MGL5NO101 Norsk 1, modul 1 5-10, Litteratur og litteraturdidaktikk 1
                            Alle versjoner:
                                
                                    MGL5NO101 (2025—2026)
                                
                                    MGL5NO101 (2024—2025)
                                
                                    MGL5NO101 (2023—2024)
                                
                                    MGL5NO101 (2022—2023)
                                
                                    MGL5NO101 (2021—2022)
                                
                                    MGL5NO101 (2020—2021)
                                
                                    MGL5NO101 (2019—2020)
                                
                                    MGL5NO101 (2018—2019)
                                
                                    MGL5NO101 (2017—2018)
                        
Emnekode: MGL5NO101
Emnenavn: Norsk 1, modul 1 5-10, Litteratur og litteraturdidaktikk 1
Undervisningssemester: Haust
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Sjå programplan
Relevans i studieprogrammet
Valfritt emne i Grunnskolelærarutdanning 5-10
Innleiing
Emnet Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil ha særleg fokus på grunnleggjande litterær analyse, litteraturteori og litteraturdidaktikk, og utgjer ein del av Norsk 1. I Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil vi ha særleg fokus på mellomtrinnet.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Litteratur og litteraturdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggjande kunnskap om litteraturteori og litteraturdidaktikk
- har kunnskap om litteratur for barn, unge og vaksne i ulike sjangrar og medium frå nordisk inkludert samisk område
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i litterære emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere skjønnlitterære og sakprega tekstar i ulike medium
- kan planleggje, gjennomføre og vurdere arbeid med litterære tekstar frå ulike perspektiv og for ulike formål
- kan bruke kunnskap om språk, tekst og litteratur i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremmande respons
- kan vurdere og velje litterære tekstar i undervisningssamanheng og grunngje vala norskfagleg
- kan formidle litteratur og leggje til rette for at elevane kan utvikle og utøve litterær kompetanse
- kan vurdere relevante norskfaglege læremiddel med tanke på læringsutbytte for alle elevar
- meistrar bokmål og nynorsk og kan undervise elevar i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskolelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplaner og faglege kunnskapar og innsikter
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfagleg forsking- og utviklingsarbeid
Innhald
Emnet Litteratur og litteraturdidaktikk 1 vil ha særleg fokus på grunnleggjande litterær analyse, litteraturteori og litteraturdidaktikk med hovudvekt på å kvalifisere studentane for arbeid på mellomtrinnet. Studentane skal arbeide med eit breitt utval litterære tekstar og utvide eigen kunnskap om språk, tekst og form, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med praksis og andre fag. Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Arbeids- og undervisingsformer
Førelesing
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).
Arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav:
- Fagtekst med rettleiing
- Tre korttekstar etter nærare spesifikasjon i undervisningsplanen
