MGL5NO102 Norsk 1, modul 2 5-10, Språk og språkdidaktikk 1

Alle versjoner:
MGL5NO102 (2025—2026)
MGL5NO102 (2024—2025)
MGL5NO102 (2023—2024)
MGL5NO102 (2022—2023)
MGL5NO102 (2021—2022)
MGL5NO102 (2020—2021)
MGL5NO102 (2019—2020)
MGL5NO102 (2018—2019)
MGL5NO102 (2017—2018)

Emnekode: MGL5NO102

Emnenavn: Norsk 1, modul 2 5-10, Språk og språkdidaktikk 1

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Sjå programplan

Relevans i studieprogrammet

Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10

Innledning

Emnet Språk og språkdidaktikk 1 arbeider med språket som system, fleirspråklegheit og grunnleggjande språkdidaktikk. I Språk og språkdidaktikk 1 vil vi ha eit særleg fokus på mellomtrinnet.

Læringsutbytte

Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språksyn, språkteorier, første- og andrespråkstileigning og språkets plass i norskfaget
  • har kunnskap om språket som system (fonologi, morfologi, syntaks, semantikk) og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
  • har kunnskap om språket i bruk (tekstlingvistikk, diskurs-pragmatikk, retorikk)
  • har kontrastiv kunnskap om samisk og norsk
  • har brei kunnskap om norsk som første- og andrespråk og om fleirspråkleg praksis
  • kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne

Ferdigheiter

Studenten

  • kan analysere språk og språkbruk
  • kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremjande respons
  • kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
  • kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
  • kan formidle fagstoff om språk, tekstar og medium skriftleg og munnleg og gjennom andre relevante undervisingsformer
  • kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
  • kjenner til norskfagleg forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillingar

Innhold

Emnet Språk og språkdidaktikk 1 vil særleg arbeide med språket som system, språket i bruk og med individuell fleirspråklegheit, i eit didaktisk perspektiv.

Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.

Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.

Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.

Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.

Arbeids- og undervisningsformer

Førelesingar

Seminar med aktiv studentdeltaking

Gruppeseminar

Grunnskulepraksis

Sjølvstudium

Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav:

  • breiddetest
  • deltaking i gruppediskusjon
  • eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
  • praksisoppgåve
  • det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen

Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikkje godkjent.

Avsluttende vurdering

Skuleeksamen, individuell,  5 timar. Skuleeksamenen skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Skriftleg eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemidler

Læreplan for Kunnskapsløftet og bokmåls- og nynorskordbok.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan.

Evaluering av emnet

Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Kap. 2 Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter
Matre, S. og M. Nygård, Kap. 2 Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 23-37, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 3 Grammatikk i norskfaget
Nygård, M., Kap. 3 Grammatikk i norskfaget, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 39-54, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 5 Morfologi: hvordan ord er bygd opp
Hognestad, J.K., Kap. 5 Morfologi: hvordan ord er bygd opp, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 77-89, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 6 Morfologi: ordklasser
Hognestad, J.K., Kap. 6 Morfologi: ordklasser, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 91-112, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 7 Syntaks: oppbygginga av frasar og setningar
Aa, L.I., Kap. 7 Syntaks: oppbygginga av frasar og setningar, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 113-135, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 14 Å forstå andrespråkelevers norsk
Hårstad, S. og M. Nygård, Kap. 14 Å forstå andrespråkelevers norsk, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 245-259, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 1 Grammatikken i bruk
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 1 Grammatikken i bruk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 10-27, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 5 Sammenheng i tekst
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 5 Sammenheng i tekst, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 114-145, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 6 Framheving
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 6 Framheving, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 146-167, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 8 Å "kle på" tekst.
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 8 Å "kle på" tekst., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 188-205, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 9 Distansering
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 9 Distansering, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 206-231, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 1 Skrift og tale
Theil, R., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 1 Skrift og tale, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 15-55, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 2 Semantikk
Theil, R., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 2 Semantikk, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 57-100, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 4 Syntaks
Thorvaldsen, B. Ø., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 4 Syntaks, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 135-170, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 7 Tekststruktur og tekstsamanheng
Budal, I., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 7 Tekststruktur og tekstsamanheng, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 227-254, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 1 Fonologi
Rønning, M., Rønning, Morten, Sørland, Kjartan; Vaagen, Olav, Kap. 1 Fonologi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, [2020], 21-47, isbn:978-82-02-66659-0,

Book Chapter


Kap. 5 Norsk som andrespråk
Sørland, K., Rønning, Morten, Sørland, Kjartan; Vaagen, Olav, Kap. 5 Norsk som andrespråk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, [2020], 193-233, isbn:978-82-02-66659-0,

Book Chapter


Kap. 1 Mulighetene i språksystemet: Grammatikksyn og grammatikkundervisning i morsmålsfaget
Nygård, M., Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Kap. 1 Mulighetene i språksystemet: Grammatikksyn og grammatikkundervisning i morsmålsfaget, Bergen Landslaget for norskundervisning; Bergen Landslaget for norskundervisning, Fagbokforlaget, 419 sider, [2021], 15-32, isbn:9788245034370,

Book Chapter


Kap. 7.Nynorskopplæring med utforskande tilnærming til grammatikk
Søfteland, Å, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Kap. 7.Nynorskopplæring med utforskande tilnærming til grammatikk, Bergen Landslaget for norskundervisning; Bergen Landslaget for norskundervisning, Fagbokforlaget, 419 sider, [2021], 120-138, isbn:9788245034370,

Book Chapter


Språket som system og mulighet: struktur og kreativitet
Johansen, Åse Mette og Sollid, Hilde, Sollid, Hilde, Språket som system og mulighet: struktur og kreativitet, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 160 sider, 2023, 105-116, isbn:9788245038552,

Book Extract


Nynorsk på nytt
Askeland, Norunn, Ertzeid, Ingrid; Falck-Ytter, Cecilie, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 211 sider, [2020]; © 2020, 139-167, isbn:9788245034257,

Book Chapter


Om grammatikk og fagspråk
Maagerø, E., Mette Elisabeth Nergård (1951-) (red./redaktør), Om grammatikk og fagspråk, Oslo, Universitetsforl, 176 s., cop. 2008, 83-94, isbn:9788215013077,

Book Chapter


Kap. 3 Kommunikasjon
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 3 Kommunikasjon, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 72-101, isbn:9788202626181,

Book Chapter


Kap. 7 Virkelighetsbilder
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 7 Virkelighetsbilder, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 194-226, isbn:9788202626181,

Article


Kognitiv pragmatikk og relevansteori
Falkum, Ingrid Lossius ; Kjøll, Georg, Novus Forlag, 173-, Norsk lingvistisk tidsskrift : NLT, 2, 32, 2014, 173-188,
View online

Book Extract


Dysleksihåndboka for lærere
Aas, Åsne Midtbø, Oslo, Universitetsforlaget, 173 sider, [2021], 13-36, isbn:9788215046969,

Book Chapter


Lese- og skrivevansker
Andreassen, Rune og Jansson, Benthe Kolberg, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Lese- og skrivevansker, Oslo, Universitetsforlaget, 341 sider, [2021], 291-322, isbn:9788215035024,

Book


God nok i norsk? : språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, isbn:978-82-02-37001-5,

Book


Dysleksihåndboka for lærere
Aas, Åsne Midtbø, Oslo, Universitetsforlaget, 173 sider, [2021], isbn:9788215046969,

Book Chapter


Kap. 8 Sammenheng i tekst
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 8 Sammenheng i tekst, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 227-253, isbn:9788202626181,