrielsen, Ida Lodding ; Oksbjerg, Marianne, 56-68, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 106, 2022-03-02, 56-68,
View online

Book


Lyrikkens liv : innføring i diktlesning
Janss, Christian, Refsum, Christian, Oslo, Universitetsforl, 330 s., cop. 2010, isbn:9788215017013,

Book


Diktboka : om arbeid med poetiske tekstar i skolen
Kaldestad, Per Olav, Knutsen, Hanne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 340 sider, 2019, isbn:978-82-02-61582-6,
Boka på 340 s. er relevant og tilrådd, men ikkje kjernelitteratur

Article


Litterær kompetanse. Portrett av tre lesarar
Kjelen, Hallvard Andre, Universitetet i Oslo, 2015,
View online

Article


Faglegheit i litteraturundervisninga? Nokre litteraturlærarmodellar til diskusjon
Kjelen, Hallvard, Septentrio Academic Publishing, 1-12, Nordlit, 48, 2022-01-11, 1-12,
View online

Book


101 litteraturdidaktiske grep : om å arbeide med skjønnlitteratur og sakprosa
Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 395 s., 2018, isbn:9788245023824,

Book Chapter


Samtalen som representasjon av teksten
Michelsen, Per Arne et al., Samtalen som representasjon av teksten, 259-283, isbn:9788252195644,

Article


Barnelitterære ryggmargsrefleksar. Innspel til forskingshistorie - perspektiv på forsking og kritikk
Ingeborg Mjør, Scandinavian University Press/Universitetsforlaget, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 3, 2012-09-01,
View online

Book


Kulturmøte i tekstar : litteraturdidaktiske perspektiv
Oslo, Samlaget, 192 s., cop. 2005, isbn:978-82-521-6365-0; 8252163653,
Boka er på 192 s., men er valfri lesing.

Book Chapter


What the student brings to literature
Rosenblatt, Louise M. (Louise Michelle), What the student brings to literature, Modern Language Association of America, 1995, 74-103, isbn:9780873525671,
View online

Article


Når ein engel går gjennom klasserommet: Vegar og omvegar mot ein meir performativ litteraturdidaktikk
Jon Olav Sørhaug, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 184-197, Internasjonal politikk, 4, 2018-12-01, 184-197,
View online

Book


Hva er sakprosa
Tønnesson, Johan L., Oslo, Universitetsforl, 154 s., 25, cop. 2012, isbn:9788215019451,

Book


Hør her'a!
Sharif, Gulraiz, Helene Brox (1985-) (bokomslagsdesigner), Oslo, Cappelen Damm, 173 sider, 2020, isbn:9788202648121,

Book


Tonje Glimmerdal
Parr, Maria, Åshild Irgens (1976-) (illustratør), Oslo, Samlaget, 281 s., 2009, isbn:978-82-521-7403-8; 978-82-525-7465-4; 978-82-525-8287-1,

Book


Lappjævel!
Nedrejord, Kathrine, Oslo, Aschehoug, 198 sider, [2020], isbn:9788203268021,

Book


Soga om Fråid : hans meiningar og livskjensle som også inneheld somme salige stundar
Høvring, Mona, Oslo, Samlaget, 125 sider, 2021, isbn:9788234006357,
View online

Book


Klodeklubben. Dei svarte svanene
Lillegraven, Ruth, 1978, Oslo, Samlaget, 2021, isbn:9788252198744,
View online

Book


En himmel full av skyer
Svingen, Arne, Oslo, Gyldendal, 205 s., 2018, isbn:978-82-05-51617-5,

Newspaper


Aftenposten junior

Veke 43-utg. (må kjøpast)

Book


Beveren Bjørk
Rosell, Frank, Naveen, Neha, [Oslo], Gyldendal, 61 s., 2017, isbn:978-82-05-50442-4,
View online

Book


Mulanosaurus Rex
Torseter, Øyvind, Oslo, Cappelen Damm, 97 unummererte sider, [2021], isbn:9788202660017,

Book


Kvit, norsk mann : dikt
Tjønn, Brynjulf Jung, Oslo :, Cappelen Damm, 92 sider, 2022, isbn:9788202766610,

Book


Moro-vers
Bjerke, André, Svein Nyhus (1962-) (illustr./illustratør), Oslo, Aschehoug, 47 s., 2000, isbn:9788203242953; 8203242952; 8252531024,
View online

Book


Nokon kjem til å komme : skodespel
Fosse, Jon, Oslo, Samlaget, 80 s., 1996, isbn:8252147089,

Other


Kompendium med korttekstar (både sakprosa og skjønnlitterære prosatekstar)

Other


Kompendium med lyriske tekstar

Other


To dataspel (titlar vert annonsert)