- Tverrfagleg praksisoppgåve
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen
Alle skriftlege arbeidskrav skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart. Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikkje godkjent
Avsluttande vurdering
Individuell skriftleg skuleeksamen, 5 timar
Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering
Eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Tillatte hjelpemiddel
Tilgang til ordbok/ordliste og læreplan i norsk
Eksamensspråk
Målform vert oppgjeve ved semesterstart
Progresjonskrav
Emnet må vere bestått for å kunne fortsetje på Litteratur og litteraturdidaktikk 2 og Praktisk språk- og tekstarbeid 2.
Praksis
Sjå eigen praksisplan.
Evaluering av emnet
Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.
Kan takast som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglege ressursar
Article
Lyrikläsning som didaktisk praktik 
Andersson, Pär-Yngve, 66-76, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 103, 2019-02-28, 66-76, 
View online 
Book
Barnelitteratur : sjangrar og teksttypar 
Birkeland, Tone, Mjør, Ingeborg; Teigland, Anne-Stefi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 145, 2018, isbn:978-82-02-59447-3, 
s. 13-207. Boka må kjøpast/lånast.
Book Chapter
What do students need to learn? 
Blau, Sheridan D, What do students need to learn?, Heinemann, 2003, 203-217, isbn:0867095407, 
View online 
Book
Litterær analyse og undervisning 
Drangeid, Magne, Oslo, Gyldendal akademisk, 104 s., 2014, isbn:9788205461956, 
s. 16-120. Resten av boka er tilrådd. Boka må kjøpast/lånast.
Book Chapter
Litterær lesing som multimodal sansesimulering 
Drangeid, Magne, Magne Rogne (1971-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Litterær lesing som multimodal sansesimulering, Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 249 s., 2018, 55-70, isbn:978-82-450-2288-9,
Article
Dikt som opning mot «meir-enn-mennesket: Olav H. Hauges dikting og eleven si omverd 
Drangeid, Magne, Universitetsforlaget, 257-267, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 104, 2020-10-26, 257-267, 
View online 
Journal
Litterær eller lærarfagleg analyse? Om skilnader og nytteverdi i litteraturdidaktisk arbeid 
Frøjd, Ylva; Sandberg, Kristian Lødemel, Norsklæraren, 4, 2023, 
View online 
Article
Hva er greia med å engasjere barn og unge?: En undersøkelse av hvordan voksne bokmeldere og formidlere vurderer oppfordringer til handling i sakprosa for barn om miljø- og klimaspørsmål 
Goga, Nina, 1-12, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 12, 2021-12-23, 1-12, 
View online 
Article
Landskap og bannskap i Maria Parrs forfatterskap 
Goga, Nina, Jaerfaella, Routledge, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 2, 2011-02-07, 
View online 
Book
Å studere litteratur 
Hamm, Christine, Bergen, Fagbokforlaget, 91, 2023, isbn:978-82-450-3769-2, 
s. 13-104. Resten av boka er tilrådd. Boka må kjøpast/lånast.
Book Chapter
Undersøgende litteraturundervisning 
Hansen, Thomas Illum og Stig Toke Gissel, Undersøgende litteraturundervisning, 39-55, isbn:9788750055389,
Book Chapter
Utdrag frå kapittelet Hva er egentlig leselyst 
Hennig, Åsmund, Utdrag frå kapittelet Hva er egentlig leselyst, Oslo, Gyldendal, 175 sider, 2019, 32-51, isbn:978-82-05-51912-1,
Book Chapter
Hvorfor leser barn og unge litteratur; Hvordan leser barn og unge litteratur 
Hennig, Åsmund, Hvorfor leser barn og unge litteratur; Hvordan leser barn og unge litteratur, Oslo, Gyldendal akademisk, 250 s., 2017, 29-42, isbn:978-82-05-49796-2,
Book Chapter
"Å klippe vekk" Samisk litteratur i norskfaget 
Karlsen, Silje Solheim, Figenschou, Gøril, "Å klippe vekk" Samisk litteratur i norskfaget, Oslo, Universitetsforlaget, 326 sider, [2023], 235-251, isbn:9788215058047,
Book Chapter
På matta: Hvorfor er ikke litteratur om innvandring til Noreg (tilsynelatende) mer grenseoverskridende? 
Myhr, Annika Bøstein; Jansen, Anniken Terese, Opset, Barbro Bredesen ; Barstad, Guri Ellen ; Vestli, Elin Nesje, På matta: Hvorfor er ikke litteratur om innvandring til Noreg (tilsynelatende) mer grenseoverskridende?, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2022-12-18, 94-117, isbn:9788215065526, 
View online 
Article
"Skjønnlitteratur for kosen" 
Ottesen, Siri; Tysvær, Aasfrid, 53-67, Norsklæraren, Årg. 41, nr. 4 (2017), 2017, 53-67, 
View online 
Article
Fjella og elva og havet som stig» En nymaterialistisk lesing av antropocene overtramp i Maria Parrs Tonje Glimmerdal (2009) 
Pedersen, Are Bøe, 1-10, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 14, 2023-12-04, 1-10, 
View online 
Book Chapter
Bilde i ord. Litteraturlesing som visuell erfaring 
Røskeland, Marianne, Åse Høyvoll Kallestad (1966-) (redaktør av samling), Bilde i ord. Litteraturlesing som visuell erfaring, Oslo, Universitetsforlaget, 184 sider, [2020], 42-56, isbn:978-82-15-03511-6,
Book Chapter
Sjangerlære i eit essensielt og eit historisk perspektiv 
Sejersted, Jørgen, Christine Hamm (1971-) (forfatter), Hamm, Christine; Sejersted, Jørgen Magnus; Tjønneland, Eivind; Vassenden, Eirik; Gullestad, Anders M., Sjangerlære i eit essensielt og eit historisk perspektiv, Oslo, Samlaget, 237 s., cop. 2018, 9-26, isbn:978-82-521-9330-5,
Book
Litterære grunnbegreper 
Claudi, Mads Breckan, Landslaget for norskundervisning, Bergen, Fagbokforl, 204 s., nr. 181, cop. 2010, isbn:9788245009118,
Book
Litteraturvitenskapelig leksikon 
Lothe, Jakob, Refsum, Christian; Solberg, Unni, Oslo, Kunnskapsforl, 253 s., 2007, isbn:9788257317140,
Book
Forstå fortellinger : innføring i litterær analyse 
Andersen, Per Thomas, Oslo, Universitetsforlaget, 165 sider, [2019], isbn:9788215031880,
Book
Kapittel 11. Lesing i norskfaget etter fagfornyelsen. Hva kan vi lære av PISA, og hva kan vi ikke lære? 
Bakken, Jonas, Universitetsforlaget, 24, 2020, isbn:9788215040059, 
View online 
Book Chapter
Lesing og boksamtaler på mellomtrinnet 
Brink, Lars, Louise Bjar (red./redaktør), Lesing og boksamtaler på mellomtrinnet, Bergen, Fagbokforl, 336 s., nr. 171, cop. 2008, 175-201, isbn:9788245006155,
Article
Barnelitteraturkritikkens samtidige estetikk 
Christensen-Scheel, Boel, Jaerfaella, Routledge, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 3, 2012-09-04, 
View online 
Book
Litteraturteori 
Claudi, Mads Breckan, Bergen, Fagbokforl, 281 s., 192, cop. 2013, isbn:9788245014303,
Article
Hvilken litteratur møter elevene i norskfaget?: En analyse av hvilke skjønnlitterære verk som inngår i 178 norsktimer på åttende trinn 
Gabrielsen, Ida Lodding ; Blikstad-Balas, Marte, 85-99, Edda, 2, 107, 2020-05-13, 85-99, 
View online 
Article
Læremiddelbruk i litteraturundervisningen – en sammenligning av dansk og norsk grunnskolepraksis 
Gabrielsen, Ida Lodding ; Oksbjerg, Marianne, 56-68, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 106, 2022-03-02, 56-68, 
View online 
Book
Lyrikkens liv : innføring i diktlesning 
Janss, Christian, Refsum, Christian, Oslo, Universitetsforl, 330 s., cop. 2010, isbn:9788215017013,
Book
Diktboka : om arbeid med poetiske tekstar i skolen 
Kaldestad, Per Olav, Knutsen, Hanne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 340 sider, 2019, isbn:978-82-02-61582-6, 
Boka på 340 s. er relevant og tilrådd, men ikkje kjernelitteratur
Article
Litterær kompetanse. Portrett av tre lesarar 
Kjelen, Hallvard Andre, Universitetet i Oslo, 2015, 
View online 
Article
Faglegheit i litteraturundervisninga? Nokre litteraturlærarmodellar til diskusjon 
Kjelen, Hallvard, Septentrio Academic Publishing, 1-12, Nordlit, 48, 2022-01-11, 1-12, 
View online 
Book
101 litteraturdidaktiske grep : om å arbeide med skjønnlitteratur og sakprosa 
Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 395 s., 2018, isbn:9788245023824,
Book Chapter
Samtalen som representasjon av teksten 
Michelsen, Per Arne et al., Samtalen som representasjon av teksten, 259-283, isbn:9788252195644,
Article
Barnelitterære ryggmargsrefleksar. Innspel til forskingshistorie - perspektiv på forsking og kritikk 
Ingeborg Mjør, Scandinavian University Press/Universitetsforlaget, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 3, 2012-09-01, 
View online 
Book
Kulturmøte i tekstar : litteraturdidaktiske perspektiv 
Oslo, Samlaget, 192 s., cop. 2005, isbn:978-82-521-6365-0; 8252163653, 
Boka er på 192 s., men er valfri lesing.
Book Chapter
What the student brings to literature 
Rosenblatt, Louise M. (Louise Michelle), What the student brings to literature, Modern Language Association of America, 1995, 74-103, isbn:9780873525671, 
View online 
Article
Når ein engel går gjennom klasserommet: Vegar og omvegar mot ein meir performativ litteraturdidaktikk 
Jon Olav Sørhaug, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 184-197, Internasjonal politikk, 4, 2018-12-01, 184-197, 
View online 
Book
Hva er sakprosa 
Tønnesson, Johan L., Oslo, Universitetsforl, 154 s., 25, cop. 2012, isbn:9788215019451,
Book
Hør her'a! 
Sharif, Gulraiz, Helene Brox (1985-) (bokomslagsdesigner), Oslo, Cappelen Damm, 173 sider, 2020, isbn:9788202648121,
Book
Tonje Glimmerdal 
Parr, Maria, Åshild Irgens (1976-) (illustratør), Oslo, Samlaget, 281 s., 2009, isbn:978-82-521-7403-8; 978-82-525-7465-4; 978-82-525-8287-1,
Book
Lappjævel! 
Nedrejord, Kathrine, Oslo, Aschehoug, 198 sider, [2020], isbn:9788203268021,
Book
Soga om Fråid : hans meiningar og livskjensle som også inneheld somme salige stundar 
Høvring, Mona, Oslo, Samlaget, 125 sider, 2021, isbn:9788234006357, 
View online 
Book
Klodeklubben. Dei svarte svanene 
Lillegraven, Ruth, 1978, Oslo, Samlaget, 2021, isbn:9788252198744, 
View online 
Book
En himmel full av skyer 
Svingen, Arne, Oslo, Gyldendal, 205 s., 2018, isbn:978-82-05-51617-5,
Newspaper
Aftenposten junior 
Veke 43-utg. (må kjøpast)
Book
Beveren Bjørk 
Rosell, Frank, Naveen, Neha, [Oslo], Gyldendal, 61 s., 2017, isbn:978-82-05-50442-4, 
View online 
Book
Mulanosaurus Rex 
Torseter, Øyvind, Oslo, Cappelen Damm, 97 unummererte sider, [2021], isbn:9788202660017,
Book
Kvit, norsk mann : dikt 
Tjønn, Brynjulf Jung, Oslo :, Cappelen Damm, 92 sider, 2022, isbn:9788202766610,
Book
Moro-vers 
Bjerke, André, Svein Nyhus (1962-) (illustr./illustratør), Oslo, Aschehoug, 47 s., 2000, isbn:9788203242953; 8203242952; 8252531024, 
View online 
Book
Nokon kjem til å komme : skodespel 
Fosse, Jon, Oslo, Samlaget, 80 s., 1996, isbn:8252147089,
Other
Kompendium med korttekstar (både sakprosa og skjønnlitterære prosatekstar) 
Other
Kompendium med lyriske tekstar 
Other
To dataspel (titlar vert annonsert